koblingen "skurer" ?!?
Fra : Miv

Dato : 30-07-05 09:07

Hejsa

Koblingen på min nyerhvervede Avensis 1,8 fra 1999, har "tror jeg" en
periodisk fejl, sommetider (godtnok sjældent) lyder koblingen underligt,
nærmest som 2 stykker metal der "skures" mod hinanden, jeg har haft en
kammerat, der er uddannet mekaniker, til at se på bilen, hen tjekkede alt
bremser/kobling og mislyde, han fandt intet unormalt, men desværre dukkede
skure lyden ikke op da han så på bilen ? Der kan gå dage imellem at lyder er
der, lyden opstår undertilkobling, melllem neutral og første gear, kan nogen
fortælle mig hvad det kan være om det måske bare er mig der skal lære min
nye kobling at kende, eller der kan være noget galt som skal tjekkes, der er
jo et halvt års 100% garanti på bilen

Mvh.
Michael

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-07-05 09:56

"Miv" <miv@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Koblingen på min nyerhvervede Avensis 1,8 fra 1999, har "tror jeg" en
> periodisk fejl, sommetider (godtnok sjældent) lyder koblingen underligt,
> nærmest som 2 stykker metal der "skures" mod hinanden,

Det er ikke rigtigt, desværre siger den med garanti ikke noget når du ruller
ind til mekkeren ;)). Jeg gætter på noget med udrykkerlejet, enten selve
lejet el. fordi der ikke kobles helt ud..

Fra : Miv

Dato : 30-07-05 10:11

Nej, sådanne periodiske fejl har det j med kun at dukke op, når det passer
dem :-/
Ved ik' lige om jeg skrev noget forkert, men det det er ved tilkobling det
sker, du ved kobling i bund 1'ste gear slipper kobling (skurelyd), engang
imellem, og som jeg skrev har en kammerat (uddannet mekaniker) set på bilen,
"masseret" kobling og hva' man nu ellers gør for at tjekke den, han si'r at
den ik' fejler noget, den går meget fint blødt og dejligt "som han sagde"

Jeg tænkte om skurelyden, kan opstå ved forkert tilkobling ? simpelthen bare
fordi man ikke kender sin kobling/bil godt nok endnu ?

Mvh.
Michael

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-07-05 10:55

"Miv" <miv@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tænkte om skurelyden, kan opstå ved forkert tilkobling ? simpelthen
> bare
> fordi man ikke kender sin kobling/bil godt nok endnu ?

Forkert? ;). Nej jeg tror der er etellerandet, også fordi det kun er
periodisk, hvor langt har den kørt?. Kør hen til forhandleren og lad ham set
på det, og få noteret at du har været der- så har du bevis for at have
"reklameret", og han kan ikke afslå rep. senere, hvis fejlen bliver mere
permanent.

Fra : Miv

Dato : 30-07-05 11:10

Den har gået 103000 km. Er nysynet og har lige fået det store
serveiceeftersyn.

Mvh.
Michael

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-07-05 11:31

"Miv" <miv@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Den har gået 103000 km. Er nysynet og har lige fået det store
> serveiceeftersyn.

Så skal koblingen ikke sige "sjovt", den skal enten virke el. la' vær' ;)..
"Nysynet" kan du ikke bruge til noget, for et syn er reelt kun en subjektiv
STIKPRØVE kontrol af de mest alm. fejl. Den kan blive kasseret dagen efter
den er blevet godkendt, el. omvendt ;).

Fra : Miv

Dato : 30-07-05 11:46

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse :

>Så skal koblingen ikke sige "sjovt", den skal enten virke >el. la' vær'
;)..

Øh, den virker jo ?!? Men det du si'r er at der er noget galt, ud fra
kilometertal og den beskrevne lyd ? Det er jo sådan set det jeg hele tiden
har været i tvivl om. Jeg må hel're få kontaktet toyota. Kan det være
smørelse ved udrykkerlejet ?

Mvh.
Michael