Octavia bremseproblem
Fra : jones_net

Dato : 07-08-05 09:56

Hejsa

På en Octavia fra 1998 skurer bagerste højre bagbremse extremt meget under
nedbremsning. Men efter nedbremsningen lyder det som om bremsen ikke slipper
skiven helt, og der er stadig en grim lyd - lidt a'la' metal mod metal.
Bilen bremser fint udover lyden.

På ydersiden af skiven er der ikke de dybeste spor i skiven, men på
indersiden er der dybe spor - tyder det ikke på, at der enten er
fremmedlegemer mellem skiven og bremsen, eller er det måske belægningen på
bremsen, som er revnet eller lign.?
Er der noget jeg måske kan gøre for at rense nødtørftigt, så jeg ikke
splitter noget af, inden bilen alligevel skal til service om 14 dage?

/

Fra : Henrik Jørgensen

Dato : 07-08-05 10:50

Der er vel ikke mere klods tilbage, så jeg syntes at du skulle køre på
værksted nu.
Du kan ikke køre i 14 dage med det.

Henrik

Fra : Peter R. Christianse~

Dato : 07-08-05 11:20

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der noget jeg måske kan gøre for at rense nødtørftigt, så jeg ikke
> splitter noget af, inden bilen alligevel skal til service om 14 dage?

Hmmm... Du kan høre bremsen ikke lyder "rigtigt" - du ved den ikke skal lyde
som metal-mod-metal. Du kan mærke den ikke slipper helt efter nedbremsning.
Du kan se der er fysisk skade på skiven.

Og så spørger du her om du kan køre videre! Tsk tsk... Afsted til mek´keren
med det samme i morgen og få det tjekket - det er jo din og dine passagerers
(... og os medtrafikanters) sikkerhed der står på spil. Det kan være en
lille bagatel, men det kunne jo også være... som du selv bemærker.

Jeg turde ikke sidde med 80 km/t og se sig selv blive overhalet af sin egen
bagende, fordi en caliber sætter sig og blokerer det ene baghjul. Det kunne
jo være konsekvensen - også selvom der "kun" er 14 dage til service. Det er
skis´me ikke sikkert bilen er klar over det

Grunden til at bilen bremser "fint" er, at det primært er de forreste
bremser som trækker læsset ved normal daglig brug. Men ved en evt.
katastrofeopbremsning får du brug for de bagerste skiver også - begge to!

--
Mvh.
- Peter R. Christiansen