Startproblem Yamaha påhængsmotor
Fra : Claus Vitting

Dato : 27-08-05 20:36

Hej NG,

jeg har taget min fars Yamaha 4 AC påhængsmotor under kærlig behandling -
den skal sgu bringes til køren igen ...

Den har vel íkke været startet i ca. 2 år.

Jeg har gjort følgende:

Checket impel - den er OK
Isat nyt tændrør - gnist tilsyneladende OK
Renset benzintank og benzinhane incl. benzinfilter

Eneste tvivlsspørgsmål er om formodet luftfiltermangel kan have indflydelse
? (se forrige indlæg)

Jeg sidder lige nu med en let skulderskade af at trække i snoren - kun
første træk efter udrensningen var den lige ved at springe i gang. Den gik
dog så hurtigt, at jeg ikke kunne nå at slå chokeren fra ...

Hvad uglen i hulen kan der mere være i vejen ?

Grundindstilling til start må være choker ON og gashåndtag til rød
START-tekst....

Jeg er ikke interesseret i at skrue for meget på luftskrue m.v. - den har
trods alt sejlet med de nuværende indstillinger.

På forhånd tak for hjælp !

Mvh.

Claus

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 28-08-05 07:16

"Claus Vitting" <claus@vittingfamily.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Jeg er ikke interesseret i at skrue for meget på luftskrue m.v. - den har
> trods alt sejlet med de nuværende indstillinger.

Hej Claus

Måske et dumt spørgsmål, men har du påfyldt benzin?
Hermed menes nyt frisk og korrekt olieblandet, 2 år gammel benzin kan vel
knap nok brænde.
Jeg tror det "manglende" luftfilter, er en indsugnings lyddæmper, men den
kan godt have den effekt, at den hæmmer luftstrømmen en smule, hvorved
benzin/luftblandingen bliver en smule federe, men motoren burde nok kunne
køre uden alligevel. (der er ikke behov for luftfilter på vandet, - ingen
støv)
Når motoren så længe har stået ubenyttet hen, kan det være der sidder
urenheder i div. dyser, i så fald må du have skilt karburatoren ad, og have
dem blæst igennem med trykluft.

Håber det kan hjælpe dig lidt på vej.

Mvh
Henning

Fra : Claus Vitting

Dato : 28-08-05 07:35

> Hej Claus
>
> Måske et dumt spørgsmål, men har du påfyldt benzin?
> Hermed menes nyt frisk og korrekt olieblandet, 2 år gammel benzin kan vel
> knap nok brænde.

Ikke et dumt spørgsmål - det fik jeg ikke nævnt. Jeg har af samme årsag
påfyldt helt frisk benzin - beklager .

> [...]
> køre uden alligevel. (der er ikke behov for luftfilter på vandet, - ingen

Det lyder helt rigtigt - jeg er blot vant til skumgummi fra knallert m.v. -
men jeg regner heller ikke med, at nogle har pillet ved det, og dermed
fjernet noget fra luftfilteret.

> Når motoren så længe har stået ubenyttet hen, kan det være der sidder
> urenheder i div. dyser, i så fald må du have skilt karburatoren ad, og
> have dem blæst igennem med trykluft.

Det vil jeg prøve som det næste ...

Det eneste jeg kunne tænke mig, var en brugsanvisnigng, som måske kunne
angive en grundindstilling. Jeg har søgt en del på google, men ikke fundet
en maunal ...

Anyway - mange tak for hjælpen !

Mvh.

Claus

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 28-08-05 07:54

Se her http://www.marineengine.com/manuals/seloc/seloc_online.html

Fra : Jensen

Dato : 29-08-05 11:56

www.selocmarine.com for en manual

Jeg havde nøjagtig samme problem med min 4 hk mariner.
Der skulle en ny pakning til bag membranen - altså lige bag ved kaburatoren.
Den gamle var åbenbart blevet utæt af at stå? Nå men da den var skiftet
startede den med det samme og har gjort det siden. Benzinen i var 3 år
gammel. Har før startet en motor med 7 år gammelt benzin. Tror ik det
betyder det helt store hvor gammelt det er hvis den kun lige skal startes
op. Den vil stort set altid kunne starte med det, men måske ikke køre helt
rent. At det ikke kan brænde efter et par år er lyder som noget en
forhandler kunne finde på at slynge ud i mangel på bedre, forudsat at det
selvfølgelig ikke er fordampet så kun olien er tilbage. Måske er en 4-takter
lidt mere fintfølende. Dog er det altid anbefalelses værdigt at skifte det
ved den alder.

Fra : Torben Bach

Dato : 28-08-05 10:43

Claus Vitting wrote:
> [...]
> Hvad uglen i hulen kan der mere være i vejen ?
>
> Grundindstilling til start må være choker ON og gashåndtag til rød

Endnu et "dumt" spørgsmål. Jeg har en Mariner 4,5 hk og iflg. en
bådforhandler er den identisk med en Yamaha på en eller anden måde. Det har
noget med årgang mv. at gøre.
På min skal jeg montere en lille plastklemme (dødemandsfunktion) for
overhovedet at kunne starte motoren, og det er den samme, jeg skal fjerne,
når jeg stopper motoren.
Det skulle vel ikke være sådan, at du har overset en sådan funktion ?

I foråret stod jeg på broen og iagttog 2 stk. sejlere, der igennem et par
timer havde hevet og slidt med en påhængsmotor.
Adspurgt havde de gjort alt, hvad der skulle til for at starte motoren.
Frisk benzin, nyt tændrør o.s.v.
Jeg fik så lov til at kigge lidt nærmere på problemet.
Gæt en gang: De havde ikke åbnet for benzintilførslen, men fik flotte
Skipper Skræk arme af øvelsen samt lettere røde ører.

Mvh
Torben

Fra : Carsten Holck

Dato : 28-08-05 14:10

Torben Bach said the following on 28-08-2005 11:42:

> [...]
> Gæt en gang: De havde ikke åbnet for benzintilførslen, men fik flotte
> Skipper Skræk arme af øvelsen samt lettere røde ører.

Og nogen af de koblinger der sidder på benzinslanger kan være "næsten"
samlet - så det ser ud som om den koblet, men mangler en anelse i at
være i hak... og så er der ingen benzin.

Herudover, når den først har tændt, bare een enkelt gang, plejer
chokeren at skulle helt ind, og fuld gas for at den ikke skal drukne.
Først efter nogle træk skal man gå tilbage til startopstillingen, fuld
choker og lidt gas (start pos).

Hvis den ikke efter et par forsøg er startet - så ud med tændrøret for
inspektion, snus til det for at finde ud af om der kommer benzin, varm
det evt op med en gaslighter og prøv igen... (og igen og igen....)

/carsten

Fra : hh

Dato : 28-08-05 17:22

Man *kan* også lige sprøjte lidt dielselstart ind i indsugningen.

Der er sikkert mange delte meninger om det..... Men det har altid virket
for mig.

/HH

Fra : Carsten Holck

Dato : 28-08-05 20:00

hh said the following on 28-08-2005 18:22:
> Man *kan* også lige sprøjte lidt dielselstart ind i indsugningen.
>
> Der er sikkert mange delte meninger om det..... Men det har altid virket
> for mig.

Det er nemmest hvis man kan få lavet en adaptor så boremaskinen passer
på toppen af svinghjulet - man så er vi nok ovre i de mere "skumle"
tilfælde af typen "don´t try this at home"

/carsten

--
vanlig ansvarhedsbevidstløshed gælder...

Fra : Lars Thorborg

Dato : 31-08-05 21:20

Carsten skrev:
Det er nemmest hvis man kan få lavet en adaptor så boremaskinen passer
på toppen af svinghjulet - man så er vi nok ovre i de mere "skumle"
tilfælde af typen "don´t try this at home"

Prøvede det engang på en græsslåmaskine - motoren pruttede, slog tilbage og
smadrede´boremaskinen - Held og lykke

Lars