Fjernelse af rustbobler i lakken.
Fra : Michael Köhl

Dato : 05-08-05 21:20

Har netop erhvervet mig en ældre Volvo 240 St. Car og den trænger til
opmærksomhed diverse steder på overfladen.
Jeg havde tænkt mig at indkøbe en Dremel eller lign. til fjernelse af
rusten. Men hvad efterbehandler jeg med?

Eller kan det i det hele taget bedre betale sig at lade en fagmand fjerne
rust og genmale området for det bedste resultat?

Mvh.

Michael Köhl

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-08-05 22:19

"Michael Köhl" skriver:

> Har netop erhvervet mig en ældre Volvo 240 St. Car og den trænger til
> opmærksomhed diverse steder på overfladen.
> Jeg havde tænkt mig at indkøbe en Dremel eller lign. til fjernelse af
> rusten.

En Dreml er uduelig, en kompressor med samdblæseudstyr virker....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Michael Köhl

Dato : 06-08-05 12:58

Hvis en Dremel er uduelig må en vinkelsliber kunne bruges istedet.
Bare sådan i mangel af kompressor, sandblæser samt et sted at udføre det.
Grunden til jeg tænkte på en Dremel, er at den er knap så stor en grovæder
som en vinkelsliber og man kan komme tættere på gummilister e.t.c

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 06-08-05 20:28

Michael Köhl skrev:
> [...]
> Grunden til jeg tænkte på en Dremel, er at den er knap så stor en grovæder
> som en vinkelsliber og man kan komme tættere på gummilister e.t.c

Hvis du har brug for at gå helt tæt på gummilisterne kan du være næsten
100% sikker på at kanten bag gummilisten også trænger til en tur.
Faktisk er det næsten 100% sikkert at rusten er startet netop her og så
har bredt sig ud hvor den bliver synlig.

Skal sådan noget lavet ordentlig er det nok svært at undgå at afmontere
gummilister og ruder.

Mvh
Claus

Fra : Michael Köhl

Dato : 07-08-05 13:57

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> wrote in message

> [...]
> sig ud hvor den bliver synlig.
>
> Skal sådan noget lavet ordentlig er det nok svært at undgå at afmontere

Good point!
Det vil jeg huske.

Fra : Claus Petersen

Dato : 07-08-05 18:46

Jeg er ret enig i at en dremmel ikke er god til det, med mindre du skærer
meget dybt.
Det er eneste mulighed for at få alle de sorte ormehuller væk.

> [...]
> sig ud hvor den bliver synlig.
>
> Skal sådan noget lavet ordentlig er det nok svært at undgå at afmontere

Jeg kan i den forbindelse anbefale Biltemas punkt sandblæser, den koster
knap 140 kr. har fire forskellige mundstykker, den sviner ikke overhovdet
hvis du holder den tæt til karossen.
Alt sandet suges tilbage i posen. Sandblæsningssand fåes også i Biltema!
Det kræver selvfølgelig at du lige har adgang til en kompressor, de fleste
kender vist en der har en. Sandblæseren kommer i bund hvor der er rust.

Derefter kan du bruge Biltemas rustæder til at grunde med.
Og til sidste spartle og slibe om nødvendigt inde du maler.

NB! Det samme udstyr kan iøvrigt også fåes i Harald Snydeborg.

--
Claus.
www.vwfanatic.dk