Mondeo ujævn gang - slange eller kabler?
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 13-08-05 12:46

Hejsa.

Min mondeo har ved konstant hastighed nogle små periodiske ryk (som om
A/C slår til /fra selv om denne er frakoblet).

Har læst mig frem til at det jo nok er enten tændkabler eller en T
slange.

Men hvordan finder jeg så det aktuelle problem. Er det enten
tændkablerne eller slangen?

Hvor finder jeg den omtalte T slange? HELT PRÆCIST!

Hvordan kontrollerer man tændkablerne?

Fra : Bo Velschow

Dato : 13-08-05 15:14

"Martin Jørgensen" <martin@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> tændkablerne eller slangen?
>
> Hvor finder jeg den omtalte T slange? HELT PRÆCIST!

Hej

Et glimrende link (der dog mest omtaler tomgangs-problemer) er flg.:
http://www.btinternet.com/~madmole/

Bemærk, at de deri nævnte problemer er relateret til Zetec (sidder i Mondeo
Mk 1), og ikke Zetec-E (sidder i Mondeo Mk 2). Sidstnævnte har ikke nævnte
T-slange, da den typisk ikke(?) har EGR-system (men den kan _sagtens_ have
problemer med tomgangen/motorgangen alligevel!).

Andre muligheder kan være PCV-ventilen (med tilhørende gummislange),
gasspjældspotentiometer, lambda-sonde, ECU'en (inkl. forsyningskabler
hertil) osv. I øvrigt har jeg hørt, at netop Mondeo'en er meget "kræsen" med
tændkabler; angiveligt skal man udelukkende bruge originale Ford-kabler,
hvis man vil undgå problemer (det er _ikke_ et citat fra en Ford-værkfører,
der gerne ville sælge reservedele!).

PS! Jeg oplever nu også lidt små-ryk i min Mondeo 1.8 '99 når det går
derudaf med jævn fart, men sammenlignet med de enorme problemer (som nu
lader til at være løst), jeg i øvrigt har haft med tomgangen, hører de til i
min bagatel-kategori

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Lars Hansen

Dato : 14-08-05 07:53

> [...]
>
> Bo Velschow
> 3540 Lynge
> Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for

Hej Bo

Jeg havde nøjagtigt samme problem med min Mondeo, mine forældre havde
problemet med deres, men min onkel fandt ud af fejlen på hans Mondeo med
samme fejl.....
Af med luftfiltret. Derunder finder du to meget små metaltråde, som skal
renses med en pincet og lidt sprit på en lille klud.
Jeg har anbefalet mange Mondeo-ejere at gøre dette og alle har oplevet at
fejlen forsvandt med det samme......

Ifølge flere Ford-mekanikere vil det intet hjælpe da det, ifølge dem, er en
software-fejl, men ikke desto mindre kan det afhælpe fejlen.
Prøv det, det skader i hvert tilfælde ikke.

MVH
Lars Hansen

Fra : Bo Velschow

Dato : 16-08-05 21:52

> [...]
> en
> software-fejl, men ikke desto mindre kan det afhælpe fejlen.
> Prøv det, det skader i hvert tilfælde ikke.

Hej Lars

Tak for forslaget!
Er det Zetec-E motoren, du har prøvet tricket på?? Og er de metaltråde
(platintråde?) ikke en del af luftmasseføleren (MAFen)?? Den _har_ jeg
nemlig fået skiftet som en del af den større fejlfindingsøvelse!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge