Skoda Octavia 1,8 20v
Fra : "

Dato : 14-08-05 21:38

Hej

Jeg har spurgt om det samme på teknik/bil.

Jeg har tænkt mig at købe en octavia 1,8 20v 125 hk fra 98.110.000km
Er der noget med sådan en bil....???

mvh jimmi larsen

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-05 06:37

"<J.S.L>" <jsl@email.dk> skrev i en meddelelse

| Jeg har tænkt mig at købe en octavia 1,8 20v 125 hk fra 98.110.000km
| Er der noget med sådan en bil....???

Nu får du en masse om at den larmer ad h..... til, drikker fuel som et hul i
jorden etc. etc., men det er mest fra dem som kun kender rygterne ;). Det er
rigtigt at VW skrottede motoren som ikke er udstyret med turbo, med turbo
bliver den stadig brugt med godt resultat, pga. resonanser,støj, men de er
dæmpet på Skodaaaen, fordi karossen er forstærket pga. soltaget- Det
bevirker også den er stiv som bare ......, jeg behøves kun at løfte i det
ene hjørne når jeg fx. bytter dæk rundt, den holder fint balancen på 2 hjul
og en donkraft ;).. Udoverdet er motoren knokle solid, det opgivne forbrug
kan sagtens holdes, og resten af bilen er bare Skoda.... den europæiske bil
med færrest fejl :). Men tag og prøv den, også v. motorvejsfart, man kan
sagtens dæmpe støjen yderligere- jeg høre kun hjulstøj :).

Fra : Claus Petersen

Dato : 15-08-05 13:02

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message

> [...]
> med færrest fejl :). Men tag og prøv den, også v. motorvejsfart, man kan
> sagtens dæmpe støjen yderligere- jeg høre kun hjulstøj :).

Den har næppe de 125 Hk de lover :(
Motoren er solid, men ikke bundsolid, på det lokale autoophug kan de sælge
alle dem det skulle være.

Bortset fra de vil jeg ikke være ked af at købe sådan en.

På VW's motor fabrik i Salzgitter går motoren under betegnelsen "Der Audi
Schrott Motor" - den bliver dog ikke fabrikeret der, men ved Audi. Derudover
ved jeg ikke hvad de ligger i navnet.

Oprindeligt blev den lavet til langsliggende brug i Audi og Passat, man
ændrede så lidt på motoren for at tilpasse den tværliggende montering.
Hvilket gav nogle uheldige resonanser som var helt utålelige i A3 og Golf4.
Det fik de dog efter sigende styr på ved at ændre på ind og
udstødningsmanifolde, med det resaultat at en for stor del af de motorer der
blev taget ud til kvalitetskontrol havde under 90% af den lovede effekt.
Derfor opgav VW motoren til fordel for deres gamle 2,0 som var blevet fixet
op med Cross flow topstykke til brug på det amerikanske markede.

Men igen - jeg ville ikke umiddelbart have skrupler ved at købe sådan en,
dog med den tanke i mente at 1,6 måske har det samme antal Hk og er mere
økonomisk. For den kører kun ca. 10 km/l ifølge de bekendte jeg kender som
har eller har haft sådan en motor.

--
Claus.
www.vwfanatic.dk

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-05 14:00

"Claus Petersen" <claus_petersen@remove.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

| Den har næppe de 125 Hk de lover :(

Skal jeg ikke kunne sige, den har tilstrækkeligt og er omdr. villig.

| Motoren er solid, men ikke bundsolid, på det lokale autoophug kan de sælge
| alle dem det skulle være.

Hvad er de typ. probs?, den har det med utæt vandpumpe, men det deler den jo
med de fleste VAG's. Ellers er den nøjagtig som alle 1.8V20 hvor de end
sidder, jeg har aldrig hørt om nogen som har "brækket sig, med eller eller
uden turbo.

| Det fik de dog efter sigende styr på ved at ændre på ind og
| udstødningsmanifolde,

Indsug ligner godtnok jeg vedikkehvad :), og gør det lidt tricky at skifte
tændrør.

med det resaultat at en for stor del af de motorer der
| blev taget ud til kvalitetskontrol havde under 90% af den lovede effekt.

Min var alvorligt handicappet af at indsug.luften blev hentet i fronten
igennem noget langt plasticrørs-væsen. Det blev ændret til at komme nede fra
inderskærmen i gennem et tykt rør, så luften er rigelig og stadig så kold
som muligt- eneste ulempe er at den bogstavelig drukner, hvis jeg køre i
vand dybere end ~30 cm. ;). Det har betydet at den nu har bundtræk, det
havde den ikke før, og kan faktisk køres som en diesel mht. tidlige
gearskift, forskellen er bare, at hvis jeg holder foden nede, løber omdr.
først ud ved >6000 rpm. ;).

| Derfor opgav VW motoren til fordel for deres gamle 2,0 som var blevet
fixet
| op med Cross flow topstykke til brug på det amerikanske markede.

+ ændrede stempelringe, tolerancer, som betyder at mange af den bruger ~½l
olie/1000 km. .

For den kører kun ca. 10 km/l ifølge de bekendte jeg kender som
| har eller har haft sådan en motor.

Har de sluppet håndbremsen? ;). Det kan jeg ikke genkende, jeg har aldrig
haft probs med at opnå det som er opgivet af VW./Skoda. Nu køre den længere
pga. en gadget jeg har monteret, men det tæller ikke :).

Fra : jones_net

Dato : 15-08-05 14:05

> [...]
> havde den ikke før, og kan faktisk køres som en diesel mht. tidlige
> gearskift, forskellen er bare, at hvis jeg holder foden nede, løber omdr.

Hvordan lavede du denne ændring? Og har det nogen negativ betydning på
holdbarheden af motoren?

/J

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-05 14:18

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

| Hvordan lavede du denne ændring?

Jeg fik tiltusket mig en indsug.slange, som jeg tilpassede, til etellerandet
af forsvarets køretøjer. Men jeg har set bill. hvor det er lavet med
nedløbsrør ;).

Og har det nogen negativ betydning på
| holdbarheden af motoren?

Som alt muligt tuning har det negativ betyd. hvis det udnyttes, men som jeg
forstår, har det nok bare "hentet" det som bilen er konstrueret til at yde.

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-05 16:53

> [...]
> havde den ikke før, og kan faktisk køres som en diesel mht. tidlige
> gearskift, forskellen er bare, at hvis jeg holder foden nede, løber omdr.

En lidt farlig konstruktion, hvis den fylder en cylinder med vand "bøjer" du
motoren da vand ikke kan komprimeres.

Her set en druknet PSA motor en gang, som havde kørt igennem en vandpyt = ny
motor.

--
/Claus

www.vwfanatic.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-08-05 17:48

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk>

> En lidt farlig konstruktion, hvis den fylder en cylinder med vand "bøjer"
> du motoren da vand ikke kan komprimeres.

Tro mig, der er MANGE biler som har indsugningen i skærmen,bag kofangeren ab
fabrik ;). Og de dør ganske rigtigt af en vand-tur, hvis man skal bade med
en bil, skal det være en 4X4 + snorkel ;).

Fra : Brian

Dato : 15-08-05 18:11

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Tro mig, der er MANGE biler som har indsugningen i skærmen,bag
> kofangeren ab fabrik ;). Og de dør ganske rigtigt af en vand-tur,
> hvis man skal bade med en bil, skal det være en 4X4 + snorkel ;).

Min nuværende Opel Vectra, og den forrige, havde også indsugningen
i skærmen. Der sidder noget spas de kalder en resonans boks, måske
den forebygger at bilen drukner ? Jeg har ihvertfald ikke haft problemer
med det

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 15-08-05 18:28

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> i skærmen. Der sidder noget spas de kalder en resonans boks, måske
> den forebygger at bilen drukner ? Jeg har ihvertfald ikke haft problemer

Nope, den lyddæmper din indsugning. Havde også sådan en svend på min gamle
bil. Det kunne stort set ikke høres, at jeg satte et åbent luftfilter på.

Fra : Brian

Dato : 15-08-05 18:35

Henrik B. wrote:

> Nope, den lyddæmper din indsugning.

Det er klart, det er nok der navnet stammer fra - men den gør vel
også indgangen for vandet mere snørklet ?

>Havde også sådan en svend på min
> gamle bil. Det kunne stort set ikke høres, at jeg satte et åbent
> luftfilter på.

Det kan det så på min - når den får noget at leve af, vel at mærke og
gudskelov.

/Brian

Fra : Torben Madsen

Dato : 15-08-05 14:18

> Den har næppe de 125 Hk de lover :(

Jeg havde en i min golf, inden jeg gik over til diesel. Jeg tror nu ikke på,
at den skulle mangle heste. Den gik rigtig godt i motoren og trak fint. Den
blev da også prøvet op imod en af de nyere 2,0 - de har jo som bekendt kun
115 hk, men 1,8 20V golfen rendte også fra den nyere med 2,0 uden problemer.

> Motoren er solid, men ikke bundsolid, på det lokale autoophug kan de sælge
> alle dem det skulle være.

Jeg byggede min golf om til diesel efter 160.000 - 170.000KM - der havde den
endnu aldrig sagt en forkert lyd eller drillet mig.

> Derfor opgav VW motoren til fordel for deres gamle 2,0 som var blevet
fixet
> op med Cross flow topstykke til brug på det amerikanske markede.

Det var så i mine øjne noget af et tilbageskridt. Konkurrenterne har 16V
maskiner, og så går man tilbage fra en 20V til en 8V.

mvh
Torben Madsen

Fra : Steen F.

Dato : 15-08-05 14:49

Torben Madsen wrote:
> Det var så i mine øjne noget af et tilbageskridt. Konkurrenterne har
> 16V maskiner, og så går man tilbage fra en 20V til en 8V.

8V'eren trækker ellers godt fra bunden af, og har en meget mere rolig
motorgang end alle 16V'erne. De er sgu så hysteriske
Jeg var glad for at jeg kunne få en ny 2,0 med kun 8 ventiler da jeg købte
min i 2003. Brændstofforbruget er måske ikke noget at skrive hjem om (gns.
12,6 km/l), men det er jo også en 2,0. Men igen.. kubik kan man aldrig få
nok af (ej heller HK).

MVH Steen

Fra : Henrik B.

Dato : 15-08-05 16:46

"Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> 8V'eren trækker ellers godt fra bunden af, og har en meget mere rolig
> motorgang end alle 16V'erne. De er sgu så hysteriske

Vrøvl. Men en 16v-motor er i princippet ikke så momentstærk i bunden.
Derimod har de et bedre åndedræt i toppen. Men at sige at de er hysteriske
holder ikke.

> 12,6 km/l), men det er jo også en 2,0. Men igen.. kubik kan man aldrig få
> nok af (ej heller HK).

Du mener selvfølgelig: Moment kan man ikke får nok af (ej heller HK).

Fra : Steen F.

Dato : 15-08-05 19:31

Henrik B. wrote:
> Vrøvl. Men en 16v-motor er i princippet ikke så momentstærk i bunden.
> Derimod har de et bedre åndedræt i toppen. Men at sige at de er
> hysteriske holder ikke.

Jo det gør. Jeg prøvede et par franske 16V'er i '03 da jeg stod og skulle
købe ny bil, og de VAR hysteriske i forhold til den 2,0 VW 8V jeg har. End
of discussion. De er mere omdrejningsvillige og fiser op i omdrejninger hvis
man ikke rammer koblingspunktet på millimeter (lettere overdrevet). Det var
et helvede at få dem til at køre stille og roligt. Jeg har ikke prøvet VW's
16V.

> Du mener selvfølgelig: Moment kan man ikke får nok af (ej heller HK).

Nej, kubik. Det blilver nok svært at få ekstremt meget ekstra moment uden
også at øge slagvolumen - selv med turbo eller kompressor. Det plejer at
følges ad. Jeg vil i hvert fald gerne se en 1,8 med 500 Nm. Derfor: Kubik
kubik kubik (det giver muligheder).

MVH Steen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 15-08-05 21:44

> [...]
> følges ad. Jeg vil i hvert fald gerne se en 1,8 med 500 Nm. Derfor: Kubik

Jeg tror ikke du kan give de 16 ventiler skylden alene, det betyder vel også
en del hvordan boring står I forhold til slaglængde, styring af
indsprøjtning osv. Mine 16V køretøjer syntes jeg ikke virker særligt
hysteriske, og jeg behøver heller ikke at køre dem langt ud i gearene for at
følge almindelig dagligdags trafik.

Kurven på 1,8 20V er i øvrigt her
http://www.superchips.co.uk/curves/vw1820v.pdf

Med venlig hilsen Kim

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-08-05 22:06

Kim Kristensen skriver:

> Kurven på 1,8 20V er i øvrigt her
> http://www.superchips.co.uk/curves/vw1820v.pdf

Jeg ved ikke om de generelt har et godt opjusteret felt, eller min motor
bare har lidt ekstra power:
http://www.superchips.co.uk/curves/golfmk5tdi105bhp.pdf

Fabrikken oplyser 105 hk og 250NM. Kurven viser 118 HK og 277NM.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kim Kristensen

Dato : 15-08-05 22:31

> [...]
>
> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:

Jeg har indtryk af at bilproducenterne i hvert fald på det punkt holder lidt
mere end de lover, det syntes jeg ofte man ser. Bilmagasinet (det første jeg
greb ud efter) måler eksempelvis 5 MPV'er i en stortest som alle yder fra
2-10 hk mere end lovet, og min egen bil som skulle yde 90 hk måler
Supersprint i original udgave til 97,9 hk.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-05 06:25

> [...]

var
| et helvede at få dem til at køre stille og roligt.

Det er ikke noget med hysteri at gøre, det er din motorik :). Jeg har 20 af
dem, på 4 cyl.&1800 ccm., og den kan rulle i tomgang med sluppet
speeder&kobling, det må man vist kalde jysk hysteri? ;).

Fra : Steen F.

Dato : 17-08-05 00:27

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Det er ikke noget med hysteri at gøre, det er din motorik :). Jeg har
> 20 af dem, på 4 cyl.&1800 ccm., og den kan rulle i tomgang med sluppet
> speeder&kobling, det må man vist kalde jysk hysteri? ;).

Hehe ja koblingen er da den pedal til højre ikke??
Men det er da fint hvad du kan præstere med dine biler, man kan også
dressere en abe i et cirkus...
Men da jeg prøvede bil tilbage i 2003, lagde jeg bare mærke til, at de 16
ventilede var mere hysteriske i hele deres opførsel. Den gamle 8V'er opførte
sig derimod modsat. Hvilket jeg godt kan li'. Hvorfor skal man køre rundt i
2. gear eller 3. gear i byen med 3000 o/m for at bilen kan trække, når jeg
kan cruise afsted i 4. med 1500 o/m og alligevel har trækkraft...
Jeg starter af og til i 2. gear (jaja, nu ik noget med slidt kobling her! I
know) og den kan faktisk uden problemer starte i 3 gear. Det siger lidt om
elasticiteten i motoren (og gearing selvf, men alligevel).

MVH Steen

Fra : Henrik B.

Dato : 16-08-05 07:51

> [...]

> hvis man ikke rammer koblingspunktet på millimeter (lettere overdrevet).
> Det var et helvede at få dem til at køre stille og roligt. Jeg har ikke

Lær at køre bil...

> [...]
> følges ad. Jeg vil i hvert fald gerne se en 1,8 med 500 Nm. Derfor: Kubik

Det er intet problem. Hvad med en 2,3 turbo, der som standard yder 200 Hk /
330 Nm, der er pumpet til 590 Hk / 700 Nm. Så en bette turbo er nok.
Kubikkerne er blot mere tørstige.

Fra : Steen F.

Dato : 17-08-05 00:37

Henrik B. wrote:
> Lær at køre bil...

Hehe, men jeg prøver jo...

> Det er intet problem. Hvad med en 2,3 turbo, der som standard yder
> 200 Hk / 330 Nm, der er pumpet til 590 Hk / 700 Nm. Så en bette turbo
> er nok.

Ja, man kan vel tune hvad som helst. Dit eksempel er mere undtagelsen end
regelen. Hvor længe holder en 2,3 liter 4-cyl. med 600 HK og 700 Nm, i
forhold til fx. en 4,6 liter V8 af samme kvalitet?
Men hvis man hellere vil ha en lille 4-cyl. motor der er
letløbende(/hysterisk) fremfor en stor V8'er, så kan man jo også få 1500 HK
ud af en 1,5 liter (i de gamle F1 turbo-dage).
Jeg ved bare, at de biler jeg prøvede, der vandt 8V'eren pga. roligere
motrgang og bedre omgængelighed ved bykørsel. Den var ganske enkelt mere
rolig. Jeg undrede mig over, hvorfor der ikke fandtes flere nye biler med
8V-teknik, men det må have noget med brændstoføkonomi at gøre. Kan ikke se
andre fordele.

MVH Steen

Fra : KASO

Dato : 16-08-05 22:55

> [...]
> hvis man ikke rammer koblingspunktet på millimeter (lettere overdrevet).
> Det var et helvede at få dem til at køre stille og roligt. Jeg har ikke

Enig med Henrik: Vrøvl!

Jeg har en 1.6 16V - den trækker fint og rent fra 16-1700 o.min - og til
6500 o.min. De fleste 8V dør ved ca. 3500 o.min, hvorefter de larmer mere
end de yder.

Fra : Steen F.

Dato : 17-08-05 00:49

KASO wrote:
> Enig med Henrik: Vrøvl!
> Jeg har en 1.6 16V - den trækker fint og rent fra 16-1700 o.min - og
> til 6500 o.min. De fleste 8V dør ved ca. 3500 o.min, hvorefter de
> larmer mere end de yder.

Min 2,0 8V trækker rent fra 1050 o/m Så jeg kan køre i 3. gear rundt i
snævre 90 graders sving inde i byen. Det kan jeg bruge til noget. Jeg kan
ikke bruge 6500 o/m til noget. Kan du det?
Og forresten... min 2-liters tager lige så mange omdrejninger som den VW 1,8
liters turbo med 20-ventiler som tråden vist nok handler om. Nemlig 5700...
såeh what's the big fuzz about.
Men okay, der er ikke så meget liv i gryden over de 4000 o/m må jeg tilstå.
Men jeg har heller ikke behov for at køre oppe ved de omdrejninger.

MVH Steen

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-05 07:09

> [...]

min 2-liters tager lige så mange omdrejninger som den VW 1,8
| liters turbo med 20-ventiler som tråden vist nok handler om. Nemlig

Den handler nu om den uden ånde-hjælp, den topper v. 6300-. Og min trækker
jævnt fra 1500-, så jeg kan sagtens køre rundt i 3., det rækker fra ~20- til
+110 ;)). Men pas på gearboxen!! det er den som betaler "regningen" ved de
små omdr... .

| såeh what's the big fuzz about.
| Men okay, der er ikke så meget liv i gryden over de 4000 o/m må jeg
tilstå.

That's what fuzz's about. Du skal jo sidde og røre i suppen hele tiden ;).

Fra : Steen F.

Dato : 17-08-05 17:57

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> That's what fuzz's about. Du skal jo sidde og røre i suppen hele
> tiden ;).

Narj da... tvært imod. Jeg kører rundt i byen i 3. gear altid. Det handler
bare om at tilpasse hastigheden til trafikken.

MVH Steen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 17-08-05 09:58

> [...]
tilstå.
> Men jeg har heller ikke behov for at køre oppe ved de omdrejninger.

Min historie ligner meget KASO's blot med en 1,4 16V med 90 hk. Sådan en
trækker rent fra 60 km/t efter speedometeret i 5 gear, det svare (forudsat
speedometeret ikke viser for meget) til ca. 1600 o/m. Det går fint med 3
gear i rundkørsler og nå 90 graders svinget ikke er knivskarpt, så det er
noget det sjældent sker "i byen". Jeg kan godt men ikke ofte bruge 7000 o/m
til noget da den trækker hele vejen, så skal det gå så stærkt som det nu
skal er det løsningen i min bil. Normalt skifter jeg gear ved 2500 o/m og
2000 o/m hvis det er myldretidstrafik i den indre by i sneglefart, med 800
kg campingvogn og familien ombord må jeg dog op på 3000 o/m og skal helst
holde mig fra 5 gear. Jeg syntes ofte at folk antager at fordi en bil yder
maksimalt moment ved et højt omdrejningstal (som en 16V typisk gør), så kan
den ikke have moment i de lave omdrejninger.

Det tætteste jeg har kunne finde en momentkurve på af noget der ligner min
blot med 8V er en 1,6 PSA fra blandt andet 306 og ZX. Min 1,4 16V bliver
målt til maks. moment (126 Nm) ved 5705 o/m og PSA 1,6 8V til (131 Nm) ved
3312 o/m.

PSA'en har 90% af sit maksimale moment til rådighed fra ca. 2800-5800 o/m,
mens min har 90% af det maksimale moment til rådighed fra ca. 1800-6400 o/m.
Ved 1500 o/m er min motor 20 Nm foran, ved 2000 30 Nm foran, ved 2500 10 Nm
foran og bliver så hentet ved 3000 o/m hvor de har lige meget. Der hvor PSA'
en yder maks. moment og ved 4000 o/m er den 10 Nm foran, de mødes igen ved
5000 o/m hvor min så er foran indtil festen stopper. Så er der 117 ting som
gearing, vægt osv. der kan give en anden oplevelse af det, men jeg syntes
ikke det viser at 16V på nogen måde er hysterisk eller momentsvag i forhold
til 8V. Men det er muligt at der også kan være forskel fra en producent til
en anden.

Med venlig hilsen Kim

Fra : KASO

Dato : 23-08-05 07:09

"Steen F." skrev d. 17-08-05 00:49 dette indlæg :

> Min 2,0 8V trækker rent fra 1050 o/m Så jeg kan køre i 3. gear
rundt i
> snævre 90 graders sving inde i byen. Det kan jeg bruge til noget.

Ja - jeg kan også godt rangere rundt med bilen i tomgang - som faktisk
er så lav som 700 o/m. Jeg har ingen problemer med 90 gr. sving i 3.
gear - men det siger jo ikke så meget når man ikke kender gearingen...

Hvis du accelererer i 3. gear fra 1050 o/m vil jeg påstå, at du lader
den sejtrække - og det er ikke sundt for nogen motor.

> Jeg kan
> ikke bruge 6500 o/m til noget. Kan du det?

Tjah - ikke ofte, men i en kritisk situation kan det være nyttigt, at
bilen kan accelerere uden gearskift. Motoren er dejligt fleksibel og
trækker langt bedre fra bunden af en min forrige 1.6 8V - så området,
hvor den trækker, er udviddet i begge ender.

Til daglig kører jeg nu i en (turbo-)diesel - her er området, hvor den
trækker også snævert, men da gearingen er meget høj, spænder den i
praksis over et stort område (målt i km/t).

> [...]
VW 1,8
> liters turbo med 20-ventiler som tråden vist nok handler om. Nemlig

Hmm - det var nu versionen uden respirator, der var på tale, men det er
vel heller ikke et spørgsmål om, hvor mange omdrejninger, den kan tage,
men om de er brugbare i praksis. Er motoren ikke omdrejningsvillig og
kan trække ved de højere omdrejninger, er de jo ligegyldige. Jeg
reagerede også mere på din påstand om at 16V motorer ikke kan trække ved
lave omdrejninger - det er direkte forkert og gælder kun for ældre 16V
motorer - moderne motorer trækker fint ved (næsten) alle omdrejningstal.

> Men okay, der er ikke så meget liv i gryden over de 4000 o/m må jeg
tilstå.
> Men jeg har heller ikke behov for at køre oppe ved de omdrejninger.

Nej - ikke før du en dag har brug for at komme hurtigt væk fra en farlig
situation - og du er nødt til at skifte gear på et kritisk tidspunkt...

http://www.kandu.dk/

Fra : Steen F.

Dato : 23-08-05 09:51

KASO wrote:
> [...]
> ikke kan trække ved lave omdrejninger - det er direkte forkert og
> gælder kun for ældre 16V motorer - moderne motorer trækker fint ved

Jeg skriver vist heller ikke, at 16V motorer ikke kan trække ved lave
omdrejninger, gør jeg?

> Nej - ikke før du en dag har brug for at komme hurtigt væk fra en
> farlig situation - og du er nødt til at skifte gear på et kritisk
> tidspunkt...

Hurtig væk? Jamen jeg har jo masser af trækkraft ved de lave om drejninger
synes jeg da. Så jeg ved slet ikke hvorfor jeg skal køre op over 4000 o/m.
Men fordi der ikke sker en skid i din bil ved 1600-1700 o/m, så behøver det
jo ikke være sådan i min.

MVH Steen

Fra : Henrik B.

Dato : 15-08-05 16:43

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hjul
> og en donkraft ;).. Udoverdet er motoren knokle solid, det opgivne forbrug

Det siger intet om karossens vridningsstabilitet. Det er et spørgsmål om at
løfte højt nok. Jeg løfter også kun ved de forreste hjul, for at skifte både
mine for- og baghjul.

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-05 06:08

kun ved de forreste hjul, for at skifte både
| mine for- og baghjul.

Det gør jeg også, for forfjedrene er ikke så lange. Det som fortæller
RIGTIGT om karossen er vridningsstabil, er hvis du kan åbne/lukke samtlige
døre og klappe vha. 2 fingre, når den står der. Kan du det?, så vrider den
ikke, jeg kan :).

Fra : Henrik B.

Dato : 16-08-05 07:52

> [...]

> døre og klappe vha. 2 fingre, når den står der. Kan du det?, så vrider den

Det kan jeg sagtens (13 år gammel bil). Jeg kan gøre det med én finger, hvis
det skal være.

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-05 08:03

| Det kan jeg sagtens (13 år gammel bil).

Alder betyder ikke noget, med mindre den er mør af rust ;).

Fra : Henrik B.

Dato : 16-08-05 08:05

> Alder betyder ikke noget, med mindre den er mør af rust ;).

Pointen var, at biler generelt bliver mere og mere vridningsstabile.

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-05 08:48

| Pointen var, at biler generelt bliver mere og mere vridningsstabile.

Gør de det?, for så er det jo ikke bare pga. komfort,sikkerhedsudstyr de
bliver tungere og tungere- stabilitet kræver jern. Jeg kunne ihvertfald ikke
løfte min gl. SAAB på samme måde som Skodaaaen, jeg kunne ikke engang løfte
højt nok til den slap med to hjul i samme side. Og jeg kunne slet ikke lave
åbne,lukke-tricket, jo måske åbne, men ikke lukke- for så passede døren ikke
i hullet ;).

Fra : Henrik B.

Dato : 16-08-05 09:15

> Gør de det?, for så er det jo ikke bare pga. komfort,sikkerhedsudstyr de
> bliver tungere og tungere- stabilitet kræver jern.

Stabilitet kræver jern, ja. Vridningstabilitet kræver blot flere
svejsninger.

> Jeg kunne ihvertfald ikke
> løfte min gl. SAAB på samme måde som Skodaaaen, jeg kunne ikke engang
> løfte
> højt nok til den slap med to hjul i samme side.

Det har været en gammel 900 så.

> Og jeg kunne slet ikke lave
> åbne,lukke-tricket, jo måske åbne, men ikke lukke- for så passede døren
> ikke
> i hullet ;).

Jooeee, døren passede skam i hullet, men dørlåsen havde nok flyttet sig for
meget til at den passede.

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-05 09:55

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse |
| Det har været en gammel 900 så.

99.....

| Jooeee, døren passede skam i hullet, men dørlåsen havde nok flyttet sig
for
| meget til at den passede.

Bingo, den bukkede på midten, lige ved B-stolpen ;). Jeg havde en kollega
som rullede en tur i hans 90-, den gav sig så meget at samtlige ruder
poppede ud af indfatningen, og lå intakte i grøften- lige til at genbruge
;). Det kunne resten af bilen også, genbruges, på stålvalseværket.... ;).

Fra : Brian

Dato : 16-08-05 17:57

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> ihvertfald ikke løfte min gl. SAAB på samme måde som Skodaaaen, jeg
> kunne ikke engang løfte højt nok til den slap med to hjul i samme

På den anden side kunne du heller ikke dreje rattet i Saab'en - er der
dømt kagearm, Jørgen ?

/Brian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-08-05 21:07

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> På den anden side kunne du heller ikke dreje rattet i Saab'en - er der
> dømt kagearm, Jørgen ?

Har du haft en, skarnsknægt?, det var FØR powersteering blev std. på
små-biler :). Det hjælper meget når man har hydraulik til at gøre arb., også
med at løfte.

Fra : Brian

Dato : 16-08-05 21:16

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Har du haft en, skarnsknægt?

Nope, jeg har aldrig været belemret med en Saab.

> det var FØR powersteering blev std. på små-biler :)

Jeg har haft en Opel Corsa uden servo, den var nu heller ikke tung

> Det hjælper meget når man har hydraulik til at gøre
> arb., også med at løfte.

Uden tvivl, mange mekanikere er nok glad for at de ikke har håndsving
på deres lifte.

/Brian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-08-05 21:36

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har haft en Opel Corsa uden servo, den var nu heller ikke tung

Ohh, nej nu du siger det, tror den kan stuves i bagagerummet på en Saab ;).

Fra : Brian

Dato : 16-08-05 21:59

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Ohh, nej nu du siger det, tror den kan stuves i bagagerummet på en
> Saab ;).

LOL

Jeps, bitte knaldpotte, men den tjente mig godt i 3 år

/Brian

Fra : jones_net

Dato : 15-08-05 09:00

"<J.S.L>" <jsl@email.dk> wrote in message
> Hej
>
> Jeg har spurgt om det samme på teknik/bil.
>
> Jeg har tænkt mig at købe en octavia 1,8 20v 125 hk fra 98.110.000km
> Er der noget med sådan en bil....???

Jeg elsker min Octavia 1,8 20v fra '98 med 170.100km på klokken
Fik den sidste forår, og den har kørt 30.000 med mig bag rattet.
Rigtigt at den som standard larmer på mortorvejen, men det er efter min
mening ikke generende - 3000omr/min ved 100km/t.
Den lægger godt fra land.
Dejligt meget udstyr! På nær aircon...
Kanon bagagerum - masser af plads. Jeg har haft en brændeovn og en barnevogn
med kasse og stel, uden at lægge bagsædet ned.
Ved blandet kørsel - ½ by og ½ landevej, har den kørt 28788km på 2304,68
liter 95 octan blyfri - det er 12,49km/l.
Jeg har lige fået nye bagbremser for 2930,- Ved ikke hvor mange gange, de er
skiftet tidligere, men for mit vedkommende hedder det nu 30000km på et sæt
bagbremser, og forbremserne skal nok skiftes inden for det næste ½ år...
Jeg skal have nye lejer i gearkassen (eller deromkring - er ikke mekker!),
og det er estimeret til ca. 8000kr, og det er ikke skiftet tidligere, så
motor og gearkasse har nu trillet 170000km inden der skulle laves noget.
Der er kommet ny starter på efter 142000km, heldigvis indenfor garantien da
jeg købte den
Hvor der er overholdt service er der Mobilitetsservice:
http://www.skoda.dk/Kundeservice/mobilitetsservice.asp
Mit sidste service kostede ca. 2000 (ud over alm service fik jeg nyt olie og
skiftet pære i en forlygte), og det er for hver 15000km eller mindst en gang
om året.
Jeg er 192 cm og jeg har ikke sædet helt tilbage, men det er måske ikke helt
så sjovt at sidde bag mig til Tyskland, men på ture under 100 km er det ikke
generende. Og eftersom sønnen stadig er i barnestol og ikke kan snakke, så
er der ikke brok fra bagsædet

/J

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-05 13:35

On Sun, 14 Aug 2005 22:37:34 +0200, "<J.S.L>" <jsl@email.dk> wrote:

>Hej
>
>Jeg har spurgt om det samme på teknik/bil.
>
>Jeg har tænkt mig at købe en octavia 1,8 20v 125 hk fra 98.110.000km
>Er der noget med sådan en bil....???

Kan den købes til den rigtige pris er alt vel OK
Bortset fra det får den skyld for at larme mere end 1.6'eren, hvilket
blev bekræftet af en kammerat, der købte en 1.8 fra ny i 98. Den er
efter sigende mere tørstig end gennemsnittet, men hvis kørselsbehovet
ikke er stort er det jo ikke det vigtigste. Så er det mere vigtigt at
de øvrige omkostninger er lave, herunder afskrivning. Hvis du får den
til en fornuftig pris, tror jeg altid, der er købere til en Octavia
senere hen. Hvis du køber den, så kontroller at tandrem _og vandpumpe_
er skiftet. (ellers få det gjort) Hvis man sparer vandpumpen kan man
få en kedelig overraskelse, da den nye rem belaster vandpumpen
anderledes end den gamle og den kære pumpe derfor bryder sammen med
deraf følgende udgift til at få 20 ventiler mv. til at spille igen.

--
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI