Nygebynder
Fra : Jens Jensen

Dato : 28-07-05 11:14

Hej

Skal man have et speedbådskørekort hvis man har taget et duelighedsbevis ?
(Altså hvis man vil sejle speedbåd)

Mvh
Jens

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-07-05 12:06

Jens Jensen <iderig@fjerndettejubii.dk> skrev:
>Hej

> [...]

Hej Jens,

Brug Dansk Sejlunions hjemmeside.

Mvh/Harding

Under fanebladet "Uddannelser" finder du følgende:

Speedbådsførerbevis
I 1999 blev der via en bekendtgørelse fra Søfartsstyrelsen stillet
krav til fører af planende fartøjer. Bekendtgørelsen beskriver, at
fører af planende speedbåde skal være over 16 år og have
Søfartsstyrelsens speedbådsførerbevis eller duelighedsprøve for at
have ret til at sejle med speedbåd. Begge krav skal være opfyldt.

Du skal have et speedbådsførerbevis, når den båd opfylder
nedenstående to kriterier:

Din båd er konstrueret således, at den kan plane.
Bådens længde gange bådens længde + 3 > motorens effekt målt i
kwh. ( eksempel: en båd med en længde på 4 meter med en motor på
25 kwh. 4*4 + 3="19." motoren effekt er mere end 19, hvorfor der
kræves speedbådsførerbevis.
Her kan du læse Søfartsstyrelsens bekendtgørelse om
speedbådsførerbevis.

Her kan du læse uddannelseskravene til speedbådsførerprøven.

Enkelte af Dansk Sejlunions sejlklubber udbyder undervisning i
speedbådssejlads. Dansk Sejlunion har ikke noget overblik over,
hvilke klubber der udbyder disse kurser. Vores råd på nuværende
tidspunkt er at kontakte klubbber i nærheden af din bopæl, som har
en sejlerskole (se under menupunktet Sejlerskoler).

Artikler med relation til speedbådsførerprøven.
Søfartsstyrelsens speedbådsførerbevis.

Lærebog til speedbådsførerbevis.

Fra : HKN

Dato : 28-07-05 12:51

"Harding E. Larsen (slet L4913)" <harding@L4913larsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11225489790.112047491222217@dtext.news.tele.dk...

> Hej Jens,
>
> Brug Dansk Sejlunions hjemmeside.
>
> Mvh/Harding

Havde det ikke været nemmere bare at svare" Nej" og så linke til DSU

-Henrik

It has removed 104 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-07-05 13:11

HKN <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> skrev:

>"Harding E. Larsen (slet L4913)"
><harding@L4913larsen.tdcadsl.dk> wrote in
>message
>xt.news.tele.dk...

>Havde det ikke været nemmere bare at
>svare" Nej" og så linke til DSU
>
>-Henrik
>

>--
>I am using the free version of
>SPAMfighter for private users.
>It has removed 104 spam emails to date.
>Paying users do not have this
>message in their emails.
>Try www.SPAMfighter.com for free now!

Nej da...

For så var vi havnet hos: Danmarks Socialdemokratiske Ungdom, DSU:
DSU, eller andre hyggelige steder. ))

Selvfølgelig er det let at linke til : http://www.sejlsport.dk/
eller direkte til http://www.sejlsport.dk/sw3979.asp
DS´s hjemmeside er fyldt med så mange gode informationer at det
nok vil være mere mere korrekt at henvise en nybegynder til stedet
hvor det er muligt at få meget mere information end det mere
snævre spørgsmål som der er stillet.

Mvh/Harding

Fra : HKN

Dato : 28-07-05 16:45

det var en sætternisse....!

Fra : Jens Jensen

Dato : 28-07-05 15:08

"Harding E. Larsen (slet L4913)" <harding@L4913larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11225489790.112047491222217@dtext.news.tele.dk...

> [...]
> en sejlerskole (se under menupunktet Sejlerskoler).
>
> Artikler med relation til speedbådsførerprøven.

Tak for hjælpen

Fra : Brian Jacobsen

Dato : 28-07-05 15:43

"Jens Jensen" <iderig@fjerndettejubii.dk> skrev i en meddelelse

> "Harding E. Larsen (slet L4913)" <harding@L4913larsen.tdcadsl.dk> skrev i
> en meddelelse news:11225489790.112047491222217@dtext.news.tele.dk...

Ja det skal du hvis du kun har taget den teoretiske del af duelighedsprøven.
Speedbådskørekort gælder også som den prakriske del af dueligsprøven.

Mvh Brian

Fra : HKN

Dato : 28-07-05 16:48

> Ja det skal du hvis du kun har taget den teoretiske del af
> duelighedsprøven

> Speedbådskørekort gælder også som den prakriske del af dueligsprøven.

Er det virkelig sandt? For speedbådsbeviset - eller rettere prøven dertil -
er langt mindre omfattende end den praktiske duelighedsprøve til sejlbåde,
såvidt jeg er orienteret??

-Henrik

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-07-05 17:40

Ja, men det er teorien jo også.....

Motorbådskortet er en reduceret og sammensmeltet version af den teoretiske
og praktiske duelighedsprøve. Så er det da fair nok, at man skal have begge
dele. - ellers er der jo hhv noget teori eller praksis, hvor man er (kan
være) helt blank.

Iøvrigt er indholdet så tyndt at enhver med mere end 3 brikker kan bestå
den.

Bjarke

snip

Fra : HKN

Dato : 28-07-05 18:17

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in message
> [...]
> hvor man er (kan være) helt blank.
>
> Iøvrigt er indholdet så tyndt at enhver med mere end 3 brikker kan bestå

Det er nok også derfor at der stadig sejler alt for mange "brian" typer
rundt, uden at kende nogetsomhelst til søfartsregler.

Fra : BJ

Dato : 28-07-05 18:54

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er nok også derfor at der stadig sejler alt for mange "brian" typer
> rundt, uden at kende nogetsomhelst til søfartsregler.

Jep, enhver kan jo uden brikker af nogen købe et 45 fods sejlskib med en 80
hk diesel..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-07-05 19:55

Du kan ikke blive uenig med mig om, at der burde gælde "samme" regler for
sejlbåde, men det er der jo meget delte meninger om (som debatteret
adskillige gange her i gruppen)

Bjarke

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message

> "HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Fra : Calle.

Dato : 28-07-05 22:39

BJ wrote:
> Jep, enhver kan jo uden brikker af nogen købe et 45 fods sejlskib med
> en 80 hk diesel..
Så snakker vi vist ikke speedbåd længere
--
Calle.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-07-05 19:47

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Jep, enhver kan jo uden brikker af nogen købe et 45 fods sejlskib med en
80
> hk diesel..

Har du nogen ide om, hvor tit disse både er ansvarlig for trediepersons
skade kontra speedbådene....

Hvornår har du sidst hørt om en bade/strandgæst blive sejlet ned af et 45
fods sejlskib...?!

Claus
--
Sælges *billigt* og nyt:
Mindre blokke, bl.a O.H i aluminium samt anden i rustfrit

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-07-05 19:53

HKN <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> skrev:

> [...]
Og medens vi nu er igang, også vandscooterejere, som tror at fordi
de har et speedbådscertifikat, så er de certificeret og godkendt
til at sejle rundt på f.eks. området ud for den nye
Riviera/Strandpark på Amager og tillige sejle ind og rundt i det
nye Kastrup Søbad. Sc.t aften sejlede 6 stk vandscootere slalom
mellem de opankrede både, der var mange som badede fra bådene og
vandscooterne ræsede rundt i meget høj fart, selv efter mørkets
frembrud. De har selvfølgelig heller ikke lanterner på
vandscooterne.

De fatter simpelt hen ikke at alt det de gør er forbudt.

Hverken Københavns Amt, Københavns Kommune, Københavns Havn,
Københavns politi, Sundby politi, Tårnby politi har givet nogen
private tilladelser. Kun de 3 vandscootere der på siderne er
mærket med "Livredder" ud for Rivieraen har fået tilladelse til at
bruge disse og de har fået en midlertidig tilladelse til at tage
dem på land i Kastrup Lystbådehavn, i en periode indtil deres egen
havn på Rivieraen er lavet færdigt.
Politiet i Tårnby har forøget frekvensen på havnen meget, her kan
de nøjes med at tage nummeret på de privates efterladte biler og
anhængere, de er let genkendelige og bærer ofte en
vandscooterreklame.
Det er også set at de sidder oven på deres vandscootere lige oven
for slæbestedet og ryger moderne tobak.
Hvor betryggende for deres efterfølgende sejlads på vandet såvel
som deres kørsel i bilen.

I øvrigt er det ifølge politivedtægten ikke tilladt for noget
fartøj, inden for en afstand af 200 meter ud for kysten, at sejle
med højere fart end 5 Kn. Det gælder også udsejling fra havnene
langs kysten.

Mvh/Harding