Klaus D. Mikkelsen wrote:
> TDN skriver:
>
>>Der er åbenbart flere brandårsager, hvoraf den ene ikke er løst endnu:
>>
http://www.stiften.dk/koergodt/artikel:aid=227072
>
>
> "Fra stikket under bilen går en stelforbindelse op til en vange højt
> oppe i motorrummet. Og det er heroppe - via en dårlig lodning - fugten
> er kommet ind i kablet."
>
> Hold da kæft en gang pis at lukke ud mand.
>
> En dårlig lodning kan ikke få vand til at trække gennem et kabel. Det
> kan en dårlig forsegling. Spørg enhver der har båd.
Jeg tror lige vi skal have sendt ham på et elektronik-kursus eller også
skal han bare undlade at udtale sig om ting han måske ikke ved så meget om.
"Pumpen er forbundet med batteriet med et par kraftige ledninger, som
der altid er strøm på. Også når tændingen er slukket.
- Nogle har påpeget, at det er idiotisk, at der ikke er en sikring på de
kabler. Men det har en sikkerhedsmæssig forklaring. Servopumpen bruger
meget strøm, og ingen bilfabrikker tør risikere, at sikringen springer,
så servoen slår fra, hvis styretøjet bruges hidsigt - for eksempel i en
undvigemanøvre."
Er der nogen der kunne tænke sig at forklarer ham hvordan et relæ virker
måske? Eller også at man kan dimensionere sikringer således at selv ved
hårdt brug, så vil den ikke springe? Jeg vil da hellere miste servoen i
en hidsig undvigemanøvre end at bilen spontant bryder i brand.
Men ellers smider man da bare et fornuftigt-dimensioneret relæ på, som
så er styret af tændingen, ikke svært at lave og sikre da bilen mod at
bryde i brand når den står stille. Jeg vil stadig mene at alt som
trækker meget strøm bør sikres via en sikring, netop for at undgå at
kortslutning mv. kan udvikle sig.
Thomas