Dårlige erfaringer med Toyota Frederici
Fra : Christian

Dato : 17-08-05 08:27

Hej,

For ca 1½ års tid siden begik jeg en stor fejltagelse. Jeg købte en bil
hos Toyota i Fredericia. De virkede ellers meget seriøse i.f.m. handlen
og behandlede mig godt. Men der skulle hurtigt komme andre boller på suppen.

Bilen var en fabriksny Yaris og til at begynde var alt godt, hvis man da
lige ser bortfra sælgerens løfte om ca 22 km/l ved motorvejskørsel, som
viste sig at være godt 4 km/l i overkanten.

Efterhånden som tiden gik begyndte listerne rundt om vinduerne at slippe
i limningen (en klassisk Yaris fejl). Der blev sat nye på u/b, men det
holdt kun ca 4-5 uger, før de gav slip igen.

Med tiden kom en række andre irriterende mindre fejl til, der også
skulle dækkes af garanten. Jeg gjorde i første omgang mundtligt
opmærksom herpå i.f.m. indlevering af bilen til service, men de foretog
sig intet. Ved næste service eftersyn gjorde jeg det på skrift, men der
skete intet. Jeg fik bare bilen retur - serviceret. Det var altså stadig
en bil med fejl som jeg fik retur.

I.f.m. jeg afhentede bilen efter 75.000 km eftersyn var der sædvanen tro
intet gjort ved fejlene. Jeg fik fat i værkføreren og jeg viste ham de
fejl jeg havde forventet var blevet lavet. Han noterede det i deres EDB
system og lovede det lavet ifm kommende eftersyn.

Belært af mine dårlige erfaringer med deres evne til at indfri deres
løfter, samt det faktum at jeg nærmede mig garantiens udløb, fulgte der
et brev med da bilen kom ind til 90.000 km eftersyn. I brevet ridsede
jeg endnu engang fejlene op og gjorde endvidere opmærksom på at det
støjede meget fra forhjulene når jeg drejede skarpt. Noget jeg bad dem
undersøge.

Endnu engang fik jeg bare min bil tilbage uden at de havde foretaget sig
noget somhelst andet end det almindelige service eftersyn. De havde end
ikke checket årsagen til støjen ved forhjulene, som potentielt kunne
udgøre en fara. Servicen blev endda udført af en lærling - sikke en
seriøsitet

Trods mine mange henvendelser har de ikke ulejliget sig med at begrunde
hvorfor tingene ikke bliver lavet, hvis man altså lige ser bort fra at
de et par gange har undskyldt sig med at delene først skal skaffes hjem.
Sjovt nok har det sjældendt betydet at fejlen så er blevet udbedret ifm
næste service - næ så er det at man bare ignorerer det.

Deres arrogance er så skræmmende. Ikke een eneste gang har jeg fået så
meget som en "beklagelse" eller undskyldning for at de ikke har leveret
den service man har krav på. Tavshed synes at være deres foretrukne
strategi. Det er nærmest som at tale til en mur.

Jeg er sgu overrasket over at et foretagende der skilter med "112% i
orden" kan opføre sig som Tom Pedersen og hans ansatte hos Toyota
Fredericia.....og tilsyneladende slippe godt fra det.

Hvor meget skal man egentlig finde sig i ? Og hvad kan man egentlig
stille op?

Christian

Fra : John Sahl

Dato : 17-08-05 08:54

Christian wrote:
> Og hvad kan man egentlig stille op?

Kontakte Toyota Danmark..

--
John Sahl,
www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : C. Caspersen

Dato : 17-08-05 09:15

"Christian" <none@none.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor meget skal man egentlig finde sig i ? Og hvad kan man egentlig
> stille op?

Lignende tilfælde hos Nissan har gjort, at min velbetroede selvstændige
automekaniker udfører service for mig. I modsætning til Nissan-værkstederne,
bliver det arbejde man betaler for også udført!

Der er jo efter gældende praksis ikke krav om, at service skal udføres af
autoriserede værksteder for at bevare fabriksgarantien.

Derfor: Drop værkstedet - eller hvorfor har du ikke valgt et andet
Toyota-værksted for lang tid siden ? Der må jo være masser af dem i
trekantsområdet.

Brug din egen perlegrusmekaniker.

/Caspersen

Fra : Christian

Dato : 17-08-05 09:52

C. Caspersen wrote:

> Der er jo efter gældende praksis ikke krav om, at service skal udføres af
> autoriserede værksteder for at bevare fabriksgarantien.

Det har du da ret i, men under "normale" omstændigheder vil det alt
andet lige være nemmere at få udbedret fejl og mangler under garanti
eller pr. kulance hvis det er gjort på autoriseret værksted. At det så
bliver et andet Toyota værksted er en anden sag.

Christian

Fra : C. Caspersen

Dato : 17-08-05 23:00

> [...]
> eller pr. kulance hvis det er gjort på autoriseret værksted. At det så
> bliver et andet Toyota værksted er en anden sag.

Ikke enig, men lad det ligge. Iøvrigt tror jeg, at det er første gang, at
jeg hører noget dårligt om Toyotas service, så mon ikke det er en enlig
svale.

/Caspersen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 17-08-05 22:15

On Wed, 17 Aug 2005 09:27:25 +0200, Christian <none@none.dk> wrote:

(Klip en hel masse)

>Christian

Jeg ville foreslå dig at ligge vejen forbi Toyota Vejle istedet for.
Godtnok har jeg ikke selv nogen bil, men firmaet Sportsvans er da altid
blevet lavet uden problemer og de fejl som firmaet har valgt der skulle
laves er da også blevet lavet uden at der efterfølgende har været nogle
problemer eller noget ballade.
Flemming Jacobsen

Fra : Henrik B.

Dato : 18-08-05 15:48

> [...]
> orden" kan opføre sig som Tom Pedersen og hans ansatte hos Toyota
> Fredericia.....og tilsyneladende slippe godt fra det.

Hej Christian.

Nu har vi så hørt din side af sagen. Kigger man på det fra Toyota
Fredericia's synspunkt, så ser sagen anderledes ud.

Du har i lørdags modtaget et brev fra Tom, hvori han redegør for sagens
forløb, og baggrunden herfor.

Fra : Christian

Dato : 18-08-05 18:33

Henrik B. wrote:

> [...]
> Fredericia's synspunkt, så ser sagen anderledes ud.
>
> Du har i lørdags modtaget et brev fra Tom, hvori han redegør for sagens

Jeg synes da du skal poste hans brev herinde. Jeg har nemlig ikke fået
noget brev indeholdende nogen som helst form for forklaring på hvorfor
man skal bede om at få tingene lavet igen og igen uden at der sker en
skid.....og jeg kunne da godt tænke mig at høre Tom's side af sagen.

Lad os da bare få kortene på bordet i al offentlighed.

Christian

Fra : Christian

Dato : 18-08-05 20:44

Christian wrote:
> [...]

> man skal bede om at få tingene lavet igen og igen uden at der sker en
> skid.....og jeg kunne da godt tænke mig at høre Tom's side af sagen.

Men det skal da lige siges at det ikke ændrer på noget som helst. Jeg er
definitivt færdig med dem. Der er grænser for hvormange gange man kan
tilgive.

Christian

Fra : Peter

Dato : 22-08-05 14:41

"Christian" <none@none.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Servicen blev endda udført af en lærling - sikke en seriøsitet

Hvad er der i vejen med at arbejdet er udført af en lærling? Vi snakker om
service .... gisp....

Nå, men resten af historien lyder træls.

Måske Henrik B vil forklare nærmere - ellers kan Christian jo selv citere
fra brevet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-08-05 19:59

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in

> Hvad er der i vejen med at arbejdet er udført af en lærling? Vi
> snakker om service .... gisp....

Der er det i vejen at folk gerne vil have faguddannede mekanikere som kan
deres kram, men omvendt må de heller ikke skrue i en bil i deres læretid.

Jeg sidder og funderer lidt over hvor pokker de ellers skal få deres
erfaring fra?

> Måske Henrik B vil forklare nærmere - ellers kan Christian jo selv
> citere fra brevet.

Jeg venter også spændt :)

--
Martin "CST" Johansen [6000]
NYSYNET (gerne grim) bil søges - MAX 10000,-!