FOF og deres kurser - erfaring ??
Fra : Vince

Dato : 04-08-05 18:02

Har netop fået FOF kataloget ind gennem døren og de tilbyder
duelighedsprøven - både den teoretiske og den praktiske del...

Nogen der har erfaringer med FOF og dette subject ??

På forhånd tak

Vincent

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-08-05 18:16

Ja, men du skal være opmærksom på, at AOF, FOF osv kun er en
"katalog-distributør". Der er absolut ingen central styring/kontrol med
kvaliteten af kurserne og det er helt op til den enkelte lære. De tilbyder
alt mellem det værste lort (undskyld) og det helt sublime.

Det er indiskret, men du bliver nødt til at spørge til det helt specifikke
kursus og helst med navnet på læren.

/Bjarke

Fra : Vince

Dato : 04-08-05 18:34

Hmm lyder ikke rigtig betryggende vel !!

Nogen der kan anbefale et godt sted at tage duelighedskurset (bor på
Nørrebro)

Pft

Vincent
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:42f24d5e$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : H

Dato : 04-08-05 19:52

Prøv FOF København / Lyngby

www.fof.dk

mvh

Henning Andersen

Fra : Henning

Dato : 04-08-05 19:56

On Thu, 4 Aug 2005 19:33:35 +0200, "Vince" <vincentgroes@webspeed.dk>
wrote:

>Hmm lyder ikke rigtig betryggende vel !!
>
>Nogen der kan anbefale et godt sted at tage duelighedskurset (bor på
>Nørrebro)

Ikke anbefale, men det modsatte. "Peter" som underviser på Metro er
det mindst pædagogiske, der findes. Måske ved han meget, han er bare
usandsynlig dårlig til at formidle det!

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-08-05 20:05

Jeg tror måske han overgås af ham jeg havde på Y3 (fof) eller VHF
(sejlklub). - men det må stå hen i det uvisse.... Sandheden er at der er en
del lærere der har en masse viden, men er fuldstændigt blottet for talent,
når det gælder om at lære fra sig.

Der er mange folkeskolelærere der sejler (mere fritid og længere sommerferie
end os andre ??). Det undrer mig om ikke der er nogle af dem der vil
undervise i navigation når de går på pension....

/Bjarke

Fra : Lars Kristensen

Dato : 04-08-05 20:30

Bjarke Christensen wrote:

> [...]
> end os andre ??). Det undrer mig om ikke der er nogle af dem der vil
> undervise i navigation når de går på pension....

Fordi man er uddannet underviser, er det ikke ensbetydende med at man
kan formidle stoffet. Det der oftest halter er engagement. Hvis en
underviser har undervist i mere eller mindre samme stof i 20 år, og ikke
fornyet sit materiale men bare køre i samme rille, så skinner det
tydeligt igennem når vedkomende står ved tavlen.
Jeg har haft undervisere som kom med de samme jokes/historier på det
samme sted i kurset hvert semester. Ikke et ord var ændret fra
semesteret før. Det kalder jeg at køre i samme rille...
Det må da også være kedeligt for underviseren ikke at forny sig.

- Lars

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-08-05 20:40

Enig. Der skal viden, engagement og et hvis minimum af pædagogik til ...

Bjarke

snip

Fra : H

Dato : 04-08-05 19:47

Hmm

I forbindelse med mit job har jeg kendskab til flere af landets FOF
afdelinger.
De fleste afdelinger holder da kontrol med kvaliteten af undervisningen.
Afdelingerne lever af at sælge kurser og derfor er det selvfølgelig i deres
interesse at deltageren får en god oplevelse.

Nogle FOF afdelinger gør faktisk meget ud af de maritime kurser.

Henning Andersen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-08-05 19:53

Det ved jeg ikke hvad det er for en kontrol du tænker på. Jeg har *aldrig*
oplevet anden kontrol end at kurserne blev afholdt og lærerne kom til tiden.
Jeg har *aldrig* oplevet at en fra AOF eller FOF har overværet
undervisningen og jeg har godt nok deltaget i meget efterhånden (både
maritimt og alt mulig andet).

Men det er da muligt at AOF/FOF i København (og syd for) er specielt
dårlige.

Bjarke

Fra : Vince

Dato : 04-08-05 21:08

ok der er åbenbart en del meninger om emnet - godt at se at folk har
meninger om stoffet...

Er der nogen der kan anbefale et alternativ til FOF, AOF osv - feks en
sejlklub i København som er seriøse og helst ikke alt for dyre ?

Hilsen

meddelelse news:42f2642e$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-08-05 22:29

Beklager min sidste sætning om AOF/FOF måske var lidt urimelig hård og
generaliserende.

Min point er at det ikke handler om at få en anbefaling af AOF, FOF, en
sejlskole eller en sejlklub. Det som du skal bruge er en anbefaling om at
"ham x fra den skole y er super". På samme måde som vi for et par dage siden
fik en anbefaling af et eller andet speedbådskursus.

Det er ikke utænkeligt, at der er gode undervisere hos FOF.

Jeg hørte for nogle år siden at kurset på skolen ud i Svanemøllen var godt.
Måske der er en der kan fortælle om det stadig er tilfældet.