Opvejning at påhængsvægt på Primera P10 2,~
Fra : Skafte Jørgensen

Dato : 13-08-05 10:40

Hejsa.

Jeg kunne godt bruge noget ekstra vægt på min trækkrog (pga. campingvogn) og
har for nogle årsiden kontaktet Nissan Motor Danmark, hvor jeg fik at vide
at den kunne vejes op til at måtte trække 1250 kg (m. bremser)..

Her i foråret skulle bilen så til det periodiske syn og så kontaktede jeg
NMD igen for at få en typegodkendelse med til syn.... Men men men, nu var
reglerne lavet om hos Nissan, så man skulle have en dokumentation fra
fabrikkerne og det ville fabrikkerne ikke gi'...

Med andre ord: Den kunne ikke blive vejet op.

Igår ser jeg så på "dk.fritid.camping" at man kan finde typegodkendelser på
sin bil på http://www.fstyr.dk/sw22275.asp Her finder jeg så min egen bil og
ser til min store forbavselse at "dyret" her er vist til en max. påhængsvægt
m. bremse på hele 1400 kg. ??????????????? (jeg undres)

Kan man ikke bruge det til noget?

Enten i synshallen, eller over for Nissan?
Hvorfor er bilen mon ikke vejet op til det fra starten af?
Eller er der nogen her i gruppen der ved om man kan gøre noget?

Alternativet var selvfølgelig at finde en bil, men det er finanserne altså
ikke til.

Håber at nogen kan hjælpe.

Mvh.

Martin Skafte Jørgensen

Fra : alexbo

Dato : 13-08-05 10:53

"Skafte Jørgensen"skrev

> Kan man ikke bruge det til noget?

Jo, hvis den nummeret på typegodkendelsen svarer til det nr. der står på din
reg. attest, så får du bare vejet den op i forbindelse med synet.
Tag din reg. attest med, så udfylder du en anmeldelse til syn, den har de i
synshallen, så kører det hele af sig selv.

Du kan også få dit værksted til at skrive en træktøjserklæring, så slipper
du for et syn.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 13-08-05 11:12

"alexbo" skrev

> Jo, hvis den nummeret på typegodkendelsen svarer til det nr. der står på
> din
> reg. attest, så får du bare vejet den op i forbindelse med synet.

Ps. du skal lige huske på kørekortreglerne, hvis du vejer for højt op
risikerer du at skulle have hængerkort, hvis du vil udnytte trækket helt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Skafte Jørgensen

Dato : 13-08-05 11:16

> [...]
> synshallen, så kører det hele af sig selv.
>
> Du kan også få dit værksted til at skrive en træktøjserklæring, så slipper

Hejsa.

Det lyder næsten for nemt.

Det nummer der står på typegodkendelsen er A6118
...og på reg. attesten står der "godkendelsesnr. A6118-2

Er det mon det samme nummer????

Mvh.
Martin

Fra : Skafte Jørgensen

Dato : 13-08-05 11:18

Hej igen.

Kørekortet er ikke noget problem, da jeg har til hænger.

Martin

Fra : alexbo

Dato : 13-08-05 12:28

"Skafte Jørgensen" skrev

> Det nummer der står på typegodkendelsen er A6118
> ..og på reg. attesten står der "godkendelsesnr. A6118-2
>
> Er det mon det samme nummer????

Ikke helt, 6118 er et hovednr. som du kan se på attesten dækker den flere
biler.

På nedenstående link kan du se den attest der dækker din bil.
Hvis man ændrer sidste ciffer får man typegodkendelser på andre modeller.

http://www.daf.dk/DesktopDefault.aspx?tabid=445&subtabid=-1

Når din bil er reg. med en mindre vægt skyldes det nok at montøren af
trækket tog fejl af modellerne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørgen L.

Dato : 13-08-05 12:31

> [...]
> synshallen, så kører det hele af sig selv.
>
> Du kan også få dit værksted til at skrive en træktøjserklæring, så slipper

Skal den vejes op SKAL den ALTID til syn

Hilsen Jørgen

Fra : alexbo

Dato : 13-08-05 13:03

"Jørgen L." skrev

> Skal den vejes op SKAL den ALTID til syn

Nej, ikke hvis man holder sig indenfor typegodkendelsen.
Her er der jo ikke tale om en rigtig opvejning hvor man går ud over
typegodkendelsen.

Man kunne i princippet afmontere trækket og afmelde det på motorkontoret.
Derefter montere det igen og tilmelde det på motorkontoret med den højere
vægt.

Der er forøvrigt ingen grund til at bruge store bogstaver, det bliver ikke
mere rigtigt af den grund.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørgen L.

Dato : 13-08-05 22:16

> [...]
> vægt.
>
> Der er forøvrigt ingen grund til at bruge store bogstaver, det bliver ikke

Nej det er altså ikke rigtigt, hvis du vejer den ned kan du gøre det uden
syn, men op igen til det den var før skal den altså til syn.

Hilsen Jørgen

Fra : alexbo

Dato : 14-08-05 01:51

"Jørgen L." skrev

> Nej det er altså ikke rigtigt, hvis du vejer den ned kan du gøre det uden
> syn, men op igen til det den var før skal den altså til syn.

Man kan sætte træk på en bil der er mindre end 8 år gammel uden syn,
deraf følger at man kan ændre et træk på en mindre end 8 år gammel bil uden
syn.

Er du enig i at man kan afmontere trækket uden syn?
Er du enig i at man kan montere et træk på den pågældende Primera uden syn?
Er du enig i at den pågældende Primera kan godkendes med 1400 trækvægt?
Hvilken bestemmelse gør at den skal til syn?

mvh
Alex Christensen