Sommer vs vinterdæk, et par spørgsmål
Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 16-08-05 10:41

Hej folkens

da jeg jo som sagt står og forhåbentligt skal erhverve mig en bil inden
alt for længe kan man ikke lade være med at komme ind på emnet dæk :).
Så jeg har lige et par spørgsmål som jeg håber at I vil hjælpe mig med

1:
Findes der overhovedet rigtige sommerdæk mere?. Eller er man gået over
til at bruge helårsdæk og så bare kalde og sælge dem som sommerdæk?

2:
Er helsåsdæk bedre om forår/efterår end sommerdæk, eller vil
sommerdækkene også være bedre der ;) (er lidt forvirret over den måde de
navngiver dækkene på :S)

3:
Da jeg kommer til at skulle bruge bilen hele året og den er min primære
transport til arbejde så "skal" jeg kunne komme frem så vidt det er
muligt næsten "uanset" vejrrret. Og så kommer man ikke udem om at man
skal have vinterdæk om vinteren. Men hvilken af disse 3 muligheder ville
i vurderer til at være den "bedste".

a:
Rigtige Sommerdæk til kørsel om foråret, sommer og efterår & vinterdæk
til om vinteren

b:
Helårsdæk til til kørsel om foråret, sommer og efterår & vinterdæk til
om vinteren

c:
Helsårsdæk til kørsel i forår/efterår, sommerdæk til om sommeren og så
vinterdæk til vinteren

Grunden til at jeg har taget den sidste valgmulighed med er at jeg netop
ikke ved om sommerdæk har en "ringere" gribeevne om foråret/efteråret
end fx sommerdæk har

Men på forhånd rigtigt mange tak for hjælpen og jeres tid :)
Flemming Jacobsen

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-05 12:43

"Thunderbird [7100]" <praetorian[SpamSeY]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

| Findes der overhovedet rigtige sommerdæk mere?. Eller er man gået over
| til at bruge helårsdæk og så bare kalde og sælge dem som sommerdæk?

Ja, nej, nej :).

| 2:
| Er helsåsdæk bedre om forår/efterår end sommerdæk, eller vil
| sommerdækkene også være bedre der ;) (er lidt forvirret over den måde de
| navngiver dækkene på :S)

Helårs hedder MS-MudderSne, som vinterdæk.. De er en mellemting, så du køre
lige godt/dårligt hele året, de preformer altså gen.snitlig i alle
dicipliner. Om det er tilstrækkeligt afhænger af behovet, mit behov er ikke
så stort, så jeg står for at indkøbe helårs, og slipper dermed for at have
to sæt hjul, afskrivning, bytte rundt. etc. etc..

Med det behov ville jeg vælge a:.

Fra : Mogens

Dato : 16-08-05 20:39

"Thunderbird [7100]" <praetorian[SpamSeY]@tnfs.dk> wrote in message

> Hej folkens

Hej

> [...]
> vinterdæk til vinteren
> Men på forhånd rigtigt mange tak for hjælpen og jeres tid :)

Du kan danne dit eget indtryk og efterfølgende mening, når du har læst
dette "officielle" input hér: http://tinyurl.com/8hxa

--
Mvh MK
Sælges: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk

Fra : Jesper

Dato : 16-08-05 21:18

> Du kan danne dit eget indtryk og efterfølgende mening, når du har læst
> dette "officielle" input hér: http://tinyurl.com/8hxa

puha.
Tung, teoretisk og ikke mindst spændende læsning
Min opfattelse af ovenstående er:

Det er rigtigt når dækfirmaer påstår at vinterdæk er blødere når temp.
er under 7° (graf,p20) men de glemmer at minde om at dækkets temperatur
ved brug er ca 9° højere (tabel,p21) end omgivelserne

Så kort fortalt:
Vinterdæk skal kun bruges ved vejr-og vejtemperaturer under 0°
-og når der ligger sne og is på vejen.

I alle andre tilfælde er sommerdæk klart at foretrække.

mvh
Jesper

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-08-05 12:52

> [...]
> Findes der overhovedet rigtige sommerdæk mere?. Eller er man gået over
> til at bruge helårsdæk og så bare kalde og sælge dem som sommerdæk?

Det gør der da i aller højeste grad.
Mine Bridgestone Potenza er helt sikkert meget ringe som vinterdæk i sne
eller på is.
Derfor skifter jeg til Continental WinterContact TS790 når tiden kommer.

> [...]
> i vurderer til at være den "bedste".
>
> a:
> Rigtige Sommerdæk til kørsel om foråret, sommer og efterår & vinterdæk

Mit valg.

> b:
> Helårsdæk til til kørsel om foråret, sommer og efterår & vinterdæk til
> om vinteren

Nej.

> c:
> Helsårsdæk til kørsel i forår/efterår, sommerdæk til om sommeren og så
> vinterdæk til vinteren

Alt for besværligt.

--
mvh / regards Cruise music: http://yee-haw.dk
Christian

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 23-08-05 13:51

On Tue, 23 Aug 2005 13:52:10 +0200, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

> [...]
>eller på is.
>Derfor skifter jeg til Continental WinterContact TS790 når tiden kommer.

Din påstand holder ikke helt vand.

For et par år siden var jeg til et FIAT-klubtræf på KTI i Roskilde for
at køre et glatbanekursus.

Der deltog foruden min egen Stilo en Marea Stw. (og en masse andre),
og begge biler var udstyrede med Bridgestone Potenza S2 Pole Position
i dimensionen 215/45 - 17.

Begge biler kom hver eneste gang ud med de korteste standselængder, og
instrutøren var en overgang inde på at vi kørte med vinterdæk! Han
blev først overbevist da han i frokostpausen selv fik lov til at
inspicere køretøjerne.

Det kan skyldes to ting. Enten er dækkene bedre end man tror på glat
underlag, eller også er der tale om et par rasende dygtige chauffører.

Hvordan det forholder sig i sne er en anden sag. Der tror jeg ikke de
kan bruges.

Venlig hilsen
Folmer

Der jo fandme får 4 vinterhjul i overskud!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-08-05 14:07

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det kan skyldes to ting. Enten er dækkene bedre end man tror på glat
> underlag, eller også er der tale om et par rasende dygtige chauffører.

Det kan da være, men jeg har ikke selv prøvet dem i galt føre, kun set det i
brugeres tests.

> Hvordan det forholder sig i sne er en anden sag. Der tror jeg ikke de
> kan bruges.

Det tror jeg heller ikke.

> Der jo fandme får 4 vinterhjul i overskud!

I hvilken størrelse ?

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 23-08-05 14:16

On Tue, 23 Aug 2005 15:06:32 +0200, "Christian B. Andresen"

195/65 - 15 4X100

Good Year UG6, kørt under 10.000 km.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-08-05 14:25

> 195/65 - 15 4X100
>
> Good Year UG6, kørt under 10.000 km.

Desværre

Fra : J.L.

Dato : 23-08-05 14:35

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> [...]
> mvh / regards Cruise music: http://yee-haw.dk
> Christian
> (som d. 12/7-2005 blev far til endnu en lille pige,

For nogle år siden blev det anbefalet at skifte til vinterdæk ved
temperaturer under 7 grader, men det er efterhånden blevet påvist så mange
gange at sommerdæk er bedre - også om vinteren - end vinterdæk på regnvåde
og tørre veje, hvorimod lameldækkende er bedre ved is og snedækkede veje.
Men der er ofte er saltet og derved våde veje og kun i gnms. en uges
snedækkede veje i DK, så .....

Derfor læste jeg sidste år en anbefaling som gik på afhængigheden af bilen i
vintermånederne og typen af dæk der var monteret om sommeren:

Kører du med meget brede/lavprofiler om sommeren så skift til
vinterdæk/helårsdæk (du skåner også dine alufælge !?)
Kører du med helårsdæk/almindelige profiler/bredde dæk og kan du undvære
bilen i sammenlagt den uges tid der vil være snedækkede veje i DK om
vinteren, så spar pengene og kør forsigtigt.

Kan du derimod IKKE undlade at køre bil i den uge hvor der er snedækkede
veje i DK, så skift til vinterdæk !! for alles skyld .... ikke kun din egen
! og lad være med at køre ræs på våde og tørre veje !!!

Fra : Jens

Dato : 23-08-05 18:56

J.L. <JYJ@sletdette.bang-olufsen.dk> wrote:

> [...]
> bilen i sammenlagt den uges tid der vil være snedækkede veje i DK om
> vinteren, så spar pengene og kør forsigtigt.

De sidste to ord: "...kør forsigtigt." skulle have været erstattet af:
"...lad bilen stå."
--

Jens F

Fra : J.L.

Dato : 24-08-05 07:42

"Jens" <spam@finds.dk> wrote in message

> De sidste to ord: "...kør forsigtigt." skulle have været erstattet af:
> "...lad bilen stå."
> --
>
> Jens F

Hej Jens