Bagstag
Fra : Steen Andreasen

Dato : 15-08-05 15:16

Hej

Jeg har en 34 fods sejlbåd med 7/8 rig og bagstag. Sallinghornene sidder
vinkelret på masten (ikke bagudvendt). Bagstagene kræver jo lidt ekstra
arbejde når der vendes og trimmes, og jeg kunne derfor godt tænke mig til
tursejllads at undvære denne trimfunktion.

Hvis bagstagene flyttes frem til omkring en halv meter bag masten, og sættes
i denne position som et sæt ekstra vanter, vil masten kunne støttes bagud på
næsten samme måde som en 7/8 rig med bagudvendte sallinghorn. Min egen
vurdering er at riggen ikke mister nævneværdig støtte fra bagstagene på
denne måde, og at jeg burde kunne sejle sikkert også i hårdt vejr.

Har jeg ret, eller er det uforsvarligt at foretage denne ændring i riggen?

mvh Steen

Fra : Lars Kristensen

Dato : 15-08-05 23:46

Steen Andreasen wrote:
> [...]
> arbejde når der vendes og trimmes, og jeg kunne derfor godt tænke mig til
> tursejllads at undvære denne trimfunktion.

Hvad er det for en båd? På nogen både er bagstag "overflødige" -
forstået på den måde at masten nok skal holde selvom de ikke bruges og
hvor de egentlig "bare" er ment som en trimmulighed.

> [...]
> vurdering er at riggen ikke mister nævneværdig støtte fra bagstagene på
> denne måde, og at jeg burde kunne sejle sikkert også i hårdt vejr.

Du kunne jo overveje at rebe storen. Så er det ikke nødvendigt at
slække/totte bagstagene når du går overstag eller bommer da kappen vil
gå fri af bagstagene. Mange både sejler fortrinligt med et stort forsejl
(i fht. vejret) og lidt mindre storsejl.

> Har jeg ret, eller er det uforsvarligt at foretage denne ændring i riggen?

Kommer an på båden og riggen.

- Lars

Fra : Steen Andreasen

Dato : 16-08-05 15:39

Båden er en Granada 34

Steen

Fra : lars

Dato : 16-08-05 16:16

har en carat 34 og har tænkt det samme som steen .
hvorfor kommer det an på hvilken bådtype det og hvordan finder man ud af om
det forsvarligt ????

Fra : john

Dato : 16-08-05 21:48

Lidt generelle betragtninger:

Bagstag hører jo sammen med "brøkdelsrig", og er til for at holde fokstaget
strakt. Hvis de fjernes helt, så vil masten i rask blæsevejr blive trukket
fremad og dermed bøje udfor fokkegodset.

Det svarer jo principielt til at hale slørstaget kraftigt, for at få
storsejlet til at åbne i toppen.

Hvis masten er model "kogt spagetti" - altså meget tynd og fleksibel, så kan
den garanteret ikke tåle den behandling.

Hvis masten er stivere og kraftigere, så kan den måske nok tåle det under
normale omstændigheder, men det vil betyde en hel del for faconen af
storsejlet (og på fokken som jo vil "falde ud" til læ), og jeg vil ikke tage
væddemål på hvad der sker i rigtigt dårligt vejr.

Det man kunne overveje var at gå tilbage til de gode gamle agterhalere som
jo egentlig var forløberen for bagstagene. De var løse, og kunne derfor når
de ikke skulle bruges bare føres frem til (og gøres fast i) de agterste
undervanter.

Når de skulle bruges, så blev de sat i en talje ned i et særligt røstjern
cirka udfor forkant at cockpittet (i spidsgatteren hvor de var almindeligt
anvendte). Så kunne man hale den luv, og dermed holde styr på masten i
dårligt vejr, og slap for bøvlet i godt vejr.

Vurderingen af hvor røstjernet skal anbringes afhænger jo af den vinkel som
den kan opnå i forhold til masten, og hvor røstjernet praktisk kan anbringes
etc., men det kan man "sjusse" sig til hvis man ikke ligefrem har en
bådkonstruktør ved hånden.

En ting er imidlertid sikkert. Det er nogle alvorlige kræfter der skal
overføres, så det er IKKE bare en øjebolt i dækket, eller en sjækel i
lønningsskinnen.

Hilsen John

Fra : Lars Kristensen

Dato : 16-08-05 22:23

john wrote:
> [...]
> storsejlet (og på fokken som jo vil "falde ud" til læ), og jeg vil ikke tage
> væddemål på hvad der sker i rigtigt dårligt vejr.

En stor del af de danske lystbåde sejler med brøkdelsrig uden bagstag.
Det går jo såmænd udemærket. Man mangler dog lige den fulde kontrol med
forstaget uden at påvirke mastekrumningen alt for meget. De både der
ikke har bagstag har jo også en kraftigere mast end tilsvarende
størrelse mast med bagstag. Dog har både uden bagstag en lille tendens
til en smule bagudvendte sallinger som også kompensere lidt for det.

I dårligt vejr kan man jo vælge at rebe, som jeg også skrev i et
tidligere indlæg, og derved slippe for at justere bagstag hele tiden da
kappen af storsejlet kan gå fri.
I let vejr kan man nok lade være med at bruge dem. I mellemluft - tja
måske. Der ligger ikke lige nogen Granada 24 hos os, og jeg kender ikke
lige masten på sådan en. Men mon ikke du kan finde en kyndig i jeres
havn, der kan vurdere om det kan gå? Ellers tag en snak med John mast
eller anden fagmand.

- Lars

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 17-08-05 19:10

Jeg er ikke 100% enig i alle detaljer i de forrige indlæg.

Der er selvfølgelig forskel på masterne, men generelt er alle brøkdelsmaster
jo lidt tyndere, da de jo skal kunne bøje når man agterhaler masten.

Når man siger at "det er der mange der kan", så er jeg overbevist om at det
kun i begrænset omfang skyldes stivhed i masten, men i større omfang skyldes
vinklen (lille eller stor) på salling/vanter.

Anyway, så vil fastegjorte bagstag have samme ulempe som brøkdelsrig uden
bagstag men med bagudvendte sallinger, nemlig at storsejlet ikke kan trimmes
optimalt på halvvind og slør.

Masthead, brøkdelsrig m bagstag og brøksdelsrig med bagudvendte sallinger
har alle deres fordele og ulemper. Hvis du forsøger at lave din "rigtype"
om, så løser du et problem og introducerer et nyt. Hvis der fandtes en
optimal rig, så ville alle både have det samme.

Jeg ville beholde den som den er og stedet bruge fantasien til at udtænke
nogle måder/rutiner til at håndtere den nemmere.

/Bjarke
(7/8 med bagudvendte sallinger)