LED - hvad er defekt?
Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 15-08-05 18:49

Hej

Led lygten i min bagrude - en LED SIGN - super intelligent high led
stop beam - lyser ikke længere med alle LED lygter der er en stripe
på måske 10 pærer som ikke lyser mere - er det en modstand eller
selve pærene som er røget. Jeg er ikke så vild med at skulle sætte
en ny op, da den jo er limet ind på varme trådene i bagruden, kan man
få ny pærer til sådan en karl?

Mads

Fra : Uffe Ravn

Dato : 15-08-05 23:02

<madsgormlarsen@gmail.com> skrev

[...]

Du skifter blot den ene LED der er defekt, men så bliver du jo nok nød til
at tagen den ned først alligevel.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-05 05:55

| Du skifter blot den ene LED der er defekt, men så bliver du jo nok nød til
| at tagen den ned først alligevel.

Hvis det ikke bare er en afbrudt forbindelse i lampen.

Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 16-08-05 08:17

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]

Jeg kan godt tage den ned, der sidder to dimser som er limet fast på
ruden, og på dem er selve lampen så skruet fast. Der er præcist
halvdelen af LED pærerne som ikke lyser, så mon ikke det er en
modstand eller lign. der er røget.

> Hvis det ikke bare er en afbrudt forbindelse i lampen.

Ja, men når man kigger er lampen jo så enkel i sin opbygning at man
næsten ikke kan se hvordan det skulle kunne lade sig gøre, kan en
modstand virkelig ryge sig en tur.

Mads

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-05 08:36

<madsgormlarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

Ja, men når man kigger er lampen jo så enkel i sin opbygning at man
næsten ikke kan se hvordan det skulle kunne lade sig gøre, kan en
modstand virkelig ryge sig en tur.

Ja den er så lowtech, som den næsten kan blive ;). Hvis du ikke kan se noget
som ser afbrudt ud, må du jo måle dig frem ;). Af samme grund bør der være
et af de billige multimetre i værktøjskassen, så kan du sågar checke
dioderne.

Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 16-08-05 12:22

> [...]
> som ser afbrudt ud, må du jo måle dig frem ;). Af samme grund bør der være
> et af de billige multimetre i værktøjskassen, så kan du sågar checke

Kan man gøre det uden at bilen er tændt, så man ikke risikere at
kortslutte noget?

Jeg har to strømmålings dimser, et hvor der bare er to pinde der kan
stikket ind, og den lyser så hvis der er strøm på. Og så den der
multimeter satan, som jeg ikke kan hite ud af. Hvordan kan jeg måle
noget med den?

Mads

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-05 13:30

<madsgormlarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

Jeg har to strømmålings dimser, et hvor der bare er to pinde der kan
stikket ind, og den lyser så hvis der er strøm på.

Det virker bare omvendt, der kommer en lille målestrøm fra instrumentet, når
du måler Ohm (modstand) el. diode (halvleder). Og så kan du aflæse
modstanden, eller høre et "bip" afh. af det måleområde det er sat i.

Og så den der
multimeter satan, som jeg ikke kan hite ud af. Hvordan kan jeg måle
noget med den?

Du har forskel. måle metoder: Volt, Ampere, Ohm (modstand), Halvleder
(diode). Dine LED er halvledere, og har gennemgang når du måler i den ene
retning, men ikke i den anden. Der plejer at være en OK. brugsforvirring, i
fx. H.Nyborg, med, selv om de kun koster ~100,-.
BTW Det kan være at dine ultrabright LED ikke kom checkes som halvledere, så
bruger du bare "Ohm" til det hele.

Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 17-08-05 08:26

> BTW Det kan være at dine ultrabright LED ikke kom checkes som halvledere, så
> bruger du bare "Ohm" til det hele.

Tak for tipsne, det må jeg prøve. Hvis nu en LED er stået af, kan
man så bare lodde den sammen så stømmen går lige igennem. Jeg har
på fornemmelsen at det nok fungere lidt som en jule lys kæde, der er
en LED som er gået, og det gør så at der ikke kommer strøm til hele
striben.

Mads

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-05 08:54

<madsgormlarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

Hvis nu en LED er stået af, kan
man så bare lodde den sammen så stømmen går lige igennem. Jeg har
på fornemmelsen at det nok fungere lidt som en jule lys kæde,

Jeps, de sidder i "serie". Du kan godt prøve at kortslutte den defekte, men
det betyder at de øvrige får et "hårde liv"- om de kan klare det??, ved jeg
ikke.. .
Jeg tror nu det er en afbrudt forbindelse i lygten et sted, bil + elektronik
er en træls kombination pga. vibrationer temp.skift etc. etc. . Hvis det er
officielt burde bil-elektronik designes&testes iflg. militære
specifikationer, men det vil vi nok ikke betale for. Så er det billigere, i
ny&næ, at smide en stoplygte over skulderen ;).

Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 17-08-05 18:47

> Jeg tror nu det er en afbrudt forbindelse i lygten et sted,

Så du gætter på at det ikke er en LED der er røget? Det er også
min fornemmelse fra cykellygter, at sådan en LED er en solid karl.

Mads