> Dybest set er det en alm. manuel gearkasse med en "skifterobot", der
> håndterer koblingen og det faktisk gearskift. Denne robot kan så enten
> aktiveres manuel, ved brug af gearstangen eller vinger bag rattet (tror
jeg
> den har). Der er ingen koblingspedal i bilen - manuel skift er simpelthen
> bare en "knap" der aktiverer gearskiftet når du vil, i stedet for
> computeren.
Okay, så blev jeg da lidt klogere :)
> Det er vist en smagssag. Jeg kører selv i en Citroen C3 med en SensoDrive
> gearkasse, som dybest set er nøjagtigt det samme. Personligt er jeg ret
godt
> tilfreds. Gearskiftene er ikke specielt hurtige, men så længe man ikke
kører
> racerløb fungerer det glimrende. I starten er det lidt specielt når den
> skifter gear, det føles lidt som at køre med en der lige har fået kortet.
> Jeg tror nu primært at det er fordi man pludseligt begynder at lægge mærke
> til hvordan den skifter gear, for hvis man sidder på passagérsædet
bemærker
> man intet. Jeg har ikke umiddelbart haft problemer med min gearkasse - den
> har kørt 70.000 km på lidt over et år nu. Mit indtryk er lidt at de
faktisk
> holder længere end manuelle gearkasser - det er i hvert fald
> bemærkelsesværdigt at mange biler med kraftige motorer kun bliver leveret
> med semi-automatiske gearkasser. Tror måske at "robotten" er lidt bedre
til
> at betjene koblingen korrekt i det lange løb. Om det er dyrt at rep. på
kan
> jeg ikke sige, men når det nu er en manuel gearkasse der ligger bag det
> hele, er det vel ikke så slemt.
Lyder jo ikke faretruende...
> Jeg pendler fra Århus til Herning hver dag, og det var den primære årsag
til
> at købe en bil med SensoDrive / MMT. Det er super-rart bare at kunne læne
> sig tilbage i sædet og lade gearkassen passe sig selv. Det er absolut ikke
> mere besværligt ved bykørsel, tvært imod. Det eneste jeg nogen gange er
lidt
> træt af er, at bilen godt kan trille bagud når man holder i 1. gear på en
> bakke. Med rigtigt aut. gear kører bilen jo langsomt fremad, hvis du
slipper
> alle pedaler, men med semi-aut. holder den så at sige i frigear. Dvs. at
man
> nogengange skal være rimeligt kvik med at flytte foden fra bremse til
> speeder, hvis man ikke vil ligne en der ikke kan finde koblingspunktet
> Men i det store hele er det nu ikke rigtigt et problem.
Det med start op af bakke er vel bare noget man skal øve sig lidt på?:)
> Men tag da ud og prøv sådan en MMT gearkasse, og lad være med at slippe
> speederen når den skifter gear - du hjælper den ikke...
>
Umildbart har den lokale Toyota forhandler ikke en bil med MMT, så det ser
ud til jeg skal udenby's.
Hvis man køre med manuel gearvalg, og man f.eks. skal hen til et lyskryds,
man kommer i 5.gear, og skal helt i stop, skal man så klikke sig gennem alle
gearne(kobler den til hver gang?) ned til frigear, inden man holder stille,
eller hvordan(plejer selv at bremse mens den er i 5.gear, og så når RPM når
ned til de 1000, så kobler jeg ud)? Eller hvad hvis der bliver grønt og man
køre f.eks. 30km/t, kan man så smide den i 2. eller 3.gear fra frigear af?
For hvis der kun er en pind som skal vippes op eller ned, så synes man jo
umildbart at den skal køres gennem gearne et af gangen, og eftersom der
ingen koblingspedal er, prøver den så at knalde dem alle i gear og koble
til?
Og tak til alle jer andre for jeres input og svar :) I må foriøvrigt også
gerne skrive et svar til mine nye spørgsmål :)
--
Klaus G. / Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk