Tuning af 1,9 TDi
Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-08-05 14:32

Nogen der kender nogen der har tunet VW's 1,9 TDi.
Der er tale om 115 hk modellen.

En kammerat er blevet tilbudt en ombygning bestående af større turbo,
intercooler og tilpasning af boksen.
Det skulle ende med 225 hk.

Jeg synes jo dette lyder af meget...

Efter sigende skulle den eneste forskel på en 115 hk og en 150 hk være
turboen og styring.
Korrekt?

Any one...

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 12-08-05 19:24

meddelelse news:42fca3db$0$18644$14726298@news.sunsite.dk...

> Nogen der kender nogen der har tunet VW's 1,9 TDi.

Nej :)

Men en af de ting jeg med det samme ville tænke på er gearingen. Der er ikke
noget ved at køre i en bil der bare kører helt vild op i omdrejninger. Hvis
det er en 6-gearet, er det måske ikke det store problem.

Jeg har en 110HK TDI tunet til 145 og jeg mangler et gear :(

--
Per, Esbjerg

Fra : Brizz

Dato : 12-08-05 20:41

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Jeg har en 110HK TDI tunet til 145 og jeg mangler et gear :(

He He. der var jeg også. Jeg købte en 01 model med 130hk og 6 gear :D

Mvh Brian
---
www.fotob.dk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-08-05 14:50

"Brizz" <rendmig@iroven.dk> skrev i en meddelelse

> He He. der var jeg også. Jeg købte en 01 model med 130hk og 6 gear :D

Har du fået den rullet?

Jeg så en blive rullet den anden dag - den havde 155HK og der var ikke gjort
noget ved den.

Så også en Golf V 140HK blive rullet til 166 HK - den var heller ikke
chippet.

Nej - der var intet at udsætte på målingernes præcision...
--
Per, Esbjerg

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-08-05 19:07

> Nej - der var intet at udsætte på målingernes præcision...

Hvorfor tror du ikke det - det er jo umuligt at se ud fra to rulninger.

/Jan W Nielsen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-08-05 20:23

> Hvorfor tror du ikke det - det er jo umuligt at se ud fra to rulninger.

Fordi jeg fik min egen rullet og den blev rullet til det samme som sidste
gang jeg fik den rullet - et andet sted :)

Disse 3 rulninger blev foretaget inden for den samme time.
--
Per, Esbjerg

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-08-05 20:40

> Disse 3 rulninger blev foretaget inden for den samme time.

Ok..

Men bortset fra det, så kan man risikere ret store udsving fra sted til
sted..

/Jan W Nielsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-08-05 21:52

> [...]
> ikke gjort noget ved den.
>
> Så også en Golf V 140HK blive rullet til 166 HK - den var heller ikke

Lyder ikke helt rigtigt - selvom du tror på det...

Min tidligere 115 hk, 310 nm, blev rullet til 121 hk og 310 nm...

25 hk og 26 hk for meget lyder helt vildt...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-08-05 23:10

> 25 hk og 26 hk for meget lyder helt vildt...

Enig - SÅ meget for kraftige leverer de dem ikke, tror jeg......

/Jan W Nielsen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-08-05 07:17

> Enig - SÅ meget for kraftige leverer de dem ikke, tror jeg......

Grunden til at vi prøvede at rulle dem var at jeg prøvede
accellerationsprøve med Golf V, der jo burde have samme HK som min, men som
vejer 150-250 kg mere end min, og vi var lige hurtige. Men
accellerationensprøven viste at vi var nøjagtig lige hurtige op til de ca.
300 meter den var... og det undrede os begge 2...

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-05 07:29

> [...]
> accellerationensprøven viste at vi var nøjagtig lige hurtige op til de ca.
> 300 meter den var... og det undrede os begge 2...

Jeg var også vidne til "affæren" og var også lidt overrasket over
resultatet.
Der var også en VW mekaniker til stede - han var ikke overrasket - de så de
tit !

Jeg ville også have haft min rullet (2,0 TDI) men bestemte mig for at prøve
FDM's rullefelt, for at se hvad forskellen er, der fik jeg rullet min
forrige bil som havde 172 mod de 170 den skulle have.

Den omtalte test blev udført på natmekanikerens transportable rullefelt, så
hvis der er nogen der har erfaringer med nøjagtigheden ved ham - så meld
endelig ind.

--
/Claus

www.vwfanatic.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-08-05 07:45

Claus Petersen wrote:
> Den omtalte test blev udført på natmekanikerens transportable
> rullefelt, så hvis der er nogen der har erfaringer med nøjagtigheden
> ved ham - så meld endelig ind.

Godt nok fra 2003, men han ser ikke ud til at være urimelig høj...
http://www.teknologisk.dk/transport/11322

Fra : Henrik B.

Dato : 15-08-05 10:26

meddelelse news:42fee774$0$18638$14726298@news.sunsite.dk...

> Godt nok fra 2003, men han ser ikke ud til at være urimelig høj...
> http://www.teknologisk.dk/transport/11322

Og dog 6 Hk mere, på referencebilen, end f.eks. Scantune.

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-05 16:46

> Og dog 6 Hk mere, på referencebilen, end f.eks. Scantune.

Nu skriver de jo ikke noget om hvor meget reference bilen rent faktisk yder.
For dem der viser mindst kan jo rent faktisk vise for lidt.

Men jeg er i den heldige situation at jeg kender ejeren af reference bilen,
så jeg vil da prøve at høre ham næste gang jeg taler med ham.

--
/Claus

www.vwfanatic.dk

Fra : Deaster

Dato : 16-08-05 09:55

Morten Fruergaard wrote:

> Lyder ikke helt rigtigt - selvom du tror på det...
>
> Min tidligere 115 hk, 310 nm, blev rullet til 121 hk og 310 nm...
>
> 25 hk og 26 hk for meget lyder helt vildt...

Mjaa, de gamles Golf TDI havde da 21 hk mere da den blev målt i forhold til
hvad den burde have ab fabrik.

Mvh
Deaster

--
Jeg beskyttes ikke af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få -1 spam-mails.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-08-05 22:33

"Deaster" <nospam2@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Mjaa, de gamles Golf TDI havde da 21 hk mere da den blev målt i forhold
> til
> hvad den burde have ab fabrik.

Hvad skulle den have?

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-05 18:14

> Lyder ikke helt rigtigt - selvom du tror på det...
>
> Min tidligere 115 hk, 310 nm, blev rullet til 121 hk og 310 nm...
>
> 25 hk og 26 hk for meget lyder helt vildt...

Jeg fik så min 2,0 TDI rullet i dag ved FDM i Aalborg.

Altså en anden (identisk) bil på et andet rullefelt.

Den viste 164,4 Hk/3760rpm og 393,7 Nm/2360rpm.
Og bare lige for at slå fast - så er der ikke pillet - ingen chip eller box.

Jeg har tidligere fået rullet en 170 Hk Bora V5 på deres rullefelt, den
havde 172 Hk, stort set samme effekt blev den rullet til ved RH motorsport.
Alle tre rullefelter er iøvrigt med i DTI's kontrolordning.

Så jeg tror godt at vi kan konstatere et VW's 2,0 TDI yder godt over de 140
Hk.

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-09-05 18:28

> Jeg fik så min 2,0 TDI rullet i dag ved FDM i Aalborg.
> Den viste 164,4 Hk/3760rpm og 393,7 Nm/2360rpm.
> Og bare lige for at slå fast - så er der ikke pillet - ingen chip eller
> box.

Vildt...!!

Hvad mon den får, når den er chippet..?

/Jan W Nielsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-09-05 20:39

Jan W Nielsen wrote:

> Vildt...!!
>
> Hvad mon den får, når den er chippet..?

170 hk...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-09-05 20:40

> 170 hk...

*ROFL*

/Jan W Nielsen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-10-05 15:51

meddelelse news:4321e382$0$18642$14726298@news.sunsite.dk...

> 170 hk...

Det er der nok nogen der kan få ud af den - jeg tror mere på 190HK+.

--
Per, Esbjerg

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-09-05 20:39

Claus Petersen wrote:
> Så jeg tror godt at vi kan konstatere et VW's 2,0 TDI yder godt over
> de 140 Hk.

Tja. Det lyder godt nok helt vildt... Men det er jo godt for jer...

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-05 10:19

> Tja. Det lyder godt nok helt vildt... Men det er jo godt for jer...

Ja, man vil jo ikke gå og brokke sig i tide og utide.....

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-08-05 20:26

> [...]
> problem.
> Jeg har en 110HK TDI tunet til 145 og jeg mangler et gear :(

Den er 6-gearet...

Fra : langwadt@ieee.org

Dato : 08-09-05 21:00

Claus Petersen (SNABELA) skrev:

> [...]
>
> Men jeg er i den heldige situation at jeg kender ejeren af reference bilen,
> så jeg vil da prøve at høre ham næste gang jeg taler med ham.

Jeg har en ide om at han nok mest har målt den hos N.Aa.K. Trimning I
Aars ;)

-Lasse