/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Moderne dieseler og holdbarhed ?
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 05-08-05 08:50

Hej gruppe,

Når man læser i FDM's blad "Motor", så ser man flere steder artikler, hvor
de råder til stor forsigtighed ved køb af brugte moderne diesel biler, og
hvis man køber en ny, så tilråder de at man tegner en servicekontrakt for at
gardere sig mod store og dyre reparationer.

Er der nogen her som har erfaringer ?

mvh

Andreas M. Hansen


 
 
Lars L. Hansen (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Lars L. Hansen


Dato : 05-08-05 09:35

Andreas M. Hansen wrote:
> Når man læser i FDM's blad "Motor", så ser man flere steder artikler,
> hvor de råder til stor forsigtighed ved køb af brugte moderne diesel
> biler, og hvis man køber en ny, så tilråder de at man tegner en
> servicekontrakt for at gardere sig mod store og dyre reparationer.

Når man læser i FDM's blad "Motor", så får man let det indtryk at deres
journalister har drukket af natpotten. Det kan da godt være at moderne
dieselmotorer ikke kan køre 800.000 km uden service, på syreholdig
madolie ligesom dieselmotorerne i de gode gamle dage. Men de kører vel
lige så langt som deres moderne benzin-fætre.

Folk taler af og til om at turboerne kan gå i stykker, men det eneste
turbo-haveri jeg nogensinde har hørt eller læst om, var på en VAG 1.8T
benziner, og skyldes en dårlig wastegate. Men jeg er selvfølgelig heller
ikke i reparationsbranchen.

--
Sugemotorer suger!
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Ukendt (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-08-05 11:05


"Lars L. Hansen" <mailto:hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
"Re: Moderne dieseler og holdbarhed ?"

> Det kan da godt være at moderne dieselmotorer ikke kan
> køre 800.000 km

JyllandsPosten "talte" i søndagsudgaven om, at man skulle
regne med, at en C5 kører 400.000 km inden renovering af
maskinen...




-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:149.226.255.200)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


Ukendt (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-08-05 17:14


<Mogens> skrev i en meddelelse
news:003f01c599a5$17069c90$3a4d82d4@autoatlas.local...


> JyllandsPosten "talte" i søndagsudgaven om, at man skulle
> regne med, at en C5 kører 400.000 km inden renovering af
> maskinen...

Og hvad mente de med renovering ?
Paraplyer som man mest hører om i benzinbiler eller ?

Hvis der er tale om en større renovation er det
gonnok tidligt.



Mogens (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 05-08-05 20:39

On Fri, 5 Aug 2005 18:14:03 +0200, "Olesen" <n/a> wrote:

>Og hvad mente de med renovering ?

At bilen skulle have en ny motor, fordi den gamle var færdig...

Mvh
Mogens

Ole Frederiksen (06-08-2005)
Kommentar
Fra : Ole Frederiksen


Dato : 06-08-05 15:36


<Mogens> skrev i en meddelelse
news:003f01c599a5$17069c90$3a4d82d4@autoatlas.local...
>
> "Lars L. Hansen" <mailto:hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Re: Moderne dieseler og holdbarhed ?"
>
>> Det kan da godt være at moderne dieselmotorer ikke kan
>> køre 800.000 km
>
> JyllandsPosten "talte" i søndagsudgaven om, at man skulle
> regne med, at en C5 kører 400.000 km inden renovering af
> maskinen...

Jeg håber da ikke at det også gælder VW´s TDi, for min Passat (99 model) har
lige rundet 370.000 km, så jeg må hellere begynde at spare op. Jeg er
iøvrigt selv mekaniker hos et større autorieseret Citoenværksted og jeg har
da stadig at opleve en HDi motor der er slidt op, hvis ellers den er passet
efter forskrifterne. Så jeg tror ikke på den med de 400.000km. Det hvor jeg
blev udlært fik vi jævnligt Passat´er ind fra Falck der skulle laves i
automatgearkassen, og da havde motoren ofte rundet 600.000km uden problemer.
Jeg vil til en hver tid forvente mindst 500.000km af en moderne dieselmotor
hvis den er behandlet fornuftigt

M.v.h. Ole Frederiksen






Mogens (06-08-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 06-08-05 16:15


"Ole Frederiksen" <baltzer@mail-online.dk> wrote in message
news:42f4cab0$0$151$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

>> JyllandsPosten "talte" i søndagsudgaven om, at man skulle
>> regne med, at en C5 kører 400.000 km inden renovering af
>> maskinen...

> Jeg håber da ikke at det også gælder VW´s TDi, for min Passat (99 model)
> har lige rundet 370.000 km, så jeg må hellere begynde at spare op.

:)

> Jeg er iøvrigt selv mekaniker hos et større autorieseret Citoenværksted og
> jeg har da stadig at opleve en HDi motor der er slidt op, hvis ellers den
> er passet efter forskrifterne. Så jeg tror ikke på den med de 400.000km.

Ah, nok ikke meget galt -> for en privat bruger...

> Det hvor jeg blev udlært fik vi jævnligt Passat´er ind fra Falck der
> skulle laves i automatgearkassen, og da havde motoren ofte rundet
> 600.000km uden problemer.

Det er jo også en erhvervsvogn, som køres væsentligt anderledes
end en privat

> Jeg vil til en hver tid forvente mindst 500.000km af en moderne
> dieselmotor hvis den er behandlet fornuftigt

Næppe... - men vi kan jo høre her i gruppen, hvor langt deres
privat vogn har kørt...



Peter Weis (06-08-2005)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 06-08-05 23:29

Mogens wrote:

> Næppe... - men vi kan jo høre her i gruppen, hvor langt deres
> privat vogn har kørt...

Du vil vel først høre om det når den har krævet renovering.
Mine har i øvrigt kørt hhv 105kkm or 72 kkm uden renovering.

mvh
Peter

Mogens (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 07-08-05 05:31


"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> wrote in message
news:42f539fc$0$18646$14726298@news.sunsite.dk...

> Du vil vel først høre om det når den har krævet renovering.

Næ, jeg vil generelt gerne høre, hvor langt folks biler har kørt.
Og ved samme lejlighed høre, om der er skiftet turbo, renove-
ret , motor eller lignende...

> Mine har i øvrigt kørt hhv 105kkm or 72 kkm uden renovering.

OK -



Robert Piil (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 07-08-05 22:07

On Sat, 6 Aug 2005 17:14:44 +0200, "Mogens"
<nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote:

>Næppe... - men vi kan jo høre her i gruppen, hvor langt deres
>privat vogn har kørt...

Min HDI 2,0 90HK har kørt 220.000, uden motorproblemer.
Der er skiftet leje(r) i drivsystemet på et tidspunkt på et
tidspunkt, men det har næppe relevans i den sammenhæng.
--
Robert Piil

Efterlysning af stjålet Fender Precision bas:
<http://piil.org/blog/archives/255-Efterlysning-Fender-Precision-Bas-argang-76-78.html>

Vibeke (06-08-2005)
Kommentar
Fra : Vibeke


Dato : 06-08-05 21:29

"> Jeg vil til en hver tid forvente mindst 500.000km af en moderne
dieselmotor
> hvis den er behandlet fornuftigt

Og hvad er så behandlet fornuftigt?

/Vibeke



Ole Frederiksen (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Ole Frederiksen


Dato : 07-08-05 19:02


"Vibeke" <vibeke1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:42f51db5$0$2342$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>"> Jeg vil til en hver tid forvente mindst 500.000km af en moderne
>dieselmotor
>> hvis den er behandlet fornuftigt
>
> Og hvad er så behandlet fornuftigt?

Forslag til fornuftig behandlig kan være:

1. Overholde tider for olieskift og bruge en olie af rimelig kvalitet
2. Kører stille og roligt til motoren bliver varm
3. Ikke tro at man har en racerbil der har det bedst med omdrejningstælleren
i det røde felt
4. Lade bilen køle lidt af med rolig kørsel eller et par minutter i tomgang
inden motoren slukkes efter en frisk tur på motorvej eller anden hård kørsel

Ud over det kan et oliefyr nok formindske motorens slid i vinterperioden
betragteligt. Samtidig er de en dejlig ting at stå op en frostklar morgen og
så sætte sig ind i en bil med optøede ruder og en kabinetemperatur på 15-20
grader.

M.v.h. Ole Frederiksen, som har en Passat 1,9TDi med 370.000km på uret





Mogens (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 07-08-05 19:05


"Ole Frederiksen" <baltzer@mail-online.dk> wrote in message
news:42f64c97$0$37134$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

>> Og hvad er så behandlet fornuftigt?

> Forslag til fornuftig behandlig kan være:
> 1. Overholde tider for olieskift og bruge en olie af rimelig kvalitet
> 2. Kører stille og roligt til motoren bliver varm
> 3. Ikke tro at man har en racerbil der har det bedst med
> omdrejningstælleren i det røde felt
> 4. Lade bilen køle lidt af med rolig kørsel eller et par minutter i
> tomgang inden motoren slukkes efter en frisk tur på motorvej eller anden
> hård kørsel
> Ud over det kan et oliefyr nok formindske motorens slid i vinterperioden
> betragteligt. Samtidig er de en dejlig ting at stå op en frostklar morgen
> og så sætte sig ind i en bil med optøede ruder og en kabinetemperatur på
> 15-20 grader.

Enig.
Med varm motor (pkt. 2) menes varm olie og ikke blot varmt kølevand...




Jan W Nielsen (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 08-08-05 18:08

> Jeg vil til en hver tid forvente mindst 500.000km af en moderne
> dieselmotor hvis den er behandlet fornuftigt

Hvis kilometerne er kørt i løbet af for eksempel en 10-årig periode, så er
jeg helt enig.

I øvrigt skal den vel sjældent skiftes het ud - men blot "hjælpes lidt"..


/Jan W Nielsen




Andreas M. Hansen (06-08-2005)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 06-08-05 18:55

> JyllandsPosten "talte" i søndagsudgaven om, at man skulle
> regne med, at en C5 kører 400.000 km inden renovering af
> maskinen...
>
>

400 000 er nu også fint nok for mig - med mine 15 000 km pr år, svarer det
til 26,67 års kørsel...

mvh

Andreas M. Hansen


Mogens (06-08-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 06-08-05 18:58


"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in message
news:42f4f967$0$164$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> 400 000 er nu også fint nok for mig - med mine 15 000 km pr år, svarer det
> til 26,67 års kørsel...

Jow jow, men der er desværre mange, der står delvist af inden...



RP (05-08-2005)
Kommentar
Fra : RP


Dato : 05-08-05 11:17

> Er der nogen her som har erfaringer ?

Ja, men kun gode

mine dieseler har tilgengæld altid været nyere, med lavt km tal.

Det eneste jeg har læst, var noget på et engelsk forum hvor de
diskuterede turbo havari på Renault Laguna dCi, og her var
konklusionen, at de få biler det var sket på, skyldes det enten
forkert olie eller rigtig mange små ture med megen tomgangskørsel
kombineret med 30.000 km serviceeftersyn. (Instruktionsbogen siger i
dette tilfælde, at service skal foretages oftere)


Kim Kristensen (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 05-08-05 12:11


"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:42f31a2f$0$161$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej gruppe,
>
> Når man læser i FDM's blad "Motor", så ser man flere steder artikler, hvor
> de råder til stor forsigtighed ved køb af brugte moderne diesel biler, og
> hvis man køber en ny, så tilråder de at man tegner en servicekontrakt for
at
> gardere sig mod store og dyre reparationer.
>
> Er der nogen her som har erfaringer ?
>
> mvh
>
> Andreas M. Hansen
>
I følge data fra Reliabilityindex er der ikke den store forskel mellem
diesel og benzin hvad det angår, de skriver:

"Reliability survey:
Petrol versus diesel
1 November 2004

It's one of the great motoring old wives' tales that there's a big
difference between petrol and diesel power. So, as part of this year's
survey, we looked very closely at 40 pairs of cars to compare petrol and
diesel versions.

However, no clear pattern emerged. You couldn't say that one or the other
was any more reliable, or even that one manufacturer's diesels were better
than its petrols.

Take Audi, for instance. Although diesel versions of the A3 had a claim rate
almost half that of the petrol versions, what engine was under the bonnet
made no major difference to the A4's claim rates; and, in the A6, petrol
power brought far fewer problems.

Overall, where there was a significant difference, petrols were better than
diesels as often as the opposite was true. Similarly, when we looked at the
time and cost of repairs, there was precious little difference between the
two.

However, some generalisation is possible in this respect. Diesel Land Rovers
tended to be cheaper and quicker to repair than their petrol equivalents,
although their claim rates were broadly similar.

In Vauxhalls and Volkswagens, too, the diesel version tended to take less
time and money to repair than the petrol, but in Peugeots the opposite was
true.

Overall, though, it's clear that, as far as reliability is concerned, there'
s no clear winner in the battle of the fuel pumps."

Med venlig hilsen Kim



Jørgen M. Rasmussen (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 05-08-05 13:03


"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse

hvor
> de råder til stor forsigtighed ved køb af brugte moderne diesel biler,

Nok ikke dumt, 30-50% af dieselbiler i DK.er "chippet", elektronisk
"tunet"- bragt til at yde mere en fabrikken specificere. For nogle
TDI,HDI-modeller er det 70-80%. Personligt vil jeg ikke RØRE en brugt diesel
uden jeg kender dens "historie".



Klaus D. Mikkelsen (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 05-08-05 13:35

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:
>
> Nok ikke dumt, 30-50% af dieselbiler i DK.er "chippet", elektronisk
> "tunet"- bragt til at yde mere en fabrikken specificere. For nogle
> TDI,HDI-modeller er det 70-80%.

Igen anfægter jeg rigtigheden af de tal....



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Jørgen M. Rasmussen (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 05-08-05 18:32


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
>
> Igen anfægter jeg rigtigheden af de tal....
>
Men du kan ikke modbevise det ;). Og det er hele humlen, alle spor kan
"slettes", så det er den som er ejer, når fx gearkassen el. koblingen dør en
tidlig død, som har probs. . Og det er dem som belastes når man tuner
diesel.



Klaus D. Mikkelsen (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 05-08-05 22:14

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:
>
> Men du kan ikke modbevise det ;). Og det er hele humlen, alle spor kan
> "slettes", så det er den som er ejer, når fx gearkassen el. koblingen dør en
> tidlig død, som har probs. . Og det er dem som belastes når man tuner
> diesel.

Nej og det kan ej heller bevises at tallene er sande....


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Jørgen M. Rasmussen (06-08-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 06-08-05 08:20


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse

> Nej og det kan ej heller bevises at tallene er sande....
>
1. Det er den officielle vurdering,2. du kan søge på hvor mange gange det
har været topic, siden vi debatterede sidst. Du kender ingen der har
chippet, jeg kender både nogen der har og ikke har, det er 33.33%. Så mon
ikke de er tæt på sandheden ;).



Jan W Nielsen (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 08-08-05 18:11

>> Nok ikke dumt, 30-50% af dieselbiler i DK.er "chippet", elektronisk
>> "tunet"- bragt til at yde mere en fabrikken specificere. For nogle
>> TDI,HDI-modeller er det 70-80%.

> Igen anfægter jeg rigtigheden af de tal....

Det må du gerne - men mon ikke Teknologisk Institut og FDM har mere
troværdighed end dine fornemmelser..?

/Jan W Nielsen




Ukendt (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-08-05 17:15


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:42f3547a$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> hvor
>> de råder til stor forsigtighed ved køb af brugte moderne diesel biler,
>
> Nok ikke dumt, 30-50% af dieselbiler i DK.er "chippet", elektronisk
> "tunet"- bragt til at yde mere en fabrikken specificere. For nogle
> TDI,HDI-modeller er det 70-80%. Personligt vil jeg ikke RØRE en brugt
> diesel uden jeg kender dens "historie".

SAAB gør det som en del af udstyrspakken med samme garanti.
Desuden kan en diesels historie være svær at spore,
da man kan afmontere chip mv. uden det kan ses.



Henrik B. (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 08-08-05 13:42


"Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse
news:42f39092$0$75697$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> SAAB gør det som en del af udstyrspakken med samme garanti.
> Desuden kan en diesels historie være svær at spore,
> da man kan afmontere chip mv. uden det kan ses.

Nu har de så også mere end 25 års turbo-erfaring. Og de bygger motorer med
større margin, end mange andre gør.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Per Beer Hansen (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 05-08-05 15:17

Andreas M. Hansen wrote:
> Hej gruppe,
>
> Når man læser i FDM's blad "Motor", så ser man flere steder artikler,
> hvor de råder til stor forsigtighed ved køb af brugte moderne diesel
> biler, og hvis man køber en ny, så tilråder de at man tegner en
> servicekontrakt for at gardere sig mod store og dyre reparationer.
>
> Er der nogen her som har erfaringer ?

Nu har jeg ikke selv erfaringer med nyere diesel biler og har heller ikke
læst artiklen.
Men måske det hænger sådan sammen, at reparationer kan være temmeligt dyre
på sådan én diesel (ifht en alm. benziner) hvis den går i stykker, altså
skal det nok ikke forståes som at de ikke kan holde.
Så de råder vel bare folk til ikke at købe en defekt bil, i den tro at det
ikke koster noget at reparere ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - ingen Formel 1 videoer
Mindre end 7 GB video online



/Bluch (06-08-2005)
Kommentar
Fra : /Bluch


Dato : 06-08-05 01:13

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in
news:42f31a2f$0$161$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Hej gruppe,
>
> Når man læser i FDM's blad "Motor", så ser man flere steder artikler,
> hvor de råder til stor forsigtighed ved køb af brugte moderne diesel
> biler, og hvis man køber en ny, så tilråder de at man tegner en
> servicekontrakt for at gardere sig mod store og dyre reparationer.
>
> Er der nogen her som har erfaringer ?
>
> mvh
>
> Andreas M. Hansen
>

I gamle dage var det sådan at folk, som kørte mange km købte en bil med
Diesel-motor. Folk der kørte få km om året købte benzinmotorer(Otto).

Eftersom det værste slid på motorer sker ved koldstart vil en motor der
altid er varm kunne køre mange flere km end en bil der har mange
koldstarter. Diesel-motoren har i DK altså fået en fordel i antallet af
koldstarter pga. afgiftssystemet.
Min påstand er altså at det ikke er brændstoffet, der bestemmer
levetiden men kørestilen.
Mange koldstarter = kort levetid(i km)
Få koldstarter = lang levetid (i km).

På den baggrund virker det meget fornuftigt at fraråde købet af en
moderne bil med HDI-motor. Hvis en Diesel kun bruges til kortture vil
den jo nok ikke holde så mange km, som en der kun bruges til lange ture.
Reservedelene (især højtrykspumpen) er ikke billige.

/Bluch

Robert Piil (06-08-2005)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 06-08-05 01:32

On 06 Aug 2005 00:12:49 GMT, "/Bluch" <christian_rahbekFJERN@mail.dk>
wrote:

>På den baggrund virker det meget fornuftigt at fraråde købet af en
>moderne bil med HDI-motor. Hvis en Diesel kun bruges til kortture vil
>den jo nok ikke holde så mange km, som en der kun bruges til lange ture.
>Reservedelene (især højtrykspumpen) er ikke billige.

Så må min HDI, der har kørt 220.000 på fire år (90% på motorvej og
ture på min 75 km), jo være mere værd end en, der kun har kørt 80.000
fx?
--
Robert Piil

Efterlysning af stjålet Fender Precision bas:
<http://piil.org/blog/archives/255-Efterlysning-Fender-Precision-Bas-argang-76-78.html>

Preben Riis Sørensen (06-08-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 06-08-05 22:00

Moderne dieseler kører med lavere kompression, ligesom der er en elektronisk
styret opblødning af forbrændingen, så bankeriet er nedsat. Begge dele
skulle vel tale for en længere holdbarhed, i det mindste hvad angår
stempler/plejlstænger/hovedlejer.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Ukendt (06-08-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-08-05 23:35


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:42f524b5$0$80215$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Moderne dieseler kører med lavere kompression, ligesom der er en
> elektronisk
> styret opblødning af forbrændingen, så bankeriet er nedsat. Begge dele
> skulle vel tale for en længere holdbarhed, i det mindste hvad angår
> stempler/plejlstænger/hovedlejer.


modsat køres en moderne diesel også hårdere og
lever et mere hektisk liv end en gammel MB diesel eks..
Den fik lov at leve, idag pines dieslerne sikkert med
både turbo og høj ydelse på begrænset kubik modsat før.



Andreas M. Hansen (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 07-08-05 08:11

> modsat køres en moderne diesel også hårdere og
> lever et mere hektisk liv end en gammel MB diesel eks..
> Den fik lov at leve, idag pines dieslerne sikkert med
> både turbo og høj ydelse på begrænset kubik modsat før.

Det er jo netop det jeg også har luret på - i gamle dage var en typisk
dieselmotor en maskine på en 2 -2½ l med en ydelse på en 60 - 75 Hk - og så
sad de typisk i en taxa, således at den eneste koldstart de oplevede, var
dengang de forlod forhandleren.

Nu om dage er de hårdtpumpede, chiptunede og anvendes ofte til at trille
ungerene i børnehave og hente rundstykker......

mvh

Andreas M. Hansen


Preben Riis Sørensen (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 07-08-05 11:35


"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev >
> Nu om dage er de hårdtpumpede, chiptunede og anvendes ofte til at trille
> ungerene i børnehave og hente rundstykker......

Hvis man kører på samme måde, vil en 'hårdpumpet diesel' gøre det samme
arbejde ved et lavere omdrejningstal. De fleste dieselbilejere er antageligt
stadig tilhørende den del af befolkningen der kører hovedparten af
kilometrene på længere ture. Og 'toppen af toppen', f.eks. en C-max som min
, er født med et oliefyr, der automatisk går igang og hjælper motoren op
på driftstemperatur i en fart. Alt i alt, skulle der være chancer for at få
sådan en til at gå endog meget langt, men det vil tiden jo vise.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Jørgen M. Rasmussen (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 07-08-05 12:16


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse

Hvis man kører på samme måde, vil en 'hårdpumpet diesel' gøre det samme
> arbejde ved et lavere omdrejningstal.

Jamen hvorfor betale X kKr. for en tuning uden aldrig at bruge den? ;). Og
det er kobling. gearkasse, trækaksler som bliver belastet af det øgede
moment..



Martin Johansen [600~ (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 07-08-05 20:19

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in
news:42f5ec61$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Jamen hvorfor betale X kKr. for en tuning uden aldrig at bruge den?
> ;). Og det er kobling. gearkasse, trækaksler som bliver belastet af
> det øgede moment..

Det hænger ikke sammen hvis jeg forstår dig korrekt... uden at bruge sin
øgede effekt af tuningen så er der intet der bliver belastet ekstra. Det er
logik for perlehøns :)

Men jeg er sikker på du mente noget andet...

--
Martin "CST" Johansen [6000]
NYSYNET (gerne grim) bil søges - MAX 10000,-!
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Jørgen M. Rasmussen (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 08-08-05 21:01


"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

uden at bruge sin
> øgede effekt af tuningen så er der intet der bliver belastet ekstra. Det
> er
> logik for perlehøns :)
>
Bingo, visaversa, så at påstå intet tager skade af tuning, er en løgn. For
hvem ofre penge uden at få "value for money"? ;).



Martin Johansen [600~ (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 08-08-05 21:56

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in
news:42f7b8fa$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Bingo, visaversa, så at påstå intet tager skade af tuning, er en løgn.
> For hvem ofre penge uden at få "value for money"? ;).

Det kommer an på hvordan man tolker skade kontra ekstra slid.

For sætter jeg Steg 3 på min så er det da klart at kobling mv må stå for et
større pres/slid, men at sige den tager skade - nej.

--
Martin "CST" Johansen [6000]
NYSYNET (gerne grim) bil søges - MAX 10000,-!
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Jørgen M. Rasmussen (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 08-08-05 22:19


"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

> For sætter jeg Steg 3 på min så er det da klart at kobling mv må stå for
> et
> større pres/slid, men at sige den tager skade - nej.
>
Øget slid er da en skade, og "næsten" reparation. Som du ellers kun vil se
i tilfælde af fabrikationsfejl.



Martin Johansen [600~ (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 08-08-05 22:25

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in
news:42f7cb68$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Øget slid er da en skade, og "næsten" reparation. Som du ellers kun
> vil se i tilfælde af fabrikationsfejl.

I så fald er almindelig kørsel jvnf. din analogi også en skade - det slides
jo.

Grundlæggende er vi nok enige (der sker et eller andet med bilen) - det er
bare hvordan vi fortolker det yderligere (er det en skade eller bare slid)
som vi nok ikke bliver enige om :)

--
Martin "CST" Johansen [6000]
NYSYNET (gerne grim) bil søges - MAX 10000,-!
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Brian (09-08-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 09-08-05 18:53

Martin Johansen [6000] wrote:

> Grundlæggende er vi nok enige (der sker et eller andet med bilen) -
> det er bare hvordan vi fortolker det yderligere (er det en skade
> eller bare slid) som vi nok ikke bliver enige om :)

Hvis sliddet sker hurtigere end "beregnet" fra fabrikken, er det vel en
skade.

Det er muligt at Saab bygger/byggede biler efter
højeste fællesnævner, men de ekstra kræfter en turbodiesel får tilført, kan
altså ikke spænde helt ubemærket af på resten af bilen.

Generalt kan man vel heller ikke tillade sig at forvente, at producenterne
bruger
komponenter der er bedre, end det som motoren er specificeret efter.
Og man hører da tit om dieselbiler der har fået en ordentlig spandfuld
ekstra moment - det er vel svært at undgå at bruge de ekstra kræfter.

Jeg vil ihvertfald være meget lunken overfor at købe en brugt dieselbil.

/Brian



Martin Johansen [600~ (09-08-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 09-08-05 21:31

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in
news:42f8ed7a$0$18637$14726298@news.sunsite.dk:

> Hvis sliddet sker hurtigere end "beregnet" fra fabrikken, er det vel
> en skade.

Ej enig. Jeg vil kalde det en skade hvis jeg kører ind i en og smadrer
min bil og den derved totalskades.

Hvis jeg derimod kører forsigtigt og den ruster væk og til sidst må
totalskades, så er det slid.

Sådan groft sagt..

> Det er muligt at Saab bygger/byggede biler efter
> højeste fællesnævner, men de ekstra kræfter en turbodiesel får
> tilført, kan altså ikke spænde helt ubemærket af på resten af bilen.

Jeg kender intet til dem så det skal jeg ikke gøre mig klog på :)

> Generalt kan man vel heller ikke tillade sig at forvente, at
> producenterne bruger
> komponenter der er bedre, end det som motoren er specificeret efter.

Nej da.

> Og man hører da tit om dieselbiler der har fået en ordentlig spandfuld
> ekstra moment - det er vel svært at undgå at bruge de ekstra kræfter.

Jeg ville da bruge dem :)

--
Martin "CST" Johansen [6000]
NYSYNET (gerne grim) bil søges - MAX 10000,-!
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Brian (09-08-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 09-08-05 21:38

Martin Johansen [6000] wrote:

>> Og man hører da tit om dieselbiler der har fået en ordentlig
>> spandfuld ekstra moment - det er vel svært at undgå at bruge de
>> ekstra kræfter.
>
> Jeg ville da bruge dem :)

Netop - det er ligesom med tøsebørn; hvem vil (groft sagt) overtage et
forsuttet bolsche ?

/Brian



Martin Johansen [600~ (09-08-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 09-08-05 22:12

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in news:42f91444$0$18643$14726298
@news.sunsite.dk:

> Netop - det er ligesom med tøsebørn; hvem vil (groft sagt) overtage et
> forsuttet bolsche ?

Føj da :)

--
Martin "CST" Johansen [6000]
NYSYNET (gerne grim) bil søges - MAX 10000,-!
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408617
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste