Fejlvisning på speedo
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-08-05 07:28

Hej Folkens

Efter at jeg for et stykke tid siden købte en Tomtom Go (lækkert legetøj),
har jeg målt lidt på fejlvisningen på forskellige biler.

Ved tophastighed i min egen bil (Opel Vectra) er der 5 km/t fejlvisning.

Ved 80 km/t er der en fejlvisning på kun 5 km/t i en Peugeot 406 1,8 fra
1996 - men ved tophastighed er der 15 km/t fejlvisning.

Det sidste er efter min mening helt uacceptabelt.

Hvordan ser det ud hos jer andre - er der nogen, der har været i Tyskland
med GPS´en ombord..?

/Jan W Nielsen

Fra : Brian S. Jensen

Dato : 05-08-05 07:48

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det sidste er efter min mening helt uacceptabelt.
>
> Hvordan ser det ud hos jer andre - er der nogen, der har været i Tyskland

Hej Jan

Her er mine målinger :

BMW 525i 24v årg. 92 med dækmontering svarende til original omløb

Speedo GPS

Toyota Previa, årg. 97 - med original dækmontering

Speedo GPS

.....min Previa var en rigtig ræser indtil jeg fik GPS i den

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-08-05 07:58

Jan W Nielsen skriver:

> Efter at jeg for et stykke tid siden købte en Tomtom Go (lækkert legetøj),
> har jeg målt lidt på fejlvisningen på forskellige biler.

Hvem har kalibreret din TomTom ???

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian S. Jensen

Dato : 05-08-05 08:07

> Jan W Nielsen skriver:

> Hvem har kalibreret din TomTom ???
>

> Klaus

Ja,ja - der er jo intet der er perfekt, men det er da tæt på

Hvis man foretager målingen med minimum 5-6 satelitter som der som regel
er, så burde det ikke gå helt galt

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-08-05 08:19

"Brian S. Jensen" skriver:

> Ja,ja - der er jo intet der er perfekt, men det er da tæt på

HAr du målt efter ?

> Hvis man foretager målingen med minimum 5-6 satelitter som der som regel
> er, så burde det ikke gå helt galt

Nej en +/- 5km/t bør kunne opnås....

Fra : Brian S. Jensen

Dato : 05-08-05 08:25

> "Brian S. Jensen" skriver:

> HAr du målt efter ?

> Nej en +/- 5km/t bør kunne opnås....
>

> Klaus

Ja, men så er jeg godt tilfreds

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-08-05 18:20

> Hvis man foretager målingen med minimum 5-6 satelitter som der som regel
> er, så burde det ikke gå helt galt

Den napper 12 satelitter af gangen - og der er altid omkring mindst 7-8
stykker på i åbent land.

/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Landberg

Dato : 05-08-05 08:42

> Hvem har kalibreret din TomTom ???

Tror ikke det er nødvendigt med en kalibrering. Det er jo simpel matematik
den bruger til at udregne hastigheden med. Har prøvet utallige GPS'er i min
bil fra Garmin, Tomtom, Navman osv. og de måler alle det samme, så jeg har
ingen grund til at tro, at de skulle måle så meget som blot en enkelt
kilometer forkert.

--

MVH

Thomas Landberg
Seat Toledo III 1.9TDi/Seat Altea 2.0 16V TDi DSG
www.bokstuning.dk

Fra : Brian S. Jensen

Dato : 05-08-05 08:51

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:42f3182b$0$23239$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> har ingen grund til at tro, at de skulle måle så meget som blot en enkelt

Også min opfattelse - passer også fint med de, stationære, fartmålere der
står
rundt omkring.

Og er man (Klaus) endelig i tvivl, så kan man jo bare køre 1 km (målt efter
kilometersten/vejpæle) og så regne farten ud den vej - selvfølgelig kun hvis
man stoler på at vejpælene er nøjagtige og at fartpiloten er det samme

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-08-05 09:13

Thomas Landberg skriver:

> Tror ikke det er nødvendigt med en kalibrering.

Jo.......

> Det er jo simpel matematik den bruger til at udregne hastigheden med.

Ja

> Har prøvet utallige GPS'er i min
> bil fra Garmin, Tomtom, Navman osv. og de måler alle det samme, så jeg har
> ingen grund til at tro, at de skulle måle så meget som blot en enkelt
> kilometer forkert.

Tjah.....

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 05-08-05 09:42

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Thomas Landberg skriver:

> Jo.......

Altså hvis man via GPS kan positionsbestemme sig selv med meget stor
nøjagtighed, og da man også kan få klokkeslettet med meget stor
nøjagtighed, hvorfor skulle det så være nødvendigt at kalibrere noget
som helst?

Hvis jeg nu fortalte dig, at der er 10 km mellem punkt A og punkt B, og
at du har brugt 10 min på at tilbagelægge den afstand, skulle du så også
lige kalibreres inden du kunne svare mig på hvilken gennemsnitshastighed
du havde da du tilbagelagde strækningen?

--
Sugemotorer suger!
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-08-05 09:49

"Lars L. Hansen" skriver:

> [...]
> nøjagtighed, og da man også kan få klokkeslettet med meget stor
> nøjagtighed, hvorfor skulle det så være nødvendigt at kalibrere noget

Regnehastighed, signalstyrke.

> [...]
> lige kalibreres inden du kunne svare mig på hvilken gennemsnitshastighed
> du havde da du tilbagelagde strækningen?

Hvor har du oplysningerne fra ?
Hvor lang tid er du om at beregne det ?

Bevares en GPS er nogenlunde præcis, men ikke det endelige svar....

Fra : Brian S. Jensen

Dato : 05-08-05 09:56

> Bevares en GPS er nogenlunde præcis, men ikke det endelige svar....
>
> Klaus

Hvorfor kommer du så ikke med det endelige svar ??

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Thomas Landberg

Dato : 05-08-05 10:26

> Bevares en GPS er nogenlunde præcis, men ikke det endelige svar....

Så tror jeg vi skal i gang med at definere "nogenlunde". Vi her i gruppen er
nok tilfreds hvis en GPS er nøjagtigt ned til +/- 1 km. Men hvis du mener,
at vi skal ned i decimaler, så kan jeg godt se, at en GPS er voldsomt
unøjagtig, bl.a. fordi de fleste kun kan angive kilometer i timen i hele
tal. Men hvad er chancen for, at fem forskellige GPS'er viser 94km/t når jeg
kører 100km/t og at de alle måler upræcist? Hov, nu skal vi vist i gang med
noget sandsynlighedsregning - eller blot vælge den lette løsning og sige, at
en GPS nok måler ganske præcist.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 05-08-05 10:40

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> "Lars L. Hansen" skriver:

> Regnehastighed, signalstyrke.

> Hvor har du oplysningerne fra ?
> Hvor lang tid er du om at beregne det ?
>
> Bevares en GPS er nogenlunde præcis, men ikke det endelige svar....

Hvis du over en rimelig afstand holder samme hastighed så bør din GPS
altså ikke give en voldsomt forkert svar. Medmindre du seriøst mener at
GPS'en ikke kan finde ud af at beregne den nøjagtige position på bilen?
De "rigtige" GPS'er jeg har haft med at gøre har hvert fald ikke haft
noget problem med at opdatere. Og de er hvert fald ganske glimrende til
at navigere efter på søen. Men det er da muligt at nogle af de IPAQs og
lign. minicomputere ikke har kræfter nok til at lave beregningerne
hurtigt nok, men det tvivler jeg altså stærkt på er et særlig udbredt
problem.

Ang. signalstyrke så er det ikke et problem medmindre den ikke kan låse
på signalet. Hvis først GPS'en får nok signal til at låse så betyder det
ikke ngoet om den har fuldt udslag eller kun 75% udslag. Den er præcis
nok alligevel.

Det der betyder noget for GPS'en er at satellitterne er spredt over hele
himmelrummet og ikke ligger i en "klump" lige over hovedet på dig.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-05 11:47

> Bevares en GPS er nogenlunde præcis, men ikke det endelige svar....

En GPS har en tollerance på 0,05 - 0,1 Knob. Jeg husker ikke lige hvor meget
det er i Km/t men det er under 1 Km/t. Og så er det ligemeget om det er ved
30 Km/t eller 600 Km/t.

--
Tom

Fra : Bo Velschow

Dato : 05-08-05 14:41

> En GPS har en tollerance på 0,05 - 0,1 Knob. Jeg husker ikke lige hvor
> meget
> det er i Km/t men det er under 1 Km/t. Og så er det ligemeget om det er
> ved

En knob = 1 sømil per time = 1,852 km per time.

0,05 knob er således under 0,1 km/t.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-08-05 16:02

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in

> En GPS har en tollerance på 0,05 - 0,1 Knob. Jeg husker ikke lige hvor
> meget det er i Km/t men det er under 1 Km/t. Og så er det ligemeget om
> det er ved 30 Km/t eller 600 Km/t.

Præcis.

Så Klaus, der er vist ingen grund til at kalibrere noget :)

--
Martin "CST" Johansen [6000]
NYSYNET (gerne grim) bil søges - MAX 10000,-!

Fra : Brian S. Jensen

Dato : 05-08-05 09:51

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> du har brugt 10 min på at tilbagelægge den afstand, skulle du så også lige
> kalibreres inden du kunne svare mig på hvilken gennemsnitshastighed du

Det skyldes nok nærmere at han har foretaget sammenligningen med speedo
og GPS i hans VW og så er kommet til den konklusion at det absolut må
være GPS'en den er gal med

Jeg ville blive forbavset hvis GPS'en viser mere end 1km/t forkert - vel at
bemærke med "ordentligt" signal

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-08-05 10:44

"Brian S. Jensen" skriver:

> Det skyldes nok nærmere at han har foretaget sammenligningen med speedo
> og GPS i hans VW og så er kommet til den konklusion at det absolut må
> være GPS'en den er gal med

ROFL - har ingen GPS.

Fra : Brian S. Jensen

Dato : 05-08-05 11:55

> "Brian S. Jensen" skriver:

> ROFL - har ingen GPS.
>
> Klaus
> --

Nåeeh - så er det jo derfor du ikke ved noget om det

God weekend
Brian S Jensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-08-05 13:34

"Brian S. Jensen" skriver:

> Nåeeh - så er det jo derfor du ikke ved noget om det

Nope....

Fra : Lars Jensen

Dato : 05-08-05 15:53

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Brian S. Jensen" skriver:

> Nope....

Hvorfor ved du SÅ ikke noget om det? :)

> Klaus

Lars B

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-08-05 16:16

Lars Jensen skriver:

> Hvorfor ved du SÅ ikke noget om det? :)

ROFL....

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-08-05 18:23

> Hvorfor ved du SÅ ikke noget om det? :)

*LOOOOL*

/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Landberg

Dato : 05-08-05 08:44

> [...]
>
> Det sidste er efter min mening helt uacceptabelt.
>
> Hvordan ser det ud hos jer andre - er der nogen, der har været i Tyskland

De sidste 5-6 biler jeg har haft har alle vist 100km/t på speedometeret når
GPS'en siger 94km/t. Og det er jo faktisk ganske logisk. Du må øge hjulenes
omkreds med 5% og jf. loven må et speedometer aldrig kunne vise for lidt, så
hvis man skal lave en bil hvor speedometeret aldrig måler forkert uanset
hvilken lovlig dækmontering man kører med, så skal speedometeret altså vise
minimum 5 % for meget fra fabrikken.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-08-05 09:53

Thomas Landberg wrote:
> [...]
> hvilken lovlig dækmontering man kører med, så skal speedometeret altså vise

Har du en henvisning til det sted i loven det står?

For nogle år siden blev lovgivningen "afsøgt" for regler om fejlvisning,
og der dukkede personbiler ikke op. (Kun lastbiler og 45knallerter)

--
MVH Finn
Hvis folk bare havde lige så travlt med at passe deres egen kørsel,

Fra : alexbo

Dato : 05-08-05 19:28

"Finn Guldmann" skrev

> Har du en henvisning til det sted i loven det står?

ECE regulativ nr. 39 ang. hastighedsmålere, som Danmark har tiltrådt.

Dels står der konkret.
Den viste hastighed må aldrig være lavere end den reelle hastighed

Dels er der en formel.
På en alm. bil måles ved 40 - 80- 120 km/t

V1 er den viste hastighed
V2 er den reelle
0<= (V1-V2)<= 0,1*V2+ 4km/t

< = betyder mindre end/lig-med, det skulle være eet tegn, men det kan jeg
ikke skrive.

Det betyder at:
Den viste hastighed må aldrig være lavere end den reelle hastighed.
Den viste hastighed må være +10% + 4 km/t

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-08-05 21:57

alexbo wrote:
> ECE regulativ nr. 39 ang. hastighedsmålere, som Danmark har tiltrådt.

Så skal jeg blot have fundet den - med grafer.

> [...]
> Det betyder at:
> Den viste hastighed må aldrig være lavere end den reelle hastighed.
> Den viste hastighed må være +10% + 4 km/t

Jamen det betyder jo at mine 12% holder sig inden for reglerne.

Fra : alexbo

Dato : 06-08-05 09:29

"Finn Guldmann" skrev

> Jamen det betyder jo at mine 12% holder sig inden for reglerne.

Ja op til 200 km/t , derefter begynder det at knibe med at overholde
formlen,
men da kravene gælder ikke over 120 km/t gør det ikke noget.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-08-05 09:36

Jan W Nielsen wrote:
> [...]
> 1996 - men ved tophastighed er der 15 km/t fejlvisning.
> Det sidste er efter min mening helt uacceptabelt.

Hvad uacceptabelt er der ved det?

Bortset fra at folk ikke sætter sig ind i hvad deres speedometer viser
og regner med at det viser rigtigt. Og skumler over alle de
"fartsyndere" der kører det der faktisk er tilladt.

Svjv er der ikke regler om et max på hvor stor fejlvisningen må være.

For nogle år siden blev reglerne afsøgt for det, og det eneste der
dukkede op var regler for lastbiler/busser og for 45knallerter. :-?

> Hvordan ser det ud hos jer andre - er der nogen, der har været i Tyskland
> med GPS´en ombord..?

Ikke med sådan en løs en. De fastmonterede virker ikke til det, da de
også får signal fra bilen om hvor hurtig den kører. (Det opdager man når
man ser at GPS'en følger med når man kører i en tunnel.)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-08-05 16:04

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote in

> Hvad uacceptabelt er der ved det?

Ganske elementært.

Når jeg kigger på mit speedo der viser 130km/t så skal jeg dælme også køre
130km/t og hverken mere eller mindre.

Ellers kunne man jo lige så godt undvære tal og så bare have en skala med
"langsomt" "ikke så langsomt", "hurtigere", "Motorvej", "Du er syg" osv...

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 05-08-05 16:18

Martin Johansen [6000] wrote:
> [...]
> "langsomt" "ikke så langsomt", "hurtigere", "Motorvej", "Du er syg" osv...

Njaa... problemet ligger nok gemt et sted hos producenten, da det jo
ikke kan accepteres at speedometeret viser for lidt, og for at
kompensere for folks underligheder med at smide andre (større) dæk på
bilen, samt ændring i tryk i dækket mv. så sætter de det sikkert med
vilje lidt for højt.

Men hvis du vitterligt vil have bilen til at vise nøjagtig hvor hurtigt
du kører, så kan det vist lade sig gøre at få kalibreret hos en
autofinmekaniker. Men det skal naturligvis gøres til nøjagtig de dæk og
fælge du har monteret, og hvis du ændre på dette skal det (i teorien)
kalibreres igen. Kender en der har fået det gjort ved hans Citroen
Berlingo. (Speedometer.dk påstår de kan gøre det)

Eller også må du "bare" nøjes med at kigge på en GPS hvis du vil vide

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-08-05 16:30

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid> wrote in

> [...]
> kompensere for folks underligheder med at smide andre (større) dæk på
> bilen, samt ændring i tryk i dækket mv. så sætter de det sikkert med

Vil ærligt mene at det aldrig kan blive producentes skyld hvis folk ikke
kan sætte de rigtige dæk på. Men det er så nok bare mig... :)

> [...]
> teorien) kalibreres igen. Kender en der har fået det gjort ved hans
> Citroen Berlingo. (Speedometer.dk påstår de kan gøre det)

Okay interessant - det vil jeg eskalere lidt i..

> Eller også må du "bare" nøjes med at kigge på en GPS hvis du vil vide
> nøjagtig hvor hurtigt du kører

Gør jeg også :)

Mine forældres Saab 900 viser pinligt korrekt - 200 begge steder. Min
9000'er viser en anelse for meget når vi kommer over de 120.

Fra : Brian

Dato : 05-08-05 20:21

Thomas Rasmussen wrote:

> Eller også må du "bare" nøjes med at kigge på en GPS hvis du vil vide
> nøjagtig hvor hurtigt du kører

Eller købe en bilradio med noget kørecomputer snask indbygget, og få sine
korrekte informationer den vej
Min stakkels bilradio har den funktion, men jeg har godt nok kalibreret den
efter min TomTom, så den passer nok som vinden blæser

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-08-05 19:40

Martin Johansen [6000] wrote:
> Ganske elementært.
> Når jeg kigger på mit speedo der viser 130km/t så skal jeg dælme også køre
> 130km/t og hverken mere eller mindre.

Og det er ikke muligt at vide hvor hurtig man kører, når speedometer
viser det den viser?

Jeg har da klaret mig de sidste 3½ år med en fejl på ca. 12%.

(De sidste to prc. kom med engang mens jeg regnede med 10%, og så blev
overhalet stille og rolig af en patruljevogn. Så måtte den jo lige
kigges lidt bedre ud)

> Ellers kunne man jo lige så godt undvære tal og så bare have en skala med
> "langsomt" "ikke så langsomt", "hurtigere", "Motorvej", "Du er syg" osv...

Din skala skal starte med enten "Du er syg" eller "FOR langsom".

Men vi kan da vist godt blive enige om det irriterende i at folk ligger
og regner med at de kører op til det lovlige, uden at være klar over
hvor stor fejlvisning de har.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-08-05 22:11

> Og det er ikke muligt at vide hvor hurtig man kører, når speedometer
> viser det den viser?

Ikke hvis den jo viser forkert? eller misforstår jeg din pointe nu?

> Jeg har da klaret mig de sidste 3½ år med en fejl på ca. 12%.

Bevares, jeg har da også klaret mig, men jeg finder det lettere belastende
at ligge med 200 og et eller andet sted vide, at man nok ikke kører 200.
Hvorfor står der 200 hvis man ikke kører 200?

Det er da det samme som at have et ur der viser kl.13, men kl. er egentlig
kun 12.45.

> Din skala skal starte med enten "Du er syg" eller "FOR langsom".

Hehe :)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-08-05 01:37

Martin Johansen [6000] wrote:
> Ikke hvis den jo viser forkert? eller misforstår jeg din pointe nu?

Du misforstod.

Jeg ved at mit speedometer viser ca 12% for meget. Det ser jeg ikke som
et problem, så længe jeg ved det.

Når jeg kører ud i en lastbil for første gang er noget af det første jeg
gør, hvis ellers det er en jeg skal køre mere end den samme tur i, at
finde ud af hvor hurtig den faktisk kører.

Derfor ved jeg også allerede at fejlvisningen i den jeg var ude og købe
i torsdags er meget lille. (Har blot målt den op mod den anden. Så der
skal lige en ekstra test til.)

> Bevares, jeg har da også klaret mig, men jeg finder det lettere belastende
> at ligge med 200 og et eller andet sted vide, at man nok ikke kører 200.
> Hvorfor står der 200 hvis man ikke kører 200?

Tilsyneladende fordi nogle fænikler nede i EU mener det skal være sådan.
Du ved den der med; "Folk kan ikke tænke, så vi må tænke for dem."

> Det er da det samme som at have et ur der viser kl.13, men kl. er egentlig
> kun 12.45.

Hvis det også viser 13.15 når klokken er 13.00 er det da ikke noget
problem. Så ved man jo at ens ur er et kvarter foran.
(Så i en krimiserie en morder blev afsløret bl.a. på at der var nogen
der viste at ofret altid havde sit ur stillet så og så meget forkert.
Morderen havde så haft brug for at stille uret for at det skulle angive
et tidspunkt hvor han havde været et andet sted. Og havde ikke vist
noget om den med fejlvisningen. Tror det var en Colombo)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-08-05 12:38

> Du misforstod.

Åh :)

> Jeg ved at mit speedometer viser ca 12% for meget. Det ser jeg ikke
> som et problem, så længe jeg ved det.

Okay på den måde.

> Tilsyneladende fordi nogle fænikler nede i EU mener det skal være
> sådan. Du ved den der med; "Folk kan ikke tænke, så vi må tænke for
> dem."

Ja sådan er vores samfund desværre bygget op på mange punkter. Det minder
mig om da jeg var barn hvor jeg altid skulle have mine forældre til at
tørre mig i røven... der er så åbenbart nogle voksne i dagens Danmark som
stadig har brug for det :(

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-08-05 17:22

Martin Johansen [6000] wrote:
> [...]
> mig om da jeg var barn hvor jeg altid skulle have mine forældre til at
> tørre mig i røven... der er så åbenbart nogle voksne i dagens Danmark som

Den sammenligning falder kun lidt ved siden af.

Hvis du mener den på den måde at der er nogen der mener at de er nødt
til at tørre andre omkring doktorhullet, uanset om disse andre ønsker
det eller ej, holder den hjem.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-08-05 17:46

> [...]
>
> Hvis du mener den på den måde at der er nogen der mener at de er nødt
> til at tørre andre omkring doktorhullet, uanset om disse andre ønsker

Jeg mener det den vej at ingen mener de behøver få tørret røven af andre,
men hvis de ikke fik det så gik det helt galt for dem - selvfølgelig ikke
noget du får dem til at indrømme...

At staten tørre vores røv for egen regning kommer nok ikke af ingenting :)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-08-05 18:34

> Hvis du mener den på den måde at der er nogen der mener at de er nødt til
> at tørre andre omkring doktorhullet

Doktorhullet... Aaaadrghhh....

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-08-05 18:33

> Jeg ved at mit speedometer viser ca 12% for meget. Det ser jeg ikke som et
> problem, så længe jeg ved det.

Jeg kan også til enhver tid regne bilens hastighed ud efter
omdrejningsnålen - men hvorfor overhovedet have et speedo med tal på, hvis
tallene ikke passer..?

/Jan W Nielsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-08-05 20:06

Jan W Nielsen wrote:
> Jeg kan også til enhver tid regne bilens hastighed ud efter
> omdrejningsnålen - men hvorfor overhovedet have et speedo med tal på, hvis
> tallene ikke passer..?

Har du overvejet hvor tit du skal have justeret dit speedometer hvis du
vil have at det altid skal vise rigtig?

Måske noget med hver gang du får nye dæk på, og så et par gange under
nedslidningen.

Derudover er det vel også muligt at det vokser sig en størrere og
størrere fejlvisning til efterhånden som tiden går. Det giver så et par
ekstra justeringer eller tre.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-08-05 21:33

> Har du overvejet hvor tit du skal have justeret dit speedometer hvis du
> vil have at det altid skal vise rigtig?

Det behøver ikke vise rigtigt, for at det er "acceptabelt".

Men at det viser 15-16 km/t for meget - dét du´r sgu ikke....

/Jan W Nielsen

Fra : alexbo

Dato : 08-08-05 21:48

"Jan W Nielsen" skrev

> Det behøver ikke vise rigtigt, for at det er "acceptabelt".
> Men at det viser 15-16 km/t for meget - dét du´r sgu ikke....

Det undrer også mig, at man ikke uden videre kan justere et speedometer, en
forsænket skrue i instrumentbordet,
så ville alle dækfirmaer7værksteder have en rullestand der automatisk kørte
bilen op til 80km/ t, lidt justering på skruen og speedometret viste
korrekt.

Det og en dæktrykkontrol bør være i alle moderne biler.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-08-05 23:11

Jan W Nielsen wrote:
> Det behøver ikke vise rigtigt, for at det er "acceptabelt".
> Men at det viser 15-16 km/t for meget - dét du´r sgu ikke....

Om det viser 5 km/t forkert eller 15 km/t forkert er vel lige meget,
blot du er klar over det?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-08-05 21:52

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in

> Jeg kan også til enhver tid regne bilens hastighed ud efter
> omdrejningsnålen - men hvorfor overhovedet have et speedo med tal på,
> hvis tallene ikke passer..?

Præcis!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-08-05 18:26

> Ellers kunne man jo lige så godt undvære tal og så bare have en skala med
> "langsomt" "ikke så langsomt", "hurtigere", "Motorvej", "Du er syg" osv...

*ROFL*

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-08-05 18:25

> Hvad uacceptabelt er der ved det?

At det viser så unøjagtigt.

> Svjv er der ikke regler om et max på hvor stor fejlvisningen må være.

Der er heller ikke regler for, hvor dårligt en bil må lugte inden i - men
hvis den lugter af sure grisenosser efter 3 ugers efterårsvejr, så synes jeg
også, at dét er uacceptabelt.

Måske skyldes det, at jeg har en forventning til, at tingene er i orden..

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-05 11:37

> [...]
>
> Det sidste er efter min mening helt uacceptabelt.
>
> Hvordan ser det ud hos jer andre - er der nogen, der har været i Tyskland

Jada både i danmark og tyskland viser mit speedo forkert
Ved 220 på speedo, viser GPS 202.
Ellers er fejlvisningen normalt på 9% i min deo, så jeg kan køre ca 90 Km/t
på speedo uden at få en fartbøde.

--
Tom

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 05-08-05 15:07

Hej!

Tom wrote:
> Ellers er fejlvisningen normalt på 9% i min deo, så jeg kan køre ca 90 Km/t
> på speedo uden at få en fartbøde.

Smart - hvor mange zoner virker dét trick i?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-05 15:12

> Hej!

> Smart - hvor mange zoner virker dét trick i?

Hele sønderjylland
Her er sgu aldrig fartkontrol af nogen art. Jeg har i de mange år jeg har
haft kørekort kun EN gang mødt en fartkontrol og her missede han at lave en
fartmåling på mig fordi jeg var igang med at overhale en som kørte 75

--
Tom

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 05-08-05 17:34

Tom skrev:

> Hele sønderjylland
> Her er sgu aldrig fartkontrol af nogen art.

3 fartbøder har jeg nu fået hér i min tid - den ene var efterrationaliseret
efter et mc-uheld - og ved de to andre blev jeg kontrolleret af en
bagvedkørende bil.
Hans

Fra : Brian S Jensen

Dato : 05-08-05 17:43

> 3 fartbøder har jeg nu fået hér i min tid - den ene var
> efterrationaliseret efter et mc-uheld - og ved de to andre blev jeg
> [...]

Ja, så kan du måske lære det - altid køre så hurtigt at der ingen
bagvedkørende er

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 05-08-05 18:36

Brian S Jensen skrev:

> Ja, så kan du måske lære det - altid køre så hurtigt at der ingen
> bagvedkørende er

Hans

Fra : Deaster

Dato : 08-08-05 12:40

Tom wrote:
> [...]
> har haft kørekort kun EN gang mødt en fartkontrol og her missede han
> at lave en fartmåling på mig fordi jeg var igang med at overhale en

Så har jeg været uheldig, var i efteråret en tur på Als og på tilbage turen
var der sgu fartkontrol med en gut i en civil Ford Focus.

Mvh
Deaster

--
Jeg beskyttes ikke af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få -1 spam-mails.

Fra : Jonas R.

Dato : 05-08-05 11:45

Jan W Nielsen wrote:
> [...]
>
> Det sidste er efter min mening helt uacceptabelt.
>
> Hvordan ser det ud hos jer andre - er der nogen, der har været i

Hvorfor er det uacceptabelt? Det er jo nærmere logisk, du vil have en eller
anden form for procentvis afvigelse og jo hurtigere du kører jo højere vil
afvigelsen være i km/t. Det vill jo være mærkeligt hvis du havde en
afvigelse på 5 km/t hele tiden.
Min egen bil har ca. en 10% afvigelse og det passer med gps'en op til 260 på
speedo.

/Jonas R:

Fra : Karsten Andersen

Dato : 06-08-05 07:04

Fri, 5 Aug 2005 12:45:11 +0200, skrev Jonas R., på 27 linier, i
<42f3433b$0$22981$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, :

?

> [...]
>afvigelse på 5 km/t hele tiden.
>Min egen bil har ca. en 10% afvigelse og det passer med gps'en op til 260 på

Min Gamle Vectra B havde 3 km/t i fejlvisning på alt over 60 km/t
dvs viste 60 km/t gps 57 km/t
osv
Min Astra har en fejlvisning på 30 km/t på max fart.
og 11 km/t ved motorvejsfart.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-08-05 18:37

> Det vill jo være mærkeligt hvis du havde en afvigelse på 5 km/t hele
> tiden.

Men det har min egen Vectra jo - og det passer til 205 km/t på GPS´en, som
er det hurtigste, jeg endnu har kørt i den...

/Jan W Nielsen

Fra : Jørgen L.

Dato : 05-08-05 13:52

> [...]
> 1996 - men ved tophastighed er der 15 km/t fejlvisning.
>
> Det sidste er efter min mening helt uacceptabelt.

Hvofor det ?

Min Mazda 626 har 7 % hele vejen op med original dæk
efter den har fået andre sutter er nu 3 %
Min sportsvan havde 4 % med vinter dæk og ca 1 % med sommer dæk.

Min landcruiser ligger på 4km/t for lidt om jeg køre 60 eller 165 km/t.

Målt med garmin sp2610.

Hilsen Jørgen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-08-05 15:12

Jan W Nielsen wrote:

> Hvordan ser det ud hos jer andre - er der nogen, der har været i
> Tyskland med GPS´en ombord..?

Sådan her ser det ud i min bil (det første tal er speedometer og det andet
er GPS):
50 - 50
70 - 69
90 - 89
100 - 98
110 - 108
150 - 145
200 - 189
250 - 237
300 - 278

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - ingen Formel 1 videoer

PS: De sidste 3 skal nok liiige tages med et gran salt

Fra : Brian

Dato : 05-08-05 20:24

Per Beer Hansen wrote:
> Jan W Nielsen wrote:

> Sådan her ser det ud i min bil (det første tal er speedometer og det
> andet er GPS):

> 250 - 237
> 300 - 278

Hvordan dælen har du fået tæsket din Sierra helt derop ?!

/Brian

Fra : jan@stevns.net

Dato : 06-08-05 08:11

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev :

>Hvordan dælen har du fået tæsket din Sierra helt derop ?!

Åehhh - det er Per's bil der ligger for foden af Møn's Klint.

(Tænke nok det var en lidt alternativ parkering)
--
jan@stevns.net

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-08-05 16:58

jan@stevns.net wrote:

> Åehhh - det er Per's bil der ligger for foden af Møn's Klint.
>
> (Tænke nok det var en lidt alternativ parkering)

Ja det ku' det godt ha' været
Men jeg tror ikke at et frit fald fra Møn's Klint er nok til at nå 300 km/t
(ikke engang i en Sierra )

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-08-05 16:56

Brian wrote:

> Hvordan dælen har du fået tæsket din Sierra helt derop ?!

Sig mig lige engang, virker din scroll knap på musen ikke ?

Fra : Brian

Dato : 06-08-05 16:58

Per Beer Hansen wrote:

> Sig mig lige engang, virker din scroll knap på musen ikke ?

Ahhh.... du er så snedig

/Brian

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-08-05 18:38

> Sig mig lige engang, virker din scroll knap på musen ikke ?

*LOL*

/Jan W Nielsen

Fra : Per O.

Dato : 07-08-05 08:43

> [...]
>
> Det sidste er efter min mening helt uacceptabelt.
>
> Hvordan ser det ud hos jer andre - er der nogen, der har været i Tyskland

Min Ford Focus C-Max 1,8:

Speedo GPS

/Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-08-05 23:28

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev - men ved tophastighed er
der 15 km/t fejlvisning.

> Det sidste er efter min mening helt uacceptabelt.

Det er nu da ellers nok mere reglen, end det er undtagelsen. Det er sikkert
let at finde nogen (af de 'hurtige'), hvor det er værre. Sjovt nok finder
man ingen der viser for lidt i topfart, besynderligt.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henrik B.

Dato : 10-08-05 16:26

> [...]
>
> Ved 80 km/t er der en fejlvisning på kun 5 km/t i en Peugeot 406 1,8 fra
> 1996 - men ved tophastighed er der 15 km/t fejlvisning.

Op til ca. 130 km/t viser mit speedo 100% det samme som GPS'en. Derfra viser
speedo'en en smule for lidt. Ved 200 på speedo kører jeg således 204 km/t.
Har ikke prøvet ved tophastighed (endnu).

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-08-05 22:51

> [...]
> speedo'en en smule for lidt. Ved 200 på speedo kører jeg således 204 km/t.
> Har ikke prøvet ved tophastighed (endnu).

Du har en yderst sjælden bil.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen