Skibsregister - Online.
Fra : ThomasB

Dato : 10-08-05 11:56

Hej.

Her kan man checke om der er pant i en båd:
http://skibsregister.dma.dk/main.asp?a=1&d=6

Mvh Thomas

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-08-05 09:33

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev

> Her kan man checke om der er pant i en båd:
> http://skibsregister.dma.dk/main.asp?a=1&d=6

Nej, man kan *måske* tjekke, om der er pant i en båd. Du har vist ikke læst
det med rødt...

"Opslag i databasen bør ikke danne grundlag for køb, salg, belåning eller
andre retshandler"

Claus

Fra : ThomasB

Dato : 11-08-05 09:52

> [...]
> det med rødt...
>
> "Opslag i databasen bør ikke danne grundlag for køb, salg, belåning eller

Hvad får dig til at tro, at jeg ikke har læst det med rødt, der fylder 30%
af skærmen?

Fra : Joakim von And

Dato : 11-08-05 11:08

Jeg optog et lån i forbindelse med køb af båd for nogle år tilbage.

Hvis jeg nu indfrier dette lån og bliver slettet fra skibsregistret, skal
jeg da fortsat betale den årlige statsafgift?

Fra : ThomasB

Dato : 11-08-05 11:57

"Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg optog et lån i forbindelse med køb af båd for nogle år tilbage.
>
> Hvis jeg nu indfrier dette lån og bliver slettet fra skibsregistret, skal
> jeg da fortsat betale den årlige statsafgift?

Et fritidsskib skal slettes af Skibsregistret ved forlis, ophugning eller
salg til ikke-dansk ejer. Udslettelse skal ske umiddelbart efter, at ejeren
er blevet bekendt med forholdet.

Et fritidsskib kan endvidere på ejerens begæring slettes af Skibsregistret,
såfremt der ikke er pant eller andre rettigheder i skibet.

Fra : Joakim von And

Dato : 11-08-05 15:58

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Skibsregistret,
> såfremt der ikke er pant eller andre rettigheder i skibet.

Ok tak for svaret, selvom det egentlig ikke besvarer mit spørgsmål. Lad mig
i stedet omformulere det.

Opkræves alle fritidsbåde den årlige statsafgift eller er det kun de
fritidsbåde som står anført i skibsregistret?

Fra : ThomasB

Dato : 11-08-05 16:15

> [...]
>
> Opkræves alle fritidsbåde den årlige statsafgift eller er det kun de
> fritidsbåde som står anført i skibsregistret?

Snakker du om forsikring?

Hvis ja, så skal alle både der kaskoforsikres betale 1% i afgift til staten
om de er i registre eller ej.

Mvh Thomas

Fra : Joakim von And

Dato : 11-08-05 16:28

> Snakker du om forsikring?
>
> Hvis ja, så skal alle både der kaskoforsikres betale 1% i afgift til
staten
> om de er i registre eller ej.

Tak, det var bare det jeg ville vide

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-08-05 12:06

> [...]

> Hvis jeg nu indfrier dette lån og bliver slettet fra skibsregistret, skal
> jeg da fortsat betale den årlige statsafgift?

Hvilken statsafgift?
Der er ingen statsafgift på lån?

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 13-08-05 08:37

Der er i høj grad statsafgift på lån. Men det betaler man jo når man indgår
dem og bliver beregnet på en anden måde.

Det eneste der ringer på 1% i mit hoved er "lystbåds-misundelsesafgiften",
som du betaler via din forsikring. - og den har intet med hverken lån eller
skibsregister at gøre. - men mon ikke det er den von And tænker på ?

Bjarke

Fra : Joakim von And

Dato : 13-08-05 09:14

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:42fda337$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
eller
> skibsregister at gøre. - men mon ikke det er den von And tænker på ?

Jo det var lige netop den jeg tænkte på. Jeg kunne ikke huske, hvorfor jeg
hvert år skulle betale 1 pct. af bådens købesum, men det er forstået nu.

Joakim

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 13-08-05 10:51

Ja, det er jo faktisk ikke af *købesummen* men af den *forsikrede sum*
(ganske vist ofte ikke så langt fra hinanden). Den eneste måde du kan undgå
den er ved ikke at have båden forsikret, og det er jo verdens dårligste
løsning på det problem.

Du kan imidlertid tænke lidt over om forsikringssummen er passende. For høj
forsikringssum betyder at du betaler for meget både i afgift og forsikring
hvorimod for lav sum jo betyder at du ikke bliver dækket 100%, hvis båden
mistes. Specielt på sejlbåde kan der være et problem, da den maksimale
erstatning du kan få ved en mastehaveri udregnes fra totalsummen og ofte er
lavere end prisen på en ny rig.

/Bjarke