skypumper
Fra : kondrup

Dato : 10-08-05 23:26

Så på DMI's hjemmeside, at nogle sejlere havde fotograferet 3
skypumper under svenskekysten, mens de (sejlerne) var på vej ned i
Øresund.
Jeg var ret imponeret - jeg tror jeg ville have travlt med alt muligt
andet end at tage billeder, hvis der er skypumper i farvandet!
Er der nogen der har erfaring med at sejle i nærheden af skypumper -
hvad gør man?
Hilsen
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-05 08:08

"kondrup" <kondrup@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

Er der nogen der har erfaring med at sejle i nærheden af skypumper -
hvad gør man?

Hej Jens

Bjærger hvad der kan bjærges, kaster sig ned, holder fast og beder.

Jeg har heldigvis ikke prøvet selv, men har nogle bekendte der for mange år
siden mødte sådan en nede ved den tyske kyst (ved Schliemünde). De blev ikke
ramt direkte, men var meget tæt på. De havde kun en tanke - "holde fast".

Hilsen John

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-08-05 08:57

> [...]
>andet end at tage billeder, hvis der er skypumper i farvandet!
>Er der nogen der har erfaring med at sejle i nærheden af

Vi har prøvet det to gange.
Første gang lå vi langskibs til kaj i Holbæk hvor snurrebassen kom
lige hen over. Der skete ikke noget med os eller båden ved mødet
men alt var tilsandet bagefter. Selv inde i lukkede skabe og
skuffer var der sand.
Den anden gang sejlede vi midt ude i Køge bugt. Pludselig så vi
snurrebassen komme ud inde fra land. Vandet under den så ud som om
at det blev hævet ca 1,5 meter og var fuldstændig hvidt som
flødeskum. Vi nåede kun at løsne skøderne og starte motoren for
evt. at kunne manøvrere, inden den var over os. Båden krængede
først til den ene side og derefter til den anden inden for måske
nok et halvt minut. Den krængede så meget at halvdelen af
cockpittet var under vand ved hver krængning. Vi kunne kun holde
os selv fast.
Efter den rystende oplevelse blev der helt stille og vandet løb ud
af selvlænseren og vi fortsatte turen sydpå.
Det er i sådan en situation at det er godt at have lukket og
skalket ned og at cockpittet ikke er større end at vandemængdens
nedtrykningen af agterskibet ikke får fatale følger.
Vi var glade for at båden var bygget efter Lloyds specifikationer
for oceangående både m.h.t. cockpitstørrelse.

Mvh/Harding

Fra : Lars Holst

Dato : 12-08-05 00:01

"kondrup" <kondrup@post4.tele.dk> said in news:1123712744.496767.285210
> [...]

> andet end at tage billeder, hvis der er skypumper i farvandet!
> Er der nogen der har erfaring med at sejle i nærheden af skypumper -

Jeg stødte ind i flere samtidige skypumper i Kykladerne i Grækenland.

Ved anduvning af Sifnos skal man sejle ind i en vig/bugt med stejle
bjergskråninger på begge sider.
Denne vig er ikke bredere ved udmundingen end måske få hundrede meter som
jeg husker det. Og dyb er den heller ikke.
I den modsatte side end hvor havnemolerne lå var der 2 skypumper.

Vi havde sejlet 23 timer i træk i 18-24 m/s nordlig vind fordi vi havde
melteminen blæsende hver sen eftermiddag/aften, så vi var godt trætte og
flertallet af crew var vældig balancesyge.
Melteminen er en fast ingrediens i Kykladerne i Juli og August.

Men vi nåede at tage resten af sejlene ned. Noget af sejlføringen var
allerede nede da vi var ved at anduve.

Ingen af skypumperne ramte båden men jeg husker synet af 2 af slagsen som
rimelig gruopvækkende.

Som barn oplevede jeg engang en skypumpe i Sejrøbugten. Heller ikke den
kom hen over båden.

Generelt er de meget mere skånsomme end de Amerikanske tornadoer.

Hvis man handler hurtigt nok, når man opdager en skypumpe, så sker der
såmænd ikke så meget.
Men her er endnu en god grund til altid at have en kniv på sig når man
sejler.
Er man ikke hurtig nok på klamperne eller ved skødespillene så må man
bruge kniven og skære faldene over eller i yderste konsekvens nøjes med
at skære skøderne over.
Det er også en god idé at skalke lugerne så man undgår at blive
bordfyldt.

Regnfyldt sommersejlerhilsen............

--
Lars Holst