/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Gearskiftesmøring
Fra : Rasmus ...


Dato : 17-08-05 15:22

Jeg vil gerne have smurt gearet i min Vento således at gearskiftet
går lettere. Jeg ved at vi bør være to personer; én der skifter gear
og én der smører.

Jeg har før brugt WD40, men det holder jo ikke længe, så hvad
skal jeg bruge i stedet for?

--
rasmus



 
 
Klaus G. (17-08-2005)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 17-08-05 15:25

> Jeg vil gerne have smurt gearet i min Vento således at gearskiftet
> går lettere. Jeg ved at vi bør være to personer; én der skifter gear
> og én der smører.
>
> Jeg har før brugt WD40, men det holder jo ikke længe, så hvad
> skal jeg bruge i stedet for?
>
WD40 er ikke smørelse som sådan, måske derfor det ikke holder i længden. Jeg
ved man kan få fedt/smørelse på spray, det er tyndt når det kommer ud, og
bliver lidt tykkere efter noget tid. Det er måske sådan noget ud søger?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk



Rasmus ... (17-08-2005)
Kommentar
Fra : Rasmus ...


Dato : 17-08-05 19:48

> > Jeg vil gerne have smurt gearet i min Vento således at gearskiftet
> > går lettere. Jeg ved at vi bør være to personer; én der skifter gear
> > og én der smører.
> >
> > Jeg har før brugt WD40, men det holder jo ikke længe, så hvad
> > skal jeg bruge i stedet for?
> >

"Klaus G." wrote
> WD40 er ikke smørelse som sådan, måske derfor det ikke holder i længden.
Jeg
> ved man kan få fedt/smørelse på spray, det er tyndt når det kommer ud, og
> bliver lidt tykkere efter noget tid. Det er måske sådan noget ud søger?
>

Ja, det lyder fornuftigt - hvad hedder sådan et produkt?

--
rasmus



Ukendt (17-08-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-08-05 20:00

>> ved man kan få fedt/smørelse på spray, det er tyndt når det kommer ud, og
>> bliver lidt tykkere efter noget tid. Det er måske sådan noget ud søger?
>>
>
> Ja, det lyder fornuftigt - hvad hedder sådan et produkt?


Vi har noget som bruges til at smøre på kraner og det hedder nemt nok
fedtspray.
Meget tyndt til at starte med og bliver så - ja som fedt.
Bruges til kraner det er så fedtet at det ikke bare falder af og ned på
f.eks en dyr båd.


Mvh. Allan



Ukendt (17-08-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-08-05 15:41


> Jeg vil gerne have smurt gearet i min Vento således at gearskiftet
> går lettere. Jeg ved at vi bør være to personer; én der skifter gear
> og én der smører.
>
> Jeg har før brugt WD40, men det holder jo ikke længe, så hvad
> skal jeg bruge i stedet for?
>

Fedt !

VW har noget fedt til formålet. Men en hvilken som helst smørefedt med tyk
konsistens skulle kunne gøre det.


--
/Claus

www.vwfanatic.dk




Claus Nygaard-Peders~ (17-08-2005)
Kommentar
Fra : Claus Nygaard-Peders~


Dato : 17-08-05 16:17

Claus Petersen skrev:
>>Jeg vil gerne have smurt gearet i min Vento således at gearskiftet
>>går lettere. Jeg ved at vi bør være to personer; én der skifter gear
>>og én der smører.
>>
>>Jeg har før brugt WD40, men det holder jo ikke længe, så hvad
>>skal jeg bruge i stedet for?
>>
>
>
> Fedt !
>
> VW har noget fedt til formålet. Men en hvilken som helst smørefedt med tyk
> konsistens skulle kunne gøre det.

Til at smørre plastdele bør man anvende silikonefedt, da almindelig fedt
indeholder olie som efter længere tids kontakt med plastdelene opløser
det. Herved kommer der mere slup i gearskiftet end der retteligt behøver
være.

Mvh
Claus

Ukendt (17-08-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-08-05 16:38

>> VW har noget fedt til formålet. Men en hvilken som helst smørefedt med
>> tyk konsistens skulle kunne gøre det.
>
> Til at smørre plastdele bør man anvende silikonefedt, da almindelig fedt
> indeholder olie som efter længere tids kontakt med plastdelene opløser
> det. Herved kommer der mere slup i gearskiftet end der retteligt behøver
> være.
>

Jeg var også i tvivl om hvorvidt det var ved gearstangen eller ude ved
gearkassen han ville have smurt.
Men efter som han skulle have en til at hjælpe med gearskiftet
rationaliserede jeg mig frem til at det var ude på gearkassen. Der er det
bare jern i rå mængder, når man ser bort fra kontakthuset med baklys
kontakten i.


--
/Claus

www.vwfanatic.dk




Jørgen M. Rasmussen (17-08-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 17-08-05 18:52


"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk

Der er det
> bare jern i rå mængder, når man ser bort fra kontakthuset med baklys
> kontakten i.
>
Ingen nylon-bøsninger,glide-skinner?.



Rasmus ... (17-08-2005)
Kommentar
Fra : Rasmus ...


Dato : 17-08-05 19:57

> >> VW har noget fedt til formålet. Men en hvilken som helst smørefedt med
> >> tyk konsistens skulle kunne gøre det.
> >
> > Til at smørre plastdele bør man anvende silikonefedt, da almindelig fedt
> > indeholder olie som efter længere tids kontakt med plastdelene opløser
> > det. Herved kommer der mere slup i gearskiftet end der retteligt behøver
> > være.
> >
>

"Claus Petersen" wrote:
>
> Jeg var også i tvivl om hvorvidt det var ved gearstangen eller ude ved
> gearkassen han ville have smurt.
> Men efter som han skulle have en til at hjælpe med gearskiftet
> rationaliserede jeg mig frem til at det var ude på gearkassen. Der er det
> bare jern i rå mængder, når man ser bort fra kontakthuset med baklys
> kontakten i.
>

Ganske kort:
Jeg skal smøre så meget som muligt af det der bevæger sig når man
skifter gear. Jag havde umiddelbart forestillet mig kun at smøre i
motorrummet, men hvis det kan lade sig gøre at smøre tættere på
gearstangen vil jeg da også gøre det. Og her er del altså forbudt
med olie og fedt?

--
rasmus



Ukendt (17-08-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-08-05 21:43


>>>Jeg vil gerne have smurt gearet i min Vento således at gearskiftet
>>>går lettere. Jeg ved at vi bør være to personer; én der skifter gear
>>>og én der smører.
>>>
>>>Jeg har før brugt WD40, men det holder jo ikke længe, så hvad
>>>skal jeg bruge i stedet for?
>>>
>>
>>
>> Fedt !
>>
>> VW har noget fedt til formålet. Men en hvilken som helst smørefedt med
>> tyk konsistens skulle kunne gøre det.
>
> Til at smørre plastdele bør man anvende silikonefedt, da almindelig fedt
> indeholder olie som efter længere tids kontakt med plastdelene opløser
> det. Herved kommer der mere slup i gearskiftet end der retteligt behøver
> være.
>

Jamen så lad os da få barberet den ged :)

VW har noget stads som de kalder Polyharnstoffett de har varenr. G 052 142
A2.

Jeg ved faktisk ikke hvad polyharn er men harn=urin, så det er måske
polyurinfedt ***ROFL***

Det bruges til at smøre alle forbindelser i det de kalder "hand und
fusshebelwerk" altså gear og pedalarrengement.

Hvis man er kritisk med hvad man putter i sin VW kan man jo bare købe det
rigtige stads.


--
/Claus

www.vwfanatic.dk




Henrik B. (17-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 17-08-05 17:16


"Rasmus ..." <atmothaildotcom@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:430347cc$0$95890$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg vil gerne have smurt gearet i min Vento således at gearskiftet
> går lettere. Jeg ved at vi bør være to personer; én der skifter gear
> og én der smører.

Har du prøvet at skifte gearolie?

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Mogens (17-08-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 17-08-05 18:17

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message
news:430362d4$0$166$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Har du prøvet at skifte gearolie?

Jep, det lyder spøjst at skulle smøre gearskiftet.
Men jeg har selvfølgelig også kun kørt nogle millioner km uden.
Godt nok ikke i en VW, men "allyvel..."

--
Mvh MK
Sælges: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk
Købes: Rød '91 AR 75 3,0 V6 som denne ->
http://www.tkrath.dk/forum/alfa/alfa75v6qv.jpg



bme (17-08-2005)
Kommentar
Fra : bme


Dato : 17-08-05 18:28


"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:43037110$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> Jep, det lyder spøjst at skulle smøre gearskiftet.
> Men jeg har selvfølgelig også kun kørt nogle millioner km uden.
> Godt nok ikke i en VW, men "allyvel..."
>

Njae, min kammys golf3 gik også noget trægt i gearskiftet indtil vi fik
renset og smurt alle gearforbindelserne. Det var som at smide en ny
gearkasse på. Bagefter fik den en ny gearolie, men det gav ikke så meget i
det her tilfælde.

/bo




Martin Johansen [600~ (17-08-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 17-08-05 18:43

"bme" <bme@fritid.tele.hej> wrote in
news:4303739d$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

> Njae, min kammys golf3 gik også noget trægt i gearskiftet indtil vi
> fik renset og smurt alle gearforbindelserne. Det var som at smide en
> ny gearkasse på. Bagefter fik den en ny gearolie, men det gav ikke så
> meget i det her tilfælde.

Samme oplevelse havde jeg med min hedengangne ZX'er - den fik et fantastisk
gearskifte efter at alle forbindelse var blevet afskilt og renset/smurt.

Jeg vil give min Saab samme tur selvom den kører som varm blød smør -
elsker at smøre ting. Har altid sagt "hvad smører godt kører godt".

--
Martin "CST" Johansen [6000]
NYSYNET (gerne grim) bil søges - MAX 10000,-!
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Jørgen M. Rasmussen (17-08-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 17-08-05 19:00


"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Godt nok ikke i en VW, men "allyvel..."
>
Det hjalp nu gevaldigt at smøre både skiftet og "kloen" ved gearboxen på
Skodaaen. Men det er jo oss kun næsten VW :).
BTW. Brug silikone på spray, olie opløser nylon. Ellers vil det svare til at
p.... i bukserne for at få varmen ;).



Rasmus ... (17-08-2005)
Kommentar
Fra : Rasmus ...


Dato : 17-08-05 20:02

"Jørgen M. Rasmussen" wrote:
>
> Det hjalp nu gevaldigt at smøre både skiftet og "kloen" ved gearboxen på
> Skodaaen. Men det er jo oss kun næsten VW :).
> BTW. Brug silikone på spray, olie opløser nylon. Ellers vil det svare til
at
> p.... i bukserne for at få varmen ;).
>

Ren silikone? Altså det man kan købe på spray til dørlister?

--
rasmus



Jørgen M. Rasmussen (17-08-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 17-08-05 21:44


"Rasmus ..." <atmothaildotcom@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Ren silikone? Altså det man kan købe på spray til dørlister?
>
Fx. ja. Lige så snart det er noget med plastic rulz silikone :).



Rasmus ... (17-08-2005)
Kommentar
Fra : Rasmus ...


Dato : 17-08-05 19:59

> > Jeg vil gerne have smurt gearet i min Vento således at gearskiftet
> > går lettere. Jeg ved at vi bør være to personer; én der skifter gear
> > og én der smører.
>

"Henrik B." wrote:
>
> Har du prøvet at skifte gearolie?
>


Det er vist ikke nødvendigt
Det hjælper faktisk gevaldigt at smøre forbindelserne.

--
rasmus



Martin Johansen [600~ (17-08-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 17-08-05 20:22

"Rasmus ..." <atmothaildotcom@yahoo.dk> wrote in news:4303889b$0$627
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Det er vist ikke nødvendigt

Lige skiftet for nylig?

> Det hjælper faktisk gevaldigt at smøre forbindelserne.

Helt enig - mange gange kan det gøre underværker.

--
Martin "CST" Johansen [6000]
NYSYNET (gerne grim) bil søges - MAX 10000,-!
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Rasmus ... (17-08-2005)
Kommentar
Fra : Rasmus ...


Dato : 17-08-05 21:27


"Martin Johansen [6000]" wrote:
>
> Lige skiftet for nylig?
>

Næ, men der er ikke nogen problemer med gearskiftet - jeg
vil bare gerne have at det kører lidt lettere, og en smøring
er ganske sikkert rigeligt.

--
rasmus



Martin Johansen [600~ (17-08-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 17-08-05 21:49

"Rasmus ..." <atmothaildotcom@yahoo.dk> wrote in news:43039d64$0$85081
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Næ,

Hvordan ved du som at det ikke er nødvendigt? :)

> men der er ikke nogen problemer med gearskiftet

Det er der sjældent med gammel gearolie. Altså problemer hvor den ukyndige
oplever at det er helt gal :)

--
Martin "CST" Johansen [6000]
NYSYNET (gerne grim) bil søges - MAX 10000,-!
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Rasmus ... (17-08-2005)
Kommentar
Fra : Rasmus ...


Dato : 17-08-05 23:19

"Martin Johansen [6000]" wrote:
> Hvordan ved du som at det ikke er nødvendigt? :)
>

Det ved jeg da heller ikke med sikkerhed

Jeg kan skifte gear uden brug af kobling - om det er en
indikator i den ene eller den anden retning aner jeg ikke,
men jeg tager det som et tegn på at alt er i orden.


> > men der er ikke nogen problemer med gearskiftet
>

"Martin Johansen [6000]" wrote:
> Det er der sjældent med gammel gearolie. Altså problemer hvor den ukyndige
> oplever at det er helt gal :)
>

Jamen, så må en kyndig (læs: du) da gerne fortælle mig
hvordan jeg finder ud af om den skal skiftes. På forhånd
tak

--
rasmus



Martin Johansen [600~ (18-08-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 18-08-05 04:53

"Rasmus ..." <atmothaildotcom@yahoo.dk> wrote in
news:4303b7ae$0$2331$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Det ved jeg da heller ikke med sikkerhed

Hehe :)

> Jamen, så må en kyndig (læs: du) da gerne fortælle mig
> hvordan jeg finder ud af om den skal skiftes. På forhånd
> tak

Jeg aner ikke hvordan man gør på din, men hvis den er som min, så sidder
der en bundskrue i gearkassen som du piller ud, ganske som almindeligt
olieskift og så fylder du bare den rette mængde på.

Kontakt evt. en entusiast klub, måske der er kommet en nyere type olie som
bilen vil køre bedre på - det er der til min og jeg kan mærke tydeligt
forskel.

--
Martin "CST" Johansen [6000]
NYSYNET (gerne grim) bil søges - MAX 10000,-!
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Rasmus ... (18-08-2005)
Kommentar
Fra : Rasmus ...


Dato : 18-08-05 09:24


"Martin Johansen [6000]" wrote:
>
> > Jamen, så må en kyndig (læs: du) da gerne fortælle mig
> > hvordan jeg finder ud af om den skal skiftes. På forhånd
> > tak
>
> Jeg aner ikke hvordan man gør på din, men hvis den er som min, så sidder
> der en bundskrue i gearkassen som du piller ud, ganske som almindeligt
> olieskift og så fylder du bare den rette mængde på.
>

Ja tak - sådan skifter man den, men fortæl mig lige hvordan jeg
finder ud af om den overhovedet skal skiftes

--
rasmus



Ukendt (18-08-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-08-05 09:47


"Rasmus ..." <atmothaildotcom@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

| Ja tak - sådan skifter man den, men fortæl mig lige hvordan jeg
| finder ud af om den overhovedet skal skiftes
|
Det gør du ved at læse i servicehæftet, alternativt søge vha. fx. Google, om
det er nævnt nogen steder. Men det er normalt at gearolie ikke skal skiftes,
og kun fyldes efter så der er nok, for der er meget lavt "stress" på
gearolie- den bliver fx. ikke fyldt med forbrændingsrester. Den eneste er
reelt iltning.



Henrik B. (20-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 20-08-05 08:01


"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:430449cc$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Det gør du ved at læse i servicehæftet, alternativt søge vha. fx. Google,
> om
> det er nævnt nogen steder. Men det er normalt at gearolie ikke skal
> skiftes,
> og kun fyldes efter så der er nok, for der er meget lavt "stress" på
> gearolie- den bliver fx. ikke fyldt med forbrændingsrester. Den eneste er
> reelt iltning.

En gear skal ALTID skiftes. Det øger gearkassens levetid/holdbarhed. Det kan
godt være at der ikke er forbrændingsrester. Men der kommer bl.a. spåner i
olien. Dertil kommer kondensvand. Er der noget lejer ikke kan li', så er det
vand.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Martin Johansen [600~ (20-08-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 20-08-05 11:26

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in
news:4306d53c$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> En gear skal ALTID skiftes.

Enig, men hvorfor siger Saab det modsatte og hvorfor har de gamle kasser
ingen drain plug (som på din) ?

Det fordrer jo ikke ligefrem folk til at skifte når lortet skal suges op :/

Personligt skifter jeg en gang årligt sammen med det alm. olieskift.

--
Martin "CST" Johansen [6000]
NYSYNET (gerne grim) bil søges - MAX 10000,-!
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Jørgen M. Rasmussen (20-08-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 20-08-05 12:50


"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

>> En gear skal ALTID skiftes.
>
> Enig, men hvorfor siger Saab det modsatte og hvorfor har de gamle kasser
> ingen drain plug (som på din) ?
>

Så er det fordi I bruger alm. olie. Fuldsynt.gear olie skal bare toppes op.
Andet er overkill til normalt brug. hvis der køres race el. med påhæng er
det noget andet.

> Det fordrer jo ikke ligefrem folk til at skifte når lortet skal suges op
> :/
>
Jeg kan ikke hælde det på, uden bilen er på lift og vha. en
"olelukøje"-sprøjte.



Martin Johansen [600~ (20-08-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 20-08-05 14:11

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in
news:430717ab$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Så er det fordi I bruger alm. olie.

En Saab kasse kører på 10W/30 eller 10W/40 mineralsk originalt. Ved dog
ikke med de nyere 9-5'er mv...

> Fuldsynt.gear olie skal bare
> toppes op. Andet er overkill til normalt brug. hvis der køres race el.
> med påhæng er det noget andet.

Lidt race kører man vel altid :)

Nu kører den på MTF-0063 også kaldet Castrol Fuld syntetisk 75W/90 internt.

Meget jeg gør ved min bil er overkill - bottom line is, jeg forkæler den og
jeg elsker det

> Jeg kan ikke hælde det på, uden bilen er på lift og vha. en
> "olelukøje"-sprøjte.

Det kunne jeg vist heller ikke på min gamle ZX'er så hut jeg visker.

På Saab'en kan jeg liiige akurat komme til foroven med en tragt og en 1-
liters dunk.

--
Martin "CST" Johansen [6000]
NYSYNET (gerne grim) bil søges - MAX 10000,-!
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Henrik B. (20-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 20-08-05 17:56


"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns96B89A871E0B5nononoinvalid@62.243.74.163...

>> Så er det fordi I bruger alm. olie.
>
> En Saab kasse kører på 10W/30 eller 10W/40 mineralsk originalt. Ved dog
> ikke med de nyere 9-5'er mv...

De kører selvfølgelig på MTF-0063.

> Nu kører den på MTF-0063 også kaldet Castrol Fuld syntetisk 75W/90
> internt.

Nope, det er ikke en Castrol olie.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Martin Johansen [600~ (20-08-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 20-08-05 18:15

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in news:430760a2$0$144
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Nope, det er ikke en Castrol olie.

Ifølge http://www.ebb.se/oljerek.html er det.

Jeg fandt linket på STCS.

--
Martin "CST" Johansen [6000]
NYSYNET (gerne grim) bil søges - MAX 10000,-!
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Henrik B. (20-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 20-08-05 18:23


"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns96B8C3C8757D4nononoinvalid@62.243.74.163...

>> Nope, det er ikke en Castrol olie.
>
> Ifølge http://www.ebb.se/oljerek.html er det.

Hmmmm..............

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Martin Johansen [600~ (20-08-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 20-08-05 18:35

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in news:430766e4$0$192
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Hmmmm..............

Ja hmmm sagde jeg også da jeg læste det.

Rune fortalte mig at der hvor det gik galt var hvis man puttede
fuldsyntetisk MOTOROLIE i kassen istedet for den "normale" 10w/40.

Det havde han vist hørt på Fyn et sted, men hæng mig ikke lige op på det.

--
Martin "CST" Johansen [6000]
NYSYNET (gerne grim) bil søges - MAX 10000,-!
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Jørgen M. Rasmussen (20-08-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 20-08-05 18:23


"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

> En Saab kasse kører på 10W/30 eller 10W/40 mineralsk originalt. Ved dog
> ikke med de nyere 9-5'er mv...
>
Ja til og med -79 brugte de alm. 10W40, og skulle skifte hver 45.000-, da
overgik de til longlife- som aldrig skulle skiftes. Jeg har stadig den org.
servicebog ;). Men Saab's ry mht. til gearboxe har heller ikke været det
bedst, det var bla. derfor jeg "skød" min af, efter < 270.000- og korrekt
serviceret med frisk olie.

> Meget jeg gør ved min bil er overkill - bottom line is, jeg forkæler den
> og
> jeg elsker det

Unødvendigt = overkill ;).



Martin Johansen [600~ (20-08-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 20-08-05 18:37

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in
news:430765be$0$178$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> den org. servicebog ;). Men Saab's ry mht. til gearboxe har heller
> ikke været det bedst, det var bla. derfor jeg "skød" min af, efter <
> 270.000- og korrekt serviceret med frisk olie.

Ikke noget jeg har bidt mærke i rundt omkring - nærmere at de skulle være
ret solide?

Dog er de forbedret gevaldigt 94- med en del positive ændringer.

> Unødvendigt = overkill ;).

Pyt. Jeg elsker det jo :)

--
Martin "CST" Johansen [6000]
NYSYNET (gerne grim) bil søges - MAX 10000,-!
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Jørgen M. Rasmussen (20-08-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 20-08-05 19:35


"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

> Ikke noget jeg har bidt mærke i rundt omkring - nærmere at de skulle være
> ret solide?
>
De første turboer rå-åd dem, og min havde mest været trækdyr for en c.v.,
det går ud på ca. det samme ;).



Henrik B. (20-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 20-08-05 20:09


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:430776bb$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
>
>> Ikke noget jeg har bidt mærke i rundt omkring - nærmere at de skulle være
>> ret solide?
>>
> De første turboer rå-åd dem, og min havde mest været trækdyr for en c.v.,
> det går ud på ca. det samme ;).

Nej, de fleste turbo-ejere kørte råddent, som kostede gearkasser. Derudover
kan man ikke sammenligne gearkasserne på de gamle 900, og så på 9000.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Henrik B. (20-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 20-08-05 17:55


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:430717ab$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>>> En gearolie skal ALTID skiftes.
>>
>> Enig, men hvorfor siger Saab det modsatte og hvorfor har de gamle kasser
>> ingen drain plug (som på din) ?
>>
>
> Så er det fordi I bruger alm. olie. Fuldsynt.gear olie skal bare toppes
> op. Andet er overkill til normalt brug. hvis der køres race el. med påhæng
> er det noget andet.

Hvis man vil af med sin synkromes, så ja, så bruger man bare fuldsyntetisk
olie! Saab's gearkasser er ikke lavet til at bruge fuldsynth. Bortset fra
Saabs egen MTF-0063 syntetiske olie (blandingsprodukt).

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Henrik B. (20-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 20-08-05 17:57


"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns96B87E8F0484nononoinvalid@62.243.74.163...

>> En gear skal ALTID skiftes.
>
> Enig, men hvorfor siger Saab det modsatte og hvorfor har de gamle kasser
> ingen drain plug (som på din) ?

Et eksempel på momentan sindsyge. De fik jo også hurtigt "proppen" tilbage
igen.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Martin Johansen [600~ (20-08-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 20-08-05 18:15

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in
news:430760e3$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Et eksempel på momentan sindsyge. De fik jo også hurtigt "proppen"
> tilbage igen.

En sindsyge der går igen med designet af mit bundkar og måden det skal
skiftes på

--
Martin "CST" Johansen [6000]
NYSYNET (gerne grim) bil søges - MAX 10000,-!
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Martin Johansen [600~ (18-08-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 18-08-05 14:47

"Rasmus ..." <atmothaildotcom@yahoo.dk> wrote in news:43044560$0$2007
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Ja tak - sådan skifter man den, men fortæl mig lige hvordan jeg
> finder ud af om den overhovedet skal skiftes

På samme måde som mig: Jeg anede ikke hvornår den sidst var skiftet, da
jeg lige har købt bilen, så derfor skiftede jeg olie (og alle andre vædsker
der var/er og finde på bilen).

Så har jeg nemlig mit på det rene og ved hvad der er skiftet hvornår.

Saab siger godt nok den aldrig skal skiftes, men det kan de stikke skrot op
hvor solen ikke skinner - en olie vil, alt andet lige, blive slidt med
alderen og med 267kkm på bagen skal de ikke bilde mig ind den smører som ny
:-/

--
Martin "CST" Johansen [6000]
NYSYNET (gerne grim) bil søges - MAX 10000,-!
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408617
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste