Atermisk forrude.
Fra : Søren Engelbredt

Dato : 16-08-05 21:50

Hej Alle.

Har jeg misforstået hvad en atermisk forrude er... er det ikke en forrude
med varmetråde i (el-varme) ?? eller....

Hjælp!

/ Søren,.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 17-08-05 06:13

> Har jeg misforstået hvad en atermisk forrude er... er det ikke en forrude
> med varmetråde i (el-varme) ?? eller....

Ja det har du. En atermisk forrude minimerer den mængde varme der afgives
fra solen, ind i kabinen. Dermed skal dit aircon ikke arbejde helt så hårdt.

/Kasper Hansen

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 17-08-05 07:18

Kasper Hansen [8270] wrote:

> Ja det har du. En atermisk forrude minimerer den mængde varme der afgives
> fra solen, ind i kabinen. ...

Sådan en må være meget dyr... den lyder noget advanceret...

Thore

Fra : Brian S. Jensen

Dato : 17-08-05 07:29

"SmaRTrxxv" <forgetit@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Sådan en må være meget dyr... den lyder noget advanceret...
>
> Thore

Ja, vi må ikke håbe at der kommer alt for mange af dem ud at køre - det
kunne
jo ende med en ny istid

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : anders majland

Dato : 17-08-05 08:07

> Sådan en må være meget dyr... den lyder noget advanceret...

Læs - varmereflekterende rude. Minder i princippet om det energiglas du
bruger i huse.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 17-08-05 13:20

> Sådan en må være meget dyr... den lyder noget advanceret...

Hvad er der forkert i ovenstående udsagn? Det er energiglas, hvis formål er
at begrænse ophedningen af bilen som følge af solens lys. Hvordan de gør det
ved jeg sgu ikke, men det er altså ikke "rocket science".

/Kasper Hansen

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 10-10-05 00:10

Kasper Hansen [8270] wrote:

> Hvad er der forkert i ovenstående udsagn? Det er energiglas, hvis formål er
> at begrænse ophedningen af bilen som følge af solens lys. Hvordan de gør det
> ved jeg sgu ikke, men det er altså ikke "rocket science".

Der står "afgiver"... dvs at en sådan frontrude ville være i stand til
kontrollere solen... og ikke blot hindre solvarmen i at komme ind i bilen!

Thore

Fra : Peter Juul

Dato : 17-08-05 16:26

"SmaRTrxxv" skrev

> Sådan en må være meget dyr... den lyder noget advanceret...

Mnoejhhhhh..... Det er ikke raketfysik : Ruden er lavet af noget keramisk
halløj, der sorterer den værste varme fra. Hvordan aner jeg ikke..

Og den er noget pebret : Jeg fik prisen hos Dansk Bilglas - Til min Megane
skal jeg svjh bløde knap 6,5 kkr !!
Godt man kuns har varmetråde i ruden - Så kan jeg vist få den for en rund
6tusindekrone-seddel.. :o/

VenHils
Peter

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 17-08-05 16:48

On Wed, 17 Aug 2005 17:26:29 +0200, "Peter Juul"
<pSLETt@baandbySLET.dk> wrote:

>"SmaRTrxxv" skrev

>Mnoejhhhhh..... Det er ikke raketfysik : Ruden er lavet af noget keramisk
>halløj, der sorterer den værste varme fra. Hvordan aner jeg ikke..

>--

Er der ikke noget med at brobizzer og den slags ikke virker gennem den
slags glas?

Er der noget med at der er et stykke vindue der ikke er atermisk oppe
ved bakspejlet, hvor bizzen kan monteres?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Brian

Dato : 17-08-05 18:04

Folmer Rasmussen wrote:

> Er der ikke noget med at brobizzer og den slags ikke virker gennem den
> slags glas?

Jow...

> Er der noget med at der er et stykke vindue der ikke er atermisk oppe
> ved bakspejlet, hvor bizzen kan monteres?

Og jow

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 20-08-05 20:53

"Peter Juul" <pSLETt@baandbySLET.dk> skrev i en meddelelse

> "SmaRTrxxv" skrev

> Mnoejhhhhh..... Det er ikke raketfysik : Ruden er lavet af noget keramisk
> halløj, der sorterer den værste varme fra. Hvordan aner jeg ikke..

Nope, det er ganske enkelt et tyndt metallag inde i ruden, akkurat ligesom i
lavenergi vinduer.

Fra : Henrik B.

Dato : 20-08-05 20:54

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det har du. En atermisk forrude minimerer den mængde varme der afgives
> fra solen, ind i kabinen. Dermed skal dit aircon ikke arbejde helt så
> hårdt.

Instrumentbordet har større bestydning for, hvor meget aircon'en skal
arbejde.