Hvornår skifter man til vinterdæk ?
Fra : Kim Andersen

Dato : 05-08-05 07:57

Jeg er ny ang. at køre på sommer og vinterdæk. Så bilen køre på sommerdæk
nu, hvornår ville man begynde at skifte til vinterdæk?

/Kim

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 05-08-05 08:06

Kim Andersen skrev:

> Jeg er ny ang. at køre på sommer og vinterdæk. Så bilen køre på
> sommerdæk nu, hvornår ville man begynde at skifte til vinterdæk?

Afhængigt af hvor mange km. du kører om året kan du overveje at køre på M&S
(vinterdæk) året rundt.
Hans

Fra : Bo Velschow

Dato : 05-08-05 14:36

> Afhængigt af hvor mange km. du kører om året kan du overveje at køre på
> M&S (vinterdæk) året rundt.

Det er ikke smart at benytte vinterdæk om sommeren, idet vinterdæk har en
længere bremselængde end sommerdæk på både tør og våd vej!
http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=76895
Som en masse andet her i livet er et vinterdæk et kompromis; man får større
mulighed for at komme frem i al slags (vinter)føre (specielt is og sne), men
"betaler" med generelt ringere køreegenskaber på tør og våd vej - derfor kan
det ikke anbefales at køre på vinterdæk om sommeren!

Hvis du kun ønsker at bruge ét slags dæk på din bil, så vælg et helårsdæk;
det kombinerer fordelene (og ulemperne!) ved sommer- og vinterdæk. Husk dog
at sikre, at der rent faktisk er tale om M+S mærkede dæk (f.eks. Goodyear
Vector, Dunlop All Season m.fl.), idet jeg har kendskab til værksteder, der
sælger ganske almimndelige sommerdæk som "helårsdæk".

PS! Jeg skifter selv mellem sommer- og vinterdæk omkring okt/nov og
mar/apr - og er om vinteren rigtig glad for Michelin Alpin'erne på både
konens og min bil!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 05-08-05 17:31

Bo Velschow skrev:

> Det er ikke smart at benytte vinterdæk om sommeren, idet vinterdæk
> har en længere bremselængde end sommerdæk på både tør og våd vej!
> http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=76895

Det er heller ikke smart at køre Kadett E (som jeg gør) i regnvejr, da
bremselængden som sådan er rigelig stor i netop dén type føre (jfr. FDM's
test i bladet MOTOR 1985 eller 1986 )

> [...]
> is og sne), men "betaler" med generelt ringere køreegenskaber på tør
> og våd vej - derfor kan det ikke anbefales at køre på vinterdæk om

Hvis man nu kører derefter går det formentlig alligevel

Det er jo heller ikke smart at køre veteranbil, VW Käfer e.l. på grund af
bremser o.l.

> [...]
> mærkede dæk (f.eks. Goodyear Vector, Dunlop All Season m.fl.), idet
> jeg har kendskab til værksteder, der sælger ganske almimndelige

Nu er det så osse M&S-dæk jeg udtaler mig på baggrund af jfr:

> PS! Jeg skifter selv mellem sommer- og vinterdæk omkring okt/nov og
> mar/apr - og er om vinteren rigtig glad for Michelin Alpin'erne på
> både konens og min bil!

Ok - min hustru kører på M&S dæk året rundt og jeg på "sommer-dæk" - det gør
vinteren lidt mere spændende for mit vedkommende
Hans

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-08-05 18:44

Hans Paulin (6310) wrote:

> Det er heller ikke smart at køre Kadett E (som jeg gør) i regnvejr, da
> bremselængden som sådan er rigelig stor i netop dén type føre (jfr.
> FDM's test i bladet MOTOR 1985 eller 1986 )

Så burde det jo netop køre med ordentlige dæk...

> Ok - min hustru kører på M&S dæk året rundt og jeg på "sommer-dæk" -
> det gør vinteren lidt mere spændende for mit vedkommende

Og dem du møder på din vej...

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 05-08-05 18:53

Morten Fruergaard skrev:

> Så burde det jo netop køre med ordentlige dæk...

Eller endnu bedre ta bussen - eller helt blive hjemme.

> Og dem du møder på din vej...

Ja, hvad er der foreløbig sket med dem?
Hans

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-08-05 19:05

Hans Paulin (6310) wrote:

> Eller endnu bedre ta bussen - eller helt blive hjemme.

God ide.
Det er desværre bare mange, der ikke gør det. 95 % af dem jeg hjælper hver
vinter har dårlige/nedslidte dæk på...

> Ja, hvad er der foreløbig sket med dem?

Sikkert ikke noget endnu - og forhåbenligt heller ikke noget i fremtiden.

Fra : Leonard

Dato : 05-08-05 21:10

"Hans Paulin \(6310\)" <me@privacy.net> wrote:

>Afhængigt af hvor mange km. du kører om året kan du overveje at køre på M&S
>(vinterdæk) året rundt.

På min Transporter er der altid M+S dæk på.
Om sommeren er de uden lameller og om vinteren er de med.
M+S mærket er ikke ensbetydende med at det er vinterdæk, i hvert fald
ikke hvis der med vinterdæk menes dæk med lameller, så de bider bedre
i sne.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Brian S. Jensen

Dato : 05-08-05 08:10

"Kim Andersen" <_dingdong@dingeling> skrev i en meddelelse
> Jeg er ny ang. at køre på sommer og vinterdæk. Så bilen køre på sommerdæk
> nu, hvornår ville man begynde at skifte til vinterdæk?
>
> /Kim

Når temperaturen nærmer sig de 6-8 grader begynder "rigtige" sommerdæk
at blive noget hårdere i gummiet og derved står de ikke så godt fast længere
- og vinterdækkene er alt for "bløde" ved almindelige sommertemperaturer
og bliver derved hurtigere slidt hvis man skifter for tidligt

Jeg plejer gerne at skifte når de begynder at hælde det s*tans salt på
vejene

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-08-05 10:22

"Brian S. Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Når temperaturen nærmer sig de 6-8 grader begynder "rigtige" sommerdæk
> at blive noget hårdere i gummiet og derved står de ikke så godt fast
> længere

Ja - det er jo det dækfabrikanterne og sælgerne forsøger at bilde folk ind.
Men det er bare ikke sådan, viste en test for nogle år siden.

> - og vinterdækkene er alt for "bløde" ved almindelige sommertemperaturer
> og bliver derved hurtigere slidt hvis man skifter for tidligt

Pga. det er lameller og tyndere dæk bliver vinterdæk som regel slidt
hurtigere end sommerdæk (brede dæk kører længere end smalle dæk fordi
sliddet fordeler sig).

> Jeg plejer gerne at skifte når de begynder at hælde det s*tans salt på
> vejene

Dvs. du ignorerer dine egne råd? Slet ikke så dumt endda :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Brian S. Jensen

Dato : 05-08-05 11:04

> Dvs. du ignorerer dine egne råd? Slet ikke så dumt endda :)
>

> --
> Per, Esbjerg

Ja, jeg tænkte faktisk på det da jeg skrev det

Nu spurgte han jo også bare hvornår "man" gør - hvornår JEG gør det,
er en helt anden sag

God weekend
Brian S Jensen

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 05-08-05 16:05

Brian S. Jensen skrev:

> Når temperaturen nærmer sig de 6-8 grader begynder "rigtige" sommerdæk
> at blive noget hårdere i gummiet og derved står de ikke så godt fast længere

Vrøvl! For et par år siden blev det alment kendt at gummiblandingen i
sommerdæk ikke bliver hårdere end gummiblandingen i vinterdækkene. Flere
dækfabrikanter, deriblandt Continental, offentliggjorde ved samme
lejlighed resultaterne af bremseprøver foretaget med begge dæktyper
under forskellige forhold og ved forskellige temperaturer.

Konklusionen var at vinterdæk giver ringere sikkerhed så længe vejen er
tør eller våd. Dette skyldes lamelmønstret som anvendes på disse dæk.
Ved sne giver lamelmønstret derimod vinterdæk en meget klar fordel i
forhold til sommerdæk.
På is er vinterdæk også marginalt bedre end sommerdæk, men kun pigdæk
kan stå ordentlig fast her.

> - og vinterdækkene er alt for "bløde" ved almindelige sommertemperaturer
> og bliver derved hurtigere slidt hvis man skifter for tidligt

Dette er kun en halv sandhed. Lamelmønstret er ikke nær så slidstærkt
som de dækmønstre der anvendes på sommerdæk og derfor slides vinterdæk
hurtigere ved brug på tør vej.

> Jeg plejer gerne at skifte når de begynder at hælde det s*tans salt på
> vejene

Hvis dine sommerfælge ikke kan tåle salt er det også en udemærket idé.

Mvh
Claus

Fra : Michael

Dato : 05-08-05 08:30

"Kim Andersen" <_dingdong@dingeling> wrote in message
> Jeg er ny ang. at køre på sommer og vinterdæk. Så bilen køre på sommerdæk
> nu, hvornår ville man begynde at skifte til vinterdæk?
>
> /Kim

Jeg plejer at skifte en gang i november måned og så igen tilbage til
sommersutter omkring april, men det er da en god idé lige at checke
vejrudsigterne en uge frem. Hvis de lover 15 grader og tørvejr i november,
haster det jo ikke mere end det jager.

Fra : Dennis

Dato : 05-08-05 09:04

Kim Andersen wrote:

> Jeg er ny ang. at køre på sommer og vinterdæk. Så bilen køre på sommerdæk
> nu, hvornår ville man begynde at skifte til vinterdæk?
>
> /Kim

En god regel er, at skifte dæk, når man skifter sommer-/vintertid.

Fra : Non-Desperado

Dato : 05-08-05 16:12

"Kim Andersen" <_dingdong@dingeling> skrev:

>Jeg er ny ang. at køre på sommer og vinterdæk. Så bilen køre på sommerdæk
>nu, hvornår ville man begynde at skifte til vinterdæk?

Skifter ikke til vinterdæk....
Jeg kører med sommerdæk året rundt uden problemer.

--
Jo mere vi lærer, desto mere ved vi. Jo mere vi ved,
desto mere glemmer vi. Jo mere vi glemmer, desto mindre ved vi.

Fra : Bo Velschow

Dato : 05-08-05 19:08

> Skifter ikke til vinterdæk....
> Jeg kører med sommerdæk året rundt uden problemer.

.... hvilket også er helt fint, såfremt man er indstillet på at lade bilen
stå trygt og godt i indkørslen, når vejen er rimglatte, dækket af sne/sjap
osv.

I modsat fald spiller man jo nærmest hasard med både sig selv og os andre!
:-/

Godt, man har været på køreteknisk kursus, så man har en lidt bedre chance
for at undvige, når bilerne med sommerdæk kommer skridende ukontrolleret hen
ad de glatte veje om vinteren (tænker med gru på oplevelserne i forbindelse
med de kraftige snefald forgangne vinter - og kan de da så bare nøjes med at
krølle rundt om et vejtræ eller en el-mast, i stedet for at ramme
sagesløse)...

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-08-05 20:13

Bo Velschow wrote:

> ... hvilket også er helt fint, såfremt man er indstillet på at lade
> bilen stå trygt og godt i indkørslen, når vejen er rimglatte, dækket
> af sne/sjap osv.

OGSÅ hvis man har taget bilen på arbejde, familiebesøg osv og det fx er
begyndt at sne.

Fra : Bo Velschow

Dato : 06-08-05 00:03

meddelelse news:42f3b986$0$18636$14726298@news.sunsite.dk...

> OGSÅ hvis man har taget bilen på arbejde, familiebesøg osv og det fx er
> begyndt at sne.

Ganske enig! Efter min mening bør man herhjemme om vinteren _kun_ bruge
biler uden vinter- eller helårsdæk i perioder, hvor vejrudsigten lover
temperaturer et pænt stykke over frysepunktet - og netop være forberedt på
at lade bilen stå (også hvis det er "ude"), såfremt man overraskes af sne
etc.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Non-Desperado

Dato : 06-08-05 08:02

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev:

>... hvilket også er helt fint, såfremt man er indstillet på at lade bilen
>stå trygt og godt i indkørslen, når vejen er rimglatte, dækket af sne/sjap
>osv.

Jeg havde absolut ingen problemer i vinter, det får jeg til
gengæld nu til vinter, hvis jeg ikke fornyer mine sommerfordæk
(pt. 5 mm mønster tilbage, skifter ved 3 mm)

>I modsat fald spiller man jo nærmest hasard med både sig selv og os andre!

Lidt gambler er man vel altid....

> [...]
>med de kraftige snefald forgangne vinter - og kan de da så bare nøjes med at
>krølle rundt om et vejtræ eller en el-mast, i stedet for at ramme

Rigtigt, hvis folk ikke kan finde ud af at tilpasse egne
reaktioner og bilens hastighed til vejens beskaffenhed og forløb,
så skal de lade bilen stå.....det gælder i øvrigt også for
bilister med vinterdæk.

Men der er jo nogle der både sommer og vinter kører som at deres
bil kun har to speederindstillinger: tændt eller slukket, og hvis
ikke speederen er "tændt" blinker fjernlyset periodevist ved alle
hastigheder under 150 km/t (på landevej).

Men hey, de har jo lameldæk på om vinteren så det betyder jo
intet....