Motor problemer med Ventoen
Fra : Ninja

Dato : 12-08-05 15:01

Hej!
Nu er der igen noget I vejen med min Vento, for 6. gang i år!!
Bilen er en VW Vento 1,8 CL, årgang 95 ca. 200.000 km.
Denne gang er det motorgangen der er noget i vejen med. Jeg har svært
ved at starte bilen om morgnen, og når det endelig lykkedes går den i stå
igen efter 2-3 sek. Når jeg så forsøger igen, efter at den er gået ud,
kan den godt holde tomgangen.
Når jeg køre i den oplever jeg en meget ujævn gang når jeg træder på
speederen , den accelerere i "ryk" og regere ikke umiddelbart når jeg
trykker på speederen. Derudover går den i stå når jeg slipper koblingen
og køre igen efter at jeg har stoppet for rødt.

Ovennævnte problemer opstår kun når motoren ikke er helt driftsvarm. Men
det er begyndt at tage lang tid før motoren er driftsvarm, ca. 30-40 km
motorvejs kørsel. Men selv efter så mange km, bliver den ikke "normal"
varm som den gjorde før i tiden.

Jeg ved det er noget med motorstyringen, men jeg aner ikke hvad.

Jeg håber der er nogen herinde der kan give mig et hint om hvad årsagen
er!!
På forhånd tak!

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 12-08-05 16:36

Ninja skrev:
> Hej!
> Nu er der igen noget I vejen med min Vento, for 6. gang i år!!

Tjah det er den slags man kan opleve med ældre biler. Specielt hvis de
ikke er blevet 100% vedligeholdt gennem hele deres levetid.

> [...]
> trykker på speederen. Derudover går den i stå når jeg slipper koblingen
> og køre igen efter at jeg har stoppet for rødt.

Hvis der aldrg er skiftet tændkabler på motoren kan de være noget
følsommme overfor fugt. Dette betyder at den strøm som skal skabe gnist
i tændrørene for en stor dels vedkommende kortsluttes til stel og at
gnisterne i tændrørene derfor bliver meget svage indtil tændkablerne er
tørret så knap så meget af strømmen løber udenom.

Du skal være klar over at din motor har to kendte svagheder som du nok
bør checke.

1. Den gummiflance som sidder mellem indsprøjtningsenheden og
indsugningsmanifolden bliver ofte mør. Derved suger motoren falsk luft.
Herved mister motoren trækkraft og får tendens til at gå ud når den
ellers skulle køre i tomgang. Selve flancen er ikke så dyr hvis du
undlader at købe den hos VW og det varer ikke mere end ca. 15 min. at
skifte den. Du checker lettest denne gummiflance ved at køre motoren
varm så den kan gå i tomgang og så forsigtigt løfte op i
indsprøjtningsenheden. Evt. lirke den forsigtigt. Hvis flancen er mør
vil motoren suge falsk luft og du vil ikke kunne undgå at høre det på
motorgangen. I grelle tilfælde vil motoren gå helt i stå.

2. En vaccumslange (ca. 8 cm lang og bøjet i 90 grader) mellem
bremseforstærkeren og indsugningsmanifolden revner med jævne mellemrum.
Dette medfører at motoren går dårligt i tomgang. Slangen koster næsten
ingenting og kan skiftes på 5 min. Slangen finder du øverst til højre
(hvis du står foran bilen) side lige bag topdækslet. Altså ind mod
kabinen. Du checker denne slange ved at klemme den mellem to fingre.
Hvis du lader motoren køre samtidig kan du ikke undgå at høre at den
suger falsk luft, hvis altså slangen er revnet.

> [...]
> det er begyndt at tage lang tid før motoren er driftsvarm, ca. 30-40 km
> motorvejs kørsel. Men selv efter så mange km, bliver den ikke "normal"

Det lyder som en defekt termostat!

Termostatens opgave er at lukke for cirkulation gennem køleren mens
motoren er i sin opvarmningsfase og derefter åbne efter behov.

Det lyder som om termostaten i din bil er helt åben hele tiden så alt
kølevand cirkulerer frit gennem køleren og derved køles kraftigt ned.

Termostaten er ikke så dyr. Den er dog lidt bøvlet at skifte på din
motor da en del af kølevandet skal tappes af kølesystemet.

> Jeg ved det er noget med motorstyringen, men jeg aner ikke hvad.

Det skal du ikke håbe på. Den slags koster knaster!

> Jeg håber der er nogen herinde der kan give mig et hint om hvad årsagen
> er!!

Jeg har da prøvet!

> På forhånd tak!

Velbekomme! Det er den slags vi har usenet til.

Mvh
Claus

Fra : Ninja

Dato : 13-08-05 09:51

> [...]
>
> Det skal du ikke håbe på. Den slags koster knaster!

> Jeg har da prøvet!

> Velbekomme! Det er den slags vi har usenet til.

Mange tak for de gode råd, jeg vil straks skrifte tændkablerne og se om
det hjælper. For sjovt nok, så starter bilen helt uden problemer når
jeg skal hjem fra arbejde og da er motoren også kold.

Mht. gummiflangen så har jeg allerede skiftet den ud en gang for ca. 4
år siden, så det an være jeg lige skal kigge på den igen.

Vacuumslangen kendte jeg ikke noget til tak for det!

Fra : Ninja

Dato : 15-08-05 12:33

Claus Nygaard-Pedersen <nomail@nomail.dk> wrote in

> [...]
> tændkablerne er tørret så knap så meget af strømmen løber udenom.
>
> Du skal være klar over at din motor har to kendte svagheder som du nok

Så har jeg skiftet tændkablerne og tjekket om motoren suger falsk luft ind. Det har desværre ikke hjulpet på problemerne. Jeg undre mig
over hvorfor det kun er om morgenen der er problemer med motorgangen, f.eks. gik den ud tre gange efter jeg har holdt for rødt og skulle
køre igen der jeg skulle på arbejde i morges. Der er ikke problemer andre tidspunkter pådagen, selv om motoren er kold. Kan det skyldes
tændrørerne? Det skal lige siges at der ikke er nogen problemer med motoren i tomgang. Det er kun når jeg trykker på speederen at den
går ud, reagere meget langsomt eller accelerere i "ryk"

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-05 13:02

"Ninja" <email@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
motoren i tomgang. Det er kun når jeg trykker på speederen at den
| går ud, reagere meget langsomt eller accelerere i "ryk"

Det kan det være, det kan være tegn på svag,dårlig tænding. Hvordan ser de
ud efter en god køretur, her er en guide til hvon' de "læses":
http://www.screwielewies.com/howto_spark.asp. Hvis den ryger sort, kan det
være den får mere fuel end den kan forbrænde- for "fed" blanding, fx fordi
chokeren ikke "slår fra".

Fra : Ninja

Dato : 15-08-05 13:18

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in

> [...]
> http://www.screwielewies.com/howto_spark.asp. Hvis den ryger sort, kan
> det være den får mere fuel end den kan forbrænde- for "fed" blanding,

Jeg har haft dem ude, men bortset fra at elektroden er trekantet så ser
"de fine ud" :). Jeg skal uden tvivl skifte dem, hvilket jeg gøre senere
idag, men mon det er årsagen, da jeg som sagt kun oplver problemet om
morgenen, og ikke f.eks. når jeg skal hjem fra arbejde.

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-05 14:10

"Ninja" <email@mail.dk> skrev i en meddelelse

, hvilket jeg gøre senere
| idag, men mon det er årsagen,

Det er lang fra sikkert.

da jeg som sagt kun oplver problemet om
| morgenen, og ikke f.eks. når jeg skal hjem fra arbejde.

Det tyder mere på at det er probs med karburatoren. Den har jeg ikke en
[bip] forstand på, har kun hørt rygter om pulldown-dåse, slanger, flange
etc. etc. ;).

Fra : Ninja

Dato : 15-08-05 14:42

> [...]
>
> Det tyder mere på at det er probs med karburatoren. Den har jeg ikke en
> [bip] forstand på, har kun hørt rygter om pulldown-dåse, slanger,

Karburator? Det er en bil fra 95 med indsprøjtning!

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-08-05 17:43

"Ninja" <email@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Karburator? Det er en bil fra 95 med indsprøjtning!

De finder oss på så meget nyt, Så har du bedre forudsæt. end jeg., jeg
kender [bip] til VW før G.IV :), Måske en temp.sensor som skal mærke om den
er kold/varm.

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 17-08-05 09:37

Ninja skrev:

> [...]
> går ud, reagere meget langsomt eller accelerere i "ryk"

Hvis du holde motoren igang ved at styre tomgangshastigheden med foden
på speederen. Eller formuleret anderledes: Hvis motoren kun ud når du
slipper speederen og lader den selv holde tomgangshastighed så kunne
noget tyde på at det er tomgangsmotoren som er problemet.

Tomgangsmotoren er den lille boks som er monteret på siden af
indsprøjtningsenheden og som har en lille tap der påvirker gasspjældets
position. Hvis tomgangsmotoren er fyldt med skidt eller meget slidt kan
den få problemer med at arbejde nøjagtigt/hurtigt nok til at holde
motoren kørende. Dette er specielt udpræget når motoren er kold.

Har du fået udlæst evt. fejlkoder fra motorstyringen? Ovenstående kunne
også tyde på en sløv/defekt lambdasonde.

Hvordan gik det i øvrigt med termostaten?

Mvh
Claus

Fra : Ninja

Dato : 17-08-05 10:33

> [...]
> kunne også tyde på en sløv/defekt lambdasonde.
>
> Hvordan gik det i øvrigt med termostaten?

Hej Igen!
Nej det er ikke tomgangsmotoren, den kender jeg alt for godt,da det
kostede mig over 7000 kr sidst den gik i stykker. Den gang den gik i
stykker resulterede resulterede det at omdrejingerne gik op og ned op og
ned konstant når bilen var i tomgang. Jeg tog den til autoriseret VW
værsksted i Ishøj, de målte på den og fik en del fejl, de udskiftede så
herefter nogle dele, herunder gummiflangen som du nævnte i dit tidligere
indlæg, fordi bilen sugede falks luft ind. Sjovt nok kunne computeren
ikke ikke finde den fejl som jeg ville have fikset. Men jeg måtte dog
alligevel slippe med ca. 3500kr for det besøg. Jeg kørte bilen til en
ikke autoriseret værksted, hvor de arbejde med bilen næsten en hel dag
hvor de bl.a havde udskiftet lamda sonden inden de fandt frem til fejlen,
pris med del ca. 4000 kr. Jeg ved derfor at det ikke var
tomgangsmotoren,(vist nok også kaldt gasspjældspotentiometer)

Min teori denne gang er: Der sidder et metalstykke lige oven over anden
cylinder fra højre sidde, dette metalstykke fungere som T-stykke for
slanger til vandkølingen, og her sidder termostaten også. Der var en
lille utæthed i en pakning, som resulterede i at der løb små mængder vand
ned i tændrøret. Det resulterede i at der ikke var perfekt tænding om
morgnen når vandet ikke var fordampet. Og problemet forsvandt først når
motoren var godt varm og dermed havde fordamet alt vandet omkring
tændrøret. Problemet forsvandt også så snart jeg skiftede tændrørene og
de ene af dem var også fugtig og helt sort. og det var den som sad nr. 2
cylinder fra højre side når man kiger i motorrummet.

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 17-08-05 16:14

Ninja skrev:

> Jeg ved derfor at det ikke var
> tomgangsmotoren,(vist nok også kaldt gasspjældspotentiometer)

Nej! Det er to forskellige komponenter. Det er korrekt at det er
væmmeligt dyrt hvis gasspjældpotentiometret skal skiftes. Hos VW skifter
de nemlig det halve af indsprøjtningsenheden. Om det kan gøres
anderledes ved jeg ikke.

> Min teori denne gang er: Der sidder et metalstykke lige oven over anden
> cylinder fra højre sidde, dette metalstykke fungere som T-stykke for
> slanger til vandkølingen, og her sidder termostaten også.

Taler vi ikke om 1.8 90hk motoren (fra 1995 vil det sikkert være ADZ)?
Der er det temperaturføleren til motorstyringen og viserinstrumentet i
instrumentbordet som sidder her. Termostaten, som regulerer den
vandmængde der skal ledes ud i køleren, sidder nede på vandpumpen.

> [...]
> de ene af dem var også fugtig og helt sort. og det var den som sad nr. 2
> cylinder fra højre side når man kiger i motorrummet.

Hvis tændrørshætten og tændkablet er helt intakt og dermed tæt kan du
for den sag skyld nedsænke det i vand uden at det vil påvirke gnisten i
tændrøret.

Det lyder mere som om du har haft et defekt tændrør og/eller en defekt
tændrørshætte og/eller tændkabel.

Har du fået motoren til at varme op hurtigere?

I øvrigt! Alle de der dele som er blevet udskiftet i forsøg på at finde
fejlen..... Den fik du vel lagt i bagagerummet?

Dette gjorde jeg engang VW fumlede med at finde en periodisk fejl på min
Golf. Efterhånden som jeg fandt ud at at det ikke hjalp en pind at
udskifte temperaturføler og tændkabler, som de forsøgte med, bad jeg om
at få mine gamle dele monteret igen og en kreditnota udstedt. Jeg fik
kreditnotaen. Delene gad de ikke skifte tilbage. Senere fandt jeg selv
fandt fejlen. Det var en defekt vaccumslange!

Mvh
Claus
http://www.vwgolf.nygaard-pedersen.dk/sv.htm

Fra : Ninja

Dato : 18-08-05 08:29

Claus Nygaard-Pedersen <nomail@nomail.dk> wrote in

> Taler vi ikke om 1.8 90hk motoren (fra 1995 vil det sikkert være ADZ)?
Ja det er 1.8 90HK model 95, men motoren er ABS

Jeg har været inde og kigge på din hjemmeside og synes det er flot at du
har noteret alt ned, smart måde at få et godt over blik over hvad blik
dyret har kostet en. Det vil jeg også gøre næste gang jeg får ny metal
kasse. Du har vist heller ikke været meget heldig med din!! Der var
mange reperationer, men det er måske hvad man kan forvente af alle biler.
Jeg så også at den fik sin først dinitrol behandling efter 6 år, er det
normalen? og hvor tit vil du så behandle den? og hvorfor dinitrol?

> Det lyder mere som om du har haft et defekt tændrør og/eller en defekt
> tændrørshætte og/eller tændkabel.
Det var tændrøret der var meget nedslidt samt defekt. I øvrigt var de
alle meget nedslidte, jeg havde nemlig glemt at udskifte dem. Troede jeg
havde gjort det.

> Har du fået motoren til at varme op hurtigere?
Jeg har ike gjort noget for at afhælpe problemet og motoren bliver varm
på normal tid!! mærkligt, men det kan være at termostaten kun periodevis
fejler.

> I øvrigt! Alle de der dele som er blevet udskiftet i forsøg på at
> finde fejlen..... Den fik du vel lagt i bagagerummet?
Det er 3 år siden, men tak for rådet, det vil jeg huske til næste gang,
(håber dog ikke det vil ske igen)

Hvornår har du tænkt dig at skifte bil, og til hvilken en?

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 18-08-05 13:29

Ninja skrev:

> [...]
> dyret har kostet en. Det vil jeg også gøre næste gang jeg får ny metal
> kasse. Du har vist heller ikke været meget heldig med din!!

Øhhh det synes jeg faktisk! Billig i vedligehold, meget driftsikker og
rigeligt med køreglæde.

> Der var
> mange reperationer, men det er måske hvad man kan forvente af alle biler.

Nu er min bil faktisk i overordenligt god stand. Der er simpelthen ikke
noget på den som halter og sådan har den altid været holdt. Gennem hele
dens levetid er tingene blevet lavet lige så hurtigt de er dukket op.

Et godt eksempel på dette er at jeg inden jeg kørte på sommerferie lod
pakdåserne, hvor trækakslerne går ud af gearkassen skifte. De var efter
250.000km helt naturligt begyndt at svede en smule olie. Jeg slog det
sammen med skift af gearkasseolien (som VW hævder kun skal skiftes ved
arbejde på gearkassen).

Hvis du ser bort fra normale serviceeftersyn, udskiftning af sliddele og
montage af aircondition og benzinfyr så er der faktisk ikke blevet
foretaget ret menge reparationer på bilen som nu er over 9 år gammel og
har kørt over 1/4 million km.

> Jeg så også at den fik sin først dinitrol behandling efter 6 år, er det
> normalen? og hvor tit vil du så behandle den? og hvorfor dinitrol?

Jeg lod den behandle da jeg synes at slidlaget i skærmene var ved at
være noget tyndt. Og det varede altså 6 år. Hvis jeg havde ladet den
behandle tidligere kunne jeg måske have sparet udskiftning af de bageste
bremserør.

Dinitrol fordi det skulle fungere fint sammen med den originale
voksbehandling og så fordi et par pladesmede har fortalt mig at det er
deres erfaring at det er det produkt som holder længst.

Det vigtigste er dog at den person som udfører den supplerende
rustbeskyttelse er grundig og udfører sit arbejde ordentligt.

> Hvornår har du tænkt dig at skifte bil, og til hvilken en?

I sin tid da jeg købte Golfen var det planen at køre i den 3 år. Det er
nu over 9 år siden og grunden til at jeg ikke har skiftet bil endnu er
at Golfen simpelthen kører godt, er billig at vedligeholde, står flot i
lakken og endnu ikke har alvorlige rustproblemer.

Jeg tror at jeg hopper på en Audi A3 Sportback 2.0 tfsi Quattro om et
par år. Den bil passer simpelthen perfekt til mig :) Eneste ulempe er at
den koster 1/2 million på danske nummerplader. Men hvad f..... hvis jeg
også har den i 10 år går det jo nok ;)

Mvh
Claus