Damn, hvor er det dyrt at købe bil i Danm
Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-08-05 19:46

Jeg har nu boet i Spanien de sidste 7 år af mit liv, jeg har taget kørekort,
købt bil og alle dage kørt i Spanien. Faktisk er det først nu hvor jeg skal
have udskiftet bil at jeg tilfældigvis er kommet til at kigge på danske
bilpriser.

Hot Damn! Det er jo ikke til at købe bil i Danmark!

Jeg regner med at købe en 7-personers bil i stil med Renault Grand Espace/
Ford Galaxy / Toyota Previa / Chrysler Voyager eller lignende. Hernede vil jeg
kunne købe en brugt diesel med omkring 10-20.000 kilometer for max 25.000 Euro
(185.000 Dkr) eller fra ny omkring 32.000 Euro (240.000Dkr)

Men i DK kan jeg se at jeg skulle betale omkring 2,5 gange så meget alt efter
model og udrustning.

Det er jo helt ved siden af. Hvordan har de forestillet sig at en familie med
3 børn + hund skulle kunne køre bil i Danmark? Det er da ikke så underligt at
de danske gader er fyldt med gamle usikre benzinslugende lig. Folk har slet
ikke råd til at skifte.

Skræmmende priser i må slås med. Com herned til Spanien hvor en ny Porsche
Boxter koster 360.000 Dkr, en ny Audi TT kan fås for 220.000 og priserne for
en Ford Focus starter ved 100.000.

Godt man ikke er bilentusiast i DK

Fra : BJ

Dato : 20-08-05 19:51

KLIP

> Skræmmende priser i må slås med. Com herned til Spanien hvor en ny Porsche
> Boxter koster 360.000 Dkr, en ny Audi TT kan fås for 220.000 og priserne
> for en Ford Focus starter ved 100.000.

Man fristes til tørt at replicere: "Fortæl os noget vi ikke ved".

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-08-05 20:00

BJ wrote:

> Man fristes til tørt at replicere: "Fortæl os noget vi ikke ved".

Ja beklager, det har du jo ret i. Det var ikke for at træde i det, jeg blev
blot ret chokkeret over hvor galt det egentligt står til.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-08-05 20:12

Lars Hoffmann wrote:
> Ja beklager, det har du jo ret i. Det var ikke for at træde i det,
> jeg blev blot ret chokkeret over hvor galt det egentligt står til.

Sådan er det...

Fra : Mogens

Dato : 20-08-05 21:07

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message

> Sådan er det...

Biler er ikke alt
--
Mvh MK
Sælges: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-08-05 21:51

Mogens wrote:

> Biler er ikke alt

Niks.
Fx koster det mig - til sygehuset - ikke en krone at min kone i går kl. 7:40
fødte mig en velskabt søn...

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 20-08-05 21:50

> Niks.
> Fx koster det mig - til sygehuset - ikke en krone at min kone i går kl.
> 7:40 fødte mig en velskabt søn...

Et hjerteligt tillykke herfra !!!!!

mvh

Andreas M.Hansen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-08-05 21:55

Andreas M. Hansen wrote:
> Et hjerteligt tillykke herfra !!!!!

Takker...

Så får vi brug for Volvoens plads...

Fra : Lars Knudsen

Dato : 20-08-05 21:52

Hey,

On Sat, 20 Aug 2005 22:51:13 +0200, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Niks.
>Fx koster det mig - til sygehuset - ikke en krone at min kone i går kl. 7:40
>fødte mig en velskabt søn...

Øj--- Tillykke!!

** Lars

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-08-05 22:04

Lars Knudsen wrote:
> Øj--- Tillykke!!

Tak..

Fra : Henrik B.

Dato : 20-08-05 21:57

meddelelse news:430796c8$0$18638$14726298@news.sunsite.dk...

> Fx koster det mig - til sygehuset - ikke en krone at min kone i går kl.
> 7:40 fødte mig en velskabt søn...

Et stort tillykke!

Min tur om en måneds tid.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-08-05 22:05

Henrik B. wrote:
> Et stort tillykke!

Tak...

> Min tur om en måneds tid.

Også den første?

Fra : Henrik B.

Dato : 20-08-05 22:51

meddelelse news:430799f9$0$18637$14726298@news.sunsite.dk...

> Også den første?

Min første - kærestens nummer to.

Fra : BJ

Dato : 20-08-05 22:16

KLIP

> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
> meddelelse news:430796c8$0$18638$14726298@news.sunsite.dk...

> Et stort tillykke!

Også tillykke herfra, så kan du bruge lidt penge på vore jernbaneskinner i
stedet..

> Min tur om en måneds tid.

På gule plader..?...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 20-08-05 22:52

> På gule plader..?...

Gule plader? Nøøh, hvo'f det? Jeg bor sammen med "bæreren"...

Fra : BJ

Dato : 21-08-05 00:08

KLIP

> Gule plader? Nøøh, hvo'f det? Jeg bor sammen med "bæreren"...

Oki doki, så forhåndste´lyk´ til inseminatoren..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 21-08-05 01:23

> Oki doki, så forhåndste´lyk´ til inseminatoren..

Tøhø.....jooe tak.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-08-05 08:04

"Henrik B." skriver:

> Tøhø.....jooe tak.

Bør du svare på det ???

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-08-05 22:02

Morten Fruergaard wrote:

> Fx koster det mig - til sygehuset - ikke en krone at min kone i går kl. 7:40
> fødte mig en velskabt søn...

Stort tillykke med det!

Med venlig hilsen

Lars Hoffmann, der ville have betalt akurat det samme hernede i Madrid for et
sygehusbesøg.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-08-05 22:04

Lars Hoffmann wrote:

> Stort tillykke med det!

Takker..

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-08-05 22:29

Morten Fruergaard skriver:

> Fx koster det mig - til sygehuset - ikke en krone at min kone i går kl. 7:40
> fødte mig en velskabt søn...

Lykønskninger, så er natteefreden spoleret

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-08-05 11:17

Morten Fruergaard wrote:
> Niks.
> Fx koster det mig - til sygehuset - ikke en krone at min kone i går kl. 7:40
> fødte mig en velskabt søn...

Tillykke med ham.

> Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk

Hvorfor kan man ikke få lov til at se hvad du har der uden at du skal
have lov at efter lade "et-eller-andet" på min computer?

--
MVH Finn
Nyt trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : John Sahl

Dato : 21-08-05 11:26

Finn Guldmann wrote:

> Hvorfor kan man ikke få lov til at se hvad du har der uden at du skal
> have lov at efter lade "et-eller-andet" på min computer?

Hvorfor så paranoid? Det er der ingen grund til, med mindre du
vil prale med din uvidenhed om dit Firewall-program.

--
John Sahl,
www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-08-05 12:54

John Sahl wrote:
> Hvorfor så paranoid? Det er der ingen grund til, med mindre du
> vil prale med din uvidenhed om dit Firewall-program.

At du vil holde mig ude hvis jeg blokerer for cookies har da ikke med
min firewall at gøre? (Her er det noget Firefox styrer.)

Hvis det var lavet sådan at jeg kunne kigge på varene uden at skulle
modtage cookies, men skulle have dem slået til hvis jeg ville handle,
kunne jeg forstå meningen med dem.

Men konkret søger jeg prisleje på fire nye sutter til min nyerhvervede
Shogun. Har søgt en del efter prislister, m.v., men ikke rigtig fundet
noget brugbart endnu.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-08-05 12:57

Finn Guldmann wrote:
> Tillykke med ham.

Takker...

> Hvorfor kan man ikke få lov til at se hvad du har der uden at du skal
> have lov at efter lade "et-eller-andet" på min computer?

Fordi sådan virker shoppen... :-|

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-08-05 13:10

Morten Fruergaard wrote:
> Fordi sådan virker shoppen... :-|

Og så kan man ikke få lov at "ose"?

(Gu' ve' hvad folk ville sige til at de skulle stikke deres dankort i en
terminal for at få lov til at gå ind i en butik?)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-08-05 13:21

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote in news:de9quj$n7v$3
@newsbin.cybercity.dk:

> Og så kan man ikke få lov at "ose"?

Jeg kan sagtens.

> (Gu' ve' hvad folk ville sige til at de skulle stikke deres dankort i en
> terminal for at få lov til at gå ind i en butik?)

Hvad har du oplevet din browser brokker sig over ved at kigge på siden?

Er det cookies du tænker på?

--
Martin "CST" Johansen [6000]
NYSYNET (gerne grim) bil søges - MAX 10000,-!

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-08-05 13:52

Martin Johansen [6000] wrote:
> Jeg kan sagtens.
> Hvad har du oplevet din browser brokker sig over ved at kigge på siden?
> Er det cookies du tænker på?

Ja.
Jeg får:

"Shop error/fejl
Din browser supporterer ikke SessionCookies og Shoppen kan derfor ikke
vises korrekt. osv...."

Og så kommer der ellers en mollion varenumre, som jeg ikke kan bruge til
ret meget.

Og jeg har ingen planer om at opgive min modstand mod cookies. (Som jeg
finder en ganske og aldeles unødvendig registrering af besøgende.)

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 21-08-05 14:04

Finn Guldmann wrote:

> Og jeg har ingen planer om at opgive min modstand mod cookies. (Som jeg
> finder en ganske og aldeles unødvendig registrering af besøgende.)

Hvad er det nu ivejen med cookies? Hvis du ikke kan bruge cookies kan du ikke
holde styr på din session og det vil være umuligt at lave f.eks en indkøbskurv.

En cookie behøver jo ikke at være til registrering af besøgende. Hvis du
blokkerer 3 parts cookies (som firefox vist gør per default) kan jeg ikke se
at de skulle kunne registrere noget som helst om dig.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-08-05 14:55

Lars Hoffmann wrote:
> Hvad er det nu ivejen med cookies? Hvis du ikke kan bruge cookies kan du
> ikke holde styr på din session og det vil være umuligt at lave f.eks en
> indkøbskurv.

En indkøbskurv? Hvad skal jeg med sådan en? Jeg bruger indkøbsVOGN.

Nej, det korte af det lange er at jeg ikke har intentioner om,
overhovedet, at handle på på internet.

Og det irriterer mig grænseløst at jeg så er en paria der ikke skal have
lov at se på de varer der er, og som jeg senere kunne finde på at bevæge
mig hen til et fast forretningssted og købe. Resultatet er så blot at
jeg finder andre (IRL) steder at handle.

> En cookie behøver jo ikke at være til registrering af besøgende. Hvis du
> blokkerer 3 parts cookies (som firefox vist gør per default) kan jeg
> ikke se at de skulle kunne registrere noget som helst om dig.

Cookies er grundlæggende unødvendige. Kommer så den situation at man vil
handle over nettet kan man efterfølgende slå dem til. Men indtil man
faktisk påbegynder en egentlig handel er de blot i vejen.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-08-05 15:10

> Cookies er grundlæggende unødvendige.

Cookies er dejlige i forbindelse med online fora osv.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-08-05 15:42

Martin Johansen [6000] wrote:
> Cookies er dejlige i forbindelse med online fora osv.

Til hvad?

(Ok, online chat er heller ikke det der trækker mest i mig.)

Fra : Lars Jensen

Dato : 22-08-05 13:10

Finn Guldmann wrote:

> Til hvad?
>
> (Ok, online chat er heller ikke det der trækker mest i mig.)

Jeg bruger Session variabler når jeg koder, og Session variabler (i ASP)
er altså en slags cookies... så de kan være ganske harmløse...

Lars B

Fra : John Sahl

Dato : 21-08-05 15:33

Finn Guldmann wrote:
> Cookies er grundlæggende unødvendige.

Det er modstanden mod dem også når de er brugt så uskadeligt som her.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-08-05 16:15

John Sahl wrote:
> Det er modstanden mod dem også når de er brugt så uskadeligt som her.

En cookie kommer jo ikke og fortæller at den er uskadelig.

Og hvis den gjorde ville jeg helt sikkert tro det modsatte.

Fra : John Sahl

Dato : 21-08-05 16:20

Finn Guldmann wrote:
> En cookie kommer jo ikke og fortæller at den er uskadelig.

Nu er jeg jo nysgerrig, så kan du ikke fortælle hvorfor du er så
paranoid over dem?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-08-05 17:26

John Sahl wrote:
> Nu er jeg jo nysgerrig, så kan du ikke fortælle hvorfor du er så
> paranoid over dem?

Bl.a. fordi jeg ikke mener der er nogen der har noget som helst at gøre
med at efterlade noget som helst på min computer.

Jeg skal jo ikke registreres i hoved og r*v for at gå hen og hente et
rugbrød. Hvorfor skal jeg det så for at besøge en hjemmeside?

Mit problem er så at så længe de store flertal at internetbrugere ikke
aner hvad de begiver sig igang med bliver den slags ved med at florere.

Fra : John Sahl

Dato : 21-08-05 17:41

Finn Guldmann wrote:
> Mit problem er så at så længe de store flertal at internetbrugere ikke
> aner hvad de begiver sig igang med bliver den slags ved med at
> florere.

Du er tydeligt ude i noget du ikke forstår fuldt ud, så din kamp er
aldeles håbløs og ubegrundet.

Tak for opklaringen.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-08-05 18:15

John Sahl wrote:
> Du er tydeligt ude i noget du ikke forstår fuldt ud, så din kamp er
> aldeles håbløs og ubegrundet.

Dog foretrækker jeg at holde mig til "min model".

> Tak for opklaringen.

Af hvad dog?

Tilsyneladende ved du mere om det end jeg. Jeg ved blot at jeg ikke vil
have l*rtet.

Fra : Lars Jensen

Dato : 22-08-05 13:12

Finn Guldmann wrote:

> Dog foretrækker jeg at holde mig til "min model".

Og begrænser dine muligheder temmelig meget!

> Af hvad dog?
>
> Tilsyneladende ved du mere om det end jeg. Jeg ved blot at jeg ikke vil
> have l*rtet.

Nu er det ikke alle cookies der er "lort"...

Og du har altid selv mulighed for at gå ind og slette cookies som evt.
hjemmesider smider på din pc - det er såre simpelt!

Lars B

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-08-05 02:00

Lars Jensen wrote:
> Og begrænser dine muligheder temmelig meget!

Det har jeg så valgt at leve med.

> Nu er det ikke alle cookies der er "lort"...

I min verden, jo. Jeg kan jo ikke kende forskel på dem.

> Og du har altid selv mulighed for at gå ind og slette cookies som evt.
> hjemmesider smider på din pc - det er såre simpelt!

Det ved jeg. Men i og med at de slet ikke for adgang er det ikke noget
jeg gør ret meget i.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 21-08-05 16:37

Finn Guldmann wrote:

> En cookie kommer jo ikke og fortæller at den er uskadelig.

Jo den gør. Det er blot en almindelig tekststreng som du kan åbne og læse. Du
kan endda få firefox til automatisk at vise indholdet af en cookie før du
modtager den.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmaann

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-08-05 17:31

Lars Hoffmann wrote:
> Jo den gør. Det er blot en almindelig tekststreng som du kan åbne og
> læse. Du kan endda få firefox til automatisk at vise indholdet af en
> cookie før du modtager den.

Det jeg mente var at hvis der står i en cookie at den altså er uskadelig
ville jeg absolut ikke tro på det.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 21-08-05 17:51

Finn Guldmann wrote:

> Det jeg mente var at hvis der står i en cookie at den altså er uskadelig
> ville jeg absolut ikke tro på det.

Hehe, det sakl du selvfølgelig have ret til - Dog syntes jeg så ikke at det er
korrekt at bitche over at du ikke kan se noget af indholdet på en webshop af
den grund.

Stedet er lavet for at sælge ikke for at vareoplyse.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-08-05 18:25

Lars Hoffmann wrote:
> Hehe, det sakl du selvfølgelig have ret til - Dog syntes jeg så ikke at
> det er korrekt at bitche over at du ikke kan se noget af indholdet på en
> webshop af den grund.

Jeg syntes nu heller ikke at jeg farer op i en spids over det. Jeg
udtrykker blot min undren over at man vil have folk ind i gummisko men
ikke i træsko.

> Stedet er lavet for at sælge ikke for at vareoplyse.

Men er det ene ikke nødvendigt for at man kan få kunder ind og gøre det
andet?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-08-05 18:35

Finn Guldmann wrote:
> Men er det ene ikke nødvendigt for at man kan få kunder ind og gøre
> det andet?

Muligvis. Men jeg kan desvlærre intet gøre i dette tilfælde. Det er en
færdig shop, som jeg "lejer" hos www.dandomain.dk

Så selvom jeg gerne ville gøre noget, så kan jeg ikke.

Hvis du er interesseret i nogle priser eller lign. så kan du jo bare sende
mig en mail, så sender jeg det tilbage, som du ønsker...
Vores dæk/fælge er _rigtige_ billige...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-08-05 18:40

> Vores dæk/fælge er _rigtige_ billige...

Så hopper jeg lige ind her... sorry.

Hvad vil du forlange for 17" med dæk til en Saab 9000 ? Og hvilke fælge med
dæk kan du tilbyde til prisen?

Mail mig evt. privat på martinlj[at]tiscali[dot]dk.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-08-05 20:59

Martin Johansen [6000] wrote:
> Så hopper jeg lige ind her... sorry.

For mig er det OK.
Hvis andre har problemer med det, må de sige til...

> Hvad vil du forlange for 17" med dæk til en Saab 9000 ? Og hvilke
> fælge med dæk kan du tilbyde til prisen?

Du kan se 17" fælge til din Saab her:
http://www.4x4butikken.dk/shop/default.asp?SetLng=26&Catid=1D8-2A-17

Men vent lige lidt. Billederne er blevet flyttet fra en server til en anden,
så der går lige ca. 1 time før der er billeder på alle fælgene igen.

Dæk, fx 215/45-17 her:
http://www.4x4butikken.dk/shop/default.asp?SetLng=26&Catid=10-A-215-45-17

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-08-05 19:44

Morten Fruergaard wrote:
> Muligvis. Men jeg kan desvlærre intet gøre i dette tilfælde. Det er en
> færdig shop, som jeg "lejer" hos www.dandomain.dk
> Så selvom jeg gerne ville gøre noget, så kan jeg ikke.

Hvad er det dog for noget skod du har fundet?

Måske er det derfor at den samme fejlmelding kommer flere steder. Af en
eller anden grund ofte hvor man forsøger at sælge dæk.

> Hvis du er interesseret i nogle priser eller lign. så kan du jo bare sende
> mig en mail, så sender jeg det tilbage, som du ønsker...
> Vores dæk/fælge er _rigtige_ billige...

You got mail.

Fra : John Sahl

Dato : 21-08-05 19:58

Finn Guldmann wrote:
> Hvad er det dog for noget skod du har fundet?

En af de mest brugte og bedst supporterede danske webshops,
selvfølgelig med sine mangler, men den gør det muligt for en
masse måske knapt så kodebegavede mennesker at sælge gode
og billige ting til os andre

> Måske er det derfor at den samme fejlmelding kommer flere steder. Af
> en eller anden grund ofte hvor man forsøger at sælge dæk.

En hel del dækshops bruger (søge)funktioner som ikke umiddelbart
kan laves uden brug af javascripts og cookies.

Finder du en netshop med freeware muligheder for søgefunktioner
som ved daekonline.dk eksempelvis ser jeg da gerne links der til,
for det mangler jeg lige pt

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-08-05 20:08

John Sahl wrote:
> Finder du en netshop med freeware muligheder for søgefunktioner
> som ved daekonline.dk eksempelvis ser jeg da gerne links der til,
> for det mangler jeg lige pt

Nu holder jeg mig til det jeg selv kan finde ud af.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-08-05 21:02

Finn Guldmann wrote:
> Hvad er det dog for noget skod du har fundet?
>
> Måske er det derfor at den samme fejlmelding kommer flere steder. Af
> en eller anden grund ofte hvor man forsøger at sælge dæk.

Nok hostet samme sted... :-|

> You got mail.

Næ..

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-08-05 22:15

Morten Fruergaard wrote:
> Nok hostet samme sted... :-|

Det bliver det ikke bedre af.

> Næ..

Det forstår jeg ikke. Den er afgået herfra?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-08-05 23:11

Finn Guldmann wrote:
> Det forstår jeg ikke. Den er afgået herfra?

Modtaget og besvaret og modtaget igen...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-08-05 05:01

> Modtaget og besvaret og modtaget igen...

Jeg vender lige tilbage til dig senere Morten.

Tillykke med den ny forresten!! :)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-08-05 14:28

> Og jeg har ingen planer om at opgive min modstand mod cookies. (Som
> jeg finder en ganske og aldeles unødvendig registrering af besøgende.)

Hvordan handler du over nettet så?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-08-05 15:04

Martin Johansen [6000] wrote:
> Hvordan handler du over nettet så?

Jeg handler slet ikke over nettet. For mig er det et sted at hente info
om hvad der er og hvor det kan købes.

Jeg vil se og rører ved varen inden jeg køber.

(Jeg handler heller ikke postordre.)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-08-05 15:09

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote in news:dea1l1$pru$4
@newsbin.cybercity.dk:

> Jeg handler slet ikke over nettet.

Damn.

Jeg handler næsten kun over nettet.

> Jeg vil se og rører ved varen inden jeg køber.

Det betyder så mindre for mig hvis jeg ved hvad det er jeg køber.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-08-05 15:41

Martin Johansen [6000] wrote:
> Damn.
> Jeg handler næsten kun over nettet.

Hvordan har din mælk det så når den ankommer?

Eller hører den under "næsten"?

> Det betyder så mindre for mig hvis jeg ved hvad det er jeg køber.

Jeg vil også vide hvad jeg køber. Men jeg vil se det. Og ikke på billeder.

Og heller ikke som der var en der ville en dag jeg var inde og købe en
madpakke. Hun ville have at jeg skulle foretage mit valg på baggrund af
at hun stod ude i køkkenet og fortalte hvad der var på bakken. Hun fik
at vide at jeg altså ikke ser så godt med ørene.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-08-05 15:47

> Hvordan har din mælk det så når den ankommer?

Den er varm og sur :)

> Eller hører den under "næsten"?

Så meget andet som muligt ud over dagligvarer :)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-08-05 16:37

Finn Guldmann wrote:

> Og så kan man ikke få lov at "ose"?

Niks.

> (Gu' ve' hvad folk ville sige til at de skulle stikke deres dankort i
> en terminal for at få lov til at gå ind i en butik?)

Den sammenligning har da INTET med cookies at gøre...
Jeg kan da ikke hæve penge på din konto via en cookie..

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-08-05 17:29

Morten Fruergaard wrote:
> Niks.

Jamen, så er det jo så nemt. Så finder jeg blot et andet sted at købe
mine dæk.

> Den sammenligning har da INTET med cookies at gøre...
> Jeg kan da ikke hæve penge på din konto via en cookie..

Du skal forhåbentlig da heller ikke have penge af mig blot fordi jeg
kommer forbi og kigger på hvad du har at tilbyde?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-08-05 18:19

Finn Guldmann wrote:
> Jamen, så er det jo så nemt. Så finder jeg blot et andet sted at købe
> mine dæk.

Du handler jo ikke over nettet, alligevel...

> Du skal forhåbentlig da heller ikke have penge af mig blot fordi jeg
> kommer forbi og kigger på hvad du har at tilbyde?

Næ. Og det skal jeg heller ikke, hvis du besøger vores wehsite..

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-08-05 19:24

Morten Fruergaard wrote:
> Du handler jo ikke over nettet, alligevel...

Nej, men havde du de dæk jeg skulle bruge til en pris jeg ville betale
fandt vi nok ud af noget andet.

> Næ. Og det skal jeg heller ikke, hvis du besøger vores wehsite..

Hvorfor skal du så "plante" en cookie hos mig?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-08-05 20:34

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote in news:deagsc$11dh$4
@newsbin.cybercity.dk:

> Hvorfor skal du så "plante" en cookie hos mig?

Hvis det kan trøste dig så gør han det også hos mig - hvilket jeg har det
fint med.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-08-05 21:03

Martin Johansen [6000] wrote:
> Hvis det kan trøste dig så gør han det også hos mig - hvilket jeg har det
> fint med.

Det har jeg jeg så ikke.

Men vi er vist ved at finde ud af noget andet.

Fra : Lars Jensen

Dato : 22-08-05 13:16

Finn Guldmann wrote:

> Det har jeg jeg så ikke.

Forstæl lige igen, hvorfor?

En cookie er, som nogen tidligere skrev, en lille tekststreng, som du
selv kan se indholdet i, og endda slette lige efter besøget!

Du burde være mere forfærdet ved at butikkerne har kameraer sat op, de
billeder kan du ikke slette bagefter, og du har også problemer når du
handler, du skal ikke tro at der ikke finder en registrering til der :)

Lars B

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-08-05 02:05

Lars Jensen wrote:
> Forstæl lige igen, hvorfor?

Fordi jeg ikke bryder mig om at blive registreret i hoved og r*v. Jeg
kan ikke se at man, fordi man surfer rundt på internettet, skal
registreres alle mulige steder. Jeg får jo ikke oplyst noget om hvad den
cookie bliver brugt til i den anden ende.

> [...]
> billeder kan du ikke slette bagefter, og du har også problemer når du
> handler, du skal ikke tro at der ikke finder en registrering til der :)

Nu vil et kamera jo ikke kunne se min legitimation, så den holder jo
ikke helt vand den sammenligning.

Fra : Henrik B.

Dato : 27-08-05 16:35

> [...]
> alle mulige steder. Jeg får jo ikke oplyst noget om hvad den cookie bliver

Du har da godt helt misforstået, hvordan en cookie virker...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-08-05 17:10

Henrik B. wrote:
> Du har da godt helt misforstået, hvordan en cookie virker...

Det er jeg ikke sikker på. Mener da at en cookie kan bruges til at
identificere mig næste gang jeg kommer forbi samme sted. Det er ikke
sikkert jeg er interesseret i det.

I samme boldgade er jeg mopset over at jeg ikke kan bruge google.com.
Hver gang jeg prøver bliver jeg "smidt" over på google.dk.

Fra : Henrik B.

Dato : 27-08-05 21:27

> Det er jeg ikke sikker på. Mener da at en cookie kan bruges til at
> identificere mig næste gang jeg kommer forbi samme sted. Det er ikke
> sikkert jeg er interesseret i det.

Det svarer til at jeg skriver på et stykke papir, hvad f.eks dit password
er, og putter det i lommen på dig. Næste gang tager jeg det op af din lomme,
og åbner automatisk for din adgang. Ganske smart.
Og for dem (som dig), der er så mistroiske om alting, så findes der som
nævnt forskellige "cookie-læsere", hvor du kan se, hvad de indeholder.

> I samme boldgade er jeg mopset over at jeg ikke kan bruge google.com. Hver
> gang jeg prøver bliver jeg "smidt" over på google.dk.

Jeg troede ikke at du brugte cookies?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-08-05 22:38

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in

> Det svarer til at jeg skriver på et stykke papir, hvad f.eks dit
> password er, og putter det i lommen på dig. Næste gang tager jeg det
> op af din lomme, og åbner automatisk for din adgang. Ganske smart.

Ganske fin sammenligning - den rammer plet!

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-08-05 23:06

Henrik B. wrote:
> [...]
> Og for dem (som dig), der er så mistroiske om alting, så findes der som
> nævnt forskellige "cookie-læsere", hvor du kan se, hvad de indeholder.

Jeg kan ikke se _jeg_ har noget at bruge det til. Så hvorfor skal jeg så
åbne for det?

> Jeg troede ikke at du brugte cookies?

Det gør jeg heller ikke. Men de kan se på mit ip-nummer hvad land jeg
kommer fra. :-/

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 28-08-05 16:28

Finn Guldmann wrote:

> Det gør jeg heller ikke. Men de kan se på mit ip-nummer hvad land jeg
> kommer fra. :-/

Ikke på dit, ip nummer, nok nærmere dine sproginstillinger. Hvis du nu gad at
bruge cookies, kunne du indstille google til at bruge den engelske udgave, og
den ville huske dine indstillinger.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-08-05 21:02

Lars Hoffmann wrote:
> Ikke på dit, ip nummer, nok nærmere dine sproginstillinger. Hvis du nu
> gad at bruge cookies, kunne du indstille google til at bruge den
> engelske udgave, og den ville huske dine indstillinger.

Jamen det gider jeg ikke slå cookies til for. Det er så sjældent at der
giver problemer.

Men hvis du mener at google kan gå ind og læse mine sprogindstillnger
har jeg vist et endnu størrere problem end jeg regner med. :-/

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 28-08-05 21:36

Finn Guldmann wrote:

> Men hvis du mener at google kan gå ind og læse mine sprogindstillnger
> har jeg vist et endnu størrere problem end jeg regner med. :-/

Det er en indstilling i din browser.

Jeg kan ligeledes se at du bruger Mozilla Firebird til at læse news med og at
den er sat op til primært at acceptere amerikansk-engelsk og derefter engelsk.

Jeg kan også se at du poster via dit cybercity abonnoment fra
newsbin.cybercity.dk, at du bruger charset=ISO-8859-1 som dit karaktersæt.

Det er alt sammen del af den standard kommunikation der foregår imellem din
nyhedslæser og serveren hvor du poster på. Når du besøger en hjemmeside, vil
en lignende kommunikation foregå imellem serveren og din browser.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann
PS. They /are/ out, and they /are/ out to get you!

Fra : Brian

Dato : 28-08-05 21:44

Lars Hoffmann wrote:

> PS. They /are/ out, and they /are/ out to get you!

Haha, nu skræmmer du da Finn helt fra vid og sans!

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-08-05 22:22

Brian wrote:
> Haha, nu skræmmer du da Finn helt fra vid og sans!

Bare rolig. Jeg er ikke løbet skrigende bort endnu.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-08-05 22:11

Lars Hoffmann wrote:
> [...]
> Med venlig hilsen
> Lars Hoffmann
> PS. They /are/ out, and they /are/ out to get you!

Det var sådan set det jeg var bange for.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 28-08-05 21:38

On Sun, 28 Aug 2005 22:02:11 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Men hvis du mener at google kan gå ind og læse mine sprogindstillnger
>har jeg vist et endnu størrere problem end jeg regner med. :-/

>--

Naarh, du bruger vel den jyske version. Den tror jeg ikke de kender.

Den findes på færøsk, så findes den vel også på jysk?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-08-05 22:12

Folmer Rasmussen wrote:
> Naarh, du bruger vel den jyske version. Den tror jeg ikke de kender.
>
> Den findes på færøsk, så findes den vel også på jysk?

Pas du nu bare din side af Storebælt!

Fra : Henrik B.

Dato : 28-08-05 17:04

> Jeg kan ikke se _jeg_ har noget at bruge det til. Så hvorfor skal jeg så
> åbne for det?

Du er fri for at huske på 45 forskellige passwords, f.eks.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-08-05 21:07

Henrik B. wrote:
> Du er fri for at huske på 45 forskellige passwords, f.eks.

Steder hvor jeg skal bruge password er også steder hvor jeg skal
registreres. Og jeg får knopper at det der registreringshaløj.

Så længe jeg blot kigger mig omkring kan jeg ikke se nogen grund til
det.

Fra : Henrik B.

Dato : 29-08-05 09:48

> Steder hvor jeg skal bruge password er også steder hvor jeg skal
> registreres. Og jeg får knopper at det der registreringshaløj.
>
> Så længe jeg blot kigger mig omkring kan jeg ikke se nogen grund til det.

Du er jo paranoid mand...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-08-05 10:24

Henrik B. wrote:
> Du er jo paranoid mand...

Ja, men jeg har en fordel frem for dig; Jeg har ikke noget mod at
indrømme det.

Fra : John Sahl

Dato : 29-08-05 11:07

Finn Guldmann wrote:

> Ja, men jeg har en fordel frem for dig; Jeg har ikke noget mod at
> indrømme det.

Hvorfor er det en fordel?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-08-05 11:30

John Sahl wrote:
> Hvorfor er det en fordel?

Læs lige igen, og se om du fanger pointen.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-08-05 21:03

Finn Guldmann wrote:
> Nej, men havde du de dæk jeg skulle bruge til en pris jeg ville betale
> fandt vi nok ud af noget andet.

Tja..

> Hvorfor skal du så "plante" en cookie hos mig?

Det koster dig da ingenting...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-08-05 22:29

Morten Fruergaard wrote:
> Det koster dig da ingenting...

Det koster mig heller ikke noget at folk glor ind af mine vinduer, når
de går forbi. Men derfor vil jeg da gerne have mig frabedt at de gør det.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 22-08-05 13:40

> [...]

> Niks.
> Fx koster det mig - til sygehuset - ikke en krone at min kone i går kl.

Tillykke!

Nu vil du så tilgængæld erfare, at der er ting der nemt kan være dyrere end
at have bil; nemlig børn

Desuden varer udgiften længere end de fleste biler, og der er heller ikke
nogen skrotningspræmie på dem.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-08-05 14:45

Uffe Ravn wrote:
> Tillykke!

Takker...

> Desuden varer udgiften længere end de fleste biler, og der er heller
> ikke nogen skrotningspræmie på dem.

Hvad med fortrydelsesfrist?

Fra : Uffe Ravn

Dato : 22-08-05 21:07

meddelelse news:4309d5f1$0$18646$14726298@news.sunsite.dk...

> Takker...

> Hvad med fortrydelsesfrist?

Den var for 25 uger siden, hvis man altså er til den slags.

I øvrigt er det 100% sikker at du vil fortryde, og lige så sikkert at du
også bliver glad for det.
Jeg kan kun ønske at du får mere tid af den sidste end den første.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : lars@intercambiodvd.~

Dato : 29-08-05 11:24

Brian wrote:

> Haha, nu skræmmer du da Finn helt fra vid og sans!

Jeg kan faktisk godt følge Finn et stykke hen af vejen, jeg sletter
selv cookies med jævne mellemrum, downloader sjældent billeder i HTML
mails, blokkerer pr automatic billeder og cookies fra alle andre
servere end den jeg besøger.
Dog brokker jeg mig ikke hvis min configuration forhindrer mig i at se
noget info fra en hjemmeside.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : BJ

Dato : 20-08-05 22:14

KLIP

> Ja beklager, det har du jo ret i. Det var ikke for at træde i det, jeg
> blev blot ret chokkeret over hvor galt det egentligt står til.

Alt forladt.

En rundtur til byens autoforhandlere er min største fornøjelse, når jeg har
udenlandske gæster på besøg.

De har aldrig villet tro mig, når jeg fortalte, hvad biler koster i Danmark.

Herefter viser jeg dem vort områdes skønne natur i håbet om, de vil lægge
nogle turistpenge i byen.

Så kan det da være, jeg i det mindste kunne få en lavere kommuneskat.

PS: Det er endnu ikke lykkedes, men jeg er også nok den eneste, der gør mig
ulejligheden...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : vogt- 5750 ringe

Dato : 20-08-05 19:51

> [...]
> Boxter koster 360.000 Dkr, en ny Audi TT kan fås for 220.000 og priserne

ohh how right you are. .. det er ikke fedt at man er glad når man har gjort
en god handel - med en 15 år gammel bil :(

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-08-05 21:22

vogt- 5750 ringe wrote:

> ohh how right you are. .. det er ikke fedt at man er glad når man har gjort
> en god handel - med en 15 år gammel bil :(

jo - hvis man er sælger

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-08-05 20:58

> Det er da ikke så underligt at de danske gader er fyldt med gamle usikre
> benzinslugende lig. Folk har slet ikke råd til at skifte.

Folk har tydeligvis ganske godt råd til at skifte. Der sælges masser af nye
biler i DK

> Skræmmende priser i må slås med. Com herned til Spanien hvor en ny Porsche
> Boxter koster 360.000 Dkr, en ny Audi TT kan fås for 220.000 og priserne
> for en Ford Focus starter ved 100.000.

Du kan jo få masser af bil for 200.000 og opefter i DK

Mvh. Lisbeth

Fra : Henrik B.

Dato : 20-08-05 21:12

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid.com> skrev i en
meddelelse news:43078ab1$0$1176$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Du kan jo få masser af bil for 200.000 og opefter i DK

Ja, men ikke nogen der opfylder normale familiers behov.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 20-08-05 21:12

Hej,

On Sat, 20 Aug 2005 21:58:02 +0200, "Lisbeth Jacobsen"
<lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid.com> wrote:

>Du kan jo få masser af bil for 200.000 og opefter i DK

Af nye biler i familiestørrelse??

** Lars

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 20-08-05 21:09

Hej!

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Du kan jo få masser af bil for 200.000 og opefter i DK

Så find lige en 7-personers bil til ca. 200.000,- i Danske priser incl.
registrering. Og selvfølgelig en _ny_ bil... :)

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-08-05 07:26

> Så find lige en 7-personers bil til ca. 200.000,- i Danske priser incl.
> registrering. Og selvfølgelig en _ny_ bil... :)

Læs hvad jeg skrev *S*
Jeg skrev ikke, at du kan få en hvilken som helst bil til 200.000 kroner.

Mvh. Lisbeth

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 21-08-05 09:55

Hej!

Lisbeth Jacobsen wrote:

> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse

> Læs hvad jeg skrev *S*
> Jeg skrev ikke, at du kan få en hvilken som helst bil til 200.000 kroner.

Så følger du ikke med i tråden, idet spørger ville købe en 7-personers bil...

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-08-05 10:03

> Så følger du ikke med i tråden, idet spørger ville købe en 7-personers
> bil...

Det så jeg godt, at han gerne vil. Men det var ikke ønsket om at købe en
syvpersoners bil, jeg kommenterede. Jeg kommenterede mandens vrøvlende og
forkerte påstand om, "Det er da ikke så underligt at de danske gader er

Fra : Mogens

Dato : 21-08-05 10:07

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid.com> wrote in message

> Jeg kommenterede mandens vrøvlende og forkerte påstand om, "Det er da
> ikke så underligt at de danske gader er fyldt med gamle usikre
> benzinslugende lig. Folk har slet ikke råd til at skifte."

Jep - det må være mange år siden, han har kørt i DK.
Lig forsvandt fra vejen, da man indførte regelmæssige syn. Den store
velstand
grundet lav rente medfører endvidere, at folk køber nye biler. Vi har ikke
vrag
kørende mere...

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 21-08-05 10:58

Mogens wrote:

> Jep - det må være mange år siden, han har kørt i DK.

Ja, sidst jeg var i Danmark var i sommeren 2003, så det kan da være at det har
ændret sig siden. Jeg tillader mig dog at tvivle.

> Vi har ikke vrag
> kørende mere...

Min spanske kone har (som mit nu bedste eksempel på en upartisk tredieperson)
flere gange udtrykt at den danske bilpark mest af alt ligner nogle fra
depresionen i Rusland sidst vi var i Danmark.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Mogens

Dato : 21-08-05 11:04

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in message

> [...]
> tredieperson) flere gange udtrykt at den danske bilpark mest af alt ligner
> nogle fra depresionen i Rusland sidst vi var i Danmark.

Det er slet ikke min oplevelse, hvor jeg bor - men jeg må være forkert på
den
ift. landet som sådan. Gennemsnitsalderen er hævet 0,4 fra '03 til '05.
www.statistikbanken.dk

Fra : John Sahl

Dato : 21-08-05 11:23

Mogens wrote:
> Det er slet ikke min oplevelse, hvor jeg bor - men jeg må være
> forkert på den

Nu har jeg jo indtil tidligere på året boet ikke mange spytklatter
fra dig og bor nu i det jyske.. Så jeg kan kun sige: Det er forskel
på bilerne man ser rundt omkring

Fra : Mogens

Dato : 21-08-05 11:51

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> wrote in message

> Nu har jeg jo indtil tidligere på året boet ikke mange spytklatter
> fra dig og bor nu i det jyske.. Så jeg kan kun sige: Det er forskel
> på bilerne man ser rundt omkring

OK- de jyder har sgu også altid været ret gode til det med penge !!

Fra : John Sahl

Dato : 21-08-05 12:23

Mogens wrote:
> OK- de jyder har sgu også altid været ret gode til det med penge !!

;c)

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-08-05 21:18

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Folk har tydeligvis ganske godt råd til at skifte. Der sælges masser af nye
> biler i DK

Med de priser er der da ganske mange der nødvendigvis ikke har råd til at købe
en anstændig bil. Med anstændig mener jeg en der har moderne
sikkerhedsforanstaltninger, ikke forurener mere end højst nødvendigt og har et
komfortniveau som er på højde med den pris man betaler. Jeg kan da også
tydeligt se forskel på den danske bil-park og f.eks den spanske når jeg er på
besøg i danmark.

> Du kan jo få masser af bil for 200.000 og opefter i DK

200.000 er sgu også mange penge! En almindelig lille familiebil (Astra, Focus,
Megane,C4) kan jeg se alle koster fra 215.000 fra de absolut mest skrabede
modeller. Hvis man har max 2 børn og ikke skal bruge bilen til at tage på
ferie eller lignende kan sådan en bil jo lige gå an, men har man blot lidt
specielle behov, hvis man f.eks er pender og har brug for en diesel bil, så
skal der lige 50.000 ekstra ud af lommen, hvis man har mere end 2 børn eller
blot vil bruge bilen til andet en til og fra arbejde 5 dage om ugen, så bliver
det rigtig svært at betale sig fra.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-08-05 07:37

> Med de priser er der da ganske mange der nødvendigvis ikke har råd til at
> købe en anstændig bil.

Der vil altid - uanset prisen på biler - være masser, der ikke har råd til
en bil. Sådan er det både her i Danmark, i Spanien og mange andre steder.

> [...]
> på højde med den pris man betaler. Jeg kan da også tydeligt se forskel på
> den danske bil-park og f.eks den spanske når jeg er på besøg i danmark.

Jeg anser det ikke for at være et problem, at vi ikke alle kører rundt i
sidste nye bilmodel. Tvært imod!

> [...]
> eller blot vil bruge bilen til andet en til og fra arbejde 5 dage om ugen,
> så bliver det rigtig svært at betale sig fra.

Jeg er bestemt ikke uenig i, at man kan have ekstra behov og store ønsker,
der kan koste mange penge. Men kigger man på danske biler og danske
familiers biler, så ser det bestemt ikke ud til, at vi lider nød.

Danskerne har faktisk flere penge mellem hænderne end nogensinde. Sidste år
havde vi 40 mia. mere mellem hænderne til forbrug. Og pengene bruges på nye
biler, vin og spiritus, telefoner og rejser.

Mvh. Lisbeth

Fra : Non-Desperado

Dato : 21-08-05 07:56

> [...]

>havde vi 40 mia. mere mellem hænderne til forbrug. Og pengene bruges på nye
>biler, vin og spiritus, telefoner og rejser.

Men man skal i den forbindelse huske at vi for størstepartens
vedkommende importerer luksusvarerne.

Og begynder det først at gøre avs på handelsbalancen (og på
længere sigt betalingsbalancen), så er det før set at renten
bliver sat op.
Og så begynder problemerne at melde sig for mange...

Men bortset fra det, så købte jeg min første fabriksnye bil
sidste år....det er "dyrt" men også dejligt.

--
Jo mere vi lærer, desto mere ved vi. Jo mere vi ved,
desto mere glemmer vi. Jo mere vi glemmer, desto mindre ved vi.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-08-05 09:11

"Non-Desperado" <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse news:739gg1183sn08d1sdnak702n0m3molvrc3@4ax.com...

> [...]
> længere sigt betalingsbalancen), så er det før set at renten
> bliver sat op. Og så begynder problemerne at melde sig for mange...

Så må vi hellere få afgiften/prisen på bilen sat i vejret i en fart - så vi
køber færre af dem *S*

> Men bortset fra det, så købte jeg min første fabriksnye bil
> sidste år....det er "dyrt" men også dejligt.

Jeg købte min for en måned siden *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 21-08-05 09:37

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Der vil altid - uanset prisen på biler - være masser, der ikke har råd til
> en bil. Sådan er det både her i Danmark, i Spanien og mange andre steder.

Ja sikkert nok. Jeg er da heller ikke af den holdning at man absolut skal
skære alle afgifter væk, men at en vares pris bliver 2,5 gange så høj blot pga
beskatning og afgifter mener jeg er for meget.

> Jeg anser det ikke for at være et problem, at vi ikke alle kører rundt i
> sidste nye bilmodel. Tvært imod!

Mener du at det er en fordel at folk kører rundt i gamle biler der ved ulykker
er meget farligere for pasagererne, forurener mere, går mere i stykker og
larmer? Jeg må indrømme at jeg ikke kan følge dig.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-08-05 09:50

Lars Hoffmann wrote:
> Mener du at det er en fordel at folk kører rundt i gamle biler der
> ved ulykker er meget farligere for pasagererne, forurener mere, går
> mere i stykker og larmer? Jeg må indrømme at jeg ikke kan følge dig.

Heller ikke her... :-|

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-08-05 10:00

> Mener du at det er en fordel at folk kører rundt i gamle biler der ved
> ulykker er meget farligere for pasagererne, forurener mere, går mere i
> stykker og larmer? Jeg må indrømme at jeg ikke kan følge dig.

Jeg kan godt forstå, at du ikke kan følge mig, hvis du bilder dig ind, at
når jeg ikke anser det for at være en fordel (for miljøet med mere) hvis vi
konstant kunne købe ny bil, så mener jeg nok det stik modsatte - at det er
bedre at vi kører rundt i gamle, udtjente, forurenende skrammelkasser.

Det er - selvfølgelig - heller ikke min mening. Og så sort/hvid er verden jo
heller ikke, at når vi ikke har råd til at købe hvilken som helst ny bil, så
kører vi videre i en gammel, trafikfarlig, svinsk smadderkasse.

Mig bekendt er der heller ikke tegn på, at trafikulykkerne hænger sammen
med, at folk kører rundt i gamle smadderkasser. Det hænger sikkert en del
sammen med, at vi har hyppige bilsyn til at sikre, at biler ikke får lov at
køre (ret længe) på vejene, hvis de er for farllige eller forurener for
meget. Vi har i øvrigt også afgifter, der puffer mange i retning af de mest
miljøvenlige biler. Bilers indkøbspris er jo ikke eneste økonomiske faktor
ved at anskaffe og køre i bil!

Apropos ulykker er en svensk undersøgelse lige nået frem til, at hvis
mandlige bilister overholdt hastighedsgrænserne, stoppede spirituskørsel og
brugte sikkerhedssele ville kun halvt så mange dø i trafikken.

http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=307376

Mvh. Lisbeth

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 21-08-05 10:51

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Og så sort/hvid er verden jo
> heller ikke, at når vi ikke har råd til at købe hvilken som helst ny bil, så
> kører vi videre i en gammel, trafikfarlig, svinsk smadderkasse.

Det er ellers det billede jeg får når jeg ser de danske biler.

> Mig bekendt er der heller ikke tegn på, at trafikulykkerne hænger sammen
> med, at folk kører rundt i gamle smadderkasser.

Du mener ikke at nyere tiltag som ABS, ESP, masser af airbags,
shockabsorberende stel osv redder meneskeliv i trafikken? Hvad skal vi så med
bilsikkerhed?

> [...]
> køre (ret længe) på vejene, hvis de er for farllige eller forurener for

Som for det meste er begrundet i EU tiltag og er de samme over hele Europa.
Selvfølgelig er det vigtigt at biler efterses og holdes i stand, men jeg kan
stadig ikke se fordelen i at køre i gamle biler.

> Vi har i øvrigt også afgifter, der puffer mange i retning af de mest
> miljøvenlige biler. Bilers indkøbspris er jo ikke eneste økonomiske faktor
> ved at anskaffe og køre i bil!

Nej, men det er den største, første og oftest afgørrende for hvilken bil der
købes.

Ja det er ligegodt skræmmende.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Brian

Dato : 21-08-05 11:17

Lars Hoffmann wrote:

> Ja det er ligegodt skræmmende.

Jeg vil nærmere kalde det logik for perlehøns...

/Brian

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-08-05 12:05

> Det er ellers det billede jeg får når jeg ser de danske biler.

Jeg tror ikke, at du får det korrekte billede ved bare at "se" bilerne, der
kører forbi dig. Du kan jo ikke se på bilen, om den fungerer ordentligt,
bremser sikkert etc.

I 2003 var 25% af de danske biler under 3 år gamle - og da bilsalget er
stigende, ser det formodentlig "bedre" ud i dag.

At en bil er gammel er jo i øvrigt ikke lig med, at den er trafikfarlig
eller mere benzinslugende end en ny ditto.

> Du mener ikke at nyere tiltag som ABS, ESP, masser af airbags,
> shockabsorberende stel osv redder meneskeliv i trafikken? Hvad skal vi så
> med bilsikkerhed?

Sådanne ting har selvfølgelig betydning - men jeg tror, at helt andre ting
har langt større betydning!

Visse mener, at frem for airbag i bilen, ville et spyd i rattet øge
sikkerheden/dæmpe ulykkestallet langt mere. *S*

Som den svenske undersøgelse (som jeg tiddligere har refereret til) viser,
er det desværre også helt andre ting end bilens sikkerhedsudstyr, der på
afgørende vis påvirker uykkestallet... nemlig bilens hastighed, sprut og
manglende brug af sele.

> Som for det meste er begrundet i EU tiltag og er de samme over hele
> Europa.

Det ændrer jo ikke på effekten - at der faktisk ikke kører ret mange af de
trafikfarlige/svinende biler på vejene mere.

> Selvfølgelig er det vigtigt at biler efterses og holdes i stand, men jeg
> kan stadig ikke se fordelen i at køre i gamle biler.

Jeg kan heller ikke se fordele ved at køre i en gammel bil - udover at man
sparer penge - til et vist punkt - ved at køre i den gamle så længe den
holder. Og det gælder jo uanset bilprisernes niveau!

Alt andet lige er det bedre at køre i en af de ellernyeste og mest sikre!
Men det er jo ikke lig med, at det vil være en synderlig fordel (på
bundlinjen) hvis vi alle kunne skifte en gang om året til den nyeste og mest
sikre bil.

Jeg har aldrig været involveret i en trafikulykke med personskade. Indtil
videre har sikkerhedsudstyret i mine biler været penge ud af vinduet - og
det vil det forhåbentlig forsat være. De biler jeg har købt, har i øvrigt
hørt til de mest sikre i deres klasse. Men det har ikke overhovedet været
afgørende for mit køb. Bilens sikkerhed og sikkerhedsudstyr er noget af det
sidste jeg kigger på. Jeg tror med andre ord ikke på, at det er SÅ afgørende
i den sidste ende. Men jeg er meget interesseret, hvis du kan fremvise tal,
der tyder på, at sikkerhedsudstyr har afgørende betydning for ulykkestal
og -omfang.

Kan det afvises, at folk kører mere risikofyldt og tager større chancer, når
bilerne er mere sikre?

> Nej, men det er den største, første og oftest afgørrende for hvilken bil
> der købes.

Hvor ved du det fra?

De fleste bilejere jeg kender, tænker faktisk en del på de løbende
omkostninger og vælger bil efter lavt benzinforbrug, få
vedligeholdelsesudgifter etc.

Og så kender jeg en del, der hverken ville eller kunne købe bil, om de så
kunne få en splinterny model til 75.000 kr.

Og personligt ville jeg ikke købe flere biler, hvis de kostede 50.000 mindre
end i dag. Jeg har lige købt en C4 - jeg ville under ingen omstændigheder
have valgt C5 om den så var 100.000 billigere - heller ikke selv om den er
et mere "sikker" end sin lillesøster.

Indkøbsprisen har i øvrigt ikke været afgørende for mit bilvalg.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lars Knudsen

Dato : 21-08-05 12:39

Hej Lisbeth,

On Sun, 21 Aug 2005 13:05:14 +0200, "Lisbeth Jacobsen"
> [...]

>At en bil er gammel er jo i øvrigt ikke lig med, at den er trafikfarlig
>eller mere benzinslugende end en ny ditto.

Ahhh.. Men tendensen er vist klar at nyerere biler får øget
kollisionssikkerhed og renere drift. Se min 3 år gamle BMW 530d den
spytter en masse ulækre diesel-partikler ud når den kører - hvis jeg
købte en ny i dag ville den have filter der fjernede dem, have en sjat
flere hestekræfter og en smule bedre brændstoføkonomi. Men som det er
lige nu har jeg ikke rigtig noget incitament til at skifte til noget
renere udover miljø-samvittigheden.

>Sådanne ting har selvfølgelig betydning - men jeg tror, at helt andre ting
>har langt større betydning!

En anden svensk undersøgelse - endda udført af selveste vägvärket
viser at udover selen er ESP nok det vigtigste sikkerhedsudstyr og
specielt for solouheld har det faktisk stor betydning. Undersøgelse
var baseret på konkrete uheld og viser at risikoen for svære skader
eller død er reduceret med 25% hvis bilen er udstyret med ESP og helt
op til 50% på is og sne.

http://www.vv.se/templates/Pressrelease____12136.aspx

Til sammenligning viste undersøgelse så også at eksempelvis
bremseassistent kun reducerer risikoen med cirka 2%.

> [...]
>er det desværre også helt andre ting end bilens sikkerhedsudstyr, der på
>afgørende vis påvirker uykkestallet... nemlig bilens hastighed, sprut og

Ja naturligvis - hvis vi reducerede hastigheden til 20 km/t ville der
ske langt færre alvorlige uheld. Sprut og sele er decideret dumhed.

>Jeg har aldrig været involveret i en trafikulykke med personskade. Indtil
>videre har sikkerhedsudstyret i mine biler været penge ud af vinduet - og
>det vil det forhåbentlig forsat være.

Min bil er udstyret med føromtalte ESP og det har da været i funktion
ved et par (ikke alvorlige overhovedet) lejligheder. Men det
forhindrer udskridning ret så effektivt.

>i den sidste ende. Men jeg er meget interesseret, hvis du kan fremvise tal,
>der tyder på, at sikkerhedsudstyr har afgørende betydning for ulykkestal
>og -omfang.

Se undersøgelsen ovenfor.

>De fleste bilejere jeg kender, tænker faktisk en del på de løbende
>omkostninger og vælger bil efter lavt benzinforbrug, få
>vedligeholdelsesudgifter etc.

Det har du så ret i. Derudover har anskaffelsesprisen dog også en
betydning vil jeg mene.

>Og så kender jeg en del, der hverken ville eller kunne købe bil, om de så
>kunne få en splinterny model til 75.000 kr.

Heller ikke mig. Men det er et temperamentsspørgsmål, jeg syntes
afskrivningen er alt for stor - og børnesygdommene i nye modeller!

> [...]
>have valgt C5 om den så var 100.000 billigere - heller ikke selv om den er

Nu er jo svært at udtale sig konkret. Men umiddelbart vil jeg mene at
der kører langt flere store - og sikrere biler heroppe i Skåne hvor
jeg bor. Og det er ikke allesammen danskere der er gået amok i billige
biler. Men prisen har da en betydning - jeg gav omkring 170.000 for
min bil, 2½ år gammel. Tilsvarende kostede på det tidspunkt cirka
450.000 i Danmark. Det er en stor forskel, og selvsagt ville det have
været afgørende hvis jeg boede i Danmark hvor jeg ikke har økonomien
til at binde en lille halv million kroner i et køretøj uanset at jeg
gerne ville have haft den.

>Indkøbsprisen har i øvrigt ikke været afgørende for mit bilvalg.

Hvilke kriterier gjorde sig gældende for dig?

** Lars

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-08-05 13:12

"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> skrev i en meddelelse

> Ahhh.. Men tendensen er vist klar at nyerere biler får øget
> kollisionssikkerhed og renere drift.

Det er derimod påfaldende, hvor benzinforbrugende nye/store biler er!
Og vi køber tungere og tungere biler - der sluger mere og mere benzin.

> [...]
> flere hestekræfter og en smule bedre brændstoføkonomi. Men som det er
> lige nu har jeg ikke rigtig noget incitament til at skifte til noget

Men gør man det totale miljøregnskab op, er det langtfra sikkert, at det er
bedre for miljøet at smide ud og købte nyt hvert andet eller 3. år. Hverken
når det gælder biler, køleskabe etc.

> Min bil er udstyret med føromtalte ESP og det har da været i funktion
> ved et par (ikke alvorlige overhovedet) lejligheder. Men det
> forhindrer udskridning ret så effektivt.

Har aldrig prøvet at skride ud... bortset fra en aquaplanning, der var ved
at få mig til at miste kontrollen over min bil. Og der hjalp ESP vist ikke?

> Hvilke kriterier gjorde sig gældende for dig?

En lige blanding af følelser og fornuft!

Designet - både ude og inde - betyder rigtig meget for mig. Jeg vil ikke
betale for en bil, jeg ikke kigger på med at forelsket blik. Og det er IKKE
nok, at den er pæn udvendig. Jeg gider ikke sidde ind i kigge på et hæsligt
interiør. Og hvad designet angår kan jeg falde for både det sjove, det
smarte, det rå, det usædvanlige - så det er ikke så entydigt, hvad jeg kan
lide.

Jeg vælger IKKE en bil, hvis design jeg ikke kan lide. uanset hvor god den i
øvrigt er, bliver den sorteret fra, hvis jeg synes den er grim.
Jeg vælger dog ikke en smart designet bil, hvis de øvrige ting ikke er i
orden.

Denne gang har pladsen inde i bilen betydet meget mere end da jeg købte for
seks år siden.

Denne gang har det også været vigtigt for mig, at bilen kan trække en
anhænger. Fordi der siden sidste bilkøb er kommet have/haveaffald ind i mit
liv. *S*

Oplevelsen af at køre i bilen er kanonvigtig. Ønskede tillige mere power
denne gang og er derfor sprunget fra 68 til 110 HK

De faste løbende udgifter. (herunder forsikring og vægtafgit) Der er grænser
for, HVOR meget jeg vil betale til forsikring. Og som jeg bor (midt i
storbyen) er der også grænser for, hvad jeg vil parkere på gaden.

Snusfornuft - at jeg måske KAN betale dobbelt så meget er ikke ensbetydende
med, jeg vil. Jeg ville eksempelvis gerne have haft en RAV4 til langt flere
penge end jeg gav for min C4. Men jeg synes det er for sindssygt, at den bil
ikke kører længere på literen, end den rent faktisk gør, så selvom jeg i
flere år troede det var drømmebilen, gad jeg ikke engang prøvekøre den. Den
blev kasseret på grund af sit benzinforbrug.

Og lige nu og her har jeg købt den bil jeg gerne vil have. Var bilerne
generelt 100.000 kr billigere i anskaffelse, er jeg ret sikker på, at jeg
stadig havde købt den samme.

Mvh. Lisbeth

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-08-05 13:21

> gad jeg ikke engang prøvekøre den. Den blev kasseret på grund af sit
> benzinforbrug.

Hvad kører den pr. km i benzinudgaven?

Og køber man ikke sådan en med diesel maskineri ude i hallen?

Fra : Henrik B.

Dato : 21-08-05 13:52

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad kører den pr. km i benzinudgaven?

Den er opgivet til 13,5 km/l ved blandet kørsel. 16,1 km/l på landevej. Så
jeg synes ikke at det er så slemt.

> Og køber man ikke sådan en med diesel maskineri ude i hallen?

Jooeee da....

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-08-05 14:27

> Den er opgivet til 13,5 km/l ved blandet kørsel. 16,1 km/l på
> landevej. Så jeg synes ikke at det er så slemt.

Næh det er sg da ikke så slemt... hvad brokker hun/man sig over?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-08-05 13:54

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad kører den pr. km i benzinudgaven?

13.5 i blandt kørsel ifølge Toyota - snarer 8-9 siger de RAV4 ejere jeg har
spurgt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Ole Thomsen

Dato : 21-08-05 14:03

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

> 13.5 i blandt kørsel ifølge Toyota - snarer 8-9 siger de RAV4 ejere
> jeg har spurgt.

Jeg ligger på 10 med automatgear.

9-9,5 om vinteren og op til 11 om sommeren.

Jeg blev også pænt overrasket over forbruget, men det er nu en dejlig
bil alligevel

Havde købt diesel hvis den kunne fås med automatgear.

Ole Thomsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-08-05 14:27

> 13.5 i blandt kørsel ifølge Toyota - snarer 8-9 siger de RAV4 ejere
> jeg har spurgt.

Lyder vildt.

Mon de kan finde ud af at køre? og nej det er ikke for at provokere jeg
skriver det, men det afhænger altså meget af chaufføren om hvor langt bilen
går... :)

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-08-05 22:12

> Lyder vildt.

Ja

> Mon de kan finde ud af at køre?

Aner det ikke.

> men det afhænger altså meget af chaufføren om hvor langt bilen går... :)

I know!
De to seneste biler jeg har haft har vist det aktuelle forbrug (km pr liter)
og forbruget (km pr liter) siden bilen startede/tælleren blev nulstillet.
Det er tit blevet brugt til at konkurrerere - med det resulatet, at jeg er
udmærket klar over, hvornår jeg kører langt på literen og hvornår jeg ikke
gør-

Men da flere - og forskellige bilister - fik mig overbevist om, at det er en
benzinsluger og da en god ven tillige dumpede den efter en testkørsel,
besluttede jeg at droppe den.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lars Knudsen

Dato : 21-08-05 14:27

Hej Lisbeth,

On Sun, 21 Aug 2005 14:11:46 +0200, "Lisbeth Jacobsen"

>Det er derimod påfaldende, hvor benzinforbrugende nye/store biler er!
>Og vi køber tungere og tungere biler - der sluger mere og mere benzin.

Om det er rigtigt skal jeg ikke gøre mig klog på. Men min "nye" bil
kører faktisk længere på literen end den jeg havde før på trods af at
den vejer cirka 600 kg mere og har automatgear. Men generelt er det jo
rigtigt, at jo højere vægt jo mere brændstof.

Det er jo derfor nok heller ikke uden grund, at man forsøger sig med
letmetaller i motoren og andre steder for at bringe vægten ned
samtidig med at koliisionsikkerheden er høj.

>Men gør man det totale miljøregnskab op, er det langtfra sikkert, at det er
>bedre for miljøet at smide ud og købte nyt hvert andet eller 3. år. Hverken
>når det gælder biler, køleskabe etc.

Jeg ved det ikke, og har heller ikke tænkt mig at skifte min endnu -
den kører godt og dækker vores behov og krav til persontransport.

>Har aldrig prøvet at skride ud... bortset fra en aquaplanning, der var ved
>at få mig til at miste kontrollen over min bil. Og der hjalp ESP vist ikke?

Jo, ESP virker faktisk også ved aquaplaning... Det stopper trækket på
det hjul der ikke har fat i vejen - selvfølgelig der slet ikke er
noget vejgreb hjælper det ikke. Udskridninger her har nu også kun være
om vinteren hvor der godt kan være småfedtet - vi bor ud af en 4 km
grusvej der ryddes, men ikke saltes. Det fungerer fint, lige bortset
fra når det tør - så bliver det så glat man tror det er løgn.

> [...]
>interiør. Og hvad designet angår kan jeg falde for både det sjove, det
>smarte, det rå, det usædvanlige - så det er ikke så entydigt, hvad jeg kan

Samme her, det er vigtigt at det ser ordentligt ud. Samtidig syntes
jeg det er vældig vigtigt at man sidder godt!

>Denne gang har det også været vigtigt for mig, at bilen kan trække en
>anhænger. Fordi der siden sidste bilkøb er kommet have/haveaffald ind i mit
>liv. *S*

Ahh.. Syntes jeg godt jeg kender. Her var det noget med at bilen gerne
skulle være tung nok til at måtte trække hestetrailer, sagde fruen.

> [...]
>flere år troede det var drømmebilen, gad jeg ikke engang prøvekøre den. Den
>blev kasseret på grund af sit benzinforbrug.

Igen helt enig... Vi savlede en del over BMW X5 - problemet er bare at
den har ydre dimensioner som jeg ved ikke hvad... Og da vi kører cirka
200 km om dagen så betyder det trods alt noget hvor mange kilometer
den triller på literen på motorvej

>Og lige nu og her har jeg købt den bil jeg gerne vil have. Var bilerne
>generelt 100.000 kr billigere i anskaffelse, er jeg ret sikker på, at jeg
>stadig havde købt den samme.

Ja okay... Jeg havde faktisk Citroën af to omgange før vi flyttede til
Sverige og skulle skifte bil igen. Må indrømme, at jeg er færdig med
mærket lige for nu - kombination af ret mange problemer med specielt
min sidste (Xsara VTS) og mildest talt elendig service fra værkstedet.
Det er synd, for jeg syntes ellers bilerne er ganske lækre.

** Lars

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-08-05 22:28

> Om det er rigtigt skal jeg ikke gøre mig klog på.

Jeg vil til gengæld gerne gøre mig lidt klog på bilernes vægt. Jeg har
nemlig læst i avisen for nylig, at i 1980 vejede omkring halvdelen af alle
danske biler under 800 kilo. I dag vejer den gennemsnitlige bil 1147 kilo.
Og årsagen er mere og mere sikkerhedsudstyr i bilerne.

De tal passer på en prik på min foregåeende ogm ijn nuværende bil.

i øvrigt er der flere og flere, der køber biler, der vejer mere end 2000
kilo. Danskerne har tydeligvis råd til bilerne... selvom det undrer flere
med adgang til billigere biler.

Ifølge Rådet for Større Færdselssikkerhed sælges der i øvrigt flere og flere
biler, der er er farligere for fodgængere, cyklister og andre bilister - på
grund af deres vægt og på grund af højt placerede kofangere.

> Men min "nye" bil
> kører faktisk længere på literen end den jeg havde før på trods af at
> den vejer cirka 600 kg mere og har automatgear.

Min nye bil kører præcis lige så langt som min foregående (seks år gamle
bil) mellem turene til tankstationen. Men den nye skal bruge 50 liter på
det, hvor den gamle kunne nøjes med 30 liter.

> Det er jo derfor nok heller ikke uden grund, at man forsøger sig med
> letmetaller i motoren og andre steder for at bringe vægten ned
> samtidig med at koliisionsikkerheden er høj.

Jep... for at modvirke vægten af sikkerhedsudstyr som alligevel øger den
endelige vægt. *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Lars Knudsen

Dato : 22-08-05 07:58

Hej Lisbeth,

On Sun, 21 Aug 2005 23:27:30 +0200, "Lisbeth Jacobsen"
> [...]

>kilo. Danskerne har tydeligvis råd til bilerne... selvom det undrer flere

Grunden til at de netop bliver SÅ tunge er jo at danskerne netop ikke
har råd til at købe "normale" biler. Derimod står den for manges
vedkommende på en gulplade bil, der af hensyn til reg. afgiften netop
skal veje ret meget - jeg erindrer ikke grænsen men den er over 2000
kg.

>Ifølge Rådet for Større Færdselssikkerhed sælges der i øvrigt flere og flere
>biler, der er er farligere for fodgængere, cyklister og andre bilister - på
>grund af deres vægt og på grund af højt placerede kofangere.

Igen en tendens der ganske sikkert forstærkes af at denne type biler
er forholdsvist billige - hvis man altså kan undvære bagsædet.

Apropros cyklister - tænk engang - der varen CYKLIST der var blevet
stoppet på motorvejen i torsdags på motorring 3... Så er man godt nok
ikke ked af det da!

>Min nye bil kører præcis lige så langt som min foregående (seks år gamle
>bil) mellem turene til tankstationen. Men den nye skal bruge 50 liter på
>det, hvor den gamle kunne nøjes med 30 liter.

Men det er jo også en franskmand Min gamle Xsara VTS kørte ikke
mere end 10-11 km/L....

** Lars

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-08-05 10:26

> [...]
> vedkommende på en gulplade bil, der af hensyn til reg. afgiften netop
> skal veje ret meget - jeg erindrer ikke grænsen men den er over 2000

Men for de penge kan du godt få en almindelig fornuftig bil, der bruger
mindre benzin - jeg vil gætte på, at mange har et beløb, de vil bruge på
bil - og så køber de "mest mulig bil for pengene".

> Men det er jo også en franskmand Min gamle Xsara VTS kørte ikke
> mere end 10-11 km/L....

Min ligger på et EU-gennemsnit på 14,1
En Audi A3 ligger på 13,7-14 i EU gennemsnit
Havde jeg snupper en Toyota Corolla ville det være 14,3
Golf 1.6 ligger på 14,7 i EU gennemsnit

Såååå... fransk, japansk eller tysk havde ikke gjort den store forskel. Og
det er måske fordi min har indbygget aircon (tungere bil) at den sluger mere
end de andre?

Mvh. Lisbeth

Fra : Lars Knudsen

Dato : 22-08-05 16:46

Hej Lisbeth,

On Mon, 22 Aug 2005 11:26:06 +0200, "Lisbeth Jacobsen"

Præcist min pointe.

** Lars

Fra : Lars Knudsen

Dato : 21-08-05 18:16

Hej Lisbeth,

On Sun, 21 Aug 2005 13:38:41 +0200, Lars Knudsen
<larsnospam@landligtxxx.dk> wrote:

> [...]
>var baseret på konkrete uheld og viser at risikoen for svære skader
>eller død er reduceret med 25% hvis bilen er udstyret med ESP og helt

Er vi forresten enige - der er undersøgelser der viser, at det nye
sikkerhedsudstyr (ESP), rent faktisk har afgørende betydning?

** Lars

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 21-08-05 13:41

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Sådanne ting har selvfølgelig betydning - men jeg tror, at helt andre ting
> har langt større betydning!

Men det er vel ikke relevant i denne sammenhæng. Blot fordi der er større
urelaterede årsager til personskade, betyder ikke at bilsikkerheden er mindre
vigtig.

> Alt andet lige er det bedre at køre i en af de ellernyeste og mest sikre!

Så er vi enige og jeg kan ikke se hvad det er vi diskuterer for.

> Men det er jo ikke lig med, at det vil være en synderlig fordel (på
> bundlinjen) hvis vi alle kunne skifte en gang om året til den nyeste og mest
> sikre bil.

Jo, statistisk set er det da et unægteligt faktum.

> Kan det afvises, at folk kører mere risikofyldt og tager større chancer, når
> bilerne er mere sikre?

Ja, det vil jeg tro det kan. En person der bruger flere penge på sikkerhed gør
det vel for at øge sikkerheden i hans kørsel, og ikke for at kunne køre
vildere og stadig holde den samme statistiske sikkerhed.

> Hvor ved du det fra?

Det ved jeg fordi jeg arbejder i et consulent firma hvor vores kunder netop er
forskellige bilmærker og en stor del af det vi undersøger er kunders
købemønstre ved bilkøb. Det er naturligvis spanske data jeg arbejder med så
det kan være anderledes i DK, men den vigtigste faktor ved bilkøb er pris,
derefter design og bagefter kommer alle de andre overvejelser som du også
fremhæver.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-08-05 13:52

> Men det er vel ikke relevant i denne sammenhæng. Blot fordi der er større
> urelaterede årsager til personskade, betyder ikke at bilsikkerheden er
> mindre vigtig.

Nej bestemt ikke! Men jeg mener ikke, at sikkerhedsudstyr øger sikkerheden i
et sådant omfang, at det på nogen måde er et argument for at kassere sin bil
og anskaffe en bil med bedre/nyere sikkerhedsudstyr.

> Så er vi enige og jeg kan ikke se hvad det er vi diskuterer for.

Vi er ikke enige om, at danskerne ikke har råd til at købe bil og derfor
kører rundt i gamle lig *S*

> [...]
> arbejder med så det kan være anderledes i DK, men den vigtigste faktor ved
> bilkøb er pris, derefter design og bagefter kommer alle de andre

Selv når prisen er lavere end i DK, er prisen åbenbart afgørende. Men hvad
vil det betyde for miljøet og sikkerheden, hvis prisen er lavere end nu? Vil
det betyde, at vi købere mere benzinslugende biler og skifter dem hyppigere,
bliver vi måske lidt gladere - men det vil også belaste miljøet.

Og at påstå, at danskerne ikke har råd til bil, er noget gedigent sludder.
Vi køber flere nye (også dyre!) biler end længe set.

Mvh. Lisbeth

Fra : BJ

Dato : 21-08-05 13:56

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid.com> skrev i en
meddelelse news:4308786d$0$1178$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

KLIP

> [...]
> Vil det betyde, at vi købere mere benzinslugende biler og skifter dem
> hyppigere, bliver vi måske lidt gladere - men det vil også belaste

Ååhhh ja, vi køber jo miljø- og menneskevenlige "dieseldræbere".

Miljø er ikke et politisk interessepunkt, det er afgifterne der i mod.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-08-05 14:19

> Ååhhh ja, vi køber jo miljø- og menneskevenlige "dieseldræbere".
> Miljø er ikke et politisk interessepunkt, det er afgifterne der i mod.

Forstår desværre ikke, hvad din pointe er.

Mvh. Lisbeth

Fra : BJ

Dato : 21-08-05 14:31

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid.com> skrev i en
meddelelse news:43087ffd$0$1179$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

KLIP

> Forstår desværre ikke, hvad din pointe er.

Tænk, det havde jeg faktisk forventet.

--
Bjørn J.
~~hail atlantis~~

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 21-08-05 14:19

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Nej bestemt ikke! Men jeg mener ikke, at sikkerhedsudstyr øger sikkerheden i
> et sådant omfang, at det på nogen måde er et argument for at kassere sin bil
> og anskaffe en bil med bedre/nyere sikkerhedsudstyr.

Så bliver vi aldrig enige, for jeg mener at ovenstående udtalelse er 100% forkert.

> Vi er ikke enige om, at danskerne ikke har råd til at købe bil og derfor
> kører rundt i gamle lig *S*

Ifølge statistikbanken som Morten henviste til tidligere, er gennesnitsalderen
for en dansk bil 9,2 år. Det ser jeg som et klart tegn på at der kører mange
gamle lig rundt.

Man kan på siden se at der ud af 1.915.821 biler i 2005 er 719.914 (37,5%) der
er 10 år eller ældre, 312.821 er 15 år eller ældre og 72.242 er 20 år eller ældre.

Du kan sige hvad du vil, men der kører mange farlige, gamle, benzinslugende
biler rundt i Danmark

> Men hvad
> vil det betyde for miljøet og sikkerheden, hvis prisen er lavere end nu?

Hvis det gøres med måde vil det betyde at folk skifter til biler der er til
mindre fare for miljøet, dem selv og andre i trafikken.
> Vil
> det betyde, at vi købere mere benzinslugende biler og skifter dem hyppigere,
> bliver vi måske lidt gladere - men det vil også belaste miljøet.

Det har i jo grønne afgifter til at forhindre.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : BJ

Dato : 21-08-05 14:18

KLIP

> Ifølge statistikbanken som Morten henviste til tidligere, er
> gennesnitsalderen for en dansk bil 9,2 år. Det ser jeg som et klart tegn
> på at der kører mange gamle lig rundt.

Så ligger min husstand lidt over gennemsnittet.

Husstandens gennemsnit er 10,7 år, hvor den nyeste er 5 år gammel.......

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 21-08-05 14:28

> Så ligger min husstand lidt over gennemsnittet.
>
> Husstandens gennemsnit er 10,7 år, hvor den nyeste er 5 år gammel.......

Så kan jeg jo hjælpe med at trække den anden vej: 12,5 år.

Fra : BJ

Dato : 21-08-05 14:32

KLIP

> Så kan jeg jo hjælpe med at trække den anden vej: 12,5 år.

Det er folk med firmapotte, der trækker den anden vej .... ganske dramatisk.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-08-05 15:02

Henrik B. wrote:
> Så kan jeg jo hjælpe med at trække den anden vej: 12,5 år.

Ha, den kan jeg stikke. En på 17 og en på 19.

Ok, det er kun den på 17 der kører.

Fra : BJ

Dato : 21-08-05 15:14

KLIP

> Ha, den kan jeg stikke. En på 17 og en på 19.
>
> Ok, det er kun den på 17 der kører.

Det er snyd.

Her kører samtlige biler hver eneste dag.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-08-05 15:45

BJ wrote:
> Det er snyd.
> Her kører samtlige biler hver eneste dag.

Hvad snyd er der i at skifte en bil ud med en anden?

Og jeg kan altså kun køre een bil af gangen.

Den gamle er så den jeg forsøger at sælge så der kan blive til fire nye
sutter til "den nye".

Fra : BJ

Dato : 21-08-05 15:49

> Hvad snyd er der i at skifte en bil ud med en anden?
>
> Og jeg kan altså kun køre een bil af gangen.

Vi er 3 i husstanden, der skal bruge bil hver eneste dag.

Ellers kan vi ikke tjene til føden...

> Den gamle er så den jeg forsøger at sælge så der kan blive til fire nye
> sutter til "den nye".

Huuuhhh .... jeg har nogle gamle reservedele fra min hedengangne Opel Omega.

Jeg må se at gøre det samme, da vi skal bruge pladsen til reservedele til
den ældste potte..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-08-05 16:53

BJ wrote:
> Vi er 3 i husstanden, der skal bruge bil hver eneste dag.
> Ellers kan vi ikke tjene til føden...

Er det enten nogle dyre biler, eller et dyrt hus I har.

Jeg snakker altså om en hel bil.
Og den kan endda selv køre herfra.

Fra : BJ

Dato : 21-08-05 17:00

KLIP

> Er det enten nogle dyre biler, eller et dyrt hus I har.

Huset har vi haft i 26 år og om det er dyrt, vil vise sig, hvis vi ellers
ville sælge det..

Bilerne har fra nye ganske givet været dyre, men vi har ikke haft dem for
nye. Det har vi ikke råd til..;)

> Jeg snakker altså om en hel bil.

Det ville jeg også have gjort for ca. 14 dage siden.

> Og den kan endda selv køre herfra.

Både reservedele og bil måtte kørers væk på dertil indrettet trailer efter
endt gerning..)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-08-05 17:59

BJ wrote:
> Både reservedele og bil måtte kørers væk på dertil indrettet trailer efter
> endt gerning..)

Hvordan er det lige landet ligger med at køre med en bil, på
prøveplader, der skulle havde været synet?

Fra : BJ

Dato : 21-08-05 18:10

KLIP

> Hvordan er det lige landet ligger med at køre med en bil, på prøveplader,
> der skulle havde været synet?

Det tror jeg ikke er noget problem.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-08-05 19:22

BJ wrote:
> Det tror jeg ikke er noget problem.

Så kan jeg godt have knap så travlt med at sænke prisen på den bil jeg
har til salg.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-08-05 18:14

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote in

> Hvordan er det lige landet ligger med at køre med en bil, på
> prøveplader, der skulle havde været synet?

Ikke noget problem.

Du er jo bare ude og prøvekøre den i forbindelse med klargøring til syn.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-08-05 19:22

Martin Johansen [6000] wrote:
> Ikke noget problem.
> Du er jo bare ude og prøvekøre den i forbindelse med klargøring til syn.

Nu bliver det ikke mig der kører i den.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-08-05 20:34

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote in news:deagoq$11dh$3
@newsbin.cybercity.dk:

> Nu bliver det ikke mig der kører i den.

Åh :)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-08-05 21:03

Martin Johansen [6000] wrote:
> Åh :)

Nej, får jeg den solgt må køberen selv finde ud af at få den hjem.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-08-05 21:32

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote in news:deamm8$1409$5
@newsbin.cybercity.dk:

> Nej, får jeg den solgt må køberen selv finde ud af at få den hjem.

Ja det kan da aldrig bliver dit problem.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-08-05 14:25

> Så bliver vi aldrig enige, for jeg mener at ovenstående udtalelse er 100%
> forkert.

Finder du det hensigtsmæssigt og fornuftigt at skifte bil hver gang der
kommer en bil på markedet, der er mere sikker end den, du allerede har? Det
gør jeg afgjort ikke.

> Ifølge statistikbanken som Morten henviste til tidligere, er
> gennesnitsalderen for en dansk bil 9,2 år. Det ser jeg som et klart tegn
> på at der kører mange gamle lig rundt.

En 9,2 år gammel bil er ikke et lig

At folk kører i en bil i mange år er jo ikke nødvendigvis fordi bilpriserne
ligger, hvor de ligger. Hvordan sammenhængen er mellem de to ting ved vel
hverken du eller jeg.

> Du kan sige hvad du vil, men der kører mange farlige, gamle,
> benzinslugende biler rundt i Danmark

Der er mange nye, benzinslugende, farlige biler også *S*
At skifte til ny (større og dyrere bil) vil ofte indebære, at bilen sluger
mere benzin.

> Hvis det gøres med måde vil det betyde at folk skifter til biler der er
> til mindre fare for miljøet, dem selv og andre i trafikken.

Eller også køber de større, tungere og mere benzinslugende biler.

> Det har i jo grønne afgifter til at forhindre.

Det forhindrer de vist ikke. Ligesom bilprisen i DK ikke hindrer folk i at
købe bil.

Mvh. Lisbeth

Fra : BJ

Dato : 21-08-05 14:29

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid.com> skrev i en
meddelelse news:43087ffd$1$1179$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

KLIP

> En 9,2 år gammel bil er ikke et lig

Det kan du have ret i.

Er den tillige holdt i tiptop stand og ligner en "million", pisser der
nævenyttige/misundelige i bukserne.

> At folk kører i en bil i mange år er jo ikke nødvendigvis fordi
> bilpriserne ligger, hvor de ligger. Hvordan sammenhængen er mellem de to
> ting ved vel hverken du eller jeg.

Det kan du også have ret i.

Nogen vælger at vise deres politiske korrekthed med en billig minipotte og
har sommerhus, MC, båd, stor hjemmebiograf eller for den sags skyld tager på
store dyre ferier 4 gange om året.....

Biler er og bliver det helt store dagligdags misundelsesobjekt (næsten på
linie med en dyr pels).

--
Bjørn J.
~~let's misbehave~~

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-08-05 22:37

> Biler er og bliver det helt store dagligdags misundelsesobjekt (næsten på
> linie med en dyr pels).

Jeg har, på den måned jeg har haft min nye bil, oplevet masser af "oj en
lækker bil du har fået" fra kvinder - og masser af snusfornuftig
moralprædiken fra mandlige kolleger: "Hvad var der da i vejen med din gamle
bil?", "Hvad skal du med så stor en bil?".

Jo jo... der er også mænd i min vennekreds, der synes, det er en fed bil,
jeg har købt. Men de mest utilslørede jubeludbrud er kommet fra kvinder. Der
er ikke en eneste kvinde, der er forfaldet til at undre sig højlydt over, at
jeg ikke fortsatte i den gamle bil eller i stedet havde købe en ny bette
bil.

Lader til, at mit bilvalg appellerer mere til kvinder end til mænd? Hvad det
er, der gør det, aner jeg så ikke. Men måske det hænger sammen med, at mænd
er tilbøjelige til at mene, at kvinder kan og må nøjes med en gammel model
og/eller en bette konebil?

Mvh. Lisbeth

Fra : BJ

Dato : 22-08-05 00:19

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid.com> skrev i en
meddelelse news:4308f94b$2$1180$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

KLIP

> [...]
> mænd er tilbøjelige til at mene, at kvinder kan og må nøjes med en gammel

Hvis du har valgt en 4x4, kan jeg godt forstå udbruddene.

Utrolig mange kvinder er begejstret for disse "mandskabsvogne".

Min kone er rejsende og jeg under hende lige nøjagtig den bil, hun kunne
tænke sig.

Hun har prøvet en 4x4, da disse er så populære blandt visse kvinder, men
synes det er et skrummel.

Hun vil gerne have en Hyundai Sonata (ny model) næste gang, hun skal skifte
rejsevogn.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-08-05 07:14

> Hvis du har valgt en 4x4, kan jeg godt forstå udbruddene.

Det var den, jeg troede, jeg skulle have - men som i sidste øjeblik blev
fravalgt. *S*

> Hun har prøvet en 4x4, da disse er så populære blandt visse kvinder, men
> synes det er et skrummel.

Det er den også! *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Lars Knudsen

Dato : 22-08-05 08:11

Hej,

On Sun, 21 Aug 2005 23:37:04 +0200, "Lisbeth Jacobsen"

> [...]
>moralprædiken fra mandlige kolleger: "Hvad var der da i vejen med din gamle
>bil?", "Hvad skal du med så stor en bil?".

Ja biler og kommentarer er en sjov ting... Men den slår aldrig fejl at
hvis jeg skulle driste mig til at vaske den på en tankstation i
Danmark når det er godt vejr og travlt ved vasken er der næsten med
statsgaranti mindst et par stykker der lige skal hen og spørge hvordan
jeg så klarer det med at have en svensk bil når jeg bor i Danmark. Og
så er par stykker der bare syn's det er en lækker bil jeg har og
hvordan det er at bo i Sverige Men det er nu mest den første -
"nå, men han snyder jo garanteret når han kører i sådan en".

> [...]
>er tilbøjelige til at mene, at kvinder kan og må nøjes med en gammel model

Njaeh - det sidste syn's jeg nu nok ikke. Men mænd er jo nogen sjove
størrelser og at kollega-Lisbeth nu har købt sig en HELT ny bil der
tilmed måske er større end den man selv har... Den kan måske være svær
at sluge - for du er jo kvinde og går ikke så meget op i biler

Jeg syn's nu stadig at en C4 er en dejlig bil, uden at jeg har prøvet
at køre i den må jeg sige. Jeg har da også høstet et par kommentarer
af den slags omkring vores - "I er kun to voksne, hvad skal I dog med
sådan en stor bil?". Tja. Hvorfor skal man partout køre rundt i en
mikrobil bare fordi man "kun er to"?

** Lars

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-08-05 09:08

> http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=29266

Det er jo sådan en jeg kalder en mandebil *S*

Min kæreste mente, at jeg skulle købe min bil i mørk blå - det ville lige
passe ham med sådan et direktør-look. Men jeg vil ikke køre rundt i en
erhvervsblå og signalere leaset firmadyt *S*

> Hvorfor skal man partout køre rundt i en
> mikrobil bare fordi man "kun er to"?

*S*

Jeg KUNNE også være fortsat mange år i min søde Toyata Yaris, som jeg har
været ekstremt glad for.

Mvh. Lisbeth

Fra : BJ

Dato : 22-08-05 14:11

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid.com> skrev i en
meddelelse news:43099994$0$1164$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

KLIP

> Min kæreste mente, at jeg skulle købe min bil i mørk blå - det ville lige
> passe ham med sådan et direktør-look. Men jeg vil ikke køre rundt i en
> erhvervsblå og signalere leaset firmadyt *S*

Du har helt ret.

Man skal jo ikke skilte med realiteterne..

--
Bjørn J.
~~hail atlantis~~

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-08-05 11:24

> Man skal jo ikke skilte med realiteterne..

Hvorfor ikke? Hvis det VAR ren realitet var det vel fint nok.
Men nu er jeg hverken direktør eller chauffør i en leaset dyt *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Lars Knudsen

Dato : 22-08-05 16:55

Halløjsa,

On Mon, 22 Aug 2005 10:08:11 +0200, "Lisbeth Jacobsen"

>Det er jo sådan en jeg kalder en mandebil *S*

Hihi.. Ja lidt.. Men min kæreste har nu heller ikke noget imod at køre
den

>Min kæreste mente, at jeg skulle købe min bil i mørk blå - det ville lige
>passe ham med sådan et direktør-look. Men jeg vil ikke køre rundt i en
>erhvervsblå og signalere leaset firmadyt *S*

Hvad farve er den?

Her i huset siger vi i øvrigt ellers at det er de sølvfarvede, der er
firmabiler... *GG*

>*S*
>
>Jeg KUNNE også være fortsat mange år i min søde Toyata Yaris, som jeg har
>været ekstremt glad for.

Klart nok, men vores ER altså bedre på motorvejen den end gamle. Og
fruen finder det evig dejligt med de brede lædersæder som kan lægges
HELT ned så hun kan snorke hele vejen til København om morgenen, om
vinteren med sædevarmen tændt og en jakke over sig

** Lars

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-08-05 11:25

> Hvad farve er den?

Kan vel nærmest kaldes sandfarvet. Ikke en af dem, de har solgt flest af.
Folk vil stadig helst have sølvfarvet bil.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lars Knudsen

Dato : 23-08-05 13:04

Hejsa,

On Tue, 23 Aug 2005 12:25:10 +0200, "Lisbeth Jacobsen"

>Kan vel nærmest kaldes sandfarvet. Ikke en af dem, de har solgt flest af.
>Folk vil stadig helst have sølvfarvet bil.

Ah - det er også en vældig praktisk farve hvis man ikke gider vaske
bil hver anden dag... Men sandfarvet burde jeg måske overveje næste
gang i kraft af at jeg bor ude af en grusvej

** Lars

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 21-08-05 16:53

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Finder du det hensigtsmæssigt og fornuftigt at skifte bil hver gang der
> kommer en bil på markedet, der er mere sikker end den, du allerede har? Det
> gør jeg afgjort ikke.

Hvem snakker om "hver gang"? Jeg siger blot at din udtalelse om at nye
sikkerhedsforanstaltninger i en bil ikke skulle være grund til at udskifte er
forkert.

> En 9,2 år gammel bil er ikke et lig

Det er gennemsnitsalderen. Hvis du nu læste resten af sammenhængen kunne du se
at jeg påvise at antallet af biler med både 15 og 20 år er ganske højt.

> At folk kører i en bil i mange år er jo ikke nødvendigvis fordi bilpriserne
> ligger, hvor de ligger. Hvordan sammenhængen er mellem de to ting ved vel
> hverken du eller jeg.

Med lidt sund fornuft kan man antage at desto dyrrere det er at anskaffe sig
en bil, desto ældre og lavere kvalitet blivr folk nød til at købe. Det er da
logik for burhøns.

> Der er mange nye, benzinslugende, farlige biler også *S*
> At skifte til ny (større og dyrere bil) vil ofte indebære, at bilen sluger
> mere benzin.

Nyere biler bruger langt mindre benzin/diesel en ældre biler. en ny bil kan
yde den samme antal heste som en 10 år gammel bil med væsentligt mindre
forbrug. Det er endnu et åbenlyst faktum som det er fjollet at diskutere om.
Naturligvis vil man bruge mere hvis man går fra en Opel Kadett til en Porsche
Cayenne men det er jo ikke det vi snakker om.

En bil er et transportmiddel der dækker nogle behov, og hvis bilerne i DK ikke
havde den ågerpris de har, kunne man dække transportbehov med bedre biler (en
ny Ford Focus frem for en 15 år gammel Ford Escort)

> Eller også køber de større, tungere og mere benzinslugende biler.
Eller også er månen lavet af grøn ost!

> Det forhindrer de vist ikke. Ligesom bilprisen i DK ikke hindrer folk i at
> købe bil.
Nej, for alle er jo millionære ifølge dine observationer.

Naturligvis ville bilentusiaster købe større biler, men den almindelige
dansker der har brug for et praktisk transportmiddel ville have en anstændig
chance for at købe en god bil.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Henrik B.

Dato : 21-08-05 17:53

> Hvem snakker om "hver gang"? Jeg siger blot at din udtalelse om at nye
> sikkerhedsforanstaltninger i en bil ikke skulle være grund til at udskifte
> er forkert.

Så længe at folk ikke vælger den sikreste bil på markedet HVER gang de
handler bil, så er det utopi, at begynde at købe en ny bil, fordi der kommer
ESP, eller 2 ekstra airbags m.m. Min 12 år gamle bil er stadig mere sikker
end en stor del af bilerne på de danske veje.

> Med lidt sund fornuft kan man antage at desto dyrrere det er at anskaffe
> sig en bil, desto ældre og lavere kvalitet blivr folk nød til at købe. Det
> er da logik for burhøns.

Eller de køber biler der er mindre, end deres behov reelt er til!

> [...]
> kan yde den samme antal heste som en 10 år gammel bil med væsentligt
> mindre forbrug. Det er endnu et åbenlyst faktum som det er fjollet at

Der er du så helt galt på den Lars. Det er et faktum, at (benzin)bilerne
idag kører akkurat ligeså kort på literen, som for 10 år siden, eller 20 år
siden. P.g.a. de øgede sikkerhedskrav, bunker af ekstraudstyr, lyddæmpning
m.v., så giver det vægtforøgelser fra år til år, der æder fordelen af ny
motorteknologi op. Du kan f.eks. tage Golf GTI:

1976 - Golf GTI-1 - 810 kg - 110 Hk - 12,5 km/l (blandet kørsel)
2005 - Golf GTI-5 - 1336 Kg - 200 Hk - 12,5 km/l (blandet kørsel).

Hvori ligger din brændstofforbedring?

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 21-08-05 19:16

Henrik B. wrote:

> Så længe at folk ikke vælger den sikreste bil på markedet HVER gang de
> handler bil, så er det utopi, at begynde at købe en ny bil, fordi der kommer
> ESP, eller 2 ekstra airbags m.m.

Måske ikke som motivation til nykøb, men da bestemt noget der tages højde for
når nykøb nu bliver planlagt. I og med at de danske biler er så dyre, er det
ofte at folk må fravælge den slags luksus-sikkerhed til fordel for en ældre
billigere bil.

> Min 12 år gamle bil er stadig mere sikker
> end en stor del af bilerne på de danske veje.

Din 12 år gamle bil er også kun svagt ældre en den danske gennemsnitsbil. Man
kan naturligvis altid finde tilfælde hvor bil X fra 1980 er mere sikker end
bil y fra 2005.

> [...]

> 1976 - Golf GTI-1 - 810 kg - 110 Hk - 12,5 km/l (blandet kørsel)
> 2005 - Golf GTI-5 - 1336 Kg - 200 Hk - 12,5 km/l (blandet kørsel).

Den ligger i forskellen fra de 110 til de 200 heste. Hvis du istedet
sammenligner din Golf fra 1976 med en Golf 1.6 FSI 115 Hk, som vel er det
nærmeste man kan komme i ydelse sammenlignet med dit eksempel, vil du se at
sidstnævnte kører omtrent 15,6 km/l.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-08-05 22:59

> [...]
> er det ofte at folk må fravælge den slags luksus-sikkerhed til fordel for

Jeg valgte dyre fælge i stedet for ekstra sikkerhedsudstyr.

Jeg er ret ligeglad med en hel del af det nye sikkerhedsudstyr .... jeg vil
ikke betale for udstyr, der måler, om jeg er på vej over midterstriben.
Jeg vil heller ikke betale for sikkerhedsudstur, der får lygterne til at
dreje når jeg drejer på rattet.

Men jeg er heller ikke en af dem, der betaler for at forsikre mig mod
alverdens ulykker. Jeg er et totalt håbløst tilfælde for sælgere, der vil
sælge mig ekstra forsikring/sikkerhed.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 22-08-05 00:14

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Men jeg er heller ikke en af dem, der betaler for at forsikre mig mod
> alverdens ulykker.

Det skal du så have lov til, men det betyder ikke at det på nogen måde er den
generelle holdning. For mig personligt er sikkerhedsudrustningen i en bil en
af de vigtiste faktorer.

> Jeg er et totalt håbløst tilfælde for sælgere, der vil
> sælge mig ekstra forsikring/sikkerhed.

Your loss.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-08-05 07:16

> Det skal du så have lov til, men det betyder ikke at det på nogen måde er
> den generelle holdning. For mig personligt er sikkerhedsudrustningen i en
> bil en af de vigtiste faktorer.

Jeg er ikke i tvivl om, at der kan sælges masser af forsikring af både den
ene og anden slags mod ulykker af den ene og anden art.

> Your loss.

Jeg sparer en pokkers masse penge på den konto. *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Henrik B.

Dato : 22-08-05 08:39

> Det skal du så have lov til, men det betyder ikke at det på nogen måde er
> den generelle holdning. For mig personligt er sikkerhedsudrustningen i en
> bil en af de vigtiste faktorer.

For mig er det bilens (læs: karossens) sikkerhedsniveau det drejer sig om.
Alverdens ekstra sikkerhedsforanstaltninger kan ikke redde et dårligt
karosseri. Og sikkerhedsselen er stadig 65% af ens sikkerhed.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 22-08-05 08:13

Hej,

On Sun, 21 Aug 2005 23:58:42 +0200, "Lisbeth Jacobsen"

> [...]
>ikke betale for udstyr, der måler, om jeg er på vej over midterstriben.
>Jeg vil heller ikke betale for sikkerhedsudstur, der får lygterne til at

Jeg ville gerne ha' drejelygter.. Men bor også ude på landet hvor det
er m-ø-r-k-t om natten og mange kører rundt med 3-4 ekstra fjernlys
foran på bilen... Det sidste nægte jeg så kategorisk at ødelægge min
bil med.

Med hensyn til udstyret løste jeg det ved at købe en 2½ år gammel bil
i Tyskland, hvor de er lette at finde med alt-i-udstyr uden at de
koster specielt meget ekstra af den grund.

** Lars

Fra : Henrik B.

Dato : 21-08-05 23:10

> Din 12 år gamle bil er også kun svagt ældre en den danske gennemsnitsbil.
> Man kan naturligvis altid finde tilfælde hvor bil X fra 1980 er mere
> sikker end bil y fra 2005.

Så lad mig omformulere mit postulat: Min 12 år gamle bil er stadig sikrere,
end mange af de biler på de danske veje, der er under 5 år gamle.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-08-05 22:54

> Hvem snakker om "hver gang"? Jeg siger blot at din udtalelse om at nye
> sikkerhedsforanstaltninger i en bil ikke skulle være grund til at udskifte
> er forkert.

Det mener jeg ikke de er. Det ville være dét. der ville få mig til at
skifte.
Jeg kunne eksempelvis have fået ekstra sikkerhedsudstyr for de penge, jeg
brugte på smarte fælge......

> Med lidt sund fornuft kan man antage at desto dyrrere det er at anskaffe
> sig en bil, desto ældre og lavere kvalitet blivr folk nød til at købe. Det
> er da logik for burhøns.

Næh. Det kan også betyde, at folk - i stedet for at vælge en tung,
trafikfarlig benzinsluger vælger en mindre, lettere og mindre forslugen bil.

Men det gør de jo ikke. Bilerne, som folk køber, bliver tungere og dyrere.

> Nyere biler bruger langt mindre benzin/diesel en ældre biler.

Og kunne bruge mindre, end de faktisk gør, hvis de ikke var blevet tungere.

> en ny bil kan yde den samme antal heste som en 10 år gammel bil med
> væsentligt mindre forbrug. Det er endnu et åbenlyst faktum som det er
> fjollet at diskutere om.

Det er IKKE et åbentlyst faktum.

Det er derimod fakta, at teknologiske landvindinger, der burde få bilerne
til at køre længere på literen, i stor udstrækning bliver ædt op af, at
bilerne (på grund af sikkerhedsudstyr) bliver tungere.

> En bil er et transportmiddel der dækker nogle behov,

Jep... og langt de flestes behov kan snildt dækkes med mindre benzinslugende
biler end de køber.

Men vi køber jo ikke kun for at dække transportbehovet. I givet fald kunne
jeg godt have klaret mig med den "gamle" på seks år.

> Eller også er månen lavet af grøn ost!

Men folk køber faktisk tungere og tungere biler. *S*

> Nej, for alle er jo millionære ifølge dine observationer.

Holder du dig til, hvad jeg skriver og mener i stedet for at pådutte mig
idiotiske meninger, bliver debatten mere konstruktiv!

> Naturligvis ville bilentusiaster købe større biler, men den almindelige
> dansker der har brug for et praktisk transportmiddel ville have en
> anstændig chance for at købe en god bil.

Den almindelige dansker køber vist i stor udstrækning de små, fornuftige og
energivenlige biler. Og det er måske godt det samme for miljøet og
trafiksikkerheden, at ikke alle har råd til drømmebilen og
potensforlængeren.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 22-08-05 00:31

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Men det gør de jo ikke. Bilerne, som folk køber, bliver tungere og dyrere.

....og ældre, hvilket allerede er blevet påvist andetsteds i denne tråd, og så
falder din teori lissom lidt sammen ikke sandt?

> Det er derimod fakta, at teknologiske landvindinger, der burde få bilerne
> til at køre længere på literen, i stor udstrækning bliver ædt op af, at
> bilerne (på grund af sikkerhedsudstyr) bliver tungere.

Du har ikke ret, hvilket jeg mener at have påvist ganske effektivt i
<4308a27f$0$18648$14726298@news.sunsite.dk>

> Holder du dig til, hvad jeg skriver og mener i stedet for at pådutte mig
> idiotiske meninger, bliver debatten mere konstruktiv!

Ja jeg gik over stregen, men jeg mener ærlig talt at dine påstande er hen i
vejret. Naturligvis er der folk der ikke har råd til at købe bil i Danmark -
det vil der være uanset priserne, men med de nuværrende overpumpede priser vil
der ganske givet være en stor del af befolkningen der må tage sig til tage med
en dårligere bil.

Hvordan kan du på nogen måde mene at ovenstående er usandt?

> [...]
> energivenlige biler. Og det er måske godt det samme for miljøet og
> trafiksikkerheden, at ikke alle har råd til drømmebilen og

Nej, problemet er jo netop at mange IKKE køber små fornuftige og energivenlige
biler fordi det har de ikke råd til, de har kun råd til små 25 år gamle
russiske sardindåser der hverken er fornuftige eller energivenlige.

Jeg gentager blot mig selv, så EOD herfra.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-08-05 07:56

> ...og ældre, hvilket allerede er blevet påvist andetsteds i denne tråd, og
> så falder din teori lissom lidt sammen ikke sandt?

Nej. For pointen er jo netop, at der IKKE spares synderligt på at skifte.
Hvad man BURDE gøre på grund af de teknologiske landvindinger hvad
benzinforbrug angår. Man vinder på karrusellen, men taber det meste på
gyngerne....

> Du har ikke ret, hvilket jeg mener at have påvist ganske effektivt i
> <4308a27f$0$18648$14726298@news.sunsite.dk>

Jeg kan ikke hente dit indlæg og ved derfor ikke, hvilket indlæg du henviser
til.

Det er i øvrigt ikke mig, der påstår, at bilernes ekstra vægt æder den
gevinst, man har opnået ved at bilerne bliver tungere!

At sikkerheds- og magelighedsudstyr (aircon) æder en god del af, hvad
bilerne kunne spare på benzinforbruget har jeg fra bilteknisk redaktør Søren
W. Rasmussen fra FDM's medlemsmagasin, Motor.

Man taler ligefrem om en "fedmeepedimi blandt nye biler". De tager 12 kilo
på om året - og vi køber også derudover stadigt tungere biler (salget af
tunge varebiler på gule plader til private er steget).

Danmarks Statistik har styr på, hvad der sælges af biler diverse. De kan
blandt andet oplyse, at i det seneste år er salget af benzinslugende
varebiler over tre ton vokset med 26 pct. Og salget til private er steget
med 18 procent. (I EB blev der skrevet om det under overskriften
"Gulplade-vanviddet fortsætter for fuld kraft"

De helt små biler, der kun bruger lidt benzin vælger vi fra - I 1980 vejende
halvdelen af den danske bilpark under 800 kilo, sidste år var det kun 13
procent. De mindste personbiler, der vejer under 700 kilo, er helt
forsvundet ud af statistikken de seneste 25 år.

Deraf kan du også udlede, at danskerne genrelt HAR råd til at købe større og
tungere biler.

Hos Rådet for Større Færdselssikkerhed er direktør Rene La Cour Sell
ligefrem bekymret over det stærkt stigende salg af tunge biler på gule
plader: "de er farlige for fodgængere, cyklister og andre bilister. Både
fordi de er tungere, og også fordi deres kofangere er placeret højere end
almindelige personbilers."

> Ja jeg gik over stregen, men jeg mener ærlig talt at dine påstande er hen
> i vejret.

*S*

Kan du ikke dokumentere din påstande med fakta, er der næppe grund til at
stole mere på dine påstande end på mine *S*

Og det virker faktisk ikke, som om du overhovedet tjekker, om der er basis
for de påstande, du kommer med?

> [...]
> der ganske givet være en stor del af befolkningen der må tage sig til tage

Ja selvfølgelig må mange tage til takke med en dårligere bil end andre - og
en dårligere bil, end de ønsker. Men "dårligere" kunne i den forbindelse
betyde, at de køber en mindre, billigere og mindre benzinslugende bil der
belaster miljøet mindre end de store og tunge biler - men det er IKKE
tilfældet. Salget af tunge, benzinslugende biler stiger voldsomt - måske
fordi de danske regler for beskatning af varebiler som tommelfingerregel
betyder, at jo tungere bilen er, jo billigere slipper den i afgift.

Jo tunger en bil er, desto mere brændstof bruger den. Og desto farligere er
den for trafikanter uden for bilen.

"Dårligere bil" kan også betyde, at de beholde den "gamle" i lang tid. Men
her vil jeg så gerne overbevises om, at det er et dårligt regnskab for den
enkelte bilejer og samfundet som helhed at folk kører længst muligt i den
gamle. Og regnskabet handler jo om andet og mere, end hvorvidt en 15 år
gammel bil kører 2.2 kilo mindre på literen end en nyere model.

> Jeg gentager blot mig selv, så EOD herfra.

Jamen hvad med at komme med fakta og kildehenvisninger i stedet for kun at
gentage dine gætterier *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-08-05 08:08

Lisbeth Jacobsen skriver:

> Jamen hvad med at komme med fakta og kildehenvisninger i stedet for kun at
> gentage dine gætterier *S*

Fakta:

Min første bil vejede svjh 750 kg og kørte omkring 13-14 km/l nogle
gange helt op til 15. Min nuværende er noget tungere (over et tons),
har dobbelt så mange hestekræfter og kører 20 km/l......

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-08-05 10:25

> Fakta:
> Min første bil

Skal vi ikke have mere fakta på bordet end din og min bil *S* Altså det
generelle frem for det konkrete?

Fortæller jeg om min forhenværende og nuværende bil er historien modsat
din - den gamle brugte væsentligt mindre. Og den "gamle" Toyota bruger i
øvrigt ikke mindre i den seks år nyere model.

Mvh. Lisbeth

Fra : Brian

Dato : 21-08-05 14:41

Lars Hoffmann wrote:

> Ifølge statistikbanken som Morten henviste til tidligere, er
> gennesnitsalderen for en dansk bil 9,2 år. Det ser jeg som et klart
> tegn på at der kører mange gamle lig rundt.

Hov hov du - min ti år gamle bil, vil absolut ikke omtales som
værende et lig

/Brian

Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-08-05 17:05

Lars Hoffmann <lars@intercambiodvd.com> skrev :

>Ifølge statistikbanken som Morten henviste til tidligere, er gennesnitsalderen
>for en dansk bil 9,2 år. Det ser jeg som et klart tegn på at der kører mange
>gamle lig rundt.

Så må du vel til at definere hvad du betegner som et lig ;)

--
jan@stevns.net

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 21-08-05 17:16

jan@stevns.net wrote:

> Så må du vel til at definere hvad du betegner som et lig ;)

Det vil jeg helst være fri for, da jeg uværgeligt vil komme til at fornærme en
eller anden der har en bil to dage ældre en der hvor jeg sætter grænsen og
vedkommende vil straks påpege at hans bil bstemt ikke er noget lig.

Fra : BJ

Dato : 21-08-05 17:14

KLIP

> [...]
> fornærme en eller anden der har en bil to dage ældre en der hvor jeg
> sætter grænsen og vedkommende vil straks påpege at hans bil bstemt ikke er

LOL

Kom så med bilparkens gennemsnitsalder Jan..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-08-05 17:23

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev :

>Kom så med bilparkens gennemsnitsalder Jan..?

Ha - Du kunne da ikke nære dig ;)

Tjaehhhhh......

Pontiac anno 76
Rekord anno 85
Scorpio anno 90
Sierra anno 90
Scorpio anno 93

det giver <taster_lige_på_plastichjernen> noget der ligner
2005 - 1986,8 ~ 19år

(Jeg har ikke medregnet lageret ;)

--
jan@stevns.net

Fra : BJ

Dato : 21-08-05 17:27

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ha - Du kunne da ikke nære dig ;)

Nope.

> Tjaehhhhh......
>
> Pontiac anno 76
> Rekord anno 85
> Scorpio anno 90
> Sierra anno 90
> Scorpio anno 93
>
> det giver <taster_lige_på_plastichjernen> noget der ligner
> 2005 - 1986,8 ~ 19år
>
> (Jeg har ikke medregnet lageret ;)

Rene Ord For Lommepengene..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-08-05 17:18

> [...]

>eller anden der har en bil to dage ældre en der hvor jeg sætter grænsen og
>vedkommende vil straks påpege at hans bil bstemt ikke er noget lig.

Så kender du da vist folk i gruppen for dårligt ;)

(Mine egne kasser er fra hhv. 76, 90, 90 og 93)

Måske vi ganske enkelt benytter et forkert ordvalg, da et "lig" i mine
øjne er noget der ikke burde befinde sig ude i trafikken af ren og
skært hensyn til mine medtrafikanters vel og vel.

Vi har jo snart haft tvungne periodesyn en del år, så dem man kunne
kalde "lig", er der vist kun få tilbage af.
--
jan@stevns.net

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 21-08-05 17:47

jan@stevns.net wrote:

> Så kender du da vist folk i gruppen for dårligt ;)
>
> (Mine egne kasser er fra hhv. 76, 90, 90 og 93)

Aha, se selv, det var et trick-spørgsmål du kom med

Imponerende samling for øvrigt.

> Måske vi ganske enkelt benytter et forkert ordvalg, da et "lig" i mine
> øjne er noget der ikke burde befinde sig ude i trafikken af ren og
> skært hensyn til mine medtrafikanters vel og vel.

Ja det har du da fuldstændig ret i. Lad os ændre betegnelsen "lig" til
"uoptimeret årrigt fremdriftsmiddel af dalende kvalitet".

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-08-05 17:57

Lars Hoffmann <lars@intercambiodvd.com> skrev :

>Aha, se selv, det var et trick-spørgsmål du kom med

Egentligt ikke - der var nu mere ordet "lig", der sådan triggede
fjerpennen.

>Imponerende samling for øvrigt.

Mjoehhhhhh..... det har nu været værre, men perlegruset på
gårdspladsen er blevet synligt (sammen med ukrudtet)

>Ja det har du da fuldstændig ret i. Lad os ændre betegnelsen "lig" til
>"uoptimeret årrigt fremdriftsmiddel af dalende kvalitet".

Hehe .......

Mit formål med en bil er nu at kunne komme fra A til B, måske via C -
og da jeg ikke ønsker at bidrage statskassen mer end højst nødvendigt,
er 3 nye biler, ikke lige noget for mig, så har jeg mere sjov ud af de
gamle

Foruden nogle af de oplevelser, man får i jagten på dem - men det kan
læses andetsteds :
http://www.dkfritidbil.dk/fotostorier/molbohistorien/molbo.htm
--
jan@stevns.net

Fra : Henrik B.

Dato : 21-08-05 17:55

> [...]
> fornærme en eller anden der har en bil to dage ældre en der hvor jeg
> sætter grænsen og vedkommende vil straks påpege at hans bil bstemt ikke er

Min bil er 12 år gammel. Hvis det vil blive betegnet som et lig, så har man
enten ingen forstand på biler (total lavt reference-niveau), eller også
kører man udelukkende i -toptopmodeller fra Audi, BMW, MB, RR m.v.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-08-05 18:10

> [...]
> har man enten ingen forstand på biler (total lavt reference-niveau),
> eller også kører man udelukkende i -toptopmodeller fra Audi, BMW, MB,

Den bliver et lig den dag den er... ja et lig.

Et lig = et køretøj som er forfaldent, smadret, rustent... ja byg selv
videre.

Om alderen så er 5 eller 25 år er fløjtende ligegyldigt.

Så den er såmend ganske nem at fortolke.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-08-05 18:29

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev :

>Så den er såmend ganske nem at fortolke.

Netop ! Det er sældent en bil's alder siger ret meget om den er
farlig
--
jan@stevns.net

Fra : lars@intercambiodvd.~

Dato : 22-08-05 13:08

Lisbeth Jacobsen wrote:
> <lars@intercambiodvd.com> skrev i en meddelelse

> Hvis man ikke har råd til at købe en ny bil til 250.000 KAN man købe en
> brugt til 50.000.

Ja hurra, det er jo netop det jeg har sagt fra starten af!

> Ja... du antager. *S*

ingen quote-fuck tak!

> Jeg diskuterede med flere af slagsen umiddelbart før jeg købte ny bil.. De
> fattede ikke, hvorfor jeg ikke bare købte en billig brugt, som jeg ikke
> behøvede betale kasko på.

Netop på grund af prisen hvilket jo er lige netop det jeg siger!

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-08-05 11:27

> Ja hurra, det er jo netop det jeg har sagt fra starten af!

Så er vi enige om, at afgifterne ikke hindrer danskerne i at købe bil.

> Netop på grund af prisen hvilket jo er lige netop det jeg siger!

Nej. De pågældende vil til enhver tid vælge den billigste mulighed på
markedet! Flere af dem har så rigeligt råd til at købe en ny bil - men kan
de få en til en fjerdedel af, hvad en ´ny koster, så vælger de til enhver
tid den billigste løsning.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 23-08-05 20:20

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Så er vi enige om, at afgifterne ikke hindrer danskerne i at købe bil.

Suk, jeg giver op

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-08-05 20:49

Lars Hoffmann <lars@intercambiodvd.com> wrote in news:430b75ea$0$18639
$14726298@news.sunsite.dk:

> Suk, jeg giver op

Det kan jeg godt forstå.

For hvad der netop har afholdt mig fra at købe en 9-5'er sq netop de danske
afgifter.

Den får jeg senere... når den er faldet i pris og tyskerne er parate til at
skrotte dem :)

--
Martin Johansen [6000]
Saab 9000CST170 2,3-16v '94

Fra : Steen F.

Dato : 21-08-05 02:37

Lisbeth Jacobsen wrote:
> Folk har tydeligvis ganske godt råd til at skifte. Der sælges masser
> af nye biler i DK
> Du kan jo få masser af bil for 200.000 og opefter i DK

Der er så meget kvinder ikke forstår...
Schalke o 4, siger jeg bare!

Men hvis denne AWS kunne indregistreres i DK, så importerede jeg en i
protest! Og skrev "180% afgift" hen af siden på den:
http://www.microcarmuseum.com/tour/aws-shopper.html

/Steen

Fra : Ole Thomsen

Dato : 21-08-05 10:33

Steen F. wrote:

> Der er så meget kvinder ikke forstår...
> Schalke o 4, siger jeg bare!

Det var sg*da en underlig kommentar med nul argumentation, hvad får dig
til at skrive det?

> Men hvis denne AWS kunne indregistreres i DK, så importerede jeg en i
> protest! Og skrev "180% afgift" hen af siden på den:
> http://www.microcarmuseum.com/tour/aws-shopper.html

Virkelig?

Jeg er sikker på du kan finde en der er ligeså grim og som kan
indregistreres.

Ole Thomsen

Fra : Mogens

Dato : 21-08-05 10:39

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> wrote in message
> Steen F. wrote:

> Det var sg*da en underlig kommentar med nul argumentation, hvad får dig
> til at skrive det?

Jep, helt enig. Der er sgu ikke for mange kvinder, der skriver herinde,
hvorfor
det er plat at kommentere på dén måde i denne mandsverden - UDEN smiley!
:)

Fra : Steen F.

Dato : 21-08-05 17:57

Mogens wrote:
> Jep, helt enig. Der er sgu ikke for mange kvinder, der skriver
> herinde, hvorfor
> det er plat at kommentere på dén måde i denne mandsverden - UDEN
> smiley! :)

Vent til i stifter nærmere bekendtskab med Lisbeth Jacobsen. En kværulant af
Guds nåde.
Hendes kommentar er jo helt hen i skoven: "Der fås masse biler til 200.000
kr.". Det er jo ikke pointen!

/Steen

Fra : Steen F.

Dato : 21-08-05 18:00

Ole Thomsen wrote:
> Det var sg*da en underlig kommentar med nul argumentation, hvad får
> dig til at skrive det?

Nå, du er hermed den første jeg hører om, der ikke har set reklamen for
Oddset i tv.

> Virkelig?
> Jeg er sikker på du kan finde en der er ligeså grim og som kan
> indregistreres.

Den er ellers lige blevet kåret til verdens dårligste bil nogensinde af
tyskerne. Den er endda tysk produceret. Taget er tapet fast til resten af
"karossen" med noget kraftigt gulvtæppe-tape. Har set et indslag om den i
tv.

/Steen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-08-05 18:30

"Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> skrev :

>Har set et indslag om den i tv.

Man skal vist ikke tro på alt man "ser"

--
jan@stevns.net

Fra : Ole Thomsen

Dato : 21-08-05 18:52

Steen F. wrote:

> Nå, du er hermed den første jeg hører om, der ikke har set reklamen
> for Oddset i tv.

Jeg har set reklamerne. Er det dem du henfører under "argumentation"?

Jeg har en fornemmelse af at misse din pointe. Du må gerne forklare dig
nærmere.

Ole Thomsen

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 20-08-05 21:06

> Skræmmende priser i må slås med. Com herned til Spanien hvor en ny Porsche
> Boxter koster 360.000 Dkr, en ny Audi TT kan fås for 220.000 og priserne
> for en Ford Focus starter ved 100.000.

De gange jeg har været i Spanien har jeg nu set masser af små usle osende
dieselpotter - så måske hr. og fru Gonzales alligevel ikke alle har råd til
at køre i Audi TT - altså nøjagtigt som her i DK......

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Brian

Dato : 20-08-05 21:12

Andreas M. Hansen wrote:

> [...]
> osende dieselpotter - så måske hr. og fru Gonzales alligevel ikke
> alle har råd til at køre i Audi TT - altså nøjagtigt som her i

Fordi at vi synes 222.000 bananer for en TT er et røverkøb, behøves
de jo ikke synes det, når en Focus starter ved 100.000

/Brian

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-08-05 21:19

Brian wrote:

> Fordi at vi synes 222.000 bananer for en TT er et røverkøb, behøves
> de jo ikke synes det, når en Focus starter ved 100.000

Bingo!

Ganske rigtigt er en gennemsnits spaniers købekraft ikke helt så høj som en
gennemsnits dansker, men så stor forskel er der sandelig heller ikke.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 20-08-05 21:37

Hej,

On Sat, 20 Aug 2005 22:12:20 +0200, "Brian" <briank@vip.cybercity.dk>
wrote:

>Fordi at vi synes 222.000 bananer for en TT er et røverkøb, behøves
>de jo ikke synes det, når en Focus starter ved 100.000

Præcist - mine svenske kollegaer syn's dælme det var dyrt at jeg gav
170.000 for min 2 år brugte BMW 530dA... Man kunne jo få adskillige
mange nye biler til den pris.. Jow-nemlig-så... Men det kan være man
vænner sig til prisniveauet.

** Lars

Fra : Lars Knudsen

Dato : 20-08-05 21:12

Hey,

On Sat, 20 Aug 2005 20:45:48 +0200, Lars Hoffmann
> [...]

>Boxter koster 360.000 Dkr, en ny Audi TT kan fås for 220.000 og priserne for

Du behøver slet ikke rejse helt til spanien - et smut over Øresund er
nok - i Sverige hvor jeg bor har vi da nemlig heller ikke nogen
afgifter på biler

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-05 21:44

> [...]
> med 3 børn + hund skulle kunne køre bil i Danmark? Det er da ikke så
> underligt at de danske gader er fyldt med gamle usikre benzinslugende lig.

Bilerne er i synligt dårligere stand i Spanien end i Danmark.

> Godt man ikke er bilentusiast i DK

Og de ægte entusiaster vælger Previa og Galaxy m.fl. ???

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-08-05 21:52

Olesen wrote:

> Bilerne er i synligt dårligere stand i Spanien end i Danmark.

Det er jeg sandeligt ikke enig i dig i. Jeg bliver forbløffet når jeg ser de
danske biler. Der køres dårligere men i bedre biler.

> Og de ægte entusiaster vælger Previa og Galaxy m.fl. ???

Hvis man er entusiastisk over store biler - ja

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-08-05 21:54

Lars Hoffmann wrote:
> Der køres dårligere men i bedre biler.

.... i Spanien

Fra : Morten

Dato : 20-08-05 22:36

Lars Hoffmann wrote:
> [...]
> Porsche Boxter koster 360.000 Dkr, en ny Audi TT kan fås for 220.000 og
> priserne for en Ford Focus starter ved 100.000.

Har lige været tre uger i usa. Vi havde lejet den største slæde hos
hertz som vi kunne få, for de koster jo ikke meget derove. En ford
mustang 4.0 convertible... pokkers lækker bil og så koster den jo kun
200.000 dkr derovre.

Fra : Basil

Dato : 21-08-05 06:57

Lars Hoffmann wrote:
KLIP
> Skræmmende priser i må slås med. Com herned til Spanien hvor en ny.....

Der er bare 2 problemer, der er skide langt hjem, og så er der fyldt med
Spaniolere LOL
Kai

Fra : kenneth T

Dato : 21-08-05 08:50

"Basil" <but@but.com> skrev i en meddelelse
> Lars Hoffmann wrote:
> KLIP
>

> Der er bare 2 problemer, der er skide langt hjem, og så er der fyldt med
> Spaniolere LOL

Hvilket kørselsfradrag :)

Fra : lars@intercambiodvd.~

Dato : 22-08-05 09:12

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Jeg kan ikke hente dit indlæg og ved derfor ikke, hvilket indlæg du henviser
> til.

Det indlæg jeg henviser til er netop det som du svarer på. Se her:
<http://groups-beta.google.com/group/dk.fritid.bil/msg/d09d11e391a0c1a0?dmode=source&hl=en>

> Det er i øvrigt ikke mig, der påstår, at bilernes ekstra vægt æder den
> gevinst, man har opnået ved at bilerne bliver tungere!

Men du hopper da ukritisk med på den påstand. Hvis du nu havde
gennemlæst det indlæg du svarede på, ville du se at det eksempel der
gives med en Golf GTI ikke er helt holdbart, da bil nr 2 (på trods af
at dele modelbetegnelse med bil nr 1) har ca dobbelt så kraftig motor.
Hvis man sammenligner med en motor med samme antal hestekrafter, går
den langt længere på literen.

> At sikkerheds- og magelighedsudstyr (aircon) æder en god del af, hvad
> bilerne kunne spare på benzinforbruget har jeg fra bilteknisk redaktør Søren
> W. Rasmussen fra FDM's medlemsmagasin, Motor.

Jamen det gør de da også, og aligevel lykkedes det dem at sætte
benzin forbruget ned. (havde bilerne været fuldstændigt skrællede og
lavet af letvægts fibre ville de da sikkert kunne sætte det langt
mere ned)

> Kan du ikke dokumentere din påstande med fakta, er der næppe grund til at
> stole mere på dine påstande end på mine *S*

Jeg har skam dokumenteret alle mine udtalelser - men hvis du ikke
engang gider at læse hele mit indlæg bliver det jo umuligt at
diskutere med dig.

> Og det virker faktisk ikke, som om du overhovedet tjekker, om der er basis
> for de påstande, du kommer med?

Vrøvl!

> Jamen hvad med at komme med fakta og kildehenvisninger i stedet for kun at
> gentage dine gætterier *S*

Hvilke påstande har jeg ikke dokumenteret?

At danske biler er gamle har vi fået bekræftet fra dansk statistik.

At nyere biler bruger mindre end ældre biler har vi også fået
påvist.

Vil du også have at jeg skal finde dokumentation og undersøgelser der
viser at nyere biler er mere sikre end gamle biler (jeg kan da godt
bruge tid på at finde alverdens undersøgelser), men hvis vi kunne
blive enige om dette åbenlyse fakta ville jeg helst bruge min tid på
andre ting.

At danskere ikke har råd til at købe nyere biler er blevet bevist i
og med at den danske bilpark er blevet 0,4 år ældre de sidste to år
(Det var Morten der fandt dette link.)

Hvad er det præcist jeg ikke har dokumenteret?

Med Venlig hilsen
Lers Hoffmann

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-08-05 11:05

> Det indlæg jeg henviser til er netop det som du svarer på. Se her:

Du kommer med et enkelt konkret eksempel, som jeg ikke er uenig i.
Men jeg taler primært om generelle tendenser hvad angår bilkøb og
benzinforbrug - og ikke om enkeltstående tilfælde.

Min gamle bil kører lige så langt på literen som den gør i den nyere model.
Stiller vi os tilfredse med enkeltstående eksempler, kan vi finde nogle, der
viser både det ene og det andet.

> Men du hopper da ukritisk med på den påstand.

Ja gu gør jeg da det. I erkendelse af, at det ikke er MIG der har styr på
statistikken over biler.

Jeg ved ikke, hvad der sælges af biler - der er jeg slet og ret NØDT TIL at
stole på Danmarks Statistik. Og jeg stoler også på, at de ved bedre besked
end du gør *S*

> Jamen det gør de da også, og aligevel lykkedes det dem at sætte
> benzin forbruget ned.

Ja bestemt går det ned! Heldigvis! Og det kunne gå endnu mere ned end det
gør for de enkelte biler - hvis de ikke samtidig var ramt af "fedmeepedimi".

Det jeg anfægter er, at nedgangen er så markant, at vi behøver bekymre os
over, at ikke alle har råd til at køre i nyeste model. Det koster også at
kassere brugte biler, køleskabe og andre hårde hvidevarer FØR de er
udtjente. Vi kan ikke nøjes med bare at kigge på benzinforbruget, hvis vi
vil gøre udgift, fordele og ulemper op.

> Vil du også have at jeg skal finde dokumentation og undersøgelser der
> viser at nyere biler er mere sikre end gamle biler

Om nye er mere sikre end de gamle kommer dælme da an på..... sikker for
hvem?
Der sælges flere og flere tunge biler, der er trafikfarlige. Endda i et
sådant omfang, at det bekymrer eksperter.

Så ja... NOGLE biler er mere sikre end de gamle. Men bilkøberne generelt er
ramt af en tendens til at anskaffe tunge, benzinslugende, trafikfarlige
biler.

At vi KAN vælge letvægtere, der ikke bruger ret meget benzin er tydeligvis
ikke lig med, at det så også er det vi køber.

> hvis vi kunne blive enige om dette åbenlyse fakta ville jeg helst bruge
> min tid på andre ting.

Jeg tror ikke du læser mine svar! Jeg har givet dig ret i adskillige fakta.
Men ikke alle!

> At danskere ikke har råd til at købe nyere biler er blevet bevist i
> og med at den danske bilpark er blevet 0,4 år ældre de sidste to år
> (Det var Morten der fandt dette link.)

Er det fordi de ikke har råd? Hvorfra ved du, at det er sådan, det hænger
sammen?
`
Er det fordi bilerne er blevet bedre, holder bedre og derfor ikke skiftes så
tit som før?
Er det fordi flere og flere anskaffer bil nummer to - og køber en brugt?
Er det fordi de nye biler ikke er blevet så meget bedre end de gamle, at
folk ikke vil skifte?

> Hvad er det præcist jeg ikke har dokumenteret?

Eksempelvis at folk ikke har råd til at købe bil! (Vi er enige om, at NOGLE
ikke har råd)

Men hvorfra ved du, at bilernes anskaffelsespris afholder folk fra at købe
bil? Er det noget du ved og kan dokumentere - eller er det noget du tror?

Mvh. Lisbeth

Fra : lars@intercambiodvd.~

Dato : 22-08-05 09:14

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Jeg er ikke i tvivl om, at der kan sælges masser af forsikring af både den
> ene og anden slags mod ulykker af den ene og anden art.

Jeg taler ikke om forsikring. Jeg taler om sikkerhedsudstyr.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-08-05 10:32

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Jeg taler ikke om forsikring. Jeg taler om sikkerhedsudstyr.

Det taler jeg OGSÅ om.

Om du forsikrer dig på den ene eller anden måde er i bund og grund det
samme - synes jeg.

Og der er grænser for, hvor meget jeg vil betale for at sikre mig mod alle
de ulykker, jeg teoretisk set kan blive ramt af. Det gælder uanset jeg skal
betale penge til et forsikringsselskab eller betale for sikkerhedsudstyr til
bilen.

Og her har jeg så fravalgt en del sikkerhedsudstyr, som jeg KUNNE installere
i min bil.

Mvh. Lisbeth

Fra : lars@intercambiodvd.~

Dato : 22-08-05 12:19

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Ja gu gør jeg da det. I erkendelse af, at det ikke er MIG der har styr på
> statistikken over biler.

Du har gentagne gange påstået at der sælges flere biler end
nogensinde og det er ikke rigtigt. Hvis du kigger på
http://www.statistikbanken.dk/ kan du se at der i de første 7 måneder
af 2005 er solgt 85662 nye biler, hvilke ganske rigtigt er mere end i
perioden 2000-2004, men i perioden, 1996-1999 (statistikken går ikke
længere tilbage) blev der solgt flere biler end i år.

> Jeg ved ikke, hvad der sælges af biler - der er jeg slet og ret NØDT TIL at
> stole på Danmarks Statistik. Og jeg stoler også på, at de ved bedre besked
> end du gør *S*

Men de giver mig jo ret i alle mine udtalelser.

> Så ja... NOGLE biler er mere sikre end de gamle. Men bilkøberne generelt er
> ramt af en tendens til at anskaffe tunge, benzinslugende, trafikfarlige
> biler.

Det har du nu også påstået et par gange og det vil jeg da gerne se
noget dokumentation for.

> Jeg tror ikke du læser mine svar! Jeg har givet dig ret i adskillige fakta.
> Men ikke alle!

Nej nej, det er da også i orden at have meningsforskelle.

> Eksempelvis at folk ikke har råd til at købe bil! (Vi er enige om, at NOGLE
> ikke har råd)

Hvis vi er enige om at der er nogle folk der ikke har råd til at købe
en bil, syntes jeg ikke vi skal trække den længere ud, for det er
sådan set essensen af det jeg argumenterer for. Sålænge der er folk
der ikke har råd til at købe biler vil det være et problem for dem
med kæmpeafgifter. Naturligvis findes der også dem der har penge til
masser af biler.

> Men hvorfra ved du, at bilernes anskaffelsespris afholder folk fra at købe
> bil?

Det antager jeg ud fra:
1) At observere at så mange gamle biler kører rundt på gaderne i
danmark (jeg kan ikke forestille mig mange der hellere vil købe en
gammel bil end en ny, hvis vi ser bort fra entusiasterne.)
2)At priserne i Danmark er ca 2,5 gange så høje som i Spanien, og i
Spanien ved jeg at prisen er den vigtigste faktor når man vælger bil.
Danskere tjener ikke 2,5 gange så meget som spaniere.

> Er det noget du ved og kan dokumentere - eller er det noget du tror?

Det er noget jeg mener man ret nemt kan slutte udfra ovenstående, men
skal vi ikke bae sige at det er noget jeg tror og det er noget du ikke
tror, for ellers kan vi da diskutere dette til hudløshed.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-08-05 12:41

> [...]

> problem for dem
> med kæmpeafgifter.

Hvis man ikke har råd til at købe en ny bil til 250.000 KAN man købe en
Der er mange, der ikke har råd til at købe drømmebilen - men dem, der vil
have råd til bil selv med 0 kroner i afgift, vil kunne købe en bil - bare
ikke lige den bil, de helst vil have.

> Det antager jeg

Ja... du antager. *S*

> [...]

Jeg diskuterede med flere af slagsen umiddelbart før jeg købte ny bil. De
fattede ikke, hvorfor jeg ikke bare købte en billig brugt, som jeg ikke

De findes. Du og jeg hører ikke til slagsen. Hvor mange af slagsen der er,
aner jeg ikke. Men det kan være dem, der kører rundt i de gamle biler i
stedet for at købe en ny.

> Spanien ved jeg at prisen er den vigtigste faktor når man vælger bil.

Prisen kan være den vigtigste faktor selv med 0 kroner i afgift.

> Det er noget jeg mener man ret nemt kan slutte udfra ovenstående,

*S*

Og med den holdning er der meget man mener at vide, selvom man strengt intet
ved *S*

Mvh. Lisbeth