Benzin vs diesel
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-08-05 09:08

Jeg er blevet uenig med en eller anden ... så:

Er benzin et resultat af at man laver diesel - eller er det omvendt?

Eller har det slet ikke noget med hinanden at gøre?

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-05 10:58

> Jeg er blevet uenig med en eller anden ... så:
>
> Er benzin et resultat af at man laver diesel - eller er det omvendt?
>
> Eller har det slet ikke noget med hinanden at gøre?

Hverken eller.
Begge dele reffineres på hver deres måde, men det er en større process at
raffinere benzin frem for fyringsolie. Derfor har diesel altid haft en
lavere grundpris, da den er billigere at fremstille/raffinere.
I "princippet" kan man godt sige at benzin er et produkt af diesel,

--
Tom

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 14-08-05 11:03

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev....

> Jeg er blevet uenig med en eller anden ... så:
>
> Er benzin et resultat af at man laver diesel - eller er det
> omvendt?

Begge dele er produkter af råolie raffinering.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-08-05 13:03

Per Henneberg Kristensen wrote:
> Jeg er blevet uenig med en eller anden ... så:
> Er benzin et resultat af at man laver diesel - eller er det omvendt?
> Eller har det slet ikke noget med hinanden at gøre?

Både benzin og diesel er et produkt af raffinering af råolie.

Den her forklarer det vist meget godt.
http://science.howstuffworks.com/oil-refining4.htm

--
MVH Finn
Nyt trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : Jørgen L.

Dato : 14-08-05 13:13

> Jeg er blevet uenig med en eller anden ... så:
>
> Er benzin et resultat af at man laver diesel - eller er det omvendt?
>
> Eller har det slet ikke noget med hinanden at gøre?

Jeg mener at huske at Benzin var et affalds produkt da man i gamle dage 1800
tallet lavede gas men jeg har det ikke på skrift.

Hilsen Jørgen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-08-05 13:46

> Jeg er blevet uenig med en eller anden ... så:
>
> Er benzin et resultat af at man laver diesel - eller er det omvendt?
>
> Eller har det slet ikke noget med hinanden at gøre?

Olie er så dyrt, at processen vælges så det hele anvendes, og giver den
højeste pris. Hvis man vil lave mere benzin, cracker man større molekyler og
får større benzinandel. Er der dieseloverproduktion kan det sikkert indgå i
andre produkter. I bund og grund kan man få hvad som helst ud af olie, lige
fra snaps til plastik.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen