Generator - virkemåde
Fra : TL

Dato : 12-08-05 12:24

Jeg har ofte ærgret mig over, at jeg kender for lidt til generatorens
virkemåde - fx hvad gør den "tynde" ledning, der går ned til generatoren
eller hvad er det, der får ladelampen til at lyse eller er laderelæet
indbygget i generatorer på moderne biler osv. Kender nogen en hjemmeside,
der beskriver en bil-generators virkemåde og meget gerne med en guide til
fejlsøgning??
Thomas

Fra : Michael Kristensen

Dato : 12-08-05 13:11

Måske kan du finde noget på http://home.howstuffworks.com

Fra : TL

Dato : 12-08-05 13:58

> Måske kan du finde noget på http://home.howstuffworks.com

Jeg fandt ikke noget om bil-generatorer, men en sjov side

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-05 17:12

"TL" <Thomas.LarsenFJERN@uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der beskriver en bil-generators virkemåde og meget gerne med en guide til

En generator i i princippet bare en AC-motor (vekselstrømsmotor).
Oftest sidder der så inde i generatoren et par dioder som laver spændingen
om til DC (jævnspænding).
Nogle kalder resten af kredsløbet for et laderelæ, hvilket nok er en meget
dårlig betegnelse for dette kredsløb. Det sørger for at holde spænding
stabil på 13.5 - 14.5V når motoren (og generatoren) kører. Hvis ikke din bil
havde et batteri i, så ville spændingen ud af generatoren se ud af h.til og
din radio og andet elektronik ville måske slet ikke virke. Så batterier
"udglatter" faktisk den spænding der kommer ud af generatoren. Man kan sige
at batteriet virker som en stor kondensator.
Så har generatoren (BOSCH) oftest kun en ekstra ledning og den ryger direkte
ud til pæren i instrumentbordet som viser et batterisymbol. Den vil alt
efter hvordan kredsløbet inde i generatoren er lavet, begynde at lyse når
generatoren stopper med at lade og motoren kører, eller der er tænding på.
Det kan man så bruge tilat se om et eller andet fejler i generatoren (man
ikke ALTID). Den vil dog oftest få pæren til at lyse hvis spændingen er ved
at blive for lav og generatoren ikke lader nok, eller hvis remmen der driver
generatoren pludselig springer.

Den er let at fejlsøge på. Det skal nemlig altid være mellem 13.5 og 14.5 V
på batteriet når motoren kører, ellers lader generatoren ikke nok, eller en
celle i batteriet er klappet sammen.
Hvis den pludselig lyser lidt i lampen så kan det være dioderne der er gået,
det kan være kullene der er opslidt, det kan være ladekredsløbet eller at
der er røget noget viklinger inde i generatoren. Jeg gider ikke fedte så
meget rundt med at skifte de enkelte dele, da man næsten aldrig gætter
rigtig på hvad der er gået og derfor skal skille den ad flere gang for til
sidst at konstatere at der er røget nogle viklinger og der SKAL en ny
generator til. Så jeg skifter hele generatoren hvis den ikke virker. De
plejer ikke at holde hele bilens levetid.

Ellers kan de mekanisk også komme med en skurre-lyd når lejerne er ved at
være færdige.
Hvis man spænder en kilerem for stramt så kan man også ødelægge lejerne og
hvis remmen er for løs så hyler remmen og bliver opslidt på kort tid.

--
Tom