Speedbådkørekort?
Fra : Michael Christoffers~

Dato : 01-08-05 11:50

Hej,

Er kommet lidt i tvivl om hvorvidt det er påkrævet at jeg erhverver mig
speedbådkørekort til følgende ekvipage :)

Kegnæs, 470 cm
Johnson motor 25 HK.

Selvfølgelig en planende båd, går lige under 20 knob.

Jeg har læst lovteksten som følger:

både over 4 meter der er planende OG samtidig har en motor over 19KW = 25,09
HK? skal føreren have et kørekort.
Altså jeg er fri på et hængende hår.

Er dette korrekt udlagt, eller er jeg helt ude i hampen her?

mhv
Michael Christoffersen

Fra : ThomasB

Dato : 01-08-05 12:17

"Michael Christoffersen" <Pescator@NOTpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 25,09 HK? skal føreren have et kørekort.
> Altså jeg er fri på et hængende hår.
>
> Er dette korrekt udlagt, eller er jeg helt ude i hampen her?

Tja, umiddelbart slipper du.

Men sker der en ulykke og din båd reelt er 460 cm, så får du et problem. Så
mål lige båden op for en sikkerheds skyld. (nogle producenter er
optimistiske mht mål)

Men hvorfor ikke tage det kort? Det kan ihvertfald ikke skade, og koster
næsten ingenting.

Fra : ThomasB

Dato : 01-08-05 12:20

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse
> Men sker der en ulykke og din båd reelt er 460 cm, så får du et problem.
> Så mål lige båden op for en sikkerheds skyld. (nogle producenter er
> optimistiske mht mål)

Glemte lige at forklare:

Nogle producenter tæller fenderliste med i længden, men det gør loven ikke.

Speedbådskørekort-bekendtgørelsens §1 stk 3:
"Fartøjets længde i meter er skroglængden overalt (loa) minus eventuel
fenderliste."

Så du er lige netop på den forkerte side af loven, hvis der er fenderliste
på båden.

Mvh Thomas

Fra : Lars Kristensen

Dato : 01-08-05 23:38

ThomasB wrote:

> [...]
>
> Speedbådskørekort-bekendtgørelsens §1 stk 3:
> "Fartøjets længde i meter er skroglængden overalt (loa) minus eventuel

Hvordan er det i forhold til en RIB gummibåd? Tæller pontonerne med her
eller er det kun glasfiberen. Hvad med den del af pontonerne der stikker
bagud i fht. agterspejlet?
Man kan vel sige at en RIB båd har væsentlig hæmmet sødygtighed hvis
pontonerne er flade så de er vel en del af skroget.

- Lars

Fra : ThomasB

Dato : 02-08-05 16:25

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Man kan vel sige at en RIB båd har væsentlig hæmmet sødygtighed hvis
> pontonerne er flade så de er vel en del af skroget.

Jeg ved det faktisk ikke.. Men mon ikke at pontoner tæller med?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-08-05 12:44

> [...]
>
>Tja, umiddelbart slipper du.
>
>Men sker der en ulykke og din båd
>reelt er 460 cm, så får du et problem. Så

Det er rigtigt at du beregningsmæssig er på den rigtige side; men
for at færdes på havet bør man have et minmum kendskab til havets
færselsregler og afmærkninger.
Derfor vil jeg som minimum råde dig til at tage
speedbådskørekortet, selvom det ikke giver dig så megen lærdom på
området. Du får dog et bevis i hånden.
Min bedre anbefaling går på at du tager et duelighedsbevis, både
den teoretiske og den praktiske del er nødvendig at bestå.

Når vi er på vandet ser vi desværre mange som ikke har det
fornødne kendskab og derfor bringer sig selv og andre i kritiske
situationer. Med en uddannelse hvor du efterlever reglerne kommer
du ikke til at tilhøre denne gruppe som sejler med hovedet under
armen.

Mvh/Harding

Fra : sørensen

Dato : 01-08-05 13:43

> [...]
> Derfor vil jeg som minimum råde dig til at tage
> speedbådskørekortet, selvom det ikke giver dig så megen lærdom på

Undskyld mig men vil du råde en til at tage et speedbådskørekort der hverken
giver nævneværdig lærdom eller er nødvendig - bare for at få et bevis i
hånden?

Mit råd er køb og læs duelighedsbogen, lær reglerne - også de lokale. Men
vigtigst brug din sunde fornuft og sejl med omtanke for dig selv og andre.
Hvis du senere mener du vil lære mere så meld dig på et kursus til
duelighedsbevis.

Go fornøjelse på vandet
/Søren

Fra : ThomasB

Dato : 01-08-05 14:20

"sørensen" <xyz@solPRIKdk> skrev i en meddelelse

> Undskyld mig men vil du råde en til at tage et speedbådskørekort der
> hverken giver nævneværdig lærdom eller er nødvendig - bare for at få et
> bevis i hånden?

Ja, helt sikkert! Det med "nævneværdig lærdom" er et vidt begreb. Du skal
ihvertfald ikke fortælle mig at man bliver dummere på sådan et kursus. Og
har du prøvet at sejle for sejl ind i en havn, hvor en lille speedbåd
overhaler med høj fart, ville du sikkert også råde alle speedbådsejere til
at tage kortet.

> Mit råd er køb og læs duelighedsbogen, lær reglerne - også de lokale. Men
> vigtigst brug din sunde fornuft og sejl med omtanke for dig selv og andre.

Jep! Det er netop det man skal lære. For hvad er "sund fornuft"? For dem der
kun er vant til at køre bil, er 15 knob i havneløbet, forbi ankerpladser osv
helt ok.

> Hvis du senere mener du vil lære mere så meld dig på et kursus til
> duelighedsbevis.

Også det ja. Hvorfor ikke suge al den viden man kan få, til sig?

Fra : sørensen

Dato : 01-08-05 14:53

> [...]
> har du prøvet at sejle for sejl ind i en havn, hvor en lille speedbåd
> overhaler med høj fart, ville du sikkert også råde alle speedbådsejere til

Jeg mener ikke at man bliver dummere af at tage sådan et kursus, men jeg går
ud fra at spørgeren er som de fleste - med begrænsede midler og en
gennemsnitlig fatte evne. Brug hellere pengene på noget mere fornuftigt.
Speedbåds kørekortet giver ikke noget lærdom som ikke kan læres af en
gennemsnits person med interesse for emnet. Han har stillet spørgsmålet og
derfor har han interessen. Han viser samtidig fornuftighed ved at spørge,
derfor mener jegat han skal bruge sine penge på noget andet - f.eks benzin
til sin jolle så han kan få den erfaring der ikke kan fås på noget kursus.

> Jep! Det er netop det man skal lære. For hvad er "sund fornuft"? For dem
> der kun er vant til at køre bil, er 15 knob i havneløbet, forbi
> ankerpladser osv helt ok.

Det har intet med speedbådskørekortet at gøre. Intet bevis kan banke sund
fornuft ind i hovedet på nogen. Der bliver stadig kørt for stærkt på motor
vejene på trods af en lang periode med kørekort.

> Også det ja. Hvorfor ikke suge al den viden man kan få, til sig?

Det er det man skal, men ikke bare for at få et bevis - men for at blive
klogere eller bedre. Og her mener jeg at speedbådskørekortet kun hjælper
marginalt.Husk lige at vi snakker om en jolle med en 25 hestes noter, ikke
nogen racer båd.

/Søren

Fra : ThomasB

Dato : 02-08-05 16:40

> Jeg mener ikke at man bliver dummere af at tage sådan et kursus, men jeg
> går ud fra at spørgeren er som de fleste - med begrænsede midler og en
> gennemsnitlig fatte evne. Brug hellere pengene på noget mere fornuftigt.

Pengene er godt givet ud. En ting som man f.eks ikke kan læse sig til, men
skal prøve i praksis er MOB.

Hvordan lægger du dig til den overbordfaldne i forhold til vind og strøm?
Hvilke manøvrer laver du, når du ikke kan se den overbordfaldne?

En anden ting er sejlads ved strande, her ses det ofte at små motorbåde
nærmest ligger og cruiser mellem badegæster - hvorfor? Fordi de ikke har
lært at det må man ikke? Speedbådskørekort kunne måske hjælpe?

> Speedbåds kørekortet giver ikke noget lærdom som ikke kan læres af en
> gennemsnits person med interesse for emnet.

Det kan man sige om alt. Men der findes masser af mennesker, som ikke
interesserer sig en pind for teori, men bare vil ud og sejle. (jeg er ved at
lære en af slagsen af sejle i en sejlbåd)

> Han har stillet spørgsmålet og derfor har han interessen.

Ja interessen i IKKE at tage kortet.

> Han viser samtidig fornuftighed ved at spørge, derfor mener jegat han skal
> bruge sine penge på noget andet - f.eks benzin til sin jolle så han kan få
> den erfaring der ikke kan fås på noget kursus.

Nej, ligesom med kørekort. Du kan sagtens lære at køre bil uden at tage et
kørekort. Ville du færdes trygt på vejen, hvis du vidste at halvdelen af
dine medtrafikanter var autodidakte?

> Det har intet med speedbådskørekortet at gøre. Intet bevis kan banke sund
> fornuft ind i hovedet på nogen. Der bliver stadig kørt for stærkt på motor
> vejene på trods af en lang periode med kørekort.

Du lærer f.eks at du ikke må sejle mere end 3-5 knob ind og ud af havne. Det
er ikke sikkers at du havde lært det, hvis du ikke havde taget kortet. Hvor
skulle du lære det, hvis du bare er interesseret i at cruise lidt rundt med
vennerne?

> Det er det man skal, men ikke bare for at få et bevis - men for at blive
> klogere eller bedre. Og her mener jeg at speedbådskørekortet kun hjælper
> marginalt.

Selve bevist i sig selv er ikke interessant. Det er sikkert et dumt stykke
plastik med nogle numre og et billede.
Det er interessant hvad man skal kunne præstere, før man får omtalte kort.
Det kan godt være at det virker "lamt" det der læres, men hvis du tænker dig
om, og husker på at de fleste ingen erfaring har overhovedet, så er det
pludselig ikke lamt at man skal kunne binde et pælestik, så man kan få en
MOB op på skuden igen. Og forresten, hvordan bjerges en mand op i en jolle?
Fra siden? Agten? Stævnen? Hvad med i høj sø? Kender du svaret?

> Husk lige at vi snakker om en jolle med en 25 hestes noter, ikke nogen
> racer båd.

Jep jep og hvad er forskellen på en 4 meters og en 8 meteres motorbåd?
Om du rammer en badegæst med en 4 meters eller 8 meters motorbåd, er sgu
ligegyldigt.

Fra : Per Nordahl

Dato : 02-08-05 19:38

> [...]
>
> Jep jep og hvad er forskellen på en 4 meters og en 8 meteres motorbåd?
> Om du rammer en badegæst med en 4 meters eller 8 meters motorbåd, er

Som jer har erfaret i tidligere indlæg fra Thomas B synes jeg at der
normalt bliver svaret en sober og venlig fremstilling vedr. ? på det der
bliver spurgt om.
Jeg kan jeg kun kun tilslutte mig det der allerede er blevet sagt.

Tag nu det speedbådsbevis - allerhelst Duelighedsbevis.

Det hjælper jo ikke noget at have den attityde at: der er ikke nogen der
skal lære mig mere end jeg selv ved, for jeg har jo sejlet i mange år
uden at der er sket noget (kunne jo netop skyldes at andre har taget
mere hensyn).
Når man nu ved det hele, ville det så være så svært at aflægge prøver
til speedb. / dueligh.bevis - eller for den sags skyld VHF/ evntl. incl.
DSC.

TB. Har selv i tidligere indlæg, bl.a. vedr. redningsveste oppustl. om
det er afprøvet. Men især vedr. bjærgning af en person fra vandet
(tilbage i båden), men sjovt nok kommer der ikke rigtig nogen respons.
(Det er formentlig fordi at alle og enhver ved, og kan det i søvne- så
det er ren rutine).

Jeg kunne forsætte
Man kan aldrig lære for lidt, og et bevis derpå, skader vel ikke - så
har man da gennemgået det mest basale viden / kendskab. Men så sandelig
også af hensyn til andre og ens egen (familiens) sikkerhed.

Mvh. Per Nordahl.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-08-05 15:14

>Undskyld mig men vil du råde en til at
> [...]

Se pensummet på DS hjemmeside:
http://www.fritidssejler.dk/speedbaad.htm
Det giver trods alt lidt viden på området.
Med en lærer som virkeligt er interesseret i at vidergive
informationer og krydre dem med egne erfaringer, vil være et
lærerigt kursus.

Så simpel en ting som at fortøje en båd og i den forbindelse lave
et par knob, er der mange som som ikke mestre. Det er en ynk at se
dem bruge en halv time til at sætte de fire fortøjninger på.
Hvis du ser hvordan f.eks. et dobbelt halvstik ser ud i en bog og
så ud fra dette mener du kan mestre at lave et sådant knob under
de mange forskellige forhold du kan komme ud for, så er du over
middel. Husk på at det også skal kunne laves i totalt mørke o.s.v.
En så simpel ting kræver et par staldfiduser som du ikke kan se ud
af en lærebog.
Hertil kommer lidt teoriundervisning som bliver sat sammen med
praktiske øvelser af personer som er bekendt med de faldgrubber
som der er på området.

Derfor uanset hvor lille jollen så end er, uddannelse skader ikke.
Prisen for dette simple kursus er givet godt ud. Det er ikke mange
liter benzin det svarer til.
Med viden på området bliver interessen for at sejle også større og
dermed sikker en længerevarende interesse for at sejle.

Hvor ofte er det ikke set at unge køber en "Babyliner" og når
første afdrag skal falde er interessen allerede væk.
Det var alligevel ikke så interessant at sejle som "Palle alene i
verden".

Mvh/Harding

Fra : Herman Persson

Dato : 01-08-05 17:07

"Harding E. Larsen (slet BDH5I)" <harding@BDH5Ilarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11229058430.956796761628929@dtext.news.tele.dk...

> [...]
> Med en lærer som virkeligt er interesseret i at vidergive
> informationer og krydre dem med egne erfaringer, vil være et

Jeg er sådan set enig med jer begge. Hvis man læser en masse, sejler med
erfarne folk, spørger på havnen og iagttager andre, kan man sagtens tilegne
sig den nødvendige viden
Sidste år fik jeg brug for et speedbådskørekort og tog det hos Nautic Marine
i Mosede. Det var en dygtig og engageret lærer, som bibragte en del unge
mænd både viden og evne til at vurdere. Med mine ganske mange års erfaring i
fritidsbåde lærte jeg ikke noget nyt, men kortet gør min sejlads lovlig og -
ikke mindst - så dækker forsikringen.

Hilsen Herman.

Fra : Herman Persson

Dato : 01-08-05 14:05

"Harding E. Larsen (slet VUUXU)" <harding@VUUXUlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11228968350.0390868112464453@dtext.news.tele.dk...
> Derfor vil jeg som minimum råde dig til at tage
> speedbådskørekortet, selvom det ikke giver dig så megen lærdom på
> området.

Åh, jo - man får undervisning i - og skal bestå prøve i - alt, hvad der
anses for nødvendigt. Dvs. vigepligter, farvandsafmærkning, sikkerhed, dag-
og natsignaler, (begrænset) førstehjælp, knob, hurtig sejlads, havnemanøvrer
osv.

> [...]
> situationer. Med en uddannelse hvor du efterlever reglerne kommer
> du ikke til at tilhøre denne gruppe som sejler med hovedet under

Helt enig i at der er et antal båtnakker, der er både farlige og generende,
men efter min mening er duelighedsprøven alt for omfattende til at være
attraktiv for jollesejlere med beskedne påhængsmotorer.

Hilsen Herman.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-08-05 20:00

>men efter min mening er
>duelighedsprøven alt for omfattende til at være
>attraktiv for jollesejlere med
>beskedne påhængsmotorer.
>
>Hilsen Herman.

Hvis du sammenligner med beviser på landjorden, vil jeg
sammenligne knallertbeviset med speedbådskørekortet.
Duelighedsbeviset med kørekortet.
Yachtskipper af 3. grad med kørekort til kørsel med lastbil over
3500 kg.
Yachtskipper af 1. grad med noget som nærmer sig erhverv på
vandet.

Selvom du mener at autodidakt er tilstrækkeligt, så er det beviset
som i de forskellige sammenhænge som tæller, det fortæller at du
har gennemført undervisningen og bestået slutprøverne med et
resultat som overstiger det minimum som bestemmelserne for kurset
fastsætter.
Basal grundlærdom på et område er nu ikke at foragte.

Mvh/Harding

Fra : Herman Persson

Dato : 02-08-05 04:39

"Harding E. Larsen (slet W70BR)" <harding@W70BRlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11229230180.396609198977096@dtext.news.tele.dk...

> [...]
> fastsætter.
> Basal grundlærdom på et område er nu ikke at foragte.

Jeg er helt enig med dig i den sidste sætning, men lad os se på
virkeligheden. Startede du - eller I andre garvede søulke - med
duelighedsprøve eller tilsvarende før I begav jer ud? Jeg gjorde ikke - men
startede som barn i robåde og sejljoller, var søspejder, gastede på kølbåde
osv. - og erhvervede på den måde (suppleret med ihærdig læsning) et
indgående kendskab til sejlads. Jo mere jeg lærte, jo mere vidste jeg, at
jeg ikke vidste - hvilket vist er meget almindelig
Vi der ved, at indhendtende fartøj er agten for to streger agten for tærs,
at det hedder kimingen, at kompasafmærkningens blink følger urskiven, at luv
viger for læ osv. osv. osv, er tilbøjelige til at glemme, hvor lidt vi
vidste, da vi startede. Vi tilråder derfor nybegyndere at uddanne sig, før
de begiver sig ud. Men der er da ingen der gider bruge en vinter på den
teoretiske del af duelighedsprøven, før de ved, om de har lyst til at sejle.
Efter min mening er speedbådskørekort noget af det bedste, der er vedtaget.
Et relativt kort kursus, som giver den basale viden. Bare synd at der stadig
er mange tusinde, der ikke har taget det.

Denne tråd er startet af Michael, som har sejlet i 15 år i sin Kegnes 470,
og jeg mener ikke, at han skal tvinges til at tage - eller bør tage -
speedbådskørekort. Og slet ikke duelighedsprøven - som indeholder en masse,
der er fuldstændig ligegyldigt, hvis man eksempelvis futter rundt i en
fjord.

Hilsen Herman.

Fra : Calle.

Dato : 01-08-05 13:17

ThomasB wrote:
> Men sker der en ulykke og din båd reelt er 460 cm, så får du et
> problem. Så mål lige båden op for en sikkerheds skyld. (nogle
> producenter er optimistiske mht mål)

Du mener de krymper når de kommer i vand, lige som uldsokker ;-(

--
Calle.

Fra : ThomasB

Dato : 01-08-05 14:13

"Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse

> Du mener de krymper når de kommer i vand, lige som uldsokker ;-(

Nej jeg mener at nogle producenter f.eks tæller fænderliste, pulpit ol. med,
når de opgiver bådstørrelse.

Det gør loven bare ikke.

Mvh Thomas

Fra : Herman Persson

Dato : 01-08-05 13:54

> "Michael Christoffersen" <Pescator@NOTpc.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvorfor ikke tage det kort? Det kan ihvertfald ikke skade, og koster
> næsten ingenting.

Mindre end 1.500 - 2.000 kr kan det nok ikke gøres for, og det er jo ikke
alle, der kalder det 'næsten ingenting'.

Hilsen Herman.

Fra : ThomasB

Dato : 01-08-05 14:15

"Herman Persson" <Hr.MandFJERNDETTE@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Mindre end 1.500 - 2.000 kr kan det nok ikke gøres for, og det er jo ikke
> alle, der kalder det 'næsten ingenting'.

Nja, det passer nok meget godt.

Jeg har dog set det i nogle sejlklubber til 495,- inkl lån af materialer +
prøvegebyr til 250,-

Men det er billigt når man har undveget en situation, som man ikke ville
have, hvis man ikke havde haft kortet.

Fra : Herman Persson

Dato : 01-08-05 16:43

> Nja, det passer nok meget godt.
>
> Jeg har dog set det i nogle sejlklubber til 495,- inkl lån af materialer
+
> prøvegebyr til 250,-

Min kæreste, som bor i Hillerød og ikke har bil, vil nok tilmelde sig
Gilleleje sejlklubs kursus i september. Pris 1.100 kr + 40 kr for bevis
(de
40 kr virker lidt mærkeligt).
Hvis der findes andre - og billigere kurser - er vi da meget
interesserede.

> Men det er billigt når man har undveget en situation, som man ikke ville
> have, hvis man ikke havde haft kortet.

Sådan kan man jo altid stille det op, men så kan man jo fortsætte og
forsyne
sin beskedne jolle med sikkerhedsudstyr for mange, mange tusinde kroner -
og
det vil stadig være billigt, hvis det redder ens liv.
I praksis er der vel en sammenhæng mellem, hvad man i det store og hele
spenderer på båd/motor, og hvad man er villig til / kan betale for kurser
og
sikkerhedsudstyr.

Hilsen Herman.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-08-05 21:04

>det vil stadig være billigt, hvis
> [...]

Prøv at se i Teknisk forskrift for udlejningsfartøjer:
http://www.sejlernet.dk/regel1.htm
udrustning m.v. i "lille fartsområde","mellem- eller stort
fartområde, ankerudrustning, motor- og el-installationer m.v.
Udstyr og lidt kurser koster penge. Det hører med til at færdes
sikkert på havet. Hertil lægger de fleste også kontingentet til
medlemskab af en klub.

Mvh/Harding

Fra : Herman Persson

Dato : 02-08-05 04:50

"Harding E. Larsen (slet MFOPC)" <harding@MFOPClarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11229268520.604867924634778@dtext.news.tele.dk...

> [...]
> Udstyr og lidt kurser koster penge. Det hører med til at færdes
> sikkert på havet. Hertil lægger de fleste også kontingentet til

Da du startede med at sejle, havde du så alt det udstyr, som er lovpligtigt
i udlejningsfartøjer?

Har du det nu?

Ikke jeg - kun ét anker. Og antallet af blus / falskærme kniber det også
med...tsk, tsk, tsk...

Hilsen Herman

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-08-05 07:33

>Da du startede med at sejle, havde du
>så alt det udstyr, som er lovpligtigt
>i udlejningsfartøjer?

Ja!

>Har du det nu?

Ja! og noget mere til.

>Ikke jeg - kun ét anker. Og antallet
>af blus / falskærme kniber det også
>med...tsk, tsk, tsk...
>
>Hilsen Herman

Ja, men sådan er vi forskellige, jeg har som barn også ligget i-
og lige uden for havnen under behørigt opsyn og plasket rundt i ro-
og sejljoller. Vi måtte ikke komme uden for anduvningsbøjen til
SSF.
Da jeg gik i gang med at bygge min båd, gik jeg om vinteren på et
AOF navigationskursus og fik duelighedsbeviset inden båden kom i
vandet. Interessen for maritim viden er ikke blevet mindre med
årene og mange kurser er fulgt efter.

Mvh/Harding

Fra : ThomasB

Dato : 02-08-05 16:51

> [...]
> (de
> 40 kr virker lidt mærkeligt).
> Hvis der findes andre - og billigere kurser - er vi da meget

Jeg skal holde øjne og øre åbne.

> [...]
> og
> det vil stadig være billigt, hvis det redder ens liv.

Hvilket sikkerhedsudstyr tænker du specifikt på?

Husk på at det ikke kun er ens eget liv, men også andre ombord og andre på
havet + svømmere og dykkere.

Det der redder flest liv er viden.

> I praksis er der vel en sammenhæng mellem, hvad man i det store og hele
> spenderer på båd/motor, og hvad man er villig til / kan betale for kurser
> og
> sikkerhedsudstyr.

Ok, et lille regnestykke.
Lille båd med motor = mindst 30.000,-
Havneplads = 3.000,- om året
Så skal den have brændstof og vedligeholdes = noget der ligner 10.000,- om
året afhængig af brugen.

Speedbådskørekort tager du én gang for alle og alt i alt koster det
800-1.500,-
Du skal ikke fortælle mig at det er det der vælter budgettet...for så skal
man nok finde sig en anden hobby.

Jeg kan ikke forstå at det skal være et problem. Hvis man virkelig er så
dygtige at et speedbådskørekort er overflødigt, så skal det ikke være nogen
større sag at tilmelde sig direkte til prøven som koster 250,-.

Fra : Calle.

Dato : 01-08-05 14:19

Herman Persson wrote:
> "ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse

> Mindre end 1.500 - 2.000 kr kan det nok ikke gøres for, og det er jo
> ikke alle, der kalder det 'næsten ingenting'.

Nå. Igen er du gal på den.
Fiskeklubber og dykkerklubber afholder kurser, der kan man erhverve det for
ca. 500,-
og alle kan deltage hvis bare de er fyldt 16
--
Calle.

Fra : Herman Persson

Dato : 02-08-05 03:57

> Fiskeklubber og dykkerklubber afholder kurser, der kan man erhverve det
> for ca. 500,-
> og alle kan deltage hvis bare de er fyldt 16

Jeg har ikke kunnet finde dem. Hvis du har links til klubber, der er
relevante, når man bor i Hillerød og ikke har bil, må du meget gerne
bringe
dem.

Hilsen Herman.

Fra : Calle.

Dato : 02-08-05 12:15

Herman Persson wrote:
> [...]
>
> Jeg har ikke kunnet finde dem. Hvis du har links til klubber, der er
> relevante, når man bor i Hillerød og ikke har bil, må du meget gerne

Desværre, jeg bor i sdr. jylland
--
Calle.

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 01-08-05 14:44

> "ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse

> Mindre end 1.500 - 2.000 kr kan det nok ikke gøres for, og det er jo ikke
> alle, der kalder det 'næsten ingenting'.

Det er også de priser jeg har hørt nævnt, jeg er ikke medlem af nogle
klubber, har haft ovennævnte båd i 15 år uden kort, og nu skal der lige
pludselig trækkes en kørekort ned over hovedet på mange.
Kunne ikke drømme om at spilde en weekend?? (hvor jeg iøvrigt arbejder) samt
1.500 kroner på noget jeg ikke behøver.

Hvis jeg var forpligtet til det var der selvfølgelig ingen vej udenom.
Ser ud til at jeg slipper, tager lige en kontrolmåling af skuden for en god
ordens skyld.
Og lad mig så afslutningsvis sige tak for al den gode feedback fra gruppen.

mvh
Michael Christoffersen

Fra : Herman Persson

Dato : 01-08-05 17:42

"Michael Christoffersen" <Pescator@NOTpc.dk> skrev i en meddelelse
> Ser ud til at jeg slipper, tager lige en kontrolmåling af skuden for en
> god ordens skyld.

Det behøver du altså ikke, se venligst mit regnestykke i tidligere indlæg.

> Og lad mig så afslutningsvis sige tak for al den gode feedback fra
> gruppen.

Vi gør vores bedste

Hilsen Herman.

Fra : Calle.

Dato : 01-08-05 12:10

Michael Christoffersen wrote:
> [...]
> = 25,09 HK? skal føreren have et kørekort.
> Altså jeg er fri på et hængende hår.
>
> Er dette korrekt udlagt, eller er jeg helt ude i hampen her?

Ja du går lige fri.
Du kan teste det ved at taste mål og Hk ind her:
http://speedbaadsskolen.dk/

--
Calle.

Fra : Herman Persson

Dato : 01-08-05 13:48

> Ja du går lige fri.

Lige og lige Hvis båden er 4,7 m, må den bære 34,1224 hk, før der kræves
speedbådskørekort.

Hilsen Herman.

Fra : Calle.

Dato : 01-08-05 14:15

Herman Persson wrote:
> Lige og lige Hvis båden er 4,7 m, må den bære 34,1224 hk, før der
> kræves speedbådskørekort.

Der er du gal på den.
se her:
Speedbådskørekort
Din båd er 4 m. lang og må højst have en motor med 19 kW (25.8 hk) så med
din motor med 25 kW (34 hk) skal du have speedbådskørekort.

Ny beregning
--
Calle.

Fra : Herman Persson

Dato : 01-08-05 16:53

> [...]
> Din båd er 4 m. lang og må højst have en motor med 19 kW (25.8 hk) så med
> din motor med 25 kW (34 hk) skal du have speedbådskørekort.

Neeeeej, jeg har ret

For det første er den båd, tråden drejer sig om ikke 4 - men 4,7 meter.
(4,7 gange 4,7) + 3 er det antal Kw båden må ha'. Gang med 1,36 og du får
det i HK.

Jeg kan ikke få det til andet end 34,1224 HK. Hvis vi trækker en smule
fenderliste fra, bliver det sikkert præcis 34 HK Og sådan en motor har
jeg aldrig set

Hilsen Herman.

Fra : Calle.

Dato : 01-08-05 20:51

Herman Persson wrote:
> [...]
>
> Jeg kan ikke få det til andet end 34,1224 HK. Hvis vi trækker en smule
> fenderliste fra, bliver det sikkert præcis 34 HK Og sådan en

Jeg ved ikke hvor de 0,7M blev af. Det er nok gået for stærkt med
indtastningen.
Men med 4,7M har du ret i max 34 Hk inden man skal have kort.

--
Calle.

Fra : Calle.

Dato : 01-08-05 14:17

Herman Persson wrote:
> "Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse

> Lige og lige Hvis båden er 4,7 m, må den bære 34,1224 hk, før der
> kræves speedbådskørekort.

Hvilken formel har du brugt, siden du får så forkert et svar?
Her er den korrekte:
Hvis du er i tvivl om du har tilladelse til at sejle en båd, er det vigtigt
at du skal have bestået prøven, inden du må sætte dig bag roret i en båd,
med flere KW (HK) end:

bådens længde2 (meter) + 3 = bådens max. KW.

(Vil du gerne regne HK, skal du blot gange med 1,36)

--
Calle.

Fra : ThomasB

Dato : 01-08-05 14:22

> [...]
> en båd, med flere KW (HK) end:
>
> bådens længde2 (meter) + 3 = bådens max. KW.
>
> (Vil du gerne regne HK, skal du blot gange med 1,36)

Nå ja, jeg havde overset at det var KW og ikke HK..
Så er det ingen ko på grisen!