Hvor finder jeg dansk søkort til Garmin?
Fra : Psycho Cowboy

Dato : 07-09-05 10:08

Hej med jer,

Nogle familiemedlemmer har lige købt et 38-fods sejlskib med tilhørende
Garmin GPSMAP 210. Båden er købt i Kroatien og derefter fragtet til DK, og
der er i den forbindelse ikke noget detaljeret dansk søkort i gps'en.
Nu er mit spørgsmål så, hvor finder jeg sådan et kort, og hvordan lægges det
ind i gps'en?

Jeg er selv lidt "computer-nørd" så derfor er jeg blevet sat på opgaven, men
jeg har aldrig opdateret sådan en fætter før, så på dét område er jeg lidt
på bar bund.
Nogen der kan hjælpe mig lidt?

--
Psycho Cowboy

Fra : Jens

Dato : 07-09-05 11:08

> [...]
> der er i den forbindelse ikke noget detaljeret dansk søkort i gps'en.
> Nu er mit spørgsmål så, hvor finder jeg sådan et kort, og hvordan lægges

Den må bruge Garmin BlueChart format? Du må omkring din lokale forhandler
eller Garmin.dk for at købe CD med de ønskede kort - det uploades sikkert
til GPS'en via din computers seriel-port (eller en usb -> rs232 adaptor).
Nogle modeller kan også loades fra en speciel kasette - er ikke klar over om
det gælder subj.?

Jens

Fra : Carsten Holck

Dato : 07-09-05 11:18

Jens wrote:

> [...]
> Nogle modeller kan også loades fra en speciel kasette - er ikke klar over om

GPSMAP 210 er en udgået model der efter manualen bruger G-map kasetter
http://www.garmin.com/manuals/130_OwnersManual.pdf

/carsten

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 07-09-05 12:40

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev:

> GPSMAP 210 er en udgået model der efter manualen bruger G-map kasetter
> http://www.garmin.com/manuals/130_OwnersManual.pdf

Hvad er fremgangsmåden så - og måske vigtigst at alt - hvordan finder jeg
det nyeste søkort over danske farvande?
Er det nødvendigt at henvende sig til at Garmin-forhandler og betale røven
ud af bukserne for det, frem for fx. at finde det til en billigere penge på
nettet?

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600

Fra : Torben Bach

Dato : 07-09-05 15:22

"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> ud af bukserne for det, frem for fx. at finde det til en billigere penge

Prøv at efterlyse Garmin C-chart på dk.marked.privat.baad
Kortene forhandles vist kun et begrænset omfang og koster en halv bondegård.
Jeg har 2 stk., men er ikke helt klart over, hvad kort nr. 2 dækker, men det
kan jeg jo finde ud af.
Her må vi jo ikke handle, og jeg ved ikke liige på stående fod, hvad et
sådant kort er værd blandt "venner".
Skriv evt. til mig privat, så skal jeg finde ud af, om mit kort nr. 2 er
noget, du evt. kan bruge.
Der har i tidens løb også været diskussioner om, hvorvidt sådan noget som
tilbehør til GPS hører til i nævnte gruppe, selvom jeg personligt mener, at
GIPS + kort er noget, der hører til under "baad-gruppen".

Mvh
Torben

Fra : Torben Bach

Dato : 07-09-05 17:58

"Torben Bach" <tsbachfjern@nyka.dk> wrote in message

> Prøv at efterlyse Garmin C-chart på dk.marked.privat.baad

Beklager - der skulle stå G-Chart

Torben

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 08-09-05 07:58

"Torben Bach" <tsbachfjern@nyka.dk> skrev:

> Skriv evt. til mig privat, så skal jeg finde ud af, om mit kort nr. 2 er
> noget, du evt. kan bruge.
_______________________________________

Er hermed gjort.
_______________________________________

> [...]
> tilbehør til GPS hører til i nævnte gruppe, selvom jeg personligt mener,
> at GIPS + kort er noget, der hører til under "baad-gruppen".

For at være ærlig, har jeg ikke fået læst gruppens fundats, så hvis GPS og
lign. frabedes i denne gruppe, skal jeg være den første til at undskylde.
Regnede nemlig bare med, det var bedst at henvende sig blandt folk, som
bruger GPS'en til andet end at køre rundt på vejene i DK med, da mit
spørgsmål jo er rent sejlads-betinget.

--
Psycho Cowboy

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-09-05 23:05

Det hører helt klart hjemme her når det er en maritim navigator.

Bjarke

Fra : Torben Bach

Dato : 09-09-05 14:44

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in message
> Det hører helt klart hjemme her når det er en maritim navigator.
>
> Bjarke

Ja - det er også den opfattelse, jeg har.
Der er heldigvis rimeligt roligt har i gruppen pt., og det er igen blevet
interessant at følge div. debatter.

Mvh
Torben

Fra : Jon KÃ¥re Hellan

Dato : 07-09-05 12:55

"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@hotmail.com> writes:

> [...]
> ud af bukserne for det, frem for fx. at finde det til en billigere penge på

Tror ikke G-map oppdateres lenger. Kanskje har noen en brukt kassett?

JK

Fra : HKN

Dato : 12-09-05 14:03

> [...]
> der er i den forbindelse ikke noget detaljeret dansk søkort i gps'en.
> Nu er mit spørgsmål så, hvor finder jeg sådan et kort, og hvordan lægges

Søg evt hos de engelske netbutikker - Garmin DK ganger $-kursen med 10, for
at komme frem til de danske priser .......

Blot af nysgerrighed - hvad kostede transporten af sådan et skib? Har luret
lidt på at købe en brugt båd i netop Kroatien.

Mvh
Henrik

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 13-09-05 09:26

"HKN" <mabehemaFJERN@DETTEtdcadsl.dk> skrev:

> Søg evt hos de engelske netbutikker - Garmin DK ganger $-kursen med 10,
> for at komme frem til de danske priser .......
_____________________________________

Det vil jeg så prøve... Takker.
_____________________________________

> Blot af nysgerrighed - hvad kostede transporten af sådan et skib? Har
> luret lidt på at købe en brugt båd i netop Kroatien.
_____________________________________

Jeg er ikke sikker, men mener det kostede 5-10 kkr. Den blev sejlet til Kiel
af et tysk transportfirma, og her hentede de den så selv.
Problemet er, at i den ende af Kroatien, hvor båden lå i havn, er der meget
små og snoede veje med tunneller osv. så de skulle spære halvdelen af landet
af, hvis den skulle transporteres på blokvogn, hvilket ville blive en ret
bekostelig affære.
I øvrigt stødte de ind i nogle grimme problemer ved at gutten, som sejlede
båden herop, sejlede for motor en stor del af vejen uden noget som helst
motorolie på = en smadret Volvo Penta. Så de har i første omgang valgt at få
lagt en splinterny i i Kiel, for så herefter at lægge sag an mod
trasnportfirmaet. En længere historie, som forhåbentlig ender med, at de får
refunderet deres 100.000,- for motoren.

--
Psycho Cowboy