Sorte ruder tilladt i Tyskland?
Fra : nesmoht

Dato : 20-08-05 16:51

Jeg har lige købt en personbil, hvor alle sideruder og bagruder er
sorte. Det er ulovligt at køre med i Danmark ved jeg, men da jeg ikke
har fast bopæl her, og bilen er på ukrainske plader er jeg ret sikker
på, at det kan jeg være ligeglad med.

Men hvad med Tyskland??? Er der nogen der tilfældigvis ved, om jeg kan
risikere at blive bedt om at afmontere solfilmen, når jeg kører
igennem Tyskland? Eller er det ligesom i Danmark, at siden jeg er
udlænding kan jeg være ligeglad med EU eller tyske regler?

Søren

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-08-05 17:10

nesmoht wrote:
> [...]
> sorte. Det er ulovligt at køre med i Danmark ved jeg, men da jeg ikke
> har fast bopæl her, og bilen er på ukrainske plader er jeg ret sikker

Ifølge
http://www.trm.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Love/Meddelelser/1843.pdf
skulle der ikke være noget problem hvis blot du har et sidespejl i højre side
af bilen

> Men hvad med Tyskland???

Da ovenvævnte lempning er grundet en EU bestemmelse, skulle det undre mig
meget om tyskland havde strammere regler på det område.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : John Sahl

Dato : 20-08-05 18:03

Lars Hoffmann wrote:
> [...]
> skulle der ikke være noget problem hvis blot du har et sidespejl i

Jeg tror spørgeren har sorte/tonede FORRESTE sideruder også,
og det må de ikke være..

--
John Sahl,
www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Morgan Jones

Dato : 20-08-05 18:21

> Jeg tror spørgeren har sorte/tonede FORRESTE sideruder også,
> og det må de ikke være..

Er der ikke noget med at de gerne må være tonede hvis de er monteret således
fra fabrikken?

Morgan

Fra : alexbo

Dato : 20-08-05 18:27

"nesmoht" <nesmoht@hotmail.com> skrev i

>Det er ulovligt at køre med i Danmark ved jeg, men da jeg ikke
>har fast bopæl her, og bilen er på ukrainske plader er jeg ret sikker
>på, at det kan jeg være ligeglad med.

Måske, jeg er ikke sikker på at DK anerkender Ukrainske regler,
hvorfor skulle de gøre det?
har DK og Ukraine indgået en gensidig anerkendelsespligt?
Hvis Ukraine ingen regler har for dæk, mener du så du kan køre med nedslidte
dæk i DK?

Hvilke regler har Ukraine for solfilm og dækmønster?

Du har fået et link til færdselsstyrelsen, men det gælder ikke forreste
sideruder.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 20-08-05 20:02

> Måske, jeg er ikke sikker på at DK anerkender Ukrainske regler,
> hvorfor skulle de gøre det?

Selvfølgelig gør de det. Bilen vil ikke kunne indreg. på danske plader, men
kan selvfølgelig køre lovligt rundt i Danmark.

Fra : blue

Dato : 21-08-05 13:14

"nesmoht" <nesmoht@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> sorte. Det er ulovligt at køre med i Danmark ved jeg, men da jeg ikke
> har fast bopæl her, og bilen er på ukrainske plader er jeg ret sikker

Hvorfor tror du, at du kan være ligeglad? Hvis det er ulovligt i Ukraine,
risikerer du også en bøde i Danmark.

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-05 18:59

"blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> "nesmoht" <nesmoht@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor tror du, at du kan være ligeglad? Hvis det er ulovligt i Ukraine,
> risikerer du også en bøde i Danmark.

Ikke hvis den er på ukrainske plader.

Fra : blue

Dato : 22-08-05 16:20

"jacob" <ni> skrev i en meddelelse

> Ikke hvis den er på ukrainske plader.

Korrekt - jeg troede fejlagtigt, at der gjaldt de samme regler for Ukraine,
som for Sverige og de øvrige nordiske lande.

Som reglerne er nu, kan en bil på "nordiske" plader få en bøde i Danmark,
hvis reglerne i det pågældende land svarer til reglerne i Danmark.

Fra : Fly Christensen

Dato : 22-08-05 16:28

On 20 Aug 2005 08:50:46 -0700, "nesmoht" <nesmoht@hotmail.com> wrote:

>Jeg har lige købt en personbil, hvor alle sideruder og bagruder er
>sorte.

Alle siderruder? Også dem foran?

> Det er ulovligt at køre med i Danmark ved jeg, men da jeg ikke
>har fast bopæl her, og bilen er på ukrainske plader er jeg ret sikker
>på, at det kan jeg være ligeglad med.
>Men hvad med Tyskland???

Hvis det er alle sideruder, kan du ikke være ligeglad med det. Hvis
politiet ser det, stopper de dig, og du får lov til at fjerne solfilmen
gå. Du får muligvis ikke nogen bøde, men de kan sagtens give dig et
kørselsforbud i Tyskland.

Fly

--
In space nobody will hear your cream