Escort cl 1.3 årg 87 bruger den blyfri ??
Fra : Henry

Dato : 09-08-05 13:28

Jeg har lige købt en gammel Escort CL årg 87 men er i tvivl om den må køre
på blyfri, jeg har ingen instruktionsbog

--
Venlig hilsen

Henry

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-08-05 13:32

Henry skriver:

> Jeg har lige købt en gammel Escort CL årg 87 men er i tvivl om den må køre
> på blyfri, jeg har ingen instruktionsbog

Det kan jeg ikke se noget problem i. Min 79'er golf kørte blyfri...

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Esben Taersker

Dato : 09-08-05 13:52

Henry wrote:
> Jeg har lige købt en gammel Escort CL årg 87 men er i tvivl om den må køre
> på blyfri, jeg har ingen instruktionsbog

Jeg havde én magen til - samme årgang. Det var i hvert fald ikke den
blyfrie benzin der tog livet af den...!

/Esben

Fra : Frederik C

Dato : 09-08-05 15:31

"Esben Taersker" <esbenfjernes@essers.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg havde én magen til - samme årgang. Det var i hvert fald ikke den
> blyfrie benzin der tog livet af den...!
>
> /Esben

Min Escort CL årg 87 kører på 95 blyfri.

Er din også løbet næsten tør for kræfter ved 110?

Mvh.

Frederik

Fra : Henry

Dato : 09-08-05 16:31

"Frederik C" <f.caroesletsletviskud@sun.nu> skrev i en meddelelse

> "Esben Taersker" <esbenfjernes@essers.dk> skrev i en meddelelse

> Min Escort CL årg 87 kører på 95 blyfri.

Tak for det vil jeg så også gøre

> Er din også løbet næsten tør for kræfter ved 110?

Længe før syntes jeg næsten, den er godt nok ikke særlig kvik når man plejer
at køre HDI
Men så giver den nok ikke mange fartbøder, og man kommer da frem.

Mvh
Henry

Fra : Frederik C

Dato : 09-08-05 16:53

"Henry" <henryjorgensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> plejer at køre HDI
> Men så giver den nok ikke mange fartbøder, og man kommer da frem.

Nu kører jeg ellers GTI, det er som en diesel, bare hurtig... ;)

Spøg til side, på et tidspunkt kom jeg kørende ud af østerbrogade efter at
have accellereret ret kraftigt op fra lyskurven. Pludselig træder en betjent
ud foran mig en 100 meter fremme og gør tegn til at jeg skal stoppe.

Bandende og svovlende stopper jeg Escorten. Betjenten stikker hovedet ind og
siger: Ja, du kørte kun 42 så kør du bare videre...

Til gengæld fik ham i BMW z4'eren bagved mig vist nok en bøde...

Så ja, fartbøder er der ikke mange af...

Mvh.

Frederol

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-08-05 15:58

Henry wrote:
> Jeg har lige købt en gammel Escort CL årg 87 men er i tvivl om den må
> køre på blyfri, jeg har ingen instruktionsbog

Såfremt at det er den originale (eller nyere) maskine, så kan den godt tåle
blyfri.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - ingen Formel 1 videoer

Fra : Mogens

Dato : 09-08-05 18:04

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in message

> Såfremt at det er den originale (eller nyere) maskine, så kan den godt
> tåle blyfri.

Sikker på det? - jeg mener nu, at man dengang skrev,
hver 4. tankning skulle være blyholdig, grundet "smøring af ventiler" mm...

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-08-05 18:31

Mogens wrote:

> Sikker på det?

Næsten 100%

>- jeg mener nu, at man dengang skrev,
> hver 4. tankning skulle være blyholdig, grundet "smøring af ventiler"
> mm...

Det skulle man også med de gamle Ford'er (Escort, Fiesta, Taunus, Granada og
lidt af de første Sierra), men efter et bestemt årstal (i første halvdel af
80'erne) skulle de alle kunne klare det.
Der står et nummer i topstykket, som skulle fortælle (det burde Ford kunne
oplyse om) om det er med hærdede ventilsæder eller ej.
Hvis ikke, så er det rigtigt med at hver fjerde tankfuld skal være med bly.
Nogle skulle dog have justeret tændingen, for at kunne klare den blyfri.
Se evt. denne liste fra Teknologisk Institut:
http://www.mst.dk/transport/OKTAN95/default.asp