Vejes ned
Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 06-08-05 06:56

Jeg har en Suzuki Gran Vitara V6, der ifølge reg.attest må trække 1775
på krogen, men jeg har brug for at kunne trække en trailer på 2000 kg
totalvægt.

Har fået at vide at bilen skal "vejes ned" så den må trække traileren.
Dette forstår jeg ikke rigtigt. Er det ikke traileren der skal "vejes
ned" eller hvad mener man med udtrykket.

Er der nogen der kan kaste lidt lys over denne forvirring.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-08-05 07:47

Ole Braad-Sørensen wrote:
> Er der nogen der kan kaste lidt lys over denne forvirring.

Din 4x4 har en maks. total vogntogsvægt.
Hvis du sætter maks. vægten på forvognen(bilen) ned, må traileren veje mere.

Hvor meget din kan, ved jeg desværre ikke.

Fra : Finn

Dato : 06-08-05 08:48

det du "fjerner" fra bilens lasteevne, kan lægges til det den må trække - så
vogntogsvægten stadigt er den samme.

fik selv vejet min Sharan ned til 2050 total, så den må slæbe 1950, samlet
vogntogsvægt 4000kg - kommer du under 2000kg total, er der en anden (højere)
afgift på bilen.

mvh

Finn

Fra : Q

Dato : 06-08-05 09:47

"Finn" <finn@kkmateriel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> fik selv vejet min Sharan ned til 2050 total, så den må slæbe 1950, samlet
> vogntogsvægt 4000kg - kommer du under 2000kg total, er der en anden

Hvordan laver man det nummer i praksis?...- Hvem kontakter jeg?

Jeg har en Hiace med følgende specs:

3025 kg total
1450 kg last

Som jeg godt vil have vejet ned til 2500 kg total, så andre uden trailerkort
kan trække en 1000 kg trailer.. For mig er det ligegyldigt, men eftersom det
er en "spillemandsbil" er det ikke altid mig der kører..

/peter

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 06-08-05 10:52

"Finn" <finn@kkmateriel.dk> wrote:

>fik selv vejet min Sharan ned til 2050 total, så den må slæbe 1950, samlet
>vogntogsvægt 4000kg - kommer du under 2000kg total, er der en anden (højere)
>afgift på bilen.

Ups! Totalvægten er kun 2025 så der er ikke meget at gøre godt med.

Men man kan vel også godt købe en 2000 kg. trailer og få nedsat
lasteevnen så totalvægten kommer ned på de tilladte 1775 kg. eller
hvordan ?

Det kunne jeg nemlig godt leve med.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Klaus A

Dato : 06-08-05 11:13

> [...]
>
> Men man kan vel også godt købe en 2000 kg. trailer og få nedsat
> lasteevnen så totalvægten kommer ned på de tilladte 1775 kg. eller

Du kan uden problemer køre med en 2tons trailer, sålænge du ikke overskrider
de 1775kg totalt (trailer vægt + trailer last).

> Det kunne jeg nemlig godt leve med.
fint så..

Klaus

Fra : Brian Sørup

Dato : 06-08-05 11:23

> [...]
>
> Men man kan vel også godt købe en 2000 kg. trailer og få nedsat
> lasteevnen så totalvægten kommer ned på de tilladte 1775 kg. eller

Prøv lige den her først :
http://www.sikkertrafik.dk/164b3e80
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Jakob

Dato : 06-08-05 09:06

> - kommer du under 2000kg total, er der en anden (højere) afgift på bilen.

DET bliver du lige nødt til at forklare nærmere.
En gulplade(?)bil, der vejer uner 2000 kg totalvægt har en højere afgift?!

Jeg har en gammel Volvo 245, der er nedvejet til 1950 kg.....

--
Hilsen Jakob

Fra : alexbo

Dato : 06-08-05 16:39

"Jakob"

> En gulplade(?)bil, der vejer uner 2000 kg totalvægt har en højere afgift?!

Ja, 95% reg afgift af alt over 15100 kr.
mens en varevogn over 2000 kg. betaler 30% reg afgift. af alt over 34100 kr.

Umiddelbart ville jeg gætte på en ekstra afgift på 50-75000 kr. for en
nedvejning på en nyere Grand Vitara.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-08-05 09:53

alexbo wrote:
> [...]
>
> Umiddelbart ville jeg gætte på en ekstra afgift på 50-75000 kr. for en

Og lige få at afklarer det, så blev denne indført IIRC samtidig med
misundelsesafgiften 3/6 1998. Dette er årsagen til at det ikke har
betydning ved Jakobs Volvo 245 da den sandsynligvis er
førstegangs-indreg. før denne skæringsdato.

Man skal huske på at alle biler fra før 3/6 '98 er underlagt helt andre
afgiftsregler end nye biler er idag. Der kan derfor være megen ide i at
finde en bil der lige netop er fra før denne dato hvis man har set sig
lun på en gulpladebil. Men så er det selvfølgelig ikke en ny bil man køber.

Thomas

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 08-08-05 19:15

On Sat, 6 Aug 2005 09:48:01 +0200, "Finn" <finn@kkmateriel.dk> wrote:

> [...]
>vogntogsvægt 4000kg - kommer du under 2000kg total, er der en anden (højere)

Hvorfor ikke bare lade vægten være, og så må man da kører med 7 tons
total vogntog forudsat at bilens totalvægt er 3500 kilo og at den må
trække 3500 kilo
Flemming Jacobsen

Fra : Finn

Dato : 10-08-05 19:22

"Thunderbird [7100]" <praetorian[SpamSeY]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke bare lade vægten være, og så må man da kører med 7 tons
> total vogntog forudsat at bilens totalvægt er 3500 kilo og at den må
> [...]

ikke når den samlede vogntogsvægt max må være 4000kg - ikke alle der vil
køre rundt i en 4wd

Finn

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 11-08-05 00:05

On Wed, 10 Aug 2005 20:21:40 +0200, "Finn" <finn@kkmateriel.dk> wrote:

>"Thunderbird [7100]" <praetorian[SpamSeY]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

>ikke når den samlede vogntogsvægt max må være 4000kg - ikke alle der vil
>køre rundt i en 4wd

dvs at man skal have en 4*4 før at man må have en samlet vogntogsvægt på
max 7500 kilo??
Flemming Jacobsen

Fra : Leonard

Dato : 11-08-05 10:53

"Thunderbird [7100]" <praetorian[SpamSeY]@tnfs.dk> wrote:

>dvs at man skal have en 4*4 før at man må have en samlet vogntogsvægt på
>max 7500 kilo??

Der findes vidst kun nogle ganske få biler, der har en totalvægt på
3500 og som må trække 3500, og de er svjv alle 4x4.

Hvordan når du op på 7500 kg?

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 12-08-05 23:30

On Thu, 11 Aug 2005 11:53:01 +0200, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

>Der findes vidst kun nogle ganske få biler, der har en totalvægt på
>3500 og som må trække 3500, og de er svjv alle 4x4.
>
>Hvordan når du op på 7500 kg?

Sorry, my bad 7000 kilo
Flemming Jacobsen

Fra : Leonard

Dato : 06-08-05 11:17

Ole Braad-Sørensen <nospam@soholm.com> wrote:

>Jeg har en Suzuki Gran Vitara V6, der ifølge reg.attest må trække 1775
>på krogen, men jeg har brug for at kunne trække en trailer på 2000 kg
>totalvægt.

Din bil må gerne trække traileren, bare den kun er læsset til en
totalvægt på 1775 kg - det er der ingen grund til at få vejet noget om
for.
Du skal til gengæld have et B/E kørekort for at du må køre med
kombinationen.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/