Startproblemer (VW Passat 1.8T '98)
Fra : Marineflyver

Dato : 05-08-05 08:41

Hejsa !

Jeg har et irriterende problem, som i sin "enkelhed" består i, at min VW
Passat 1.8T fra 1998 en gang i mellem ikke vil starte. Jeg ved ikke om det
har noget med sagen at gøre, men oftest sker det, nå bilen hælder lidt
(holder op eller ned ad bakke) eller hvis det har regnet. Når jeg forsøger
at starte bilen, så er der masser af strøm og man kan høre, at starteren
forsøger, men nøglen skal være drejer rimelig længe og helst med et par
"pump på pedalen" før den går igang. Når så bilen starter lugter der fælt af
benzin og det kan nogle gange godt mærkes som om, at noget går skævt i
motoren (ubalance). Nogle gange, når jeg har fået den startet og motoren
stadig er kold, så kan den godt finde på at køre op og ned i omdrejninger
(mellem ca. 1500-2500 RPM), selvom jeg er i frigear eller kobler ud.

Jeg har haft bilen til årligt eftersyn og nævnte problemet, men computeren
viste ingen fejl og værkstedet (VW) sagde og de da godt kunne begynde at
fejlsøge og forsøge at skifte nogle komponenter. Problemet er jo, at
tilfældige skift af komponenter er dyrt, så derfor søger jeg ekspertråd her.

Jeg håber der er nogle der kan hjælpe, især hvis I er bekendt med et
lignende problem, så jeg kan få det ordnet......det virker jo ikke særligt
sundt for motoren.

Mvh.

Marineflyveren

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-08-05 17:51

"Marineflyver" <marineflyverFJERNDETTE@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> af
> benzin og det kan nogle gange godt mærkes som om, at noget går skævt i

Den er uden tvivl druknet, om det så skyldes for meget fuel eller for svag
gnist i tændrøret??.

men computeren
> viste ingen fejl og værkstedet (VW) sagde og de da godt kunne begynde at
> fejlsøge og forsøge at skifte nogle komponenter.

Hvis deres "computeren" ikke fortæller hvad der skal skiftes, ved de ikke en
sk.... :((. Noget kunne tyde på det var fugt-relateret, og der er noget med
at nogle tændspoler revnede, er der checket for det?. Hvad med tændrørene,
hvordan ser de ud efter en god køretur?, de "fortæller" meget om hvordan
motoren forbrænder.

Fra : Marineflyver

Dato : 05-08-05 20:42

Tak for din hjælp indtil nu, men jeg må indrømme, at jeg ikke har "sorte
fingre" nok til at begynde at rode for meget med bilen selv. Men du er da
kommet med nogle forslag, selvom du antyder flere ting der kan være galt. De
forklarer dog ikke hvorfor der ofte er problemer med at starte den, når den
holder på et sted med forholdsvis svag stigning.

Hvis der er fugt i tændspolerne, kommer der så ikke nok tænding og kan det
være årsagen til at motoren "kører skævt", når den endelig kommer igang,
indtil den har kørt et par minutter?

Er det en bekostelig ting at få skiftet tændspolerne?

Mvh.

Marineflyveren

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-08-05 08:30

> [...]

> være årsagen til at motoren "kører skævt", når den endelig kommer igang,

Hvis gnisten er svag, eller bliver helt væk engangimellem, vil det ofte være
sådan.

> Er det en bekostelig ting at få skiftet tændspolerne?

Som sædvanlig med VW, kan det være dyrt, jeg ved ikke om "de vil æde" noget,
nu det er en kendt fejl. Men hvis det er dét, er den til at få øje på, selv
for en mekaniker ;).

Fra : Claus Petersen

Dato : 07-08-05 19:22

> [...]
>
> Jeg håber der er nogle der kan hjælpe, især hvis I er bekendt med et
> lignende problem, så jeg kan få det ordnet......det virker jo ikke særligt

Det lyder lidt som en defekt lambda sonde eller temperaturføler.

Det kan godt være at den ligger inden for de tilladte måleværdier, men ikke
måler rigtig alligevel.
Selvdiagnosen på en 98'er er ikke så avanceret. Og kan reelt kun måle om den
er afbrudt eller kortsluttet svjv.

Men en dreven VW mekaniker ville kunne gå ind og kigge på lambda måleværdien
og vurdere om det er OK for en kold motor, evt. tjekke om den reagere for
langsomt.
Vandtemperaturføleren kan f.eks vise -73 gr men da motorstyringen ikke kan
vide om du holder i øst Sibirien eller på Grand Canaria er den nødt til at
tage det for gode vare, derfor styrres tænding og indsprøjtningsdyser måske
helt forkert og ender med at drukne motoren.

Jeg ville få VW eller en kyndig person med VAG-com til at tjekke lambda og
temperatur værdier.

Desværre er der mange værksteder der bare tjekke om der er en fejlkode og
hvis der ikke er det begynder man bare at skifte for kundens regning indtil
det virker.
Heldigvis bliver der "opkvalificeret" på mekkerne så de også kan analysere
sig frem uden fejlkoder. VW kører f.eks med Computerguidede
fejlsøgningsprocudere, og det virke på bare helt top - Hvis de ellers gider
bruge det :(

--
Claus.
www.vwfanatic.dk

Fra : Marineflyver

Dato : 08-08-05 15:54

Hej Claus,

Tak skal du have for din nye indgangsvinkel. Det vil jeg se om jeg kan få
tjekket...også.

Mvh.

Marineflyver

Fra : N/A

Dato : 11-08-05 18:46

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 11-08-05 18:46

Marineflyver skrev:
> Hejsa !
>
> På foranledning af den hjælp, jeg har fået her og en mekaniker, er to
> fejl blevet ordnet.

*Så mangler du bare at få rettet fejlen på din pc*

*Datoen*

--
Lars Fragstrup