Blinkende bremselampe
Fra : Karsten Nilsson

Dato : 13-08-05 18:22

Hej

En af mine bekendte har en Fiat Punto fra 1995 hvor bremselampen til
håndbremsen er begyndt at blinke hver gang hun accelerer, er der nogen der
har en ide om hvad det kan skyldes.

Hilsen Karsten

Fra : Claus Smith

Dato : 13-08-05 18:55

Kan det være fordi at der skal efterfyldes med bremsevæske?

Claus Smith

Fra : Karsten Nilsson

Dato : 13-08-05 19:18

Måske kunne det være en mulighed.
Er der flere slags bremsevæsker eller kan hun bare købe en og efterfylde.
Mon der er en utæthed et eller andet sted siden den er begyndt på at have
denne fejl.
Jeg troede måske også at det kunne være at der var en kontakt der var rystet
lidt løs og skulle strammes op.

Hilsen Karsten

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 13-08-05 19:45

"Karsten Nilsson" <Knilsson@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> denne fejl.
> Jeg troede måske også at det kunne være at der var en kontakt der var

Hvis der er håndbremsen der giver alarm, så er det næppe på grund af
manglende vædske da de som regel er rent mekaniske. Skulle den alligevel
være hydraulisk, så skal bilen hurtigst muligt på værksted, da der må være
en utæthed et sted. Her hjælper det absolut ikke kun at påfylde mere vædske,
da systemet måske er forbundet med driftsbremsen. Og så har man måske ingen
bremser næste gang man har behov for dem.
Derfor kør straks på værksted.
Hilsen Matthias

Fra : Bo Velschow

Dato : 13-08-05 20:47

"Karsten Nilsson" <Knilsson@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Måske kunne det være en mulighed.
> Er der flere slags bremsevæsker eller kan hun bare købe en og efterfylde.

Jeg mener _bestemt_ ikke, at biler skal "bruge" bremsevæske, og at man blot
kan/skal efterfylde - det er efter min mening noget helt andet, når en bil
bruger en smule olie eller kølervæske! Manglende bremsevæske kan få
_katastrofale_ følger, ikke blot for dem i den forulykkende bil, men også
for os andre.

> Mon der er en utæthed et eller andet sted siden den er begyndt på at have
> denne fejl.

Ja, sandsynligvis. Måske er der et min/max-mærke på bremsevæskebeholderen,
som kan give et fingerpeg om, hvorvidt der er forsvundet bremsevæske.
Hurtigst muligt afsted til et kvalificeret værksted, der kan lokalisere
fejlen og udbedre den (utætte kalibere/cylindre, tærede bremserør osv osv).
Jeg husker alt for tydeligt en tur i en Morris Mascot, hvor
hovedbremsecylinderen sprang læk - alene minderne om bremsepedalen, der bare
kunne trykkes _helt_ ned i gulvet uden den fjerneste bremsevirkning giver
sved på panden (når den slags sker, er det flintrende ligegyldigt, om bilen
har 2-kredssystem i diagonal osv. - man kan bare ikke bremse med
fodbremsen - og ja, den røg på værksted umiddelbart efter).

> Jeg troede måske også at det kunne være at der var en kontakt der var
> rystet
> lidt løs og skulle strammes op.

Så vidt jeg husker fra Fiat 127'eren, var denne lampe netop tegn på fejl i
bremsesystemet...

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Bo Velschow

Dato : 13-08-05 21:23

> Så vidt jeg husker fra Fiat 127'eren, var denne lampe netop tegn på fejl i
> bremsesystemet...

Lidt søgning på Google viser dog, at der "blot" kan være tale om en defekt
niveau-sensor i bremsevæskebeholderen (men check væske-standen og send den
på værksted, hvis der er den mindste tvivl!).

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Anonym

Dato : 14-08-05 03:41

On Sat, 13 Aug 2005 21:47:10 +0200, Bo Velschow wrote:

> "Karsten Nilsson" <Knilsson@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg mener _bestemt_ ikke, at biler skal "bruge" bremsevæske, og at man blot
Det kan ogsaa vaerer fordi at bremsevaesken ikke er blevet fyldt helt op
sidst man udluftede bremser/skiftede bremseklodser. Man har maaske fyldt
op, men efter udluftning ikke fyldt op til max (eks. fordi den var inden
for max/min omraade). Naar bremserne er slidt nu, saa bliver vaeskestanden
lidt lavere. I nogen biler kan der vaerer vaesentlig mere vaeske
ved slidte bremseklodser...

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-05 07:55

> Kan det være fordi at der skal efterfyldes med bremsevæske?
>
> Claus Smith

Også min første ide.

Tjek niveauet i bremsvæskebeholderen, er det lige ved min. kan lampen godt
tænde og slukke under kørsel og ved brug af bremsen.

Hvis der mangler væske, tjek alle bremserne for utætheder - kig efter noget
fedtet stads.
Det er som regel en bremseslange, hjulcylinder eller en kaliber der bliver
utæt. ofte kan man se det inde i fælgen der bliver helt fedtet.

--
/Claus

www.vwfanatic.dk

Fra : Karsten Nilsson

Dato : 14-08-05 14:18

> [...]
> /Claus
>
> www.vwfanatic.dk
>

> Er efterfyldt med bremsevæske, så må vi se om der er forsvundet noget af
det når hun kommer ned til mig.
Hun siger at lampen er holdt op med at lyse.
Tak for svarene.

Karsten