Hærværk på min bil - lakeringsspørgsmål
Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 31-07-05 13:28

Her i weekenden er der en eller anden tumpe der har brudt ind i min bil og
stjålet anlæg for mange tusinde kroner. Derudover er der udøvet en del
hærværk på min bil. Der er ridser på bagklap, 3 døre og lidt andre steder...
+ 3 buler. Umiddelbart tror jeg hele bagklappen skal skiftes da der er
kommet en stor bule et sted hvor klappen er hul. Derudover er 2 låse brudt
op.

Mit spørgsmål er om I tror det er nok til at få bilen helt omlakeret (der er
selvfølgelig kasko på bilen) eller der vil blive blive pletmalet på den?
Grunden til at jeg spørger er at hvis den skal helt omlakeres kunne jeg da
godt tænke mig at det blev i en anden farve.

/Lars

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 31-07-05 14:37

Lars Bjerregaard wrote:
> [...]
>
> Mit spørgsmål er om I tror det er nok til at få bilen helt omlakeret
> (der er selvfølgelig kasko på bilen) eller der vil blive blive

De pletmaler ikke, men laver ikke mere end nødvendigt.
Så de maler (normalt) ikke dine sidespejle - selvom resten af bilen bliver
malet om...

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 31-07-05 14:40

Lars Bjerregaard wrote:
> [...]
> Grunden til at jeg spørger er at hvis den skal helt omlakeres kunne jeg da
> godt tænke mig at det blev i en anden farve.

Så vidt jeg ved, er det et større arbejde (=dyrere) at omlakere i en
anden farve end den originale.

--
Sugemotorer suger!
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 31-07-05 15:10

Lars Bjerregaard wrote:
> [...]
> lidt andre steder... + 3 buler. Umiddelbart tror jeg hele bagklappen
> skal skiftes da der er kommet en stor bule et sted hvor klappen er

Sur r*v

> Mit spørgsmål er om I tror det er nok til at få bilen helt omlakeret

Det er kun de steder der er skadet, som bliver malet.

> (der er selvfølgelig kasko på bilen) eller der vil blive blive
> pletmalet på den?

Det afhænger af bilens stand iøvrigt.
Hvis der f.eks. er en skade på en dør, som så samtidigt er rustet væk i
bunden, så kan der blive tale om en pletmaling, ellers er det hele
felter/områder.

> Grunden til at jeg spørger er at hvis den skal helt
> omlakeres kunne jeg da godt tænke mig at det blev i en anden farve.

Typisk er det 15-25% dyrere at skifte farve, end en almindelig oplakering.

Husk også på, at hvis det er en gammel bil, så kan du med sådan en skade
(f.eks. heloplakering + stereo + låse osv) godt risikere at bilen dør.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - ingen Formel 1 videoer

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 31-07-05 15:31

Meget sur røv... endnu mere surt at jeg har soveværelsesvindue lige ved
siden af bilen og ikke har hørt noget :(

> Det er kun de steder der er skadet, som bliver malet.

Det er så også en del steder...

> Det afhænger af bilens stand iøvrigt.
> Hvis der f.eks. er en skade på en dør, som så samtidigt er rustet væk i
> bunden, så kan der blive tale om en pletmaling, ellers er det hele
> felter/områder.

Der er 3 steder med meget lidt overfladerust som jeg selv har lavet med en
lakstift, ellers ingenting.

> Typisk er det 15-25% dyrere at skifte farve, end en almindelig oplakering.

Også selvom man skifter til sort? (ikke inkluderet motorum mv.)

> Husk også på, at hvis det er en gammel bil, så kan du med sådan en skade
> (f.eks. heloplakering + stereo + låse osv) godt risikere at bilen dør.

Bilen er en Fiat Brava fra 1996 i ellers fin stand, så jeg tvivler på den
bliver aflivet.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 31-07-05 15:40

Lars Bjerregaard skrev:

> Meget sur røv... endnu mere surt at jeg har soveværelsesvindue lige
> ved siden af bilen og ikke har hørt noget :(

> Det er så også en del steder...

Men vel ikke hverken taget, kølerhjelm, kofangere (hvis de er lakeret), bag-
og forskærme, paneler o.s.v.
Der er helt sikkert meget på bilen som *ikke* har taget skade, og derfor
ikke skal males af forsikringen...

> Bilen er en Fiat Brava fra 1996 i ellers fin stand, så jeg tvivler på
> den bliver aflivet.

Den har nok ikke den helt store (forsikringsmæssige) værdi... (
Men jeg tvivler på, at de lakskader (m.v.) der måtte være er nok til at
aflive den...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://soren.fischer.as

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-07-05 15:18

Lars Bjerregaard skriver:

> Mit spørgsmål er om I tror det er nok til at få bilen helt omlakeret (der er
> selvfølgelig kasko på bilen) eller der vil blive blive pletmalet på den?

"Pletmalet", hvorfor skulle de lakere taget ?

Men med "pletmalet" menes selvfølgelig store flader til naturlige
kanter.

> Grunden til at jeg spørger er at hvis den skal helt omlakeres kunne jeg da
> godt tænke mig at det blev i en anden farve.

Så må du selv hoset op med nogle (mange) penge, specielt, hvis det skal
gøres ordentligt. Hvad med maling invendigt i motorrum, bagagerum osv ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 31-07-05 15:28

> "Pletmalet", hvorfor skulle de lakere taget ?

Fordi der også har været en skruetrækker henover

> Så må du selv hoset op med nogle (mange) penge, specielt, hvis det skal
> gøres ordentligt. Hvad med maling invendigt i motorrum, bagagerum osv ?

Er godt klar over at hvis invendigt i motorrum, baggagerum osv også skal med
koster det mig nok noget. Spørsmålet er om det ikke godt betale sig når de
nu alligevel skal igang med malerpenslen.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-07-05 17:05

Lars Bjerregaard skriver:

> Fordi der også har været en skruetrækker henover

Okay...

> Er godt klar over at hvis invendigt i motorrum, baggagerum osv også skal med
> koster det mig nok noget. Spørsmålet er om det ikke godt betale sig når de
> nu alligevel skal igang med malerpenslen.

Jeg tror det næppe. Og en bil ommalet i en ny farve, hvor det ikke er
gennemført (strippet hele bilen og samlet igen) falder betydeligt i
brugtvognsprsi, da den så er 2 farvet i døre og motorrum osv....

Mit råd: Få bilen lavet og skift den til en i en anden farve bagefter,
hvis du er utilfreds med den nuværende farve...

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 31-07-05 17:42

> Mit råd: Få bilen lavet og skift den til en i en anden farve bagefter,
> hvis du er utilfreds med den nuværende farve...

Jeg glemmer omlakering i en ny farve...mørkeblå er nu heller ikke helt skidt
alligevel. Bare jeg får ridser og buler væk... og gerne i en fart... der
står "fuck" på min kølerhjælm... ikke ligefrem kunst

Tak for rådene til alle folk der har svaret i tråden...