Så er der en ny MB 6,3'er på vej
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 28-07-05 14:17

Og den ser lidt vild ud.
Verdens kraftigeste V8 sugemotor.
http://www.germancarfans.com/news.cfm/newsid/2050713.001/page/1/lang/de/mercedes/1.html

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - ingen Formel 1 videoer
Mindre end 7 GB video online

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-05 14:39

news:fV4Ge.6$yX2.0@news.get2net.dk...
> Og den ser lidt vild ud.
> Verdens kraftigeste V8 sugemotor.
> http://www.germancarfans.com/news.cfm/newsid/2050713.001/page/1/lang/de/mercedes/1.html

Meget fint stykke mekanik, men der bliver nok ikke lavet mange af dem, hvis
ham tyskeren er den eneste der skal samle dem

Jeg begriber bare ikke hvorfor mercedes ikke går til en turbomotor i stedet
for en vild stor sugemotor. Man kan da med lethed hive samme antal heste ud
af en 3.5 L motor og måske endda få en bedre benzinøkonomi. Sådan en V8 må
da veje er forfærdelig masse Kg?

Nu læser jeg også at de bruger teknologi fra motorsporten. Det tegner jo
ikke så godt for holdbarheden

--
Tom

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 28-07-05 16:43

Tom wrote:

> Meget fint stykke mekanik, men der bliver nok ikke lavet mange af
> dem, hvis ham tyskeren er den eneste der skal samle dem

He he, nej det kan der være noget om

> [...]
> stedet for en vild stor sugemotor. Man kan da med lethed hive samme
> antal heste ud af en 3.5 L motor og måske endda få en bedre

Hvad sjovt er der ved det ?

> Sådan en V8 må da veje er forfærdelig masse Kg?

199 kg (ifølge linket)

> Nu læser jeg også at de bruger teknologi fra motorsporten. Det tegner
> jo ikke så godt for holdbarheden

He he, nej men det er jo ikke sikkert at det er Kimi der skal styre denne
her

Fra : Mogens

Dato : 28-07-05 17:00

On Thu, 28 Jul 2005 17:43:24 +0200, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote:

>Hvad sjovt er der ved det ?

Nej, jeg er stået af på de der MB'er. Beklager Per. Vor lokale
skibshandler i Rungsted kører i en CLS350, og havde jég været ham,
havde jeg beholdt den tidligere vogn: E420 cabrio. Jeg synes CLS'eren
er grim...

>det er jo ikke sikkert at det er Kimi der skal styre denne her

Hvad kører han i? - E 55 AMG?

Mvh
Mogens...

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 28-07-05 17:23

Mogens wrote:

> [...]
> skibshandler i Rungsted kører i en CLS350, og havde jég været ham,
> havde jeg beholdt den tidligere vogn: E420 cabrio. Jeg synes CLS'eren

Ja CLS'eren skal man godt nok lige vænne sig til, den er markant anderledes.

> Hvad kører han i? - E 55 AMG?

Jeg ved ikke hvad han kører i til dagligt, men jeg hentydede til
holdbarheden i hans McLaren Mercedes F1 racer, den har jo ikke været for god

Fra : Thomas

Dato : 28-07-05 18:28

> Ja CLS'eren skal man godt nok lige vænne sig til, den er markant
> anderledes.

Det er da den pæneste de i lang tid har lavet!

> Jeg ved ikke hvad han kører i til dagligt, men jeg hentydede til
> holdbarheden i hans McLaren Mercedes F1 racer, den har jo ikke været
> for god

Den hentyder han også ofte selv til - for ikke at skrive at han sviner MB
til ret ofte (man forstår ham sgu godt)! ;)

--
Mvh/TK

Fra : Mogens

Dato : 28-07-05 19:40

On Thu, 28 Jul 2005 19:28:11 +0200, "Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com>
wrote:

>Det er da den pæneste de i lang tid har lavet!

Nope - SL AMG m/kompressor er bedre...

>Den hentyder han også ofte selv til - for ikke at skrive at han sviner MB
>til ret ofte (man forstår ham sgu godt)!

Ja, han mister nok kontrakten :)

Mvh
Mogens...

Fra : Michael

Dato : 28-07-05 19:56

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, jeg er stået af på de der MB'er. Beklager Per. Vor lokale
> skibshandler i Rungsted kører i en CLS350, og havde jég været ham,
> havde jeg beholdt den tidligere vogn: E420 cabrio.

Du mener vel en 430 CLK?

Fra : Mogens

Dato : 28-07-05 20:00

On Thu, 28 Jul 2005 20:55:36 +0200, "Michael" <MM@iMM.com> wrote:

>Du mener vel en 430 CLK?

Sikkert - eller CLK 430, model C208 CLK
www.mercefreaken.com/modellene/208/clk430-2.htm

Mvh
Mogens...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-07-05 20:59

Tom wrote:
> Jeg begriber bare ikke hvorfor mercedes ikke går til en turbomotor i
> stedet for en vild stor sugemotor.

Eller kompressor, som MB jo mere er til...

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 29-07-05 09:33

Morten Fruergaard wrote:

> Eller kompressor, som MB jo mere er til...

Jeg tror at det hele bunder i, at BMW jo har deres mægtige M5 med V10
sugemotor og det skulle MB/AMG jo så lige overgå.
Jeg læste også en artikel (i et Tysk bilblad) at motoren blev udviklet efter
et ønske fra kunderne.
Motoren kommer iøvrigt først til brug (på gaden) i M klassen, selvom alt
testarbejdet blev udført i en CLK'er.

Fra : Steen F.

Dato : 30-07-05 01:42

Tom wrote:
> [...]
> antal heste ud af en 3.5 L motor og måske endda få en bedre
> benzinøkonomi. Sådan en V8 må da veje er forfærdelig masse Kg?

Der er intet der kan erstatte kubik

MVH Steen

Fra : Mogens

Dato : 30-07-05 07:54

On Sat, 30 Jul 2005 02:41:50 +0200, "Steen F."
<steen.kolding@stofanet.dk> wrote:

>Der er intet der kan erstatte kubik...

Næh, men det finder man først ud af, når man har ejet een med mange
kubik. Jeg har haft mange biler - også med turbo - men min nuværende
5,7 liters pendlerbil for sej. Ren køreglæde - morgen og aften.

Mvh
Mogens...

Fra : Steen F.

Dato : 30-07-05 15:58

Mogens wrote:
> Næh, men det finder man først ud af, når man har ejet een med mange
> kubik. Jeg har haft mange biler - også med turbo - men min nuværende
> 5,7 liters pendlerbil for sej. Ren køreglæde - morgen og aften.

5,7 liter! Se, dét er sgu da en mandebil! Ikke noget ynkeligt valg om det
skal være en 1,4 eller 1,6... eller uhh om man skal vove sig helt op i en
1,8 måske! hehe

/Steen

Fra : Mogens

Dato : 30-07-05 18:50

On Sat, 30 Jul 2005 16:58:07 +0200, "Steen F."

He, he - dét var "dengang"

Mvh
Mogens
www.jesperakessonracingteam.com -> tralalalala

Fra : Frederik

Dato : 29-07-05 11:45

> Og den ser lidt vild ud.
> [...]

Ikke helt:

http://www.scania.dk/Lastbiler/lastbilserie/motorer/16_liters_v8/580hp.asp

:)

Mvh.

Frederik

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 29-07-05 12:47

Frederik wrote:

> Ikke helt:
>
> http://www.scania.dk/Lastbiler/lastbilserie/motorer/16_liters_v8/580hp.asp
>
> :)

Prøv liiige at tjekke engang, om ikke der skulle være en turbo på den Scania
motor

Fra : Frederik

Dato : 29-07-05 13:21

http://www.scania.dk/Lastbiler/lastbilserie/motorer/16_liters_v8/580hp.asp

> Prøv liiige at tjekke engang, om ikke der skulle være en turbo på den
> [...]

Satans...

Mvh.

Frederik

Fra : Brian Sørup

Dato : 29-07-05 14:44

> Og den ser lidt vild ud.
> Verdens kraftigeste V8 sugemotor.

Nope -
Tilbage i slutningen af tresserne lavede "de 3 store" i USA alle sugemotorer
der gav mellem 575 og 680Hk de var alle på omkring 427Cui ~ 7 liter.
http://www.autofacts.ca/classics/fast.htm - scroll ned i bunden og læs hvad
der står efter "**" :
jeg sætter det lige ind her...
[Q]The ** within the list denotes that these were the factory horsepower
ratings; these engines were grossly & highly underrated (for insurance
reasons), dyno tests have shown anywhere from 575 to 680 horsepower in stock
form.[/Q]
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-05 19:56

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> sugemotorer
> der gav mellem 575 og 680Hk de var alle på omkring 427Cui ~ 7 liter.

Men litereffekten er nu ikke sønderlig imponerende. Ca 100 HK pr liter er
der mange sugemotorer der har. Porsche 911 er en af dem.

Sad og regnede lidt på litereffekten på min helikopter, den er 293 HK pr.
liter...wauv

--
Tom

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 31-07-05 08:42

Brian Sørup wrote:

> [...]
> horsepower ratings; these engines were grossly & highly underrated
> (for insurance reasons), dyno tests have shown anywhere from 575 to

Snakker vi SAE eller DIN HK på de amerikaner biler ?
Og måske MB/AMG "kun" går efter officielle tal/opgivelser ?
Jeg ved ikke om det kunne være en af grundende, men ellers har du da helt
ret.

Fra : Brian Sørup

Dato : 31-07-05 10:45

> [...]
> Og måske MB/AMG "kun" går efter officielle tal/opgivelser ?
> Jeg ved ikke om det kunne være en af grundende, men ellers har du da helt

Det er SAE-tal, hvad er forskellen egentlig mellem SAE og DIN ?
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 31-07-05 12:20

Brian Sørup wrote:

> Det er SAE-tal, hvad er forskellen egentlig mellem SAE og DIN ?

Det er måden de er målt på.
SAE er svjh uden generator, vandpumpe, luftfilter osv hvorimod DIN er med
der ganze molevitten.
SAE er derfor altid en del højere end DIN HK (mener at det plejer at ligge
mellem 15-25% i forskel).

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 01-08-05 14:49

Per Beer Hansen skrev:

> SAE er svjh uden generator, vandpumpe, luftfilter osv hvorimod DIN er
> med der ganze molevitten.
> SAE er derfor altid en del højere end DIN HK (mener at det plejer at
> ligge mellem 15-25% i forskel).

SAExclusive
DINclusive
Hans

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-08-05 18:00

Hans Paulin (6310) wrote:

> SAExclusive
> DINclusive

That was a good wending, maybe we can use that in another afsnit .....

Fra : alexbo

Dato : 31-07-05 12:48

"Brian Sørup" skrev

> Det er SAE-tal, hvad er forskellen egentlig mellem SAE og DIN ?

SAE, Society of Automotive Engineers (USA), måler ydelse med alt afmonteret,
vandpumpe, servopumper, luftfilter osv.
DIN, Deutsches Institut for Normung, lader det hele sidde på.

Så en motor vil have større SAE ydelse end DIN, ca. 10-20%.

mvh
Alex Christensen