Forsejl med og uden sejlpinde...
Fra : Thomas Johansen

Dato : 17-08-05 08:24

Hej

Er der nogen herinde der lige kan gøre mig lidt klogere ??

Man kan få forsejl med og uden sejlpinde. Hvad er fordele og ulemper ved det
?.. Er forsejl med sejlpinde gode når man krydser ??..er de så dårlige i
medvinde ?.. eller er jeg afsporet her ??

/Thomas

Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 17-08-05 12:45

Hej Thomas

Jeg har et forsejl med pinde og det er en stor fordel. Generelt står det
bedre, specielt på kryds, for for tværs, agten for tværs, men du må ikke
slække det så meget ud, som hvis det havde været uden pinde, da
bomninger med forsejlet kan ødelægge sejlpindende. Det er også lidt mere
besværligt at pakke... tilgengæld står det kanon:D

Vh Christian

Fra : Thomas Johansen

Dato : 17-08-05 12:57

Jeg forstår. Men skal jeg forstå det sådan, at det er bedst at have både med
og uden med ude og sejle, så man evt. kan skifte til uden pibde når man har
vinden agten ind ? (Plejer dog at have spiler op med sådan en vind

Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 17-08-05 13:27

Hej igen

Nææ.. jeg sejler også med spiler i den vind så er den med pinde i
hvertfald brugbar
man kan jo også sejle lens med en fok med pinde.... bare den ikke bommer ...

Vh Christian

Fra : Thomas Johansen

Dato : 17-08-05 14:19

> Nææ.. jeg sejler også med spiler i den vind så er den med pinde i
> hvertfald brugbar

Ja ok .. altid spiler hvis muligt...

> man kan jo også sejle lens med en fok med pinde.... bare den ikke bommer

Ok.....så må man jo sejle ordenlig

/Thomas

Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 17-08-05 12:51

Hej Thomas

Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 17-08-05 12:56

Hej Thomas

Fra : Jens

Dato : 18-08-05 09:52

> [...]
> ?.. Er forsejl med sejlpinde gode når man krydser ??..er de så dårlige i
> medvinde ?.. eller er jeg afsporet her ??

- husk lige at tjekke evt. klasseregler, hvis du skulle have interesse for
kapsejlads

Jens