optimistjolle
Fra : thomas nygaard

Dato : 28-07-05 19:05

Hej gruppe.

jeg har tænkt på at købe mig en brugt optimist jolle når jeg er blevet
konfirmeret, så
hvad skal prisen højst være og hvor god stand skal den være i?

Fra : Lars Kristensen

Dato : 28-07-05 22:03

thomas nygaard wrote:

> Hej gruppe.
>
> jeg har tænkt på at købe mig en brugt optimist jolle når jeg er blevet
> konfirmeret, så
> hvad skal prisen højst være og hvor god stand skal den være i?

Hejsa

Hvor godt sejler du nu?
Regner du med at skulle til VM eller kun vinde det lokale klubmesterskab
eller sejler du bare for hyggens skyld?

Det er svært at give et godt svar uden at vide lidt mere om dig.

Hvis ikke du er medlem af en sejlklub, vil det være en god idé at melde
dig ind. De fleste sejlklubber har juniorafdelinger med ok trænere. De
vil også kunne hjælpe dig med hvad der er et godt køb for dig. Trænerne
kan se hvor god du er til at sejle og om du har evnerne til at kunne
satse højt: VM f.eks.

- Lars
Jolletræner, aktiv kølbådsejler og vandskiløber (Nu med sprængt trommehinde)

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 28-07-05 22:22

> Hej gruppe.
>
> jeg har tænkt på at købe mig en brugt optimist jolle når jeg er blevet
> konfirmeret, så
> hvad skal prisen højst være og hvor god stand skal den være i?

Hejsa...

Kan det betale sig.... tænker bare... der er ikke mange år tilbage før du
skal skifte.
Hvis din højde og vægt, alderrede nu er i overkanten for Opti, så er der
kommet mange godt alternativer til store Opti-sejlere.

Mindes at det ikke bliver lettere med alderen (nu) og højden (den gang), at
komme under bommen på en Opti.
Jeg var de sidste par år selv for høj til Opti og for let til Laser og
Europa jolle :-/, dengang var der ikke noget der hed Zoom og andet godt.

Have a Hobie day

Leon

Fra : ThomasB

Dato : 29-07-05 10:41

"thomas nygaard" <bassenygaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> jeg har tænkt på at købe mig en brugt optimist jolle når jeg er blevet
> konfirmeret, så
> hvad skal prisen højst være og hvor god stand skal den være i?

Fing en gammel slidt jolle, som du kan tøffe rundt i en sæson eller to. Det
kan ikke koste mere end en tusse eller to.

Du er ved at være for gammel til en optimist, selvom den er god at starte
med, da den er overskuelig at sejle.

Hvis du bor ved en havn, så meld dig ind i deres sejlklub, hvor du sikkert
kan låne lidt forskellige joller og prøve dem af inden du investerer selv.

Mvh Thomas

Fra : Dan Nielsen

Dato : 31-07-05 08:45

prøv lige at kikke på den sunfish her, det er et godt valg
www.vandsjov.dk
optimisten er for lille til dig

vh dan

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 01-08-05 10:08

"Dan Nielsen" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> prøv lige at kikke på den sunfish her, det er et godt valg
> www.vandsjov.dk

Så komemr man til at sejle alene.. hvor sjovt er det ?

> optimisten er for lille til dig

Det behøver den da ikke at være...
Jeg kan godt se Hans "problem", han kan sejle 2 år så er han for stor, men
alle vennerne sejler måske Optimist.
Man kan få en fin Opti fra 5000,- og en "mund det er noget for mig Opti" fra
2500,-, vil han sejle kapsejlads og kunne gøre sig bare en smule, så starter
prisen ved 10000,-

Alternativet er at se hvilken joller de ellers sejler i, i den lokale klub.
Det kunne jo være at det var et godt bud.
I korsør har jeg set at de unge sejlere, nu sejler Flipper. Laser og Europa
slog ikke igennem, det skyldes sikkert at de er teknisk svære at sejle. Og
kræver 60+kg hængevægt.

Kik evt. lidt på www.Optisejler.dk

-Leon