Ny trailer - lidt extra input behøves
Fra : Clausen

Dato : 09-08-05 18:48

Hej ng,

Jeg skal have ny trailer. Den skal bruges til det gængse, dvs primært hvad
man afleverer på genbrugsstationen. Dog skal den også kunne klare lidt extra
fx hvis jeg skal hente træpiller, grus, flytte mv. Så altså nok alt i alt:
"det gængse".

Jeg har aldrig haft tráiler før så jeg behøver lidt input efter dagens besøg
rundt ved diverse forhandlere. Prisen er ikke afgørende, forstået på den
måde at jeg hellere vil give et par tusinde extra for at få en solid kasse
som holder nogle år længere end andre.

Jeg har følgende krav: Skal kunne registreres og bruges som 750Kg max (dvs
>500kg last). Den skal være i stål. Helst galvaniseret. Helst 13" hjul hvis
alt andet er lige.
Jeg har set mig varm på 4 modeller:

1. Euro trailer - model 220
http://http://www.camplet.com/?id=130

2. Dantrailers (variant) - model 752 E2 stål
http://www.dantrailers.dk/start.php?vis=22

3. Brenderup 1205 S
http://www.brenderup.dk/default.asp?pageid=68&trailertype=åbne%20vogne&serie=1000-serien&modelid=26878

4. Brenderup 2205 S / Galvaniseret/Svejst.
http://www.brenderup.dk/default.asp?pageid=68&trailertype=åbne%20vogne&serie=2000-serien&modelid=29980

Jeg ved der er andre trailere som er interessante, men jeg kan godt lide at
handle lokalt etc. så det er de her 3 mærker jeg vil fokusere på. Den jeg
hælder mest er Brenderup modellerne umiddelbart. For at opsummere mine vil
jeg stille følgende spørgsmål:

Spgsm a.
Prisen for 1+2+3 er stort set ens. Forskellen er at 1 og 2 er hhv 215 cm og
220 cm lange. Brenderup modellerne er kun ca 203 cm lange. Er det en fordel
at have de extra 10 cm i længden? Det er lidt et crappy spørgsmål, men jeg
undrer mig over forskellen.

Spgsm b.
4 er galvaniseret. Er dette en fordel i praksis? Hvad siger jeres
erfaringer? (Den skal stå ude). Selvom penge ikke er den afgørende faktor så
vil jeg ikke give extra for at få en galvaniseret model hvis det er helt hul
i hovedet.

Spgsm c.
4 er en meget mere robust end 1,2,3. Den "vakler" ikke på samme måde. Og
betyder det noget i praksis når man kører med traileren?

Ja altså jeg er mest til 4. Så hvis spørgsmål b og c falder ud til dens
fordel så køber jeg den imorgen :) Men hvad siger erfaringerne fra dem som
har haft trailer altid?

takker,

--
S. Clausen

Fra : Leonard

Dato : 09-08-05 19:01

"Clausen" <S.Clausen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>at have de extra 10 cm i længden? Det er lidt et crappy spørgsmål, men jeg

De er alle for små. En standard plade er 122x244, så et trailer lad
skal være større end det, da det er træls at skulle læsse plader på
skrå op af kanterne.

> [...]
>vil jeg ikke give extra for at få en galvaniseret model hvis det er helt hul

Er de ikke alle galvaniserede?
- det tror jeg de er, og det er en fordel at ladsiderne er det, da de
så ikke ruster væk når der kommer ridser i lakken.

>Spgsm c.
>4 er en meget mere robust end 1,2,3. Den "vakler" ikke på samme måde. Og
>betyder det noget i praksis når man kører med traileren?

Ja, specielt hvis du vil udnytte lasteevnen, så er stabiliteten af
traileren vigtig.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Clausen

Dato : 09-08-05 19:27

Hej,

"Leonard" <usenet@leonard.dk> wrote in message
> De er alle for små. En standard plade er 122x244, så et trailer lad
> skal være større end det, da det er træls at skulle læsse plader på
> skrå op af kanterne.

Mjo men så taler vi 250 cm. Det er lige i overkanten. Prisen ryger så også
pænt op.

> Er de ikke alle galvaniserede?
> - det tror jeg de er, og det er en fordel at ladsiderne er det, da de
> så ikke ruster væk når der kommer ridser i lakken.

Ok, men nej det er kun omtalte Brenderup model der er galvaniseret.
> Ja, specielt hvis du vil udnytte lasteevnen, så er stabiliteten af
> traileren vigtig.

Mange tak for svar.
Jeg skal lige gumle og studere priser for 250cm :)

--
Clausen

Fra : Leo Jensen

Dato : 09-08-05 20:07

> Er de ikke alle galvaniserede?

Jo de er, men de 3 første er lavet af galvaniseret plade, mens den sidste er
svejst op i sort plade og efterfølgende dyppet. Lagtykkelsen er i alle
tilfælde svarende til varmgalvaniseret og dermed MEGET tykkere end den tynde
zinkbelægning der bruges på biler.

Leo

Fra : Clausen

Dato : 09-08-05 20:22

Hej,

"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> tilfælde svarende til varmgalvaniseret og dermed MEGET tykkere end den
> tynde zinkbelægning der bruges på biler.

Taget ad notem...dog mystisk at de slet ikke nævner ordet "galvaniseret" i
deres materiale. Når nu de rent faktisk er galvaniseret som alm folk nok
kender galvaniseringer mest (biler).

--
Clausen

Fra : Steen Andersen

Dato : 09-08-05 19:13

Hej
Jeg har ikke haft trailer altid men har for nogle måneder siden stået i
samme situation som dig. Her er lidt om mine overvejelser:

Jeg VILLE ha´ en ladbredde på +122 cm, dvs mit valg var reelt mellem din "2"
og "4".

Jeg valgte Varianten af flg. grunde: Længere lad. Pris (over 1000 kr
billigere) men det siger du jo er ligegyldigt for dig.
Varianten har stålskærme hvor Brenderup´en har plast. Ved småskader knækker
plastskærmene, stål bliver "bulet". Dette kan man grine af, men det blev
særdeles aktuelt i sommerferien hvor min trailer sad bagpå en havetraktor
under et større spejderarrangement. Den blev brugt til alverdens ting, og de
forskellige chauffører glemte ofte at traileren var bredere end traktoren,
så mine skærme nu ligner noget fra krigens tid. Men altså, havde jeg valgt
plast var de knækket.

Jeg er ret sikker på at Brenderup er en bedre trailer. Kig f.eks. nedenunder
en 2205 og se at den har 3 langsgående vanger, 1 i midten og 2 næsten helt
ude i siden. Varianten har 2 langsgående trukket lidt ind under ladet.
Desuden er konstruktionen omkrig baglygterne stærkere på Brenderup´en,
lygterne er bedre beskyttet hvis traileren "går bagover".

Altså: Brenderup er efter min overbevisning den bedste af de 2, men jeg
valgte Vari´en pga over 1000 kr (hvad der er sparet er skattefrit!!) samt
længere lad.

mvh Steen

Fra : Clausen

Dato : 09-08-05 19:33

Hej,

"Steen Andersen" <duebjerg@removedettemail1.stofanet.dk> wrote in message
> Altså: Brenderup er efter min overbevisning den bedste af de 2, men jeg
> valgte Vari´en pga over 1000 kr (hvad der er sparet er skattefrit!!) samt
> længere lad.

Jeg takker meget for svaret, det vil bestemt hjælpe mig i overvejelserne.
Det med skærmene er da egentligt spøjst. For som dine erfaringer siger så
vil stål da være bedst? Nå, der er sikkert en dybere mening :)

--
Clausen

Fra : Leo Jensen

Dato : 09-08-05 20:10

"Clausen" <S.Clausen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det med skærmene er da egentligt spøjst. For som dine erfaringer siger så
> vil stål da være bedst? Nå, der er sikkert en dybere mening :)

Prøv nu lige at sparke til sådan en plastskærm hvis sælgeren kigger væk. Den
er pænt stærk...
Det første der sker er formentlig at du river den af der hvor den er boltet
fast. Jeg har set udviklingschefen (100+ kg) på Brenderup stå på en
plastskærm monteret på en trailer.

Leo

Fra : Clausen

Dato : 09-08-05 20:23

Hej,

> [...]
> Det første der sker er formentlig at du river den af der hvor den er
> boltet fast. Jeg har set udviklingschefen (100+ kg) på Brenderup stå på en

Lol...sjovt nok har jeg set en Renault sælger sparke til en Megane sideskærm
for at demonsterere noget tilsvarende :)

--
Clausen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-08-05 19:05

Clausen skriver:

> Spgsm c.
> 4 er en meget mere robust end 1,2,3. Den "vakler" ikke på samme måde. Og
> betyder det noget i praksis når man kører med traileren?

Det betyder meget.

Køb en ordentlig trailer, der er vridningsstabil og med kraftige vanger.
Den koster som regel mest !

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Clausen

Dato : 09-08-05 19:29

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> Det betyder meget.
>
> Køb en ordentlig trailer, der er vridningsstabil og med kraftige vanger.
> Den koster som regel mest !

Tak for svar.
Og ja - Brenderup model 2000 er væsentligt dyrere end de andre.

--
Clausen

Fra : Allan Hansen

Dato : 09-08-05 20:04

> [...]
> fordel så køber jeg den imorgen :) Men hvad siger erfaringerne fra dem som

Hej Clausen

Hvor meget må du trække med og uden bremse?

Det er jo ikke alle biler der må trække 750 kg u/ bremse.

Men tag en med en lad bredde på min 125 cm indvendig og med så høj lasteevne
som muligt, man får hurtigt brugt 500kg last hvis du henter lidt sand og
sten.
Personligt ville jeg købe en så stor som min bil må trække 1500kg og ladmål
125*250cm

Mvh AJH

Fra : Clausen

Dato : 09-08-05 20:38

Hej,

"Allan Hansen" <ajh[slet_dette]@tele2adsl.dk> wrote in message

> Hvor meget må du trække med og uden bremse?

Ifølge reg. attester:
Bil 1: 750Kg u. bremser, 925 m. bremser
Bil 2: 525Kg u. bremser, 1100Kg m. bremser

> Det er jo ikke alle biler der må trække 750 kg u/ bremse.

Nej den er jeg klar over, men det er også sjældent jeg kommer ud for at
skulle trække så meget. Jeg vil dog bare gerne have muligheden når nu det
kun koster 110 kr / år i afgift. Og så tager jeg selvf. Bil 1.

> Men tag en med en lad bredde på min 125 cm indvendig og med så høj
> lasteevne som muligt, man får hurtigt brugt 500kg last hvis du henter lidt
> sand og sten.

Ja netop. Det er netop derfor jeg vil have den registeret til 750Kg.

> Personligt ville jeg købe en så stor som min bil må trække 1500kg og
> ladmål
> 125*250cm

Ja jo, men jeg kan ikke forestille mig at skulle bruge 250 cm. Jeg tager
aldrig plader hele hjem eller andet.
Omvendt ser jeg lige at fx Brenderups 3250S (142x250) koster 1000 kr mindre
end den model jeg ellers kiggede på - suk det er ikke nemt. Og jeg skal
endda nå at bestemme mig i aften hvis jeg skal nå at have traileren i min
ferie - og det vil jeg :)

--
Clausen

Fra : Ulrich

Dato : 09-08-05 20:41

> [...]
> som holder nogle år længere end andre.
>
> Jeg har følgende krav: Skal kunne registreres og bruges som 750Kg max (dvs

Leder du efter en med totaltvægt på 750 kg??
En palle træpiller vejer altså ca 1000kg

Jeg flottede mig sidst jeg købte trailer,
Det blev en Brenderup P260B
Totaltvægt 1600 kg last 1125 kg
Den er bund solid Jeg henter også selv mine træpiller.
Ladet er 260 x 160, der svare lige til fire pallepladser.

Men ok, det ikke en trailer man lige for i nakken,
så den skal filme holde i mange år

--
Hygge Ulrich

Fra : Clausen

Dato : 09-08-05 20:50

Hej,

"Ulrich" <uz_FILTER_@jubiimail.dk> wrote in message

> Leder du efter en med totaltvægt på 750 kg??
> En palle træpiller vejer altså ca 1000kg

Det kan godt hentes af 2 omgange :)
Og jeg kan Max have 1 Tons liggende i kælderen så det ødelægger ikke min dag
at køre 2 gange. At bære skidtet ned i kælderen er derimod en anden sag, og
kan sagtens ødelægge dagen :(

> [...]
> Ladet er 260 x 160, der svare lige til fire pallepladser.
>
> Men ok, det ikke en trailer man lige for i nakken,

18.000 kr i mine papirer!
Konen ville få en prop hvis jeg præsenterede sådan en..så det går nok
ikke...hmm vent lidt...hmm...

:)

--
Clausen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-08-05 21:08

Clausen skriver:

> 18.000 kr i mine papirer!
> Konen ville få en prop hvis jeg præsenterede sådan en..så det går nok
> ikke...hmm vent lidt...hmm...

Er vi oppe i det prisleje, kan man lige så godt fortsætte. Hydraulisk
tip fås i dag

Det vil skabe noget respekt ned på genbrugspladsen, når man "genner"
konen ud for at slå bagsmækken ned og så kassen løfter sig og selv
læsser af

Fra : Leonard

Dato : 09-08-05 21:41

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Er vi oppe i det prisleje, kan man lige så godt fortsætte. Hydraulisk
>tip fås i dag

Så er du hurtigt oppe på 40 kkr - og bruger så en stor del af
lasteevnen på hydraulik, så du får en trailer der vejer som et ondt
år, uden at den må læsse mere end den lille model - men smart ser det
ud

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Ulrich

Dato : 09-08-05 21:09

> [...]
> kan sagtens ødelægge dagen :(

> 18.000 kr i mine papirer!
> Konen ville få en prop hvis jeg præsenterede sådan en..så det går nok

*BTW* 25 kg med en anelse udstyr.

--
Hygge Ulrich

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 09-08-05 22:00

> Ja altså jeg er mest til 4. Så hvis spørgsmål b og c falder ud til dens
> fordel så køber jeg den imorgen :) Men hvad siger erfaringerne fra dem som
> har haft trailer altid?

Jeg har for et halvt års tid siden købt en hollandsk (Anssems Selandia)
trailer med galvaniseret ramme og alusider. Alusiderne er utrolig stabile,
og de holder sig pæne mange år selvom traileren står udenfor.
Siderne er lukkede - det er en fordel når ladet skal fejes rent for sand og
jord - der er ingen hjørner hvor skidtet gemmer sig ( i modsætning til
trailer med stålsider).

Rammerne er et C-profiler, det brænderup modeller jeg har set er kun
U-profiler, dvs. ikke helt så stabilt.

Ellers er traileren en 126/211 cm, så jeg kan transportere plader liggende
(men stikkende bagud, dette er OK).

Bedst af alt er prisen - koster mindre eller tilsvarende en Brænderup i
samme størrelse....

Se http://www.trailergaarden-gantrup.dk/ (handy 211

mvh Ole

Fra : Clausen

Dato : 09-08-05 22:32

Hej,

"Ole Jeppesen" <nospam_jeppesen@post.cybercity.dk> wrote in message
> Se http://www.trailergaarden-gantrup.dk/ (handy 211

Sjovt nok havde jeg netop noteret trailergården som en jeg skal ringe til i
morgen. Jeg fandt deres sider via camp-let's Euro serie. Jeg havde helt
overset at de også sælger andre fritidstrailere.

Tak for tippet. Jeg vil høre dem i morgen om deres anbefalinger.

--
Clausen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-08-05 12:21

"Clausen" <S.Clausen@hotmail.com> wrote in message
> 3. Brenderup 1205 S

http://www.brenderup.dk/default.asp?pageid=68&trailertype=åbne%20vogne&serie=1000-serien&modelid=26878

Sådan en har vi, den er god og stor nok til alm. brug.
Har man en sjælden gang brug for en større så kan man leje / låne en for de
penge de større koster.

> [...]

> vil jeg ikke give extra for at få en galvaniseret model hvis det er helt

3 er da også galv.

> Spgsm c.
> 4 er en meget mere robust end 1,2,3. Den "vakler" ikke på samme måde. Og
> betyder det noget i praksis når man kører med traileren?

3 vakler ikke.

--
mvh / regards Cruise music: http://yee-haw.dk
Christian