Motorrens - hvorfor ikke?
Fra : Toshido - AROS Motor~

Dato : 05-06-01 22:19

Hej

Jeg har denne weekend netop rengjort min SV, som jeg plejer at gøre når den
bliver lidt beskidt. Den skal jo se pæn ud ikk´ os´

På trods af min rengørings aktivitet (eller mangel på samme) så var SV´en
alligevel blevet temmelig nasset. Bagfælgen havde modtaget en del kædeolie
og andet skidt, så den var absolut dagens største opgave.

Jeg vaskede først med varmt vand og sæbe - jeg fik en del af svineriet af,
men der var stadig mange sorte klatter og urenheder på fælgen.

Derefter tog jeg en sprayflaske med fælgrens frem og tog fat med knofedt -
jeg fik lidt mere snavs af fælgen, men der var stadig snavs som skulle af

Hvad skulle jeg gøre? ....... hmmm hvad med motorrens? Jeg havde en
sprayflaske stående og jeg forsøgte på ca. 5 cm af fælgen.

HALLELUJA!!! var der tale om et mirakel, eller blot et stort forarbejde?
Skidtet væltede af fælgen som var det en AJAX reklame der reklamerede med
gulvrens. Jeg skyllede efter med masser af vand, af frygt for misfarvinger
o.l. på fælgen. Jeg havde jo aldrig før brugt motorrens til at rense fælge,
så jeg forventede det værste

Fuld af undren over jeg ikke tidligere havde hørt om dette "trick", så
skulle jeg lige prøve den anden side af fælgen hvor jeg endnu ikke havde
vasket og brugt fælgrens. Den anden side var omend mere beskidt og jeg fandt
den værste plet. Samme resultat! skidet væltede af fælgen og der blev straks
skyllet efter med masser af vand.

Her 3 dage efter vasken, der skinner mine fælge stadig og der er ingen
misfarvninger synlige, så jeg vil blot høre om andre derude har haft samme
resultater med motorrens på fælgene? Skader jeg evt. fælgene på længere sigt
eller kan jeg roligt benytte samme metode næste gang der skal renses?

Der kommer et tyndt olielag på fælgene efter brugen af motorrens, men det
kunne jeg vaske/polere væk med vand og en klud. Jeg er sikker på, at man
ikke skal sprøjte motorrens ned på dækkene, for så bliver de sikkert "lidt"
glatte

Sidst skal nævnes, at jeg plejer at benytte fælgrens med gode resultater,
men mine fælge plejer heller ikke at være SÅ beskidte som det her var
tilfældet. Er motorrens på beskidte fælge et fif eller er det et flop?

Jeg ved det ikke, men måske gør du?

Henrik Nedergaard (AKA Toshido)
http://www.nedergaard.com
Suzuki SV 650 SX - Yellow (AKA Frk. Solvej)
AROS MotorCykel Klub - http://www.amck.dk
AROS# 07, DMCN# 121, MCTC# 134504, DMC# 05779

IGroup for dk.fritid.motorcykel - http://www.dfm.igroups.dk

Fra : Carsten Howard Steff~

Dato : 05-06-01 22:56

Er motorrens på beskidte fælge et fif eller er det et flop?
Jeg ved det ikke, men måske gør du?

Jo! den er god nok, jeg har selv benyttet mig af motorrens med samme succes
som du selv har opdaget.
Venlig hilsen
Carsten GSXR 7,5

Fra : Martin Poll

Dato : 05-06-01 22:58

> Jeg ved det ikke, men måske gør du?
> Henrik Nedergaard (AKA Toshido)

Hej Henrik

Jeg plejer at bruge petroleum til mine fælge. Prøv dette link
http://www.ing.dk/arkiv/1199/mcrens/ det er en rigtig god artikel skrevet af
Klavs Lyngfeldt.

Med venlig hilsen
Martin Poll
GPZ500S

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 06-06-01 08:34

Og har du ikke lige petroleum ved hånden, så kan også bruge lampeolie.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : JR

Dato : 06-06-01 09:48

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
> Og har du ikke lige petroleum ved hånden, så kan også bruge lampeolie.

> [...]

Nemli'! Hav altid en forstøverflaske med lampeolie ( = lugtfri petroleum )
ved hånden. Den er god til mange formål.

Jim Radmer
SR 500, endelig på gaden

Fra : Toshido - AROS Motor~

Dato : 06-06-01 12:42

Hej Nielsen

Dig og din lampeolie
Hvis ikke andet, så kan "Solsorten" jo bruges som tranlampe på MC-træf

Men det lyder jo som en mulig løsning af beskidte fælge, så hvorfor ikke.
Det er sikkert også billigere end motorrens.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 06-06-01 13:02

Og din SV'er kan bruges som vækkeur

Jeg har yderligere prøvet at give mine fælge en fælgvoks efter rengøring,
som skulle gøre det nemmere at få skidt af i fremtiden. Jeg tror det virker.
I hvert fald kommer de til at se ud som nye.

Fra : Brian Lænø

Dato : 06-06-01 15:34

"Toshido - AROS MotorCykel Klub"skrev
> [...]
>
> Men det lyder jo som en mulig løsning af beskidte fælge, så hvorfor ikke.
> Det er sikkert også billigere end motorrens.

Motorrens er det samme som rensevæske, køb det i 5 L dunke, så er det knap
så dyrt.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-06-01 23:06

Toshido - AROS MotorCykel Klub wrote:

> Hvad skulle jeg gøre? ....... hmmm hvad med motorrens? Jeg havde en
> sprayflaske stående og jeg forsøgte på ca. 5 cm af fælgen.
>
> HALLELUJA!!! var der tale om et mirakel, eller blot et stort forarbejde?

Hmm, motorrens, det er da vist noget krads noget. om det gør noget ved jeg
ikke, men prøv evt. petroleum. Det er (svjv.) noget blidere, og så er det
en hel del billigere. Det er jo det samme som lampeolie, og så er det
rigtig godt til at rense kæden med (og det er endda uden at smadre
o-ringene)
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Armand

Dato : 06-06-01 15:01

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en

> [...]
jeg
> ikke, men prøv evt. petroleum. Det er (svjv.) noget blidere, og så er

Derved at vi alligevel sammenligner lampeolie med petroleum, er det lige
så nærliggende at omtale motorrens som værende petroleum, der er
afskylleligt med vand (= vand-emulgerende).
Komforten i at kunne af- skylle/vaske med vand er indlysende, ikke
mindst når det kommer til underlaget (fars fliser i indkørslen?), og
motorrens er ikke krassere end petroleum af den grund!

--
Armand.

Fra : Carsten Howard Steff~

Dato : 06-06-01 21:51

> Hmm, motorrens, det er da vist noget krads noget.

Det er måske værd at bemærke at alkaliske rensemidler er for kradse, brug
kun dem der er petroleum baseret.
Venlig hilsen
Carsten.

Fra : Armand

Dato : 06-06-01 00:08

Toshido - AROS MotorCykel Klub <henriknedergaard@hotmail.com> skrev i en

> [...]
> Skidtet væltede af fælgen som var det en AJAX reklame
> Er motorrens på beskidte fælge et fif eller er det et flop?

Et fif!!!

Spar dog: Slidbane, bremseskive og kæde for sagerne!

Motorrens er trods navnet ikke særlig godt for motoren, eftersom at det
affedter helt ned omkring bolte og deres gevind. En efterfølgende
"iblødsætning" med rustløser (penetrant) og endelig aftørring af
overskud er bedste våben imod at motorrens har medført fast-irrede bolte
ved en kommende adskillese!!

--
Armand.

Fra : Pein

Dato : 06-06-01 00:21

Armand skrev ...

> [...]
>"iblødsætning" med rustløser (penetrant) og endelig aftørring af
>overskud er bedste våben imod at motorrens har medført fast-irrede

Jeg synes kædesnask og den slags også let kommer af med WD-40, og hvis det
købes i 5 liters dunke ved Harald Nyborg er prisen også til at leve med.
Er der ulemper ved WD-40 i stil med ovennævnte?

Jeg ved godt WD-40 skal undgås på ting der ikke må blive glatte (skiver,
dæk, sæde mm.) og at det "suger" støv hvis det ikke tørres af.

--
Pein

Fra : Flemming

Dato : 06-06-01 09:43

On Tue, 5 Jun 2001 23:18:42 +0200, "Toshido - AROS MotorCykel Klub"
<henriknedergaard@hotmail.com> wrote:

>Hej

Heyy!

>Hvad skulle jeg gøre? ....... hmmm hvad med motorrens? Jeg havde en
>sprayflaske stående og jeg forsøgte på ca. 5 cm af fælgen.

[snip]
> [...]
>men mine fælge plejer heller ikke at være SÅ beskidte som det her var
>tilfældet. Er motorrens på beskidte fælge et fif eller er det et flop?

Jeg har også selv benyttet mig af lidt motorrens nu og da... men jeg
tror du skal være meget grundig med at holde lejer kæde osv fri fra
det møg, for det affedter temmeligt effektivt...

Når jeg bruger motorrens til bagfælgen, så renser jeg et lille stykke
ad gangen, og skyller det grundigt af, før jeg tager det næste lille
stykke... vel at mærke det stykke, der tættest på jorden

Hmm.. kom til at tænke på... hvordan har gummi (dækket!) og motorrens
det egentlig sammen?

--
Flemming - XJ600S

Fra : Henry

Dato : 06-06-01 10:14

Hej Henrik

Jeg bruger lampeolie, tændvæske eller petrolium. Jeg hælder det på en klud
og tørre fælgen af, ved at bruge en klud har du rimeligt styr på at olien
ender følgen og ikke på kæde og dæk, men det er jo en smagssag.

Jeg ville ikke bruge penge på motorrens (aner ikke hvad det koster)
medmindre det skal bruges i bilen

mvh
Henrik (der har rene fælge fordi han ikke køre særligt meget i det her l...
vejr)