Kølemoter kører ikke?
Fra : Mardn

Dato : 07-08-05 10:57

Hejsa

Ford Escort 1,6 16V Zetec.

Kølemoteren virker, men når jeg holder stille kører den ikke og
varmemåleren
fiser op i det røde felt - øv!

Sikringen er ikke sprunget - har give selve kølemoteren 12V og den virker
fint!! Kan jeg bare skifte en eller anden form for termostat og hvor
sidder
sådan en fætter?

På forhånd tak
Martin

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-08-05 11:55

Mardn wrote:
> [...]
>
> Sikringen er ikke sprunget - har give selve kølemoteren 12V og den virker
> fint!! Kan jeg bare skifte en eller anden form for termostat og hvor

Har du testet sikringen ved at give motoren 12V direkte? Hvis ja, så kan
du ikke se om den er røget eller ej... Men du har vel selvfølgelig hevet
sikringen ud af boksen og set at den ikke er sprunget?

Du er måske inde på det rigtige med termostaten. Kender ikke
kølesystemet på denne, men hvis det fungere som jeg har set på andre
biler, så er blæseren styret af temperaturen på vandet i køleren, dvs.
der sidder en føler (sikkert nederst) i køleren der fortæller om moteren
skal køre. Denne kan naturligvis være gået i stykker.

Men hvis din termostat slet ikke åbner, så kommer der aldrig varmt vand
ud i køleren, hvilket kan være meget skadeligt for din motor. Jeg ville
starte med at checke at selve køleren (radiatoren ude foran) bliver varm
når bilen når driftstemperatur. Mærk på begge slanger, samt hvis du kan
komme til den, så også om radiatoren bliver varm. Hvis den ikke gør, så
er det termostaten du skal have skiftet ASAP. Hvis den bliver varm, så
er det sikkert føleren der skal skiftes. Den koster typisk omkring 100kr.

Hvis jeg har gættet rigtigt med din bil, så kan det være denne her:

http://kortlink.dk/krogslund/xns

Pris 75kr inkl. moms. Tager vel 10-15 minutter at skifte, husk at skifte
den med kold motor!!! samt at efterfylde med kølevæske når den er skiftet.

Thomas

Fra : jacob

Dato : 08-08-05 14:13

> [...]
> det termostaten du skal have skiftet ASAP. Hvis den bliver varm, så er det
> sikkert føleren der skal skiftes. Den koster typisk omkring 100kr.

ja eller vandpumpen der ikke cirkulere vandet......

Jacob