Bådnavn
Fra : Steen Elm

Dato : 08-08-05 19:25

Hvad er holdningen til det med at give en båd nyt navn ? Er det tabu ?

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-08-05 19:39

Går du under en stige ? Banker du under bordet ??

Jeg synes normalt det er lidt "besiderisk" absolut at skulle give båden et
nyt navn. Man giver vel heller ikke en hund et nyt navn, hvis den skifter
familie ?? PÅ den anden side ....

Min første båd hed Julene. Det synes jeg var OK

Min nuværende båd hed "Josko" da jeg købte den. Det sagde mig intet, så jeg
ledte på Internettet. Havde forventet at finde en østeuropæisk søhelt eller
noget i den stil. Jeg fik ikke mange hits (dengang) men der kom to ud der
fyldte mere end de andre. Det ene var en (for mig) totalt ukendt
fodboldspiller (og jeg synes fodbold er en træls sport) og den anden var en
østeuropæisk feltherre der var kendt for hans skødesløs myrderi og tortur.

- så den fik nyt navn !

Jeg mener ikke man skal være for radikal og kun svare "nej" eller "ja".

- og så kan man jo muntre sig med (til gengæld) at følge de rigtige ritualer
når båden skal afdøbes.

/Bjarke

Fra : Steen Elm

Dato : 08-08-05 19:47

> Jeg synes normalt det er lidt "besiderisk" absolut at skulle give båden et
> nyt navn. Man giver vel heller ikke en hund et nyt navn, hvis den skifter
> familie ?? PÅ den anden side ....

Nu er en hund jo også et levende væsen, som måske har lært at lyste sit
navn. Jeg tvivler på at jeg finder en sejlbåd der kommer når jeg kalder

> [...]
en
> østeuropæisk feltherre der var kendt for hans skødesløs myrderi og tortur.

Det kan jeg godt forstå

>jeg mener ikke man skal være for radikal og kun svare "nej" eller "ja".
>
> - og så kan man jo muntre sig med (til gengæld) at følge de rigtige
ritualer
> når båden skal afdøbes.

Det lyder indviklet

Steen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-08-05 20:05

Uha, påstår du at en båd ikke har en sjæl ... Ja, jeg ved nu ikke .....
<smile>

Det er nu ikke så svært, hvis man følger vejledningen fra nettet. - Og så
har det den fordel, at man skal ofre til guderne TO gange. - og der falder
jo lidt af til ejeren begge gange <smile>

Der er en vejledning på: http://home.worldonline.dk/sejler/navn/ny_navn.html

/Bjarke

"Steen Elm" <steenelm@comhem.se> wrote in message
snip

Fra : Steen Elm

Dato : 08-08-05 20:24

Den vejledning havde jeg faktisk lige fundet efter du skrev om
"afdåben".Interessant.

Det kunne godt være man lige skulle se om man kan leve med navnet inden man
tager nogel "drastiske skridt"

Steen

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:42f7acc4$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 09-08-05 15:29

"Steen Elm" <steenelm@comhem.se> skrev i en meddelelse
> [...]
> "afdåben".Interessant.
>
> Det kunne godt være man lige skulle se om man kan leve med navnet inden

En kedelig detalje er i hvert tilfælde, at IT- og Telestyrelsen skal have
penge, hvis der sidder en VHF i båden, og båden skifter navn.

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-08-05 15:38

"Steen Elm" <steenelm@comhem.se> skrev

> Hvad er holdningen til det med at give en båd nyt navn ? Er det tabu ?

Det afhænger vel kun af een selv. Jeg skifter gerne navn (og farver, linjer
samt 117 andre ting) på min båd, uden at interessere mig det mindste for,
hvad andre mener om den slags....

Folk har sikkert mange holdninger til sådan noget, men min holdning er, at
det kan man ikke bruge til noget.

Claus
--
Sælges *billigt* og nyt:
Mindre blokke, bl.a O.H i aluminium samt anden i rustfrit

Fra : Lars Holst

Dato : 09-08-05 19:43

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> said in

> [...]
>
> Folk har sikkert mange holdninger til sådan noget, men min holdning
> er, at det kan man ikke bruge til noget.

Uha.............

Kan du så også finde på at fløjte på agterdækket (eller i det hele taget)
ombord.

Det henstiller jeg til alle mine gaster at det må de sandelig ikke.

--
Lars Holst

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-08-05 21:17

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev

> Uha.............
> Kan du så også finde på at fløjte på agterdækket (eller i det hele taget)
> ombord.
> Det henstiller jeg til alle mine gaster at det må de sandelig ikke.

Ja, det rør mig ikke, og havde jeg haft interesse i blomster, så havde jeg
også haft dem ombord.

Jeg har aldrig ladet overtro og lignende styre mit liv.....

Claus

Fra : Broegger

Dato : 10-08-05 20:53

> Uha.............

Enig, Neptun skal man tage alvorligt.

> Kan du så også finde på at fløjte på agterdækket (eller i det hele
> taget) ombord.

Den havde jeg ikke hørt.... Hvad sker der? Hvad er det jeg kan risikere
der falder ned over mit arme hovede?

> Det henstiller jeg til alle mine gaster at det må de sandelig ikke.

Alt efter konsekvenserne kan det være en god ting at gøre.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 10-08-05 21:32

Når man fløjter stille og forsigtigt, så kommer der vind fra den retning man
fløjter. Hvis man fløjter på må og få, så ender det jo i det rene kaos, og
fløjter man for kraftigt, kan der jo komme så meget vind at det går galt. -
og hvem kan lige klare en orkan der kommer farende fordi man ikke kunne
styre sit gode humør og kom til at fløjte helt lystigt ??

Bjarke

Fra : Lars Kristensen

Dato : 10-08-05 22:17

Bjarke Christensen wrote:
> [...]
> og hvem kan lige klare en orkan der kommer farende fordi man ikke kunne
> styre sit gode humør og kom til at fløjte helt lystigt ??

At man ikke fløjter ombord vidste jeg nu godt. Men skulle det være
særligt slemt hvis man gør det på agterdækket?

- Lars

Fra : Broegger

Dato : 11-08-05 09:58

> [...]
> vind at det går galt. - og hvem kan lige klare en orkan der kommer
> farende fordi man ikke kunne styre sit gode humør og kom til at fløjte

Gælder det også for fløjten på kedelen? For så skal man da passe på når
man koger vand.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Jens Mogensen

Dato : 11-08-05 20:02

Ifølge Troels Kløvedal, er det strengt forbudt på Nordkaberen.

I en af hans bøger tilstår han dog, at han - efter en lang periode med
vindstille, så vidt jeg husker - selv har gjort det en gang 'lige så stille
ind mod masten'

Jeg gør det heller ikke selv. Sjovt, så overtroisk man kan blive på en båd

Måske hænger det sammen med følelsen af, at man ikke selv har helt kontrol
med alt?

mvh
Jens