Diesel eller benzin til mit kørselsmønster
Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 18-08-05 10:05

Hej allesammen,

Jeg står for at skulle investere i en bil og står derfor også over for
valget mellem benzin eller diesel.

Vi kører cirka 30.000 om året, hvilket ifølge bl.a. FDM's og mine egne
udregninger gør diesel 6-8.000 billigere om året.

Mit kørselsmønster er dog præget af mange "kortere" ture:

80% af min kørsel er ture på omkring 30-40 kilometerpå motorvejene og
omkring Kbh. af varighed 30-45 minutter (til/fra arbejde og kunder samt
familie og venner). Jeg må nok forvente en del kø-kørsel på motorring 3
de næste 3 år

20% af min kørsel er bykørsel i Kbh.

6-8 gange om året kører jeg ture på omkring 100 km og 1-2 gange om året
kører jeg ture på 300 km.

Jeg kører pt. 12,5-13,5 km/L i en Ford Focus 1.6 hvilket jeg synes er ok.

Jeg har på fornemmelsen at de mange forholdsvis korte ture kombineret med
kø-kørsel og bykørsel gør, at diesel ikke vil være et fornuftigt valg
fordi jeg ikke vil opnå flere km/L med diesel og fordi det vil slide mere
end normalt på motoren.

Nogle bud og personlige erfaringer?

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: news at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
Photos at http://www.darling.dk

Fra : Brizz

Dato : 18-08-05 11:33

Kenneth Darling Soerensen wrote:
> [...]
>
> Vi kører cirka 30.000 om året, hvilket ifølge bl.a. FDM's og mine egne
> udregninger gør diesel 6-8.000 billigere om året.

Er den højere indkøbspris på diesel bil medregnet der?

Mvh Brian
---
www.fotob.dk

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 18-08-05 11:00

Brizz <rendmig@iroven.dk> wrote in news:430455f7$0$18646$14726298
@news.sunsite.dk:

> Er den højere indkøbspris på diesel bil medregnet der?

Ja højere indkøbspris og en forudsætning om mindre tab er medregnet..

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-08-05 10:54

> [...]
> kø-kørsel og bykørsel gør, at diesel ikke vil være et fornuftigt valg
> fordi jeg ikke vil opnå flere km/L med diesel og fordi det vil slide mere

De kloge siger nu, at en moderne diesel ikke tager mere skade af kortere
ture, end benzinmotorer gør.

Desuden er det da ikke særligt korte ture, som du kører, er det..?

/Jan W Nielsen

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 18-08-05 11:08

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> wrote in

> De kloge siger nu, at en moderne diesel ikke tager mere skade af
> kortere ture, end benzinmotorer gør.

Tak for inputtet...

> Desuden er det da ikke særligt korte ture, som du kører, er det..?

Nej, men der er tit en del kø-kørsel på vejarbejdet på Motorring 3 - og
så er det jo ikke 80+ kilometer hver vej som jeg har set andre nævne når
snakken går på hvor meget man kører hver dag

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-08-05 13:53

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev i en meddelelse

> Vi kører cirka 30.000 om året, hvilket ifølge bl.a. FDM's og mine egne
> udregninger gør diesel 6-8.000 billigere om året.

Rigeligt antal km til diesel ...

> Mit kørselsmønster er dog præget af mange "kortere" ture:

Des større bliver fortjenesten på at køre diesel. Den mister ikke så mange
km på literen ved bykørsel som benzinbilen.

> [...]
> omkring Kbh. af varighed 30-45 minutter (til/fra arbejde og kunder samt
> familie og venner). Jeg må nok forvente en del kø-kørsel på motorring 3

Man siger mindst 20-30 km pr. start, når man kører diesel. Og den kommer du
jo langt over.

> Jeg kører pt. 12,5-13,5 km/L i en Ford Focus 1.6 hvilket jeg synes er ok.

Jeg har lige kørt 732 km på 28,86 liter med 90 km/timen (ægte) :)

> [...]
> kø-kørsel og bykørsel gør, at diesel ikke vil være et fornuftigt valg
> fordi jeg ikke vil opnå flere km/L med diesel og fordi det vil slide mere

Diesel kører _altid_ længere på literen ... alt andet lige.

> Nogle bud og personlige erfaringer?

Masser. Køb en diesel.

--
Per, Esbjerg

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 18-08-05 17:58

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in

> Masser. Køb en diesel.

Tak for inputtet!

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-05 16:31

> [...]

> kø-kørsel og bykørsel gør, at diesel ikke vil være et fornuftigt valg
> fordi jeg ikke vil opnå flere km/L med diesel og fordi det vil slide mere

Jeg tror jeg bare ville beholde den Focus, hvis den som du skriver er ok.

--
Tom

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 18-08-05 17:57

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in

> Jeg tror jeg bare ville beholde den Focus, hvis den som du skriver er
> ok.

Det er en firmabil som skal afleveres da jeg skifter job - jeg er ellers
meget glad for den..

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 18-08-05 16:11

"> Vi kører cirka 30.000 om året, hvilket ifølge bl.a. FDM's og mine egne
> udregninger gør diesel 6-8.000 billigere om året.

30.000 p.a. er helt fint til en god økonomi.
Derudover er dieselmaskinerne idag med turbo og hvad har vi, fint ligeså
kvikke og smidige i bytrafik.
Vi (og ikke kun mig selv, siger konen) har lige skiftet vores Mazda GE 1.8
benz ud med Mazda GF 2.0 DiTD. Den kører rigtigt godt og man ændrer
kørestil. Jeg gjorde ihvertfald.
Nu har jeg haft tre dieseler, Ford Granada, Toyota Hiace og nu Mazda 626 og
fælles for alle er at de kører fremragende i lang tid. Og til en rimelig
pris.

Så mit råd til dig: Køb diesel og nyd hver eneste km.

Michael

Fra : ChipMIK

Dato : 18-08-05 17:13

Michael Kirkegaard wrote:
> [...]
> pris.
>
> Så mit råd til dig: Køb diesel og nyd hver eneste km.

Jeg trækker snildt fra en corolla 1.6 (´98) i en (standard) 90 Hk Ford
Fiesta 1.6 TDCi :) :)

ChipMIK

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 18-08-05 17:58

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-08-05 16:24

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> 30.000 p.a. er helt fint til en god økonomi.
> Derudover er dieselmaskinerne idag med turbo og hvad har vi, fint ligeså

Kvikkere og smidigere er nok den rette betegnelse ...!!

--
Per, Esbjerg