Anbefaling af speedbådskørekort
Fra : Henning

Dato : 02-08-05 12:43

Efter den megen kritik og snak om hvorvidt speedbådscertifikatet er
noget værd, vil jeg gerne have lov at fortælle om vore særdeles
positive oplevelse!
Vi startede med en AOF-kursus til 500,- som vi fandt ud af var intet
værd, absolut intet! Lidt teori samt et telefonnummer til en censor,
som læreren kendte - så kunne man bare ringe og aftale tid.. Ikke
noget med praktisk øvelse eller det der ligner.

Vi bestilte i stedet et weekend-kursus hos www.speedboat.dk som
afholdtes i Skovshoved havn. Kurset koster knap 2.000,-
Vi havde på forhånd fået tilsendt en mappe med al teorien som skulle
være læst på forhånd. Og så startede vi ellers på et særdeles hårdt
kursus! Vi startede fredag aften, et hold med 8 elever. Gennemgang af
diverse knob og knuder, lanterneføring, vigeregler, bøjer og meget
meget mere! Vi kørte stort set non-stop fre kl 18 til kl 22. På den
igen lørdag morgen kl 9, fortsatte til kl 18. Gennemgang af motor,
båd, sikkerhedsudstyr, repetition af teori, mere ny teori. Holdet
deltes i to, det ene hold sejlede ud og øvede Mand over bord, sejlads
efter kompas og landkending, lægge til i havnen mens det andet hold
lige terpede lidt mere teori! Vi var godt øre i hovedet da vi gik hjem
kl 18 med beskeden om at der skulle læses om aftenen! Søndag morgen,
mere teori samt repetition af tidligere lærdom. Begge lærere var
skrappe, vi fik at vide det skete ind i mellem at elever dumpede, men
vi skulle ikke være nervøse. Lidt mere praksis inden prøven blev
afholdt kl 14. Først skulle vi vise 6 forskellige knob, så blev vi
alle hørt i forskellige bøjer, lanterner, lygteføring osv. Alle bestod
- vi havde også læst som besatte lørdag aften! Ud på vandet i to hold
med censor, lave diverse øvelser som vi tidligere havde øvet. Da
klokken var tæt på 18 havde alle bestået og personligt var både min
min kæreste og jer meget mere trygge ved at sejle ud i vores lille
motorbåd. Når vi nu er ude har vi teorimaterialet med i
"skibsbiblioteket" og bruger det flittetig når vi møder en afmærkning
eller bøje vi ikke lige husker!

Så alt i alt er speedbådscertifikatet ikke bare en gang gejl, tager
man det det rigtige sted får man også noget ud af det!

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-08-05 14:38

Henning <nomail@all.invalid> skrev:
> [...]
>et hold med 8 elever. Gennemgang af
>diverse knob og knuder,
>lanterneføring, vigeregler, bøjer og meget

Tillykke med erhvervelsen af speedbådskørekortet.
Tak for dit yderst positive indlæg, der klart beskriver pensummet
og at der er krav om indlæring, som skal opfyldes.
Det er glædeligt at der er undervisere som virkelig videre bringer
stoffet på en interessant måde.
Ideen med at have teorimaterialet ombord er god for opslag, for
alle de mange indtryk hen over weekenden sidder ikke helt fast med
det første.
Det er stof som skal omsættes og forstås på baggrund af mange
forskellige situationer og indtryk man får når man sejler.
Jeg håber at det har givet jer så meget blod på tanden at I på et
senere tidpunkt finder det interessant at tilegne jer endnu mere
viden på området.
Det kan være muligt at I senere køber en større båd, udvidder
jeres sejladsområde og dermed kan få behov for yderligere
uddannelse.

M.h.t. jeres kedelige oplevelser hos AOF, ja det er beklageligt,
desværre er det hørt før.
Det er rigtigt godt at der så er andre undervisere som tager
tråden op.
Prisen for kurset er absolut ikke afskrækkende.

Mvh/Harding

Fra : Brian Jacobsen

Dato : 02-08-05 19:19

"Harding E. Larsen (slet NBNOU)" <harding@NBNOUlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11229900620.901994145201922@dtext.news.tele.dk...

Hej og tillykke

Jeg har også taget speedbådskørekort for et år siden men det var ved AOF, og
jeg må sige at den undervisning vi fik næsten var identisk med den i har
fået hos www.speedbåd.dk, så der er altså stor foreskel på hvordan AOF laver
det.
Vores underviser var også en rigtig dygtig instruktør som var rigtig god til
at undervise på en god og betryggende måde.

Mvh Brian

Fra : mlt

Dato : 02-08-05 19:43

> Så alt i alt er speedbådscertifikatet ikke bare en gang gejl, tager
> man det det rigtige sted får man også noget ud af det!
>

> Henning
> hsb(at)image.dk

Hej Henning og tillykke med kortet!

Jeg kan kun give dig ret i, at det gælder om at finde en god seriøs
underviser, og så ellers gå ind i kurset med et positivt lærende sind. Så
får man meget ud af et kursus!

Jeg tog også kortet i sommer dog hos www.speedbaad.dk, og vi var også 8 på
holdet som I var. Pris 1.500 kr inklusive prøvegebyret og inklusive
kursusbåd.
Vi havde dog én enkelt der dumpede pga. usikkerhed ved MOB-øvelsen og for
mange fejl i den teoretiske skriftlige prøve som vi skulle gennemføre lørdag
eftermiddag efter teorien var tærpet igennem på kryds og tværs.
Jeg fik rigtigt meget ud af kurset, både teoretisk og i praksis med fif til
havnemanøvrering og knob.

Underviseren Dennis var godt motiveret og havde et godt "tag" på folk i al
almindelighed. Ros til ham som underviser. At der var én der dumpede var
absolut ikke underviserens skyld, for vedkommende der dumpede var ret "Karl
Smart" og bedrevidende i hele undervisningsforløbet, indtil vi fik
overraskelsesprøven i form af en skriftlig teoriprøve til sidst...
Vedkommende der dumpede havde simpelthen ikke hørt efter og heller ikke lært
ret meget, så det var rimeligt at vedkommende ikke fik kortet synes jeg og
flere andre på holdet!

Som ekstra krydderi på den praktiske prøve, så havde vi udover læreren jo
besøg af censor fra marinehjemmeværnet og herudover kontrol af censor i form
af en kontrollant fra Søfartsministeriet! Så underviseren tærpede os, censor
gav os nakkedrag og udfordringer og kontrollanten fra Søfartsministeriet gav
os stress, fordi han jo var på nakken af censor der så skruede op for
kontrollen... Men en fin week-end alt i alt !

Michael