Lige en succeshistorie om chipning af en A~
Fra : Mogens

Dato : 09-08-05 21:35

He, he - jeg ved, det ikke duer på en række biler, men her er en
historie med en '00 Alfa Romeo 156 2,0. Iøvrigt er det også det
store hit på Camaro Z28 som min egen, så effekten kommer noget
over standard på 300 hk/450 Nm...

Kasper skriver på www.cuoresportivo.dk
Jeg var jo hos Per Mai - Scantune i går, og hvilken troldmand han er! Det er
jo næsten som at få ny bil, - hold op det virker!

De første indtryk er at bundtrækket, ergo bykørsel, er væsentligt forbedret.
Man kan nu trille rundt i 3. gear uden problemer. Man kan nu komme kvikkere
afsted fra lyskrydsene. Man kan nu lave bløde(re) gearskift.

Sidste påstand virker måske lidt underlig, men fakta er at mine gearskift er
blevet væsentlig mere harmoniske. Faktisk så meget at min kæreste lagde
mærke til det fra passagersædet. Jeg har altid syntes at når man ikke kørte
bilen ud i gearene, så var det som om den "stallede" en smule, inden den
begyndte at trække igen. Det "fænomen" er nu helt væk. Kan forestille mig at
det har noget at gøre med at momentet i de lavere omdrejninger er kraftigt
forbedret, og at "hullet" under 3000 omdrejninger er så godt som
ikke-tilstede-værende.

Når man så er færdig med at lege bundtræks-narkoman, så må jeg også lade mig
imponere over trækket i de højere omdrejninger. Det kommer mere jævnt og den
trækker overbevisende til 7300 omdr, hvor Per har sat begrænseren til.
Hjem ad på motorvejen var det også lækkert at mærke de ekstra NM, - 5.
gearet kan nu også bruges til accelerationer.

Alt i alt, et meget positivt resultat. Tallene sagde ca 142 hk og 174 nm til
start, og sluttede på 159 hk og 193 nm. Per sagde at den kørte MEGET magert
ved fuld-gas, og at det var derfor at jeg manglede en del kræfter og og et
rent træk i de høje omdrejninger.

Jeg regner med at have kurverne scannet ind i morgen, så I også kan se
resultatet på skrift.

Fra : TDN

Dato : 09-08-05 21:50

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og og et rent træk i de høje omdrejninger.
>
> Jeg regner med at have kurverne scannet ind i morgen, så I også kan se

Er det ikke et kendt problem med de manglende kræfter og jeg mener også alle
156'ere i de årgange har været indkaldt for at få opdateret/omprogrameret
motorstyringen, men det hjælper måske ikke på de manglende kræfter ?

Mvh
Thomas

Fra : Mogens

Dato : 10-08-05 05:51

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> wrote in message

> [...]
> alle 156'ere i de årgange har været indkaldt for at få
> opdateret/omprogrameret motorstyringen, men det hjælper måske ikke på de

Jeg kender ikke til, at bilerne ligefrem er blevet indkaldt for at
få opgraderet motorstyringen ift. kræfter og moment. Det har
mere været ift gearskifte og lignende...

Fra : TDN

Dato : 10-08-05 06:02

> [...]
> få opgraderet motorstyringen ift. kræfter og moment. Det har
> mere været ift gearskifte og lignende...

Jf. FDM har de været indkaldt http://www.fdm.dk/motor/pdf/03-2002/60-63.pdf
men der står ikke om det løser problemet med manglede kræfter.

Mvh
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-05 06:45

> [...]

| få opgraderet motorstyringen ift. kræfter og moment. Det har
| mere været ift gearskifte og lignende...

Det giver da det samme, moment "bruges" under acceleration, det gør
gearskifte også ;). Så hvis bilen ikke er blevet opgraderet af Alfa..... er
noget af forklaringen på det indvundne måske her. Det høre ihvertfald til
undtagelserne at der er noget af betydning at hente på en sugemotor. Det må
også være specielt Alfa at den ikke kunne trække i 5., jeg har ikke de
problemer- hverken med acceleration el. med anhænger- bevars det går
hurtigere når der geares ned, men hvis trafikken alligevel ikke udvikler sig
hurtigere ;). Men data ab fabrik er også lidt pauvert af en 2,0 ifht. min
1.8, momentet er ~ det samme, ved hvilke omdr.er max. før og nu?.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-08-05 21:24

> Jeg kender ikke til, at bilerne ligefrem er blevet indkaldt for at
> få opgraderet motorstyringen ift. kræfter og moment. Det har
> mere været ift gearskifte og lignende...

156´erne blev ikke indkaldt specielt, men Per Mai siger til mig, at de
fleste er blevet omprogrammeret i forbindelse med serviceeftersyn.

Manden med den pågældende 156 har måske haft en sløvt værksted, der ikke har
bekymret sig om at smide den nyeste motorstyring i fra Alfa selv.

Det er en kendt sag, siger Per Mai, at 156´erne kørte for magert de første
årgange, og at de derfor kunne hjælpes lidt med en opfedning.

De holdt ikke effekten på 150 hk i begyndelsen - men måske var det
nødvendigt for at få de forbrugstal, som bilen er opgivet med. Det VAR jo
faktisk en slags lean burn, og Alfa har haft store problemer med deres store
forbrug på motorerne.

/Jan W Nielsen

Fra : Lars Jensen

Dato : 10-08-05 10:55

Mogens wrote:

> [...]
> rent træk i de høje omdrejninger.
>
> Jeg regner med at have kurverne scannet ind i morgen, så I også kan se

Mon ham Scantune Per kunne få noget ud af min Mazda 6?

Lars B

Fra : Henrik B.

Dato : 10-08-05 11:21

"Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse

> Mon ham Scantune Per kunne få noget ud af min Mazda 6?

Penge?

Spøg til side. Jeg tror at Mazda fra fabrikken allerede HAR lavet et bedre
stykke arbejde , end Alfa har.

Fra : Lars Jensen

Dato : 10-08-05 13:43

Henrik B. wrote:
> "Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse

> Penge?

> Spøg til side. Jeg tror at Mazda fra fabrikken allerede HAR lavet et bedre
> stykke arbejde , end Alfa har.

Måske... jeg tænkte bare at med 2,3L motor og 166 heste, kunne der være
mere at hente :)

Lars B

Fra : bilr

Dato : 10-08-05 12:27

Jeg har en Briggs & Stratton, der kunne bruge lidt mere krudt.
Nå nej, den har jo ikke elektronisk styret indsprøjt og tænding.

bilr

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-08-05 12:54

"bilr" <alwayslook@37.com> skrev i en meddelelse
Jeg har en Briggs & Stratton, der kunne bruge lidt mere krudt.
Nå nej, den har jo ikke elektronisk styret indsprøjt og tænding.

Måske du skulle prøve noget NOS ?

Hygge
MJ

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-05 13:26

"Martin Jørgensen" <martinFJERNDETTE@heidiogmartin.dk> skrev i en meddelelse

| Måske du skulle prøve noget NOS ?

Han ska' da bare købe en af de dingenoter på QXL ;).

Fra : John Sahl

Dato : 10-08-05 20:27

Det kan den da få.. www.megasquirt.info er din ven

--
John Sahl,
www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Henrik B.

Dato : 10-08-05 15:58

> [...]

> magert ved fuld-gas, og at det var derfor at jeg manglede en del kræfter
> og og et rent træk i de høje omdrejninger.

Har d.d. være forbi Scantune/Per Mai. Vi fik en snak ang. chiptuning af
sugebiler, og Alfa 156 i særdeleshed. Per har ikke fået opdateret sin
hjemmeside, men ville gøre det snarest. Hér er hvad Per forklarer om Alfa
156:

"P.g.a. bl.a. forureningskravene i Italien (man betaler afgift efter
motorstørrelse og forurening), hvor man måler forurening som en procentdel
af maks. omdrejninger, vælger Alfa Romeo at lade Alfa 156 gå meget magert i
blandingen. Dette gør at der er en del af hente på netop denne bil."

"Generelt kan man sige at biler fra først i 90'erne er det stort set umuligt
at drive mere ud af. Men efter, hvor forureningskravene er blevet strammet,
er der lavet en del restriktioner i motorstyringer m.v., hvilket igen gør,
at der kan hentes noget på nyere biler. F.eks. en ny VW Polo 1,4, med
standard 75 Hk. Den kan nemt komme op på 86 Hk. Ligeldes kan der hentes
noget på den gamle VW 2,0 8-ventilet motor."

Alt sammen iflg. Per Mai.

Fra : Mogens

Dato : 10-08-05 18:38

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> 1,4, med standard 75 Hk. Den kan nemt komme op på 86 Hk. Ligeldes kan der
> hentes noget på den gamle VW 2,0 8-ventilet motor."

Fino
--
Mvh Mogens
S: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk

Fra : Jonas R.

Dato : 10-08-05 20:12

SNIP

> [...]
>af maks. omdrejninger, vælger Alfa Romeo at lade Alfa 156 >gå meget magert
>blandingen. Dette gør at der er en del af hente på netop >denne bil."

Dette undrer mig da jeg egenlig troede at man fik lidt flere heste hvis man
kører magert? Og det undrer mig at man vil køre magert idet der vel netop
her er chanec for større tændingsbanken, men det er måske kun på turbo
biler?

/Jonas R.

Fra : John Sahl

Dato : 10-08-05 20:31

Jonas R. wrote:
> Dette undrer mig da jeg egenlig troede at man fik lidt flere heste
> hvis man kører magert?

Det har jeg godt nok ikke hørt, så er der nogen der eventuelt
kan fortælle lidt om det, hvis det altså mod min overbevisning
passer?

> Og det undrer mig at man vil køre magert idet
> der vel netop her er chanec for større tændingsbanken, men det er
> måske kun på turbo biler?

Hvem pokker der vil dog køre magert med vilje, med mindre det
man går efter er mindst mulig forbrug og forurening forstår jeg ikke,
men ok, jeg er mest inde i trykladning og der er magert jo ikke noget
man ønsker overhovedet .

Fra : Jonas R.

Dato : 10-08-05 20:50

John Sahl wrote:
SNIP
> Det har jeg godt nok ikke hørt, så er der nogen der eventuelt
> kan fortælle lidt om det, hvis det altså mod min overbevisning
> passer?

Også bare noget jeg mente at have hørt, at man kan hive flere HK ud ved at
køre den lige under grænsen på hvad der er "korrekt" blanding og dermed vel
magert.

> [...]
> man går efter er mindst mulig forbrug og forurening forstår jeg ikke,
> men ok, jeg er mest inde i trykladning og der er magert jo ikke noget

Tja hele denne tråd drejer sig jo om, at alfa eftersigende kører magert i de
høje gear, hvilket jeg jo heller ikke kan forstå. Derfor mit spørgsmål.

/Jonas R.

Fra : John Nielsen

Dato : 10-08-05 17:31

Stor hyldest til Per Mai www.scantune også herfra.
han har udrettet underværker med min Hyundai.

Hilsen
John

Fra : Kent Glerup

Dato : 10-08-05 21:22

On Wed, 10 Aug 2005 18:31:19 +0200, "John Nielsen"
<traveler@privat.dk> wrote:

>Stor hyldest til Per Mai www.scantune også herfra.
>han har udrettet underværker med min Hyundai.

Jeg tror også jeg vover pelsen igen

Fabia 1,4 16V 101HK:

Før: 104HK / 136 NM.
Efter: 114HK / 138 NM.

De 2 ekstra NM kan formentlig ikke mærkes, men standard har
momentkurven et markant dyk mellem 2000 og 3000 viklinger. Her virker
maskinen temmelig astmatisk. Dette dyk er næsten jævnet helt ud, med
en forbedring på op til 12 NM. Derudover er den klart mere uanstrengt
ved høje rpm.

MVH
Kent Glerup