Stenslag og ny rude
Fra : klausbergh@gmail.com

Dato : 20-08-05 14:46

Hej

Jeg har nu haft min ældre mazda 626 fra 88 i ca 4 mdr. Jeg har i den
seneste 1½ måned fået flere og flere stenslag, nogle større end
andre. Der er rigtig mange på størrelse med en sandkorn, som er
fordelt over hele ruden, så den ser ujævn ud.

Er dette normalt noget der sker på så kort tid?

Jeg kører ca 35 km på motorvej om dagen, hvilket jeg har gjort de ca
1½ måned

Hvis ruden skal skiftes, er det en halvdyr affære ca 3100 kr, for en
ny rude. Kan dette gøres biulligere f.eks en gammel rude fra en
hugger. Har nogle prøvet denne løsning?

på forhånd tak

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-08-05 14:57

klausbergh@gmail.com skriver:

> Er dette normalt noget der sker på så kort tid?

Ja, hvis man kører tæt på bilerne foran.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Lars Knudsen

Dato : 20-08-05 17:39

Hej,

On 20 Aug 2005 06:45:30 -0700, klausbergh@gmail.com wrote:

> [...]
>
>Er dette normalt noget der sker på så kort tid?
>
>Jeg kører ca 35 km på motorvej om dagen, hvilket jeg har gjort de ca

Jeg syntes det varierer utrolig meget. Jeg har haft en nyere bmw 530dA
i ca. 11 mdr og har fået 3 lidt større stenslag og en række små i
ruden. Heldigvis ingen i synsfeltet eller nogen der "løber". Jeg kører
cirka 210 km om dagen.

Da jeg pendlede fra Sorø til København i en Xsara VTS kostede det
faktisk et par forruder om året.

Måske nogen biler er designet så de lettere får stenslag i ruden?

>Hvis ruden skal skiftes, er det en halvdyr affære ca 3100 kr, for en
>ny rude. Kan dette gøres biulligere f.eks en gammel rude fra en
>hugger. Har nogle prøvet denne løsning?

Jeg har i min forsikring friskade + 1000 kr selvrisiko på glasskader
ved udskiftning af ruden. 200 kr i selvrisiko hvis den kan repareres.

De fleste stenslag kan repareres hvis de ikke har "løbere" og du
sørger for at dække dem til så der ikke kommer skidt i.

Da jeg havde forsikring i Danmark (hos Codan) havde det faktisk helt
friskade på glasskader for en meget begrænset merpris (tror det var
800 kr/år) - men det krævede dog kaskoforsikring.

** Lars