>> Anyways - da lyset i Navien er styret af om der er lys på bilen eller ej
>> kan det jo ikke virke anderledes, så det har ikke lavet noget forkert, og
>> kan ikke få det til at virke, sådan er det konstrueret.
>
> Hvis kørelyset er lavet korrekt, så tænder det kun for lyset "udenfor",
> ikke i instrumentbrædt, radio o.l.
> Sådan virker det på min A4 og sådan skal det virke i.m.o.
Enig - men alt efter årgang er det desværre ikke altid sådan.
> Altså lyset inde i bilen tændes først når lyskontakten bruges.
Virkemåden er meget forskellig fra årgang til årgang - på nyere årgange kan
du ovenikøbet kode softwaren enten i instrumentet eller komfortmodulet
(husker ikke nøjagtigt hvor man gør det), til at tænde på forskellige
måder - så det er altså ikke nødvendigvis noget der er "hardwiret" med
ledninger men delvis software styret.
Mulighederne på modeller med software styret er: Altid tændt med tænding på,
tænder sammen med kørelys (dvs. slukker med positionslys) eller tænder kun
med kontakten på tændt lys.
Nu er man så gået over til en lysføler istedet, som f.eks på min Golf når
jeg f.eks kører under Limfjords tunellen, ind i garagen eller under en stor
sort sky tændes natlyset.
> Jeg kan da muligvis grave nogle diagrammer frem på hvordan det virker...
> Problemet er at det vil tage lang tid at eftermontere det originale
> system,
Vi kan ikke vide hvordan SMC har valgt at lave kørelyset, men da det delvis
sidder i lyskontakten regner jeg da med at de bare har skiftet lyskontakten
og monteret de nødvendige ekstra ledninger. Og det er forholdsvis nemt
monteret.
> så de har sikkert bare brugt et standard kørelysrelæ.
Man kan aldrig vide med SMC :(
--
/Claus
www.vwfanatic.dk