Så lige en artikel inde på bilbasen. Den maskine bliver da spændt nogenlunde
hårdt for....
her er artiklen:
Golf GT med kompresser og turbo
22.08 - kl. 13.35
Af: Thorkil Sevelsted
Volkswagen har allerede bebudet en ny Golf R32 med 3,2 liter V6-motor på IAA
i Frankfurt i næste måned, men det er ikke den eneste nyhed i Golf-serien.
VW vil også præsentere to nye GT-udgaver - den ene med 1,4 liter FSI
benzinmotor og 170 hk, den anden en 2-liter turbodiesel, som ligeledes har
170 hk.
De mange kræfter i den nye Golf GT 1,4 TSI tilvejebringes ved hjælp af
dobbelt trykladning. Den nye motor har dels en mekanisk kompressor, dels en
turbolader drevet af udstødningen. Beskedent slagvolumen, direkte
benzinindsprøjtning, kompressor og turbolader skal tilsammen sørge for høj
effekt, højt drejningsmoment og lavt forbrug. Det maksimale drejningsmoment
på 240 Nm er til stede mellem 1750 og 4500 omdreninger i minuttet.
Benzinforbruget opgives til 13,9 km/l.
Den anden nye Golf GT har 2-liter TDI-motor med 170 hk og et maksimalt
drejningsmoment på 350 Nm. Den har piezo-elektriske indsprøjtningsdyser og
partikelfilter som standard.
Priserne er endnu ikke offentliggjort, men Golf GT 1,4 TSI ventes at blive
nogle tusinde euro billigere end GTI-udgaven med 200 hk.
Billede: Der er endnu ikke offentliggjort fotos af den nye Golf GT, men
efter det oplyste vil udseendet ikke adskille sig meget fra Golf GTI.
|