Gearolie - Lugt?
Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 30-07-05 10:56

efter skift af gearolen på Golfvognen var der en slat olie til overs.
Nærig som jeg er lukkede jeg dunken og pakkede den i en plastpose for at
gemme den sidste rest gearolie (VW G50).

Et par uger efter kom jeg i nærheden af den lukkede pose indeholdende
dunken med den sidste 1½ dl gearolie. Og fy føj for en stank den
udsendte. det lugter nærmest af svovl!

Er der nogen som kan fortælle lidt om hvorfor gearolie kan komme til at
lugte så slemt? jeg har aldrig oplevet noget tilsvarende med motorolie.

Mvh
Claus

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 30-07-05 11:56

Claus Nygaard-Pedersen skrev:
> [...]
>
> Er der nogen som kan fortælle lidt om hvorfor gearolie kan komme til at
> lugte så slemt? jeg har aldrig oplevet noget tilsvarende med motorolie.

Jeg bør måske lige tilføje at olien i dunken ikke lugter lige så slemt
som dunken lugter udenpå, selv efter jeg har vasket den.

Mvh
Claus

Fra : TDN

Dato : 30-07-05 12:56

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen som kan fortælle lidt om hvorfor gearolie kan komme til at
> lugte så slemt? jeg har aldrig oplevet noget tilsvarende med motorolie.

Mon ikke det er en kemisk reaktion med posen. Det er mit bedste bud.

Mvh
Thomas

Fra : Kim Olsen

Dato : 30-07-05 20:59

Hej

Jeg tror at gearolien egentlig bare lugter som mineralsk olie lugter, hvis
ikke den er behandlet

Grunden til at motorolie ikke lugter er, at det jo ofte er fuld eller
delvist syntetisk og dermed ikke udvundet af råolie der jo indeholder svovl.

Jeg har selv oplevet gearolie der lugter grimt, mens den syntetiske gearolie
jeg bruger på min scooter ikke lugter.

hilsen

Kim

Fra : KubikH

Dato : 30-07-05 22:58

> [...]

> Er der nogen som kan fortælle lidt om hvorfor gearolie kan komme til at
> lugte så slemt? jeg har aldrig oplevet noget tilsvarende med motorolie.

Det er svovl det lugter af.
Det er et additiv, indeholdende svovlforbindelser, der lugter.
Svovlforbindelserne findes i olier der er af EP typen.
EP står for "Extreme Pressure"

Det bør kun bruges til meget hårdt belastede drev, som kron / spidshjul, og
snekkedrev.
Ulempen ved EP additiverne, er at de gerne vil angribe lejebaner osv.
Det holdes i skak af andre additiver.
Men kommer der vand i olien ............................ øv!!

Gearkasser / tandhjul har som sådan ikke brug for EP additiver.
Bl.a FIAT i England rekommanderede brug af motorolie i gearkasserne på de
gamle 127 - 128 modeller.

Det har jeg kørt med, og ligeså motorolie i gearkasserne på: Volvo, Sierra,
Lada, Taunus osv osv
Der har aldrig været problemer af den grund.
Mvh
Niels

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 31-07-05 10:06

"KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> skrev i en meddelelse

> Det er svovl det lugter af.

Ja gearolie lugter ubehageligt.

> [...]
> Det holdes i skak af andre additiver.
> Men kommer der vand i olien ............................ øv!!

Til min Skoda/VW er der påbudt syntetisk, hvad er forskellen på det og
"alm"?. Jeg ved at synt. motorolie er mere stabilt for høje temp, men i en
gearkasse er det vel næppe grunden?. Det påstås også at der normalt er så
lavt "stress" på olien, at den aldrig skal skiftes, kun efterfyldes, er det
rigtigt?.

> Bl.a FIAT i England rekommanderede brug af motorolie i gearkasserne på de
> gamle 127 - 128 modeller.

Saab køre også med motorolie i g.kassen. Men nu er de kendt for at have svag
gearkasse ;).

, og ligeså motorolie i gearkasserne på: Volvo, Sierra,
> Lada, Taunus osv osv
> Der har aldrig været problemer af den grund.

Hvis du selv har "sjusset", hvilken har du brugt, fx. 10W40, og hvilket
skifteinterval?.

Fra : Henrik B.

Dato : 08-08-05 12:15

> Ja gearolie lugter ubehageligt.

Det er skam ikke alt gearolie der lugter ubehageligt.

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-05 12:30

| Det er skam ikke alt gearolie der lugter ubehageligt.

Det er self. relativt :), men det jeg har haft lejlighed til at sniffe,
havde en "ram" lugt ifht. motorolie.

Fra : Henrik B.

Dato : 08-08-05 14:25

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Det er self. relativt :), men det jeg har haft lejlighed til at sniffe,
> havde en "ram" lugt ifht. motorolie.

Prøv at lugte til Saab MTF-0063. Den har en mere sødlig, nærmest
kirsebæragtig lugt - ligesom farven.