Audi og navi plus fra tyskland?
Fra : Gimmer

Dato : 19-08-05 12:10

Hej...
Jeg har en audi købt i tyskland hvor jeg har fået lavet (hos et autotriseret
værksted) således at lyset automatisk tænder når man starter bilen, men navi
plus kører så på nat tilstand... meget uprof, men kan ikke laves anderledes
siger de... kan det virkelig passe?
vh Gimmer

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 19-08-05 12:26

"Gimmer" <Gimmer[REMOVE]@email.dk> wrote in

> [...]
> starter bilen, men navi plus kører så på nat tilstand... meget uprof,
> men kan ikke laves anderledes siger de... kan det virkelig passe?

Kommer nok lidt an på hvordan det er lavet... Før du fik lavet automatisk
kørelys, gik naviplus så over på nat-tilstand når du tændte lyset? Hvis ja,
så skal der nok lige hackes lidt ekstra da den så har en føler på om bilen
kører med lys eller ej (måske bare fjerne den ledning mellem lys og navi).
Hvis nej, så mener jeg klart det burde kunne laves rigtigt da kørelyset i
princippet ikke burde påvirke dit navigationsanlæg.

Thomas

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-08-05 13:04

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse

> Hvis nej, så mener jeg klart det burde kunne laves rigtigt da kørelyset i
> princippet ikke burde påvirke dit navigationsanlæg.

Du er inde på noget af det rigtige. Hvis det var lavet i DK., var det
sikkert blevet OK, for inde i en "DK." lyskontakt er der lavet andre
"forbindelser",lus. Så Gimmer skal bare have en DK. kontakt, så spiller det
sikkert :).

Fra : Lars Knudsen

Dato : 19-08-05 13:58

Hej,

On Fri, 19 Aug 2005 14:03:33 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

> [...]
>sikkert blevet OK, for inde i en "DK." lyskontakt er der lavet andre
>"forbindelser",lus. Så Gimmer skal bare have en DK. kontakt, så spiller det

Mon ikke en Audi er lidt lissom min BMW hvor ting som kørelys mm er
noget der indstilles i computeren i bilen af værkstedet? Oder nicht?

Jeg har i øvrigt vænnet mig til det "manuelle" kørelys i min (læs:
skal tænde på kontakten for at tænde lyset) - det tog ikke mere end en
uges tid tror jeg!

** Lars

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-08-05 14:16

"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> skrev i en meddelelse

> Mon ikke en Audi er lidt lissom min BMW hvor ting som kørelys mm er
> noget der indstilles i computeren i bilen af værkstedet? Oder nicht?

På G.IV er der trukket andre forbindelser inde i kontakten. Den har bla. ét
ben som hedder TagesLichtFahren, TLF, kunsten består bla. i at få det sat
ifbm. kun nærlyset. Men hvis de ikke benytter samme "system", kontakt, er
alt muligt

Fra : Claus Petersen

Dato : 19-08-05 13:36

> [...]
> navi plus kører så på nat tilstand... meget uprof, men kan ikke laves
> anderledes siger de... kan det virkelig passe?

Ja det er kedeligt, men sådan er det.

Den samme (stort set) navi er brugt i Passat 3B og Bora/Golf 1J
Jeg havde også problemet i min Bora født til det danske markede.

Jeg valgte at sætte den til manuel i opsætningen og så undvære at den
skiftede til natdesign.
Problemet er ikke så stort da der sidder en lysføler i navien således den
selv justere contrasten på TFT skærnen alt efter lysindfaldet i kabinen.

I de nye modeller (dem der p.t. produceres) er det ændret således at natlys
og lyskontakten ikke arbejder sammen (tyskerne er ved at forberede sig til
kørelys), så nu sidder der istedet en eller flere lysfølere som konstatere
om det vitterligt er mørkt, og først derefter tændes natbelysning.
Det virker ret godt - men hjælper desværre ikke dig.

--
Claus.

Billeder af den nye Golf R32: www.vwfanatic.dk

Fra : Gimmer

Dato : 19-08-05 15:07

Tak for de mange gode svar...
Som Thomas Ramsussen skriver så startede navi som dag, men hvis jeg tænte
lyset gik den over på nat... da lyset jo nu tænder automatisk er navi altid
på nat
jeg fik lavet lyset hos gladsaxe auto (SMC)??? er de nogle klap hatte siden
de ikke kan lave det ordenligt eller er det bare svært?
vh Gimmer

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-05 16:06

> [...]
> jeg fik lavet lyset hos gladsaxe auto (SMC)??? er de nogle klap hatte
> siden de ikke kan lave det ordenligt eller er det bare svært?

Hvis det er SMC er det ganske sikkert nogle klaphatte... :)
Anyways - da lyset i Navien er styret af om der er lys på bilen eller ej kan
det jo ikke virke anderledes, så det har ikke lavet noget forkert, og kan
ikke få det til at virke, sådan er det konstrueret.

Af samme årsag kan man i menuen ændre natlyset fra automatisk til manuel. Så
skifter den ikke til automatisk til natlys.
Som jeg skrev er problemet ikke så stort da den selv regulere lysstyrken ned
på displayet når det er mørkt.
Og skulle du på en længere tur ønske at skifte til natlys trykker du jo bare
på "display" knappen.

--
/Claus

www.vwfanatic.dk

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 19-08-05 16:31

KLIP>>
> Anyways - da lyset i Navien er styret af om der er lys på bilen eller ej
> kan det jo ikke virke anderledes, så det har ikke lavet noget forkert, og
> kan ikke få det til at virke, sådan er det konstrueret.

Hvis kørelyset er lavet korrekt, så tænder det kun for lyset "udenfor", ikke
i instrumentbrædt, radio o.l.
Sådan virker det på min A4 og sådan skal det virke i.m.o.
Altså lyset inde i bilen tændes først når lyskontakten bruges.
Jeg kan da muligvis grave nogle diagrammer frem på hvordan det virker...
Problemet er at det vil tage lang tid at eftermontere det originale system,
så de har sikkert bare brugt et standard kørelysrelæ.

/Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-05 16:53

> Hvis kørelyset er lavet korrekt, så tænder det kun for lyset "udenfor",
> ikke i instrumentbrædt, radio o.l.
> Sådan virker det på min A4 og sådan skal det virke i.m.o.

Enig - men alt efter årgang er det desværre ikke altid sådan.

> Altså lyset inde i bilen tændes først når lyskontakten bruges.

Virkemåden er meget forskellig fra årgang til årgang - på nyere årgange kan
du ovenikøbet kode softwaren enten i instrumentet eller komfortmodulet
(husker ikke nøjagtigt hvor man gør det), til at tænde på forskellige
måder - så det er altså ikke nødvendigvis noget der er "hardwiret" med
ledninger men delvis software styret.
Mulighederne på modeller med software styret er: Altid tændt med tænding på,
tænder sammen med kørelys (dvs. slukker med positionslys) eller tænder kun
med kontakten på tændt lys.
Nu er man så gået over til en lysføler istedet, som f.eks på min Golf når
jeg f.eks kører under Limfjords tunellen, ind i garagen eller under en stor
sort sky tændes natlyset.

> Jeg kan da muligvis grave nogle diagrammer frem på hvordan det virker...
> Problemet er at det vil tage lang tid at eftermontere det originale
> system,

Vi kan ikke vide hvordan SMC har valgt at lave kørelyset, men da det delvis
sidder i lyskontakten regner jeg da med at de bare har skiftet lyskontakten
og monteret de nødvendige ekstra ledninger. Og det er forholdsvis nemt
monteret.

> så de har sikkert bare brugt et standard kørelysrelæ.

Man kan aldrig vide med SMC :(

--
/Claus

www.vwfanatic.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-08-05 20:01

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk>

> Man kan aldrig vide med SMC :(

Uanset løsningen, og deres begrundelse, skal SMC regnes for KLAPHATTE :(.
Find et andet værksted.

Fra : Gimmer

Dato : 19-08-05 22:20

Klaphatte he he... Min audi er en Audi S4 årg 2001 hvis det siger noget...
vh Gimmer