Skal en bil bruge olie???
Fra : Lene

Dato : 09-08-05 17:40

Hej.

Vi har lige været 2 familier i Italien.(ca 3000 km tur/retur)

Den ene i en Mazda 2.0 fra 99, og den anden i en Nissan Primera
1,8 fra 99.

Mazdaén brugte lidt over en ½liter olie, hvor Nissanen ingen
olie bruge.

Så kom det store spørgsmål????

Skal en bil bruge olie.???

PS. Vi var hos en Mazda forhandler, og han fortalte at det var
meget normalt at bruge en ½ liter, hvilket han iøvrigt syntes
var meget bedre en slet ikke at bruge noget, da man jo så fik
"lidt" nyt olie på en gang imellem.

mvh
Allan

Posted with NewsLeecher v1.0 Final
* Binary Usenet Leeching Made Easy
* http://www.newsleecher.com/?usenet

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-08-05 18:06

"Lene" <chrsof@mail.com> skrev i en meddelelse

> Skal en bil bruge olie.???

Ja, andet er fysisk umuligt, og jo mere slidt den er jo mere kan den bruge.
Eller det modsatte, en ny&utilkørt motor kan også bruge, hvilket forskrækker
mange. Hvor langt har de henholdsvis kørt?. En ½l. på 3 kKm. er da noget,
ikke alarmerende, men hvis Mazda'ratiens var gl.&sur da I tog af sted, kan
den jo reelt have bestået af ½ vand/½ olie, og når vandet fordamper-
"synker" olien.

Fra : Lene

Dato : 09-08-05 18:20

mazdaén har kørt 130.ooo km

Nissanén 110.000 km.

Begge fik skiftet olie lige inden turen. (5-40)

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 10-08-05 11:45

> mazdaén har kørt 130.ooo km
>
> Nissanén 110.000 km.
>
> Begge fik skiftet olie lige inden turen. (5-40)

Umiddelbart syntes at 5-40 olie måske at være for tynd til kørsel i høje
temperaturer. Mazda anbefaler 10-30 til allround sommer kørsel. 5-xx er til
kørsel om vinteren i lave temperaturer.

Michael

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-08-05 11:58

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> wrote in

> [...]
> høje temperaturer. Mazda anbefaler 10-30 til allround sommer kørsel.
> 5-xx er til kørsel om vinteren i lave temperaturer.

Er det mig der husker forkert, eller er det ikke andet ciffer (dvs. 40)
der angiver viskositeten ved driftsvarm temperatur? I såfald er olien jo
så tykkere end det Mazda anbefaler.

Om olieforbruget er højt kan jo diskuteres. Jeg ville nok holde øje med
den de næste par måneder for at se om forbruget genkendes herhjemme.
Motoren har sikkert haft mulighed for at få brændt lidt koks og lign. af
i cylinderen hvor olien måske kan sive ganske stille igennem. Hvis den
bliver ved med at bruge den mængde olie vil jeg nok undres en smule mere.
Hvis man normalt kører små korte ture, og så pludselig farer ud og køre
3000km på et par uger, så vil jeg ikke være forbavset over et lille
forbrug.

Hvornår før turen tjekkede I olien? Lige før afgang eller lige efter den
var blevet skiftet?

Det er ikke sådan at filteret måske ikke har været spændt helt fast? Det
har jeg været udsat for på min gamle bil, så der sev ganske lidt olie ud
mellem filter og motor. Efter en stramning (med hånden) så holdt det op
igen.

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-05 12:08

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse

| Er det mig der husker forkert, eller er det ikke andet ciffer (dvs. 40)
| der angiver viskositeten ved driftsvarm temperatur? I såfald er olien jo
| så tykkere end det Mazda anbefaler.

Nej, ja ;).

Fra : Henrik B.

Dato : 10-08-05 16:02

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Umiddelbart syntes at 5-40 olie måske at være for tynd til kørsel i høje
> temperaturer. Mazda anbefaler 10-30 til allround sommer kørsel. 5-xx er
> til kørsel om vinteren i lave temperaturer.

Er 5W-40 olie er ganske fint og passende til det danske klima - året rundt.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 09-08-05 19:41

Hej,

On Tue, 09 Aug 2005 16:39:45 GMT, chrsof@mail.com (Lene) wrote:

> [...]
>1,8 fra 99.
>
>Mazdaén brugte lidt over en ½liter olie, hvor Nissanen ingen

Det er vist meget forskellige. Jeg havde en Citroen Xsara VTS den
brugte cirka 1 liter per 10.000 km. Vi har i dag en bmw 530dA og den
bruger praktisk talt ingen olie (under 0,5 liter per 25.000 km).
Citroënen havde jeg fra 40.000-100.000 km. BMW'en har vi haft fra
120.000 km og nu omkring 195.000 km.

> [...]
>meget normalt at bruge en ½ liter, hvilket han iøvrigt syntes
>var meget bedre en slet ikke at bruge noget, da man jo så fik

Det første har han ret i, jeg syntes måske nok 0,5 liter på 3.000 km
er meget, men hvis i har kørt stærkt ned gennem Europa kan det vel
godt passe. Forbruget på min Citroën var inden for deres tolerance som
faktisk er ret bred.

** Lars

Fra : KASO

Dato : 10-08-05 08:31

"Lene" skrev d. 09-08-05 17:40 dette indlæg :
> [...]
> 1,8 fra 99.
>
> Mazdaén brugte lidt over en ½liter olie, hvor Nissanen ingen

Det korte svar er: Nej - helst ikke!

Ingen af mine biler i nyere tid har haft synligt forbrug ml. olieskift -
det gælder:

Citroën BX16 (1987) 210.000km - 10.000km ml. olieskift
MB 280S (1977) 280.000km - 10.000km -"-
Renault Scénic 1.6 8V (1997) 80.000km - 15.000km -"-
Renault Scénic 1.6 16V (2001) 80.000km - 20.000km -"-
Renault Coupé 1.6 16V (1999) 95.000km - 20.000km -"-

Scénic'erne og Mercedes'en har undervejs kørt ferieture sydpå - også
uden synligt olieforbrug.

> [...]
> meget normalt at bruge en ½ liter, hvilket han iøvrigt syntes
> var meget bedre en slet ikke at bruge noget, da man jo så fik

Lyder som en dårlig undskyldning. Forbruget er nu ikke alarmerende, men
en Mazda med et så - relativt - lavt km-tal burde ikke have et forbrug.
Hvor hurtigt kørte I - var den tæt på tophastighed på længere
strækninger?

http://www.kandu.dk/

Fra : alexbo

Dato : 10-08-05 09:33

"Lene" skrev

> Skal en bil bruge olie.???

Den skal ikke, men et mindre forbrug er ikke alarmerende, dermed mener jeg 1
L pr 5.000 km.
Fabrikkerne regnede før i tiden med 1 L. pr. 1.000 km., men den går ikke
længere.

Noget andet er at en måling på sådan en tur kræver at der er ny olie og
filter på bilen, hvis ikke der er det, kan forbruget været opstået over en
længere periode.
Ved alm. kørsel bliver noget af olien erstattet af kondensvand, så man kører
måske rundt med ½ L. vand, det fordamper på en langt varm tur, så ligner det
et olieforbrug.

Man kan heller ikke bare gange et forbrug op. f.eks ½ L på 3.000 km, det er
1 L. på 6.000 km og 2 L på 12.000 km.
Man kan nemt komme ud for, at jo mere olie der er på jo større er forbruget,
jeg har set biler der hurtigt brugte fra max til midt på måleskalaen,
derefter
brugte de næsten ikke mere.

mvh
Alex Christensen